Big Data and Public Relations. A literature review

Descripción del Articulo

The growing activity generated in digital communication platforms is raising new forms of relationship between organizations and their publics of interest. This has triggered, in turn, the production of a large amount of information, an explosion of data known as Big Data. In this new context, there...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Pereira Villazón, Tatiana, Portilla Manjón, Idoia, Rodríguez Salcedo, Natalia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2019
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista UDEP - Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1029
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1029
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2227-1465_ce297efa7377e84b78fef0c421852605
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1029
network_acronym_str 2227-1465
repository_id_str
network_name_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
dc.title.none.fl_str_mv Big Data and Public Relations. A literature review
Big data y Relaciones Públicas. Una revisión bibliográfica del estado de la cuestión
title Big Data and Public Relations. A literature review
spellingShingle Big Data and Public Relations. A literature review
Pereira Villazón, Tatiana
title_short Big Data and Public Relations. A literature review
title_full Big Data and Public Relations. A literature review
title_fullStr Big Data and Public Relations. A literature review
title_full_unstemmed Big Data and Public Relations. A literature review
title_sort Big Data and Public Relations. A literature review
dc.creator.none.fl_str_mv Pereira Villazón, Tatiana
Portilla Manjón, Idoia
Rodríguez Salcedo, Natalia
author Pereira Villazón, Tatiana
author_facet Pereira Villazón, Tatiana
Portilla Manjón, Idoia
Rodríguez Salcedo, Natalia
author_role author
author2 Portilla Manjón, Idoia
Rodríguez Salcedo, Natalia
author2_role author
author
dc.description.none.fl_txt_mv The growing activity generated in digital communication platforms is raising new forms of relationship between organizations and their publics of interest. This has triggered, in turn, the production of a large amount of information, an explosion of data known as Big Data. In this new context, there is a need to study how the management of this huge amount of information faced in public relations, which is constantly generated at high speed and which requires even real-time management. In this work, we present a bibliographic review of the current state of research on the management of Big Data in Public Relations. The results showed a total 41 works. A content analysis of these works found that the activities of internal communications, media relations, crisis communications and issues management are the most related to massive data management.  
La creciente actividad generada en las plataformas digitales de comunicación está suscitando nuevas formas de relación entre las organizaciones y sus públicos de interés. Esto ha desencadenado, a su vez, la producción de una gran cantidad de información, una explosión de datos conocida como Big Data.En este nuevo contexto, surge la necesidad de estudiar cómo se afronta en Relaciones Públicas el manejo de esta ingente cantidad de información, que se genera de manera constante, a gran velocidad y que exige una gestión incluso en tiempo real. Este trabajo realiza una revisión bibliográfica del estado actual de la investigación sobre la gestión de Big Data en Relaciones Públicas. El resultado del análisis es un total de 41 trabajos. A través del análisis de contenido, se constata que las actividades de comunicación interna, relaciones con los medios, comunicación de crisis e issues management son las más vinculadas a la gestión de datos.  
description The growing activity generated in digital communication platforms is raising new forms of relationship between organizations and their publics of interest. This has triggered, in turn, the production of a large amount of information, an explosion of data known as Big Data. In this new context, there is a need to study how the management of this huge amount of information faced in public relations, which is constantly generated at high speed and which requires even real-time management. In this work, we present a bibliographic review of the current state of research on the management of Big Data in Public Relations. The results showed a total 41 works. A content analysis of these works found that the activities of internal communications, media relations, crisis communications and issues management are the most related to massive data management.  
