The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University
Descripción del Articulo
Organ donation is considered a very important and emerging issue in our society since there are a large number of people waiting for the donation of an organ or tissue, and if this is not resolved, the lack will continue. This study aimed to determine the effectiveness of the "Donante de Vida&q...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Peruana Unión |
Repositorio: | Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/195 |
Enlace del recurso: | https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/195 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | organ donation education program nursing students donación de órganos programa educativo estudiantes de enfermería |
id |
2304-0335_6224a13f43beccc559f29fe00dbfaef5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/195 |
network_acronym_str |
2304-0335 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
spelling |
The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private UniversityEficacia del Programa Educativo “Donante de vida” para mejorar conocimientos y actitudes hacia la donación de órganos en estudiantes de una universidad privada confesionalMamani Limachi, Rut EsterGamarra Bernal, FrancisChacon Chise, Mary Elizabethorgan donationeducation programnursing studentsdonación de órganosprograma educativoestudiantes de enfermeríaOrgan donation is considered a very important and emerging issue in our society since there are a large number of people waiting for the donation of an organ or tissue, and if this is not resolved, the lack will continue. This study aimed to determine the effectiveness of the "Donante de Vida" educational program to improve knowledge and attitudes about organ donation. It was carried out with students of the first year of nursing of a Private Confessional University. It was quantitative with pre-experimental design,applying a pre and post-test, using as a tool a questionnaire of knowledge with 14 questions and 21 propositions. The intervention given to nursing students consists of three modules of education applied in 24 sessions developed in three months to a population of 39 students. The results showed effectiveness in the application of the educational program; in the pre-test, 97.4% of the students had a deficient level of knowledge and a predominantly indifferent attitude of 54.4%; after the intervention, the knowledge increased to 82.1% of a high level and an attitude of acceptance of 76.9%.La donación de órganos se considera un tema muy importante y emergente en nuestra sociedad; ya que existe un gran número de personas en espera de la donación de un órgano o tejido; y si esto no se resuelve seguirá en aumento la carencia. El objetivo de esta investigación fue determinar la eficacia del programa educativo “Donante de vida” para mejorar conocimientos y actitudes sobre la donación de órganos; el estudio se realizó con estudiantes del primer año de enfermería de una universidad privada confesional. La metodología realizada fue cuantitativa con diseño pre-experimental,aplicando un pre y post-test, utilizando como instrumento un cuestionario de conocimientos con 14 preguntas y 21 proposiciones. La intervención dada a los alumnos de enfermería consta de tres módulos educativos aplicados en 24 sesiones desarrolladosen tres meses a una población de 39 estudiantes. Los resultados mostraron efectividad en la aplicación del programa educativo; en el pre-test el 97.4% de los estudiantes presentaron un nivel de conocimiento deficiente y una actitud predominantemente indiferente de 54.4%, después de la intervención los conocimientos incrementaron alcanzando un 82.1% de nivel alto y una actitud de aceptación de 76.9%.Universidad Peruana Unión2017-09-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/19510.17162/au.v7i2.195Apuntes Universitarios; Vol. 7 Núm. 2 (2017): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 43-532304-03352225-713610.17162/au.v7i2reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/195/pdf10.17162/au.v7i2.195.g191Derechos de autor 2017 Apuntes Universitariosinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:12Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University Eficacia del Programa Educativo “Donante de vida” para mejorar conocimientos y actitudes hacia la donación de órganos en estudiantes de una universidad privada confesional |
title |
The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University |
spellingShingle |
The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University Mamani Limachi, Rut Ester organ donation education program nursing students donación de órganos programa educativo estudiantes de enfermería |
title_short |
The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University |
title_full |
The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University |
title_fullStr |
The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University |
title_full_unstemmed |
The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University |
title_sort |
The effectiveness of the “Donante de Vida”Educational Program to improve knowledge and attitudes towards organ donation in students of a Confessional Private University |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mamani Limachi, Rut Ester Gamarra Bernal, Francis Chacon Chise, Mary Elizabeth |
