Effects of problem-based learning on instrumental translation competence
Descripción del Articulo
This study sets out to establish the effects of problem-based learning on translator instrumental competence in students of the School of Translation and Interpretation of a private university in the city of Lima. Focused on the search for explanations regarding ability to know how to translate, pre...
| Autores: | , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Peruana Unión |
| Repositorio: | Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/455 |
| Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Translation and interpretation, problem-based learning, translator instrumental competence. Traducción e interpretación, aprendizaje basado en problemas, competencia instrumental traductora. |
| id |
2304-0335_96faa96f370b6217863109a1d0445801 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/455 |
| network_acronym_str |
2304-0335 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| spelling |
Effects of problem-based learning on instrumental translation competenceEfectos del aprendizaje basado en problemas en la competencia instrumental traductora Silva Nieves, Daniel Fuster Guillén, Doris Norabuena Figueroa, Roger Pedro Ramírez Asís, Edwin Hernán Aguirre Jiménez, Ana Beatriz Translation and interpretation, problem-based learning, translator instrumental competence.Traducción e interpretación, aprendizaje basado en problemas, competencia instrumental traductora.This study sets out to establish the effects of problem-based learning on translator instrumental competence in students of the School of Translation and Interpretation of a private university in the city of Lima. Focused on the search for explanations regarding ability to know how to translate, present and absent in university students and if this competence was due to the multiple tasks assigned. Developed within the neo-positivist paradigm, quantitative approach, substantive type, non-experimental design, deductive hypothetical method. The population consisted of 233 students and the sample of 145 calculated by random probabilistic sampling, which were supplied with a battery of questions (Likert scale). Which were validated by content, the reliability of high consistency for both variables established by Cronbach's Alpha. The hypothesis test was carried out through Spearman's Rho correlation coefficient, whose value was 0.852 (p> 0.05), from which it was concluded that problem-based learning does not significantly influence the translational instrumental competence of students, however We identify that 80% of students present strategies in the elaboration of tasks as well as instrumental translation competence.El presente estudio se propuso establecer los efectos del aprendizaje basado en problemas en la competencia instrumental traductora en estudiantes de la escuela de traducción e interpretación de una universidad privada de la ciudad de Lima. Asimismo, se concentra en la búsqueda de explicaciones respecto a la habilidad en el saber traducir, habilidad presente y ausente en estudiantes universitarios, y si dicha competencia se debía a las múltiples tareas que se asignaban. Esta investigación se desarrolla dentro del paradigma neopositivista, enfoque cuantitativo, tipo sustantivo, diseño no experimental, y método hipotético deductivo. La población estuvo constituida por 233 estudiantes y la muestra por 145, calculada por muestreo probabilístico aleatorio, a los cuales se les suministró una batería de preguntas (escala tipo Likert), las cuales fueron validadas por contenido, la fiabilidad de consistencia alta para ambas variables establecida por Alpha de Cronbach. La contrastación de hipótesis se realizó a través del coeficiente de correlación Rho de Spearman cuyo valor fue de .852 (p > .05), del cual se concluyó que el aprendizaje basado en problemas no influye significativamente en la competencia instrumental traductora de los estudiantes; sin embargo, se identificó que el 80% de estudiantes presentan estrategias en la elaboración de tareas, así como una competencia instrumental traductora.Universidad Peruana Unión2020-05-19info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/45510.17162/au.v10i3.455Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 3 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 16 - 362304-03352225-713610.17162/au.v10i3reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455/533https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455/540Derechos de autor 2020 Daniel Silva Nieves, Doris Fuster Guillén, Roger Pedro Norabuena Figueroa, Edwin Hernán Ramírez Asís, Ana Beatriz Aguirre Jiménezinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:22Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Effects of problem-based learning on instrumental translation competence Efectos del aprendizaje basado en problemas en la competencia instrumental traductora |
| title |
Effects of problem-based learning on instrumental translation competence |
| spellingShingle |
Effects of problem-based learning on instrumental translation competence Silva Nieves, Daniel Translation and interpretation, problem-based learning, translator instrumental competence. Traducción e interpretación, aprendizaje basado en problemas, competencia instrumental traductora. |
| title_short |
Effects of problem-based learning on instrumental translation competence |
| title_full |
Effects of problem-based learning on instrumental translation competence |
| title_fullStr |
Effects of problem-based learning on instrumental translation competence |
| title_full_unstemmed |
Effects of problem-based learning on instrumental translation competence |
| title_sort |
Effects of problem-based learning on instrumental translation competence |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Silva Nieves, Daniel Fuster Guillén, Doris Norabuena Figueroa, Roger Pedro Ramírez Asís, Edwin Hernán Aguirre Jiménez, Ana Beatriz |
| author |
Silva Nieves, Daniel |
| author_facet |