publishDate 2019
dc.date.none.fl_str_mv 2019-02-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1029
10.26441/RC18.1-2019-A8
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1029
identifier_str_mv 10.26441/RC18.1-2019-A8
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1029/989
/*ref*/Benítez-Eyzaguirre, L. (2016). Análisis de la recomendación entre iguales en la reputación online de las organizaciones. El profesional de la información, 25(4), 652-660. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2016.jul.15 Beyer, M. & Laney, D. (2012). The Importance of 'Big Data: A Definition. Gartner, G00235055. Boyd, D. & Crawford, K. (2012). Critical questions for Big Data: Provocations for a cultural, technological, and scholarly phenomenon. Information, Communication y Society, 15(5), 662–679. doi: 10.1080/1369118X.2012.678878 Bustamante, A., B., y Guillén A., S. (2017). Un acercamiento al Big Data y su utilización en comunicación. Mediaciones Sociales, 16, 115-134. http://dx.doi.org/10.5209/MESO.58112 Broom, G. y Sha, B.L. (2013). Effective Public Relations (9a.ed.). Boston: Pearson. Cutlip and Center´s. George, G., Haas, M.R. & Pentland, A. (2014). Big data Management. Academy of Management Journal. 57(2), 321-326. Gideon, F. (2013). Useful information. PrWeek. 16(10), 38-42. Recuperado de https://www.prweek.com/article/1274489/measurement-roundtable-useful-information, Cobertt, H. & Docherty, J. (2016). Managing Change in the Public Relations Industry: The Impact and Potential of Big Data. (Master Thesis). Cutlip, S., Center, A. & Broom, G. (2001). Relaciones Públicas eficaces. Barcelona: Gestión 2000. Chartred Institute of Public Relations (CIPR) edited Waddington, S. (2013). Share This Too: More Social Media Solution for PR Professionals. Jhon Wiley & Sons. Chen, H., Chiang, R. & Storey, V. (2012). Business intelligence and analytics: From big data to big impact. MIS Quarterly, 36(4), 1165–1188. Choi, M.W. (2015). The Customized Public Policy PR Strategy in Big Data Era. Indian Journal of Science and Technology, 8(23), 1-8. Davenport, T. H., Barth, P. & Bean, R. (2012). “How ‘Big Data’ is different” MIT Sloan Management Review. Recuperado de https://sloanreview.mit.edu/article/how-big-data-is-different/ Gandomi, A. & Haider, M. (2015). Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics. International Journal of Information Management, 35(2), 137-144. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2014.10.007 Gartner Research (2012). Recuperado de https://www.gartner.com/doc/2100215?ref=mrktg-srch Grimmer, J. & Stewart, B.M. (2013). Text as data: The promise and pitfalls of automatic content analysis methods for political texts. Political Analysis, 21(3), 267–297. doi:10.1093/pan/mps028 Holtzhausen, D. (2016). Datafication: threat or opportunity for communication in the public sphere? Journal of Communication Management, 20(1), 21-36. https://doi.org/10.1108/JCOM-12-2014-0082 Johnson, D. (2013). Big Data = Big Business: Put Social Media Analytics Into Action. Marketwired. Recuperado de http://www.marketwired.com/press-release/big-data-big-business-put-social-media-analytics-into-action-presented-marketwired-1806309. Kajander, L. & Sivard, E. (2015). Size matters? En kvalitativ studie kring hur bid data förstås inom fältet PR. Recuperado de https://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/5463867 Kent, M & Saffer, A. (2014). A Delphi study of the future of new technology research in public relations. Public Relations Review, 40, 568-576. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.02.008 Kerlinger, F. N. & Lee, H. B. (2000). Foundations of behavioral research (4th ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston. Klewes, J.; Popp, D. & Rost-Hein, M. (2017). Out-thinking Organizational Communications: The Impact of Digital Transformation. Switzerland: Springer. Laing, A. (2013). Slow down and smell Data. Journal of Professional Communication, 3(1), 197-200. Martin, D. (2014). Mining the future of PR. The Conference Board Review, 82-83. Martin, I. (2007). Retos de la comunicación corporativa en la sociedad del conocimiento: de la gestión de información a la creación de conocimiento organizacional. Signo y Pensamiento, 51(XXV), 52-67. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86005106 Mcmahon, R. (2015). Surveillance and Privacy in the Digital Age: A Primer for Public Relations. Graduate Theses. Pensilvania. Arcadia Universty. Recuperado de Scholars Work Arcadia. Orozco, J. A. y Ferre, C. (2012). Los índices de reputación corporativa y su aplicación en las empresas de comunicación. III Congreso Asociación Española de Investigación de la Comunicación. Tarragona, 1-19. Recuperado de http://www.aeic2012tarragona.org. Parks, M. (2014). Big data in communication research: its contents and discontents. Journal of Communication, 64(2), 355-360. https://doi.org/10.1111/JCOM.12090 Puyol, J. (2015). Aproximación jurídica y económica al Big Data. Valencia: Tirant Lo Blanch. Rockland, D. (2014). Integration: a look ahead to 2015. Public Relations Tactics, 21, 7. Recuperado de