author |
Mamani Limachi, Rut Ester |
author_facet |
Mamani Limachi, Rut Ester Gamarra Bernal, Francis Chacon Chise, Mary Elizabeth |
author_role |
author |
author2 |
Gamarra Bernal, Francis Chacon Chise, Mary Elizabeth |
author2_role |
author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
organ donation education program nursing students donación de órganos programa educativo estudiantes de enfermería |
topic |
organ donation education program nursing students donación de órganos programa educativo estudiantes de enfermería |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Organ donation is considered a very important and emerging issue in our society since there are a large number of people waiting for the donation of an organ or tissue, and if this is not resolved, the lack will continue. This study aimed to determine the effectiveness of the "Donante de Vida" educational program to improve knowledge and attitudes about organ donation. It was carried out with students of the first year of nursing of a Private Confessional University. It was quantitative with pre-experimental design,applying a pre and post-test, using as a tool a questionnaire of knowledge with 14 questions and 21 propositions. The intervention given to nursing students consists of three modules of education applied in 24 sessions developed in three months to a population of 39 students. The results showed effectiveness in the application of the educational program; in the pre-test, 97.4% of the students had a deficient level of knowledge and a predominantly indifferent attitude of 54.4%; after the intervention, the knowledge increased to 82.1% of a high level and an attitude of acceptance of 76.9%. La donación de órganos se considera un tema muy importante y emergente en nuestra sociedad; ya que existe un gran número de personas en espera de la donación de un órgano o tejido; y si esto no se resuelve seguirá en aumento la carencia. El objetivo de esta investigación fue determinar la eficacia del programa educativo “Donante de vida” para mejorar conocimientos y actitudes sobre la donación de órganos; el estudio se realizó con estudiantes del primer año de enfermería de una universidad privada confesional. La metodología realizada fue cuantitativa con diseño pre-experimental,aplicando un pre y post-test, utilizando como instrumento un cuestionario de conocimientos con 14 preguntas y 21 proposiciones. La intervención dada a los alumnos de enfermería consta de tres módulos educativos aplicados en 24 sesiones desarrolladosen tres meses a una población de 39 estudiantes. Los resultados mostraron efectividad en la aplicación del programa educativo; en el pre-test el 97.4% de los estudiantes presentaron un nivel de conocimiento deficiente y una actitud predominantemente indiferente de 54.4%, después de la intervención los conocimientos incrementaron alcanzando un 82.1% de nivel alto y una actitud de aceptación de 76.9%. |
description |
Organ donation is considered a very important and emerging issue in our society since there are a large number of people waiting for the donation of an organ or tissue, and if this is not resolved, the lack will continue. This study aimed to determine the effectiveness of the "Donante de Vida" educational program to improve knowledge and attitudes about organ donation. It was carried out with students of the first year of nursing of a Private Confessional University. It was quantitative with pre-experimental design,applying a pre and post-test, using as a tool a questionnaire of knowledge with 14 questions and 21 propositions. The intervention given to nursing students consists of three modules of education applied in 24 sessions developed in three months to a population of 39 students. The results showed effectiveness in the application of the educational program; in the pre-test, 97.4% of the students had a deficient level of knowledge and a predominantly indifferent attitude of 54.4%; after the intervention, the knowledge increased to 82.1% of a high level and an attitude of acceptance of 76.9%. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-09-25 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/195 10.17162/au.v7i2.195 |
url |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/195 |
identifier_str_mv |
10.17162/au.v7i2.195 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/195/pdf 10.17162/au.v7i2.195.g191 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Apuntes Universitarios info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Apuntes Universitarios |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana Unión |
dc.source.none.fl_str_mv |
Apuntes Universitarios; Vol. 7 Núm. 2 (2017): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 43-53 2304-0335 2225-7136 10.17162/au.v7i2 reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios instname:Universidad Peruana Unión instacron:UPEU |
reponame_str |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
collection |
Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios |
instname_str |
Universidad Peruana Unión |
instacron_str |
UPEU |
institution |
UPEU |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701200632993546240 |
score |
13.914502 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).