Characterization of maladaptative perfectionism in late childhood

Descripción del Articulo

Maladaptive perfectionism is the tendency to self-impose unrealistic goals and stringent performance standards, to worry excessively about making mistakes, and to engage in auto-critical self-evaluation. This attribute could negatively impact the psychological well-being of children. The objective o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Chemisquy, Sonia, Beatriz Oros, Laura, Serppe, Mónica, Ernst, Cindy
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad Peruana Unión
Repositorio:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/355
Enlace del recurso:https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/355
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Maladaptive perfectionism
late childhood
sociodemographic variables.
Perfeccionismo desadaptativo
niñez tardía
variables sociodemográficas.
id 2304-0335_462278f748d5600c7a1fa0d904483e76
oai_identifier_str oai:ojs2.apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe:article/355
network_acronym_str 2304-0335
repository_id_str .
network_name_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
spelling Characterization of maladaptative perfectionism in late childhoodCaracterización del perfeccionismo disfuncional en la niñez tardíaChemisquy, SoniaBeatriz Oros, LauraSerppe, MónicaErnst, CindyMaladaptive perfectionismlate childhoodsociodemographic variables.Perfeccionismo desadaptativoniñez tardíavariables sociodemográficas.Maladaptive perfectionism is the tendency to self-impose unrealistic goals and stringent performance standards, to worry excessively about making mistakes, and to engage in auto-critical self-evaluation. This attribute could negatively impact the psychological well-being of children. The objective of this work was to describe maladaptive perfectionism manifestations in children, and to assess its differences according to sex, school grade, kind of educational institution (public or private), and region of origin. An empiric, descriptive and cross-sectional investigation was made. Participants were 1067 children between 9 and 12 years old, students of public and private schools from two Argentinian provinces (Misiones and Entre Ríos). Results verified the presence of maladaptive perfectionism during early childhood. The most salient manifestation of perfectionism was self-oriented, especially related to school. Socially prescribed and finally other-oriented perfectionism were found next in order of importance. The most vulnerable population profile found was fourth grade children from Misiones’ public schools. These results could be very important to design strategies aimed to treat this mental health problem or to prevent its negative consequences during late childhood.El perfeccionismo disfuncional implica la tendencia a imponerse metas y estándares muy elevados, a preocuparse excesivamente por cometer errores y a evaluar el desempeño de manera muy crítica. Este atributo puede impactar negativamente en el bienestar infantil. El objetivo de este trabajo fue describir las manifestaciones del perfeccionismo infantil disfuncional, analizando diferencias en función del género, el grado académico, el tipo de gestión escolar (pública-privada), y el lugar de procedencia. Se realizó una investigación empírica, descriptiva, de corte transversal. Participaron 1067 niños de entre 9 y 12 años de edad, alumnos de escuelas primarias, públicas y privadas, de dos provincias argentinas (Misiones y Entre Ríos). Los resultados del estudio verificaron la presencia del perfeccionismo infantil en esta franja etaria. De las manifestaciones perfeccionistas evaluadas, la que más sobresale es la autorientada, particularmente referida al ámbito escolar. Le siguen en orden de importancia el perfeccionismo socialmente prescrito y el perfeccionismo orientado a otros. El perfil más vulnerable corresponde a varones de 4to año, de escuelas públicas de la provincia de Misiones. Estos resultados revisten importancia al momento de diseñar estrategias orientadas a abordar esta problemática y a prevenir sus consecuencias negativas durante la niñez tardía.Universidad Peruana Unión2019-03-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/35510.17162/au.v9i2.355Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 2 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 1-262304-03352225-713610.17162/au.v9i2reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitariosinstname:Universidad Peruana Unióninstacron:UPEUspahttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/355/pdfhttps://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/355/html10.17162/au.v9i2.355.g41010.17162/au.v9i2.355.g411Derechos de autor 2019 Sonia Chemisquy, Laura Beatriz Oros, Mónica Serppe, Cindy Ernstinfo:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-30T16:15:17Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Characterization of maladaptative perfectionism in late childhood
Caracterización del perfeccionismo disfuncional en la niñez tardía
title Characterization of maladaptative perfectionism in late childhood
spellingShingle Characterization of maladaptative perfectionism in late childhood
Chemisquy, Sonia
Maladaptive perfectionism
late childhood
sociodemographic variables.
Perfeccionismo desadaptativo
niñez tardía
variables sociodemográficas.
title_short Characterization of maladaptative perfectionism in late childhood
title_full Characterization of maladaptative perfectionism in late childhood
title_fullStr Characterization of maladaptative perfectionism in late childhood
title_full_unstemmed Characterization of maladaptative perfectionism in late childhood
title_sort Characterization of maladaptative perfectionism in late childhood
dc.creator.none.fl_str_mv Chemisquy, Sonia
Beatriz Oros, Laura
Serppe, Mónica
Ernst, Cindy
author Chemisquy, Sonia
author_facet Chemisquy, Sonia
Beatriz Oros, Laura
Serppe, Mónica
Ernst, Cindy
author_role author
author2 Beatriz Oros, Laura
Serppe, Mónica
Ernst, Cindy
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Maladaptive perfectionism
late childhood
sociodemographic variables.