Silva Nieves, Daniel Fuster Guillén, Doris Norabuena Figueroa, Roger Pedro Ramírez Asís, Edwin Hernán Aguirre Jiménez, Ana Beatriz |
| author_role |
author |
| author2 |
Fuster Guillén, Doris Norabuena Figueroa, Roger Pedro Ramírez Asís, Edwin Hernán Aguirre Jiménez, Ana Beatriz |
| author2_role |
author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Translation and interpretation, problem-based learning, translator instrumental competence. Traducción e interpretación, aprendizaje basado en problemas, competencia instrumental traductora. |
| topic |
Translation and interpretation, problem-based learning, translator instrumental competence. Traducción e interpretación, aprendizaje basado en problemas, competencia instrumental traductora. |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
This study sets out to establish the effects of problem-based learning on translator instrumental competence in students of the School of Translation and Interpretation of a private university in the city of Lima. Focused on the search for explanations regarding ability to know how to translate, present and absent in university students and if this competence was due to the multiple tasks assigned. Developed within the neo-positivist paradigm, quantitative approach, substantive type, non-experimental design, deductive hypothetical method. The population consisted of 233 students and the sample of 145 calculated by random probabilistic sampling, which were supplied with a battery of questions (Likert scale). Which were validated by content, the reliability of high consistency for both variables established by Cronbach's Alpha. The hypothesis test was carried out through Spearman's Rho correlation coefficient, whose value was 0.852 (p> 0.05), from which it was concluded that problem-based learning does not significantly influence the translational instrumental competence of students, however We identify that 80% of students present strategies in the elaboration of tasks as well as instrumental translation competence. El presente estudio se propuso establecer los efectos del aprendizaje basado en problemas en la competencia instrumental traductora en estudiantes de la escuela de traducción e interpretación de una universidad privada de la ciudad de Lima. Asimismo, se concentra en la búsqueda de explicaciones respecto a la habilidad en el saber traducir, habilidad presente y ausente en estudiantes universitarios, y si dicha competencia se debía a las múltiples tareas que se asignaban. Esta investigación se desarrolla dentro del paradigma neopositivista, enfoque cuantitativo, tipo sustantivo, diseño no experimental, y método hipotético deductivo. La población estuvo constituida por 233 estudiantes y la muestra por 145, calculada por muestreo probabilístico aleatorio, a los cuales se les suministró una batería de preguntas (escala tipo Likert), las cuales fueron validadas por contenido, la fiabilidad de consistencia alta para ambas variables establecida por Alpha de Cronbach. La contrastación de hipótesis se realizó a través del coeficiente de correlación Rho de Spearman cuyo valor fue de .852 (p > .05), del cual se concluyó que el aprendizaje basado en problemas no influye significativamente en la competencia instrumental traductora de los estudiantes; sin embargo, se identificó que el 80% de estudiantes presentan estrategias en la elaboración de tareas, así como una competencia instrumental traductora. |
| description |
This study sets out to establish the effects of problem-based learning on translator instrumental competence in students of the School of Translation and Interpretation of a private university in the city of Lima. Focused on the search for explanations regarding ability to know how to translate, present and absent in university students and if this competence was due to the multiple tasks assigned. Developed within the neo-positivist paradigm, quantitative approach, substantive type, non-experimental design, deductive hypothetical method. The population consisted of 233 students and the sample of 145 calculated by random probabilistic sampling, which were supplied with a battery of questions (Likert scale). Which were validated by content, the reliability of high consistency for both variables established by Cronbach's Alpha. The hypothesis test was carried out through Spearman's Rho correlation coefficient, whose value was 0.852 (p> 0.05), from which it was concluded that problem-based learning does not significantly influence the translational instrumental competence of students, however We identify that 80% of students present strategies in the elaboration of tasks as well as instrumental translation competence. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-05-19 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455 10.17162/au.v10i3.455 |
| url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455 |
| identifier_str_mv |
10.17162/au.v10i3.455 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455/533 https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/455/540 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Daniel Silva Nieves, Doris Fuster Guillén, Roger Pedro Norabuena Figueroa, Edwin Hernán Ramírez Asís, Ana Beatriz Aguirre Jiménez info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Daniel Silva Nieves, Doris Fuster Guillén, Roger Pedro Norabuena Figueroa, Edwin Hernán Ramírez Asís, Ana Beatriz Aguirre Jiménez |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 10 Núm. 3 (2020): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 16 - 36 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v10i3 reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
| reponame_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| collection |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
| instname_str |
Universidad Peruana Unión |
| instacron_str |
UPEU |
| institution |
UPEU |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701200633773686784 |
| score |
13.987529 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).