The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University

Descripción del Articulo

Organ donation is considered a very important and emerging issue in our society since there are a large number of people waiting for the donation of an organ or tissue, and if this is not resolved, the lack will continue. This study aimed to determine the effectiveness of the "Donante de Vida&q...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Mamani Limachi, Rut Ester, Gamarra Bernal, Francis, Chacon Chise, Mary Elizabeth
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/195
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/195
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:organ donation
education program
nursing students
donación de órganos
programa educativo
estudiantes de enfermería
id 2304-0335_6224a13f43beccc559f29fe00dbfaef5
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/195
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private UniversityEficacia del Programa Educativo “Donante de vida” para mejorar conocimientos y actitudes hacia la donación de órganos en estudiantes de una universidad privada confesionalMamani Limachi, Rut EsterGamarra Bernal, FrancisChacon Chise, Mary Elizabethorgan donationeducation programnursing studentsdonación de órganosprograma educativoestudiantes de enfermeríaOrgan donation is considered a very important and emerging issue in our society since there are a large number of people waiting for the donation of an organ or tissue, and if this is not resolved, the lack will continue. This study aimed to determine the effectiveness of the "Donante de Vida" educational program to improve knowledge and attitudes about organ donation. It was carried out with students of the first year of nursing of a Private Confessional University. It was quantitative with pre-experimental design,applying a pre and post-test, using as a tool a questionnaire of knowledge with 14 questions and 21 propositions. The intervention given to nursing students consists of three modules of education applied in 24 sessions developed in three months to a population of 39 students. The results showed effectiveness in the application of the educational program; in the pre-test, 97.4% of the students had a deficient level of knowledge and a predominantly indifferent attitude of 54.4%; after the intervention, the knowledge increased to 82.1% of a high level and an attitude of acceptance of 76.9%.La donación de órganos se considera un tema muy importante y emergente en nuestra sociedad; ya que existe un gran número de personas en espera de la donación de un órgano o tejido; y si esto no se resuelve seguirá en aumento la carencia. El objetivo de esta investigación fue determinar la eficacia del programa educativo “Donante de vida” para mejorar conocimientos y actitudes sobre la donación de órganos; el estudio se realizó con estudiantes del primer año de enfermería de una universidad privada confesional. La metodología realizada fue cuantitativa con diseño pre-experimental,aplicando un pre y post-test, utilizando como instrumento un cuestionario de conocimientos con 14 preguntas y 21 proposiciones. La intervención dada a los alumnos de enfermería consta de tres módulos educativos aplicados en 24 sesiones desarrolladosen tres meses a una población de 39 estudiantes. Los resultados mostraron efectividad en la aplicación del programa educativo; en el pre-test el 97.4% de los estudiantes presentaron un nivel de conocimiento deficiente y una actitud predominantemente indiferente de 54.4%, después de la intervención los conocimientos incrementaron alcanzando un 82.1% de nivel alto y una actitud de aceptación de 76.9%.Universidad Peruana Unión2017-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/19510.17162/au.v7i2.195Apuntes Universitarios; Vol. 7 Núm. 2 (2017): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 43-532304-03352225-713610.17162/au.v7i2reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/195/pdf10.17162/au.v7i2.195.g191Derechos de autor 2017 Apuntes Universitariosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:12Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University
Eficacia del Programa Educativo “Donante de vida” para mejorar conocimientos y actitudes hacia la donación de órganos en estudiantes de una universidad privada confesional
title The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University
spellingShingle The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University
Mamani Limachi, Rut Ester
organ donation
education program
nursing students
donación de órganos
programa educativo
estudiantes de enfermería
title_short The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University
title_full The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University
title_fullStr The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University
title_full_unstemmed The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University
title_sort The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University
dc.creator.none.fl_str_mv Mamani Limachi, Rut Ester
Gamarra Bernal, Francis
Chacon Chise, Mary Elizabeth
author Mamani Limachi, Rut Ester
author_facet Mamani Limachi, Rut Ester
Gamarra Bernal, Francis
Chacon Chise, Mary Elizabeth
author_role author
author2 Gamarra Bernal, Francis
Chacon Chise, Mary Elizabeth
author2_role author
author
dc.subject.none.fl_str_mv organ donation
education program
nursing students
donación de órganos
programa educativo
estudiantes de enfermería
topic organ donation
education program
nursing students
donación de órganos
programa educativo
estudiantes de enfermería
dc.description.none.fl_txt_mv Organ donation is considered a very important and emerging issue in our society since there are a large number of people waiting for the donation of an organ or tissue, and if this is not resolved, the lack will continue. This study aimed to determine the effectiveness of the "Donante de Vida" educational program to improve knowledge and attitudes about organ donation. It was carried out with students of the first year of nursing of a Private Confessional University. It was quantitative with pre-experimental design,applying a pre and post-test, using as a tool a questionnaire of knowledge with 14 questions and 21 propositions. The intervention given to nursing students consists of three modules of education applied in 24 sessions developed in three months to a population of 39 students. The results showed effectiveness in the application of the educational program; in the pre-test, 97.4% of the students had a deficient level of knowledge and a predominantly indifferent attitude of 54.4%; after the intervention, the knowledge increased to 82.1% of a high level and an attitude of acceptance of 76.9%.
La donación de órganos se considera un tema muy importante y emergente en nuestra sociedad; ya que existe un gran número de personas en espera de la donación de un órgano o tejido; y si esto no se resuelve seguirá en aumento la carencia. El objetivo de esta investigación fue determinar la eficacia del programa educativo “Donante de vida” para mejorar conocimientos y actitudes sobre la donación de órganos; el estudio se realizó con estudiantes del primer año de enfermería de una universidad privada confesional. La metodología realizada fue cuantitativa con diseño pre-experimental,aplicando un pre y post-test, utilizando como instrumento un cuestionario de conocimientos con 14 preguntas y 21 proposiciones. La intervención dada a los alumnos de enfermería consta de tres módulos educativos aplicados en 24 sesiones desarrolladosen tres meses a una población de 39 estudiantes. Los resultados mostraron efectividad en la aplicación del programa educativo; en el pre-test el 97.4% de los estudiantes presentaron un nivel de conocimiento deficiente y una actitud predominantemente indiferente de 54.4%, después de la intervención los conocimientos incrementaron alcanzando un 82.1% de nivel alto y una actitud de aceptación de 76.9%.
description Organ donation is considered a very important and emerging issue in our society since there are a large number of people waiting for the donation of an organ or tissue, and if this is not resolved, the lack will continue. This study aimed to determine the effectiveness of the "Donante de Vida" educational program to improve knowledge and attitudes about organ donation. It was carried out with students of the first year of nursing of a Private Confessional University. It was quantitative with pre-experimental design,applying a pre and post-test, using as a tool a questionnaire of knowledge with 14 questions and 21 propositions. The intervention given to nursing students consists of three modules of education applied in 24 sessions developed in three months to a population of 39 students. The results showed effectiveness in the application of the educational program; in the pre-test, 97.4% of the students had a deficient level of knowledge and a predominantly indifferent attitude of 54.4%; after the intervention, the knowledge increased to 82.1% of a high level and an attitude of acceptance of 76.9%.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-09-25
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/195
10.17162/au.v7i2.195
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/195
identifier_str_mv 10.17162/au.v7i2.195
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/195/pdf
10.17162/au.v7i2.195.g191
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes Universitarios
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Apuntes Universitarios
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 7 Núm. 2 (2017): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 43-53
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v7i2
reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
collection Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701200632993546240
score 13.914502
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).