Perfeccionismo desadaptativo
niñez tardía
variables sociodemográficas.
topic Maladaptive perfectionism
late childhood
sociodemographic variables.
Perfeccionismo desadaptativo
niñez tardía
variables sociodemográficas.
dc.description.none.fl_txt_mv Maladaptive perfectionism is the tendency to self-impose unrealistic goals and stringent performance standards, to worry excessively about making mistakes, and to engage in auto-critical self-evaluation. This attribute could negatively impact the psychological well-being of children. The objective of this work was to describe maladaptive perfectionism manifestations in children, and to assess its differences according to sex, school grade, kind of educational institution (public or private), and region of origin. An empiric, descriptive and cross-sectional investigation was made. Participants were 1067 children between 9 and 12 years old, students of public and private schools from two Argentinian provinces (Misiones and Entre Ríos). Results verified the presence of maladaptive perfectionism during early childhood. The most salient manifestation of perfectionism was self-oriented, especially related to school. Socially prescribed and finally other-oriented perfectionism were found next in order of importance. The most vulnerable population profile found was fourth grade children from Misiones’ public schools. These results could be very important to design strategies aimed to treat this mental health problem or to prevent its negative consequences during late childhood.
El perfeccionismo disfuncional implica la tendencia a imponerse metas y estándares muy elevados, a preocuparse excesivamente por cometer errores y a evaluar el desempeño de manera muy crítica. Este atributo puede impactar negativamente en el bienestar infantil. El objetivo de este trabajo fue describir las manifestaciones del perfeccionismo infantil disfuncional, analizando diferencias en función del género, el grado académico, el tipo de gestión escolar (pública-privada), y el lugar de procedencia. Se realizó una investigación empírica, descriptiva, de corte transversal. Participaron 1067 niños de entre 9 y 12 años de edad, alumnos de escuelas primarias, públicas y privadas, de dos provincias argentinas (Misiones y Entre Ríos). Los resultados del estudio verificaron la presencia del perfeccionismo infantil en esta franja etaria. De las manifestaciones perfeccionistas evaluadas, la que más sobresale es la autorientada, particularmente referida al ámbito escolar. Le siguen en orden de importancia el perfeccionismo socialmente prescrito y el perfeccionismo orientado a otros. El perfil más vulnerable corresponde a varones de 4to año, de escuelas públicas de la provincia de Misiones. Estos resultados revisten importancia al momento de diseñar estrategias orientadas a abordar esta problemática y a prevenir sus consecuencias negativas durante la niñez tardía.
description Maladaptive perfectionism is the tendency to self-impose unrealistic goals and stringent performance standards, to worry excessively about making mistakes, and to engage in auto-critical self-evaluation. This attribute could negatively impact the psychological well-being of children. The objective of this work was to describe maladaptive perfectionism manifestations in children, and to assess its differences according to sex, school grade, kind of educational institution (public or private), and region of origin. An empiric, descriptive and cross-sectional investigation was made. Participants were 1067 children between 9 and 12 years old, students of public and private schools from two Argentinian provinces (Misiones and Entre Ríos). Results verified the presence of maladaptive perfectionism during early childhood. The most salient manifestation of perfectionism was self-oriented, especially related to school. Socially prescribed and finally other-oriented perfectionism were found next in order of importance. The most vulnerable population profile found was fourth grade children from Misiones’ public schools. These results could be very important to design strategies aimed to treat this mental health problem or to prevent its negative consequences during late childhood.
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-03-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo revisado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/355
10.17162/au.v9i2.355
url https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/355
identifier_str_mv 10.17162/au.v9i2.355
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/355/pdf
https://apuntesuniversitarios.upeu.edu.pe/index.php/revapuntes/article/view/355/html
10.17162/au.v9i2.355.g410
10.17162/au.v9i2.355.g411
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2019 Sonia Chemisquy, Laura Beatriz Oros, Mónica Serppe, Cindy Ernst
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2019 Sonia Chemisquy, Laura Beatriz Oros, Mónica Serppe, Cindy Ernst
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
publisher.none.fl_str_mv Universidad Peruana Unión
dc.source.none.fl_str_mv Apuntes Universitarios; Vol. 9 Núm. 2 (2019): Revista de Investigación Apuntes Universitarios; 1-26
2304-0335
2225-7136
10.17162/au.v9i2
reponame:Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname:Universidad Peruana Unión
instacron:UPEU
reponame_str Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
collection Revista UPEU - Revista de Investigación Apuntes Universitarios
instname_str Universidad Peruana Unión
instacron_str UPEU
institution UPEU
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701200633652051968
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).