https://www.apps.prsa.org Roderick, J. (2013). How to demystify the power of Big Data. PrNews. Recuperado de http://www.prnewsonline.com/how-to-demystify-the-power-of-big-data/ Shahin, S. (2016). A Critical Axiology for Big Data Studies. Palabra Clave, 19(4), 972-996. doi: 10.5294/pacla.2016.19.4.2 Shilina, M. & Levchenko, V. (2014). Big Data, Open Data, Linked Data, Metadata in PR: Current models in the transformation of theory and practice. Mediaskop, 1, 16-16. Recuperado de http://www.mediascope.ru/en/big-data-open-data-linked-data. Stacks, D. W. (2017). Primer of Public Relations Research. Third edition. New York: The Guilford press. Swinson, M. & Woliansky, A. (2014). Big data is coming and it’s getting personal. Governance Directions, 66, 340-344. Recuperado de https://search.informit.com.au/documentSummary;dn=407960089332896;res=IELAPA> ISSN: 2203-4749. Tapscott, D. & Williams, A. (2007). Wikinomick: la nueva economía de las multitudes inteligentes. Barcelona: Paídos. Terentyeva E.I., Morbakh E.S. & Vozgrina A.V. (2016). Methods of Using Big Data for PR-tasks. Nauka-Rastudent. 3(27). http://nauka-rastudent.ru/27/3333/ Van Der Meer, T. (2016). Automated content analysis and crisis communication research. Public Relations Review,42, 952-961. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2016.09.001 Wang, H.; Xu, Z.; Fujita, H. & Liu, S. (2016). Towards felicitous decision making: An overview on challenges and trends of Big Data. Information Sciences, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.ins.2016.07.007 Weinner, M. & Kochhar, S. (2016a). Irreversible: The Public Relations Big Data Revolution. IPR Measurement Commission. Recuperado de http://www.instituteforpr.org/wpcontent/uploads/IPR_PR-Big-Data-Revolution_3-29.pdf Weinner, M. & Kochhar, S. (2016b). On the Horizon. Unleashing the Power of Big Data in Public Relations. Public Relations Strategist, 22, 12-13. Recuperado de http://www.apps.prsa.org Wiencierz, C. & Röttger, U. (2017). The use of big data in corporate communication. Corporate Communications. An International Journal, 22(3), 258-272. https:// doi.org/10.1108/CCIJ-02-2016-0015 Wichels, S. (2014). Nuevos desafíos en Relaciones Públicas 2.0. La creciente influencia de las plataformas de online review en Turismo. Revista internacional de relaciones públicas, 7(4), 197-216. http://hdl.handle.net/10630/7928 Xifra, J. (2014). Manual de relaciones públicas e institucionales (2a. ed.). Madrid: Tecnos. Yanik, A. & Göztaş, A. (2015). Big data systems, business intelligence and public relations. Journal of International Social Research, 8, 822-826.
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol 18 No 1 (2019)
Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019)
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
reponame_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
collection Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701295319559438336
spelling Big Data and Public Relations. A literature reviewBig data y Relaciones Públicas. Una revisión bibliográfica del estado de la cuestiónPereira Villazón, TatianaPortilla Manjón, IdoiaRodríguez Salcedo, NataliaThe growing activity generated in digital communication platforms is raising new forms of relationship between organizations and their publics of interest. This has triggered, in turn, the production of a large amount of information, an explosion of data known as Big Data. In this new context, there is a need to study how the management of this huge amount of information faced in public relations, which is constantly generated at high speed and which requires even real-time management. In this work, we present a bibliographic review of the current state of research on the management of Big Data in Public Relations. The results showed a total 41 works. A content analysis of these works found that the activities of internal communications, media relations, crisis communications and issues management are the most related to massive data management.  La creciente actividad generada en las plataformas digitales de comunicación está suscitando nuevas formas de relación entre las organizaciones y sus públicos de interés. Esto ha desencadenado, a su vez, la producción de una gran cantidad de información, una explosión de datos conocida como Big Data.En este nuevo contexto, surge la necesidad de estudiar cómo se afronta en Relaciones Públicas el manejo de esta ingente cantidad de información, que se genera de manera constante, a gran velocidad y que exige una gestión incluso en tiempo real. Este trabajo realiza una revisión bibliográfica del estado actual de la investigación sobre la gestión de Big Data en Relaciones Públicas. El resultado del análisis es un total de 41 trabajos. A través del análisis de contenido, se constata que las actividades de comunicación interna, relaciones con los medios, comunicación de crisis e issues management son las más vinculadas a la gestión de datos.  Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-02-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/102910.26441/RC18.1-2019-A8Revista de Comunicación; Vol 18 No 1 (2019)Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 1 (2019)2227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1029/989/*ref*/Benítez-Eyzaguirre, L. (2016). Análisis de la recomendación entre iguales en la reputación online de las organizaciones. El profesional de la información, 25(4), 652-660. http://dx.doi.org/10.3145/epi.2016.jul.15 Beyer, M. & Laney, D. (2012). The Importance of 'Big Data: A Definition. Gartner, G00235055. Boyd, D. & Crawford, K. (2012). Critical questions for Big Data: Provocations for a cultural, technological, and scholarly phenomenon. Information, Communication y Society, 15(5), 662–679. doi: 10.1080/1369118X.2012.678878 Bustamante, A., B., y Guillén A., S. (2017). Un acercamiento al Big Data y su utilización en comunicación. Mediaciones Sociales, 16, 115-134. http://dx.doi.org/10.5209/MESO.58112 Broom, G. y Sha, B.L. (2013). Effective Public Relations (9a.ed.). Boston: Pearson. Cutlip and Center´s. George, G., Haas, M.R. & Pentland, A. (2014). Big data Management. Academy of Management Journal. 57(2), 321-326. Gideon, F. (2013). Useful information. PrWeek. 16(10), 38-42. Recuperado de https://www.prweek.com/article/1274489/measurement-roundtable-useful-information, Cobertt, H. & Docherty, J. (2016). Managing Change in the Public Relations Industry: The Impact and Potential of Big Data. (Master Thesis). Cutlip, S., Center, A. & Broom, G. (2001). Relaciones Públicas eficaces. Barcelona: Gestión 2000. Chartred Institute of Public Relations (CIPR) edited Waddington, S. (2013). Share This Too: More Social Media Solution for PR Professionals. Jhon Wiley & Sons. Chen, H., Chiang, R. & Storey, V. (2012). Business intelligence and analytics: From big data to big impact. MIS Quarterly, 36(4), 1165–1188. Choi, M.W. (2015). The Customized Public Policy PR Strategy in Big Data Era. Indian Journal of Science and Technology, 8(23), 1-8. Davenport, T. H., Barth, P. & Bean, R. (2012). “How ‘Big Data’ is different” MIT Sloan Management Review. Recuperado de https://sloanreview.mit.edu/article/how-big-data-is-different/ Gandomi, A. & Haider, M. (2015). Beyond the hype: Big data concepts, methods, and analytics. International Journal of Information Management, 35(2), 137-144. https://doi.org/10.1016/j.ijinfomgt.2014.10.007 Gartner Research (2012). Recuperado de https://www.gartner.com/doc/2100215?ref=mrktg-srch Grimmer, J. & Stewart, B.M. (2013). Text as data: The promise and pitfalls of automatic content analysis methods for political texts. Political Analysis, 21(3), 267–297. doi:10.1093/pan/mps028 Holtzhausen, D. (2016). Datafication: threat or opportunity for communication in the public sphere? Journal of Communication Management, 20(1), 21-36. https://doi.org/10.1108/JCOM-12-2014-0082 Johnson, D. (2013). Big Data = Big Business: Put Social Media Analytics Into Action. Marketwired. Recuperado de http://www.marketwired.com/press-release/big-data-big-business-put-social-media-analytics-into-action-presented-marketwired-1806309. Kajander, L. & Sivard, E. (2015). Size matters? En kvalitativ studie kring hur bid data förstås inom fältet PR. Recuperado de https://www.lunduniversity.lu.se/lup/publication/5463867 Kent, M & Saffer, A. (2014). A Delphi study of the future of new technology research in public relations. Public Relations Review, 40, 568-576. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2014.02.008 Kerlinger, F. N. & Lee, H. B. (2000). Foundations of behavioral research (4th ed.). New York: Holt, Rinehart & Winston. Klewes, J.; Popp, D. & Rost-Hein, M. (2017). Out-thinking Organizational Communications: The Impact of Digital Transformation. Switzerland: Springer. Laing, A. (2013). Slow down and smell Data. Journal of Professional Communication, 3(1), 197-200. Martin, D. (2014). Mining the future of PR. The Conference Board Review, 82-83. Martin, I. (2007). Retos de la comunicación corporativa en la sociedad del conocimiento: de la gestión de información a la creación de conocimiento organizacional. Signo y Pensamiento, 51(XXV), 52-67. Recuperado de http://www.redalyc.org/articulo.oa?id=86005106 Mcmahon, R. (2015). Surveillance and Privacy in the Digital Age: A Primer for Public Relations. Graduate Theses. Pensilvania. Arcadia Universty. Recuperado de Scholars Work Arcadia. Orozco, J. A. y Ferre, C. (2012). Los índices de reputación corporativa y su aplicación en las empresas de comunicación. III Congreso Asociación Española de Investigación de la Comunicación. Tarragona, 1-19. Recuperado de http://www.aeic2012tarragona.org. Parks, M. (2014). Big data in communication research: its contents and discontents. Journal of Communication, 64(2), 355-360. https://doi.org/10.1111/JCOM.12090 Puyol, J. (2015). Aproximación jurídica y económica al Big Data. Valencia: Tirant Lo Blanch. Rockland, D. (2014). Integration: a look ahead to 2015. Public Relations Tactics, 21, 7. Recuperado de https://www.apps.prsa.org Roderick, J. (2013). How to demystify the power of Big Data. PrNews. Recuperado de http://www.prnewsonline.com/how-to-demystify-the-power-of-big-data/ Shahin, S. (2016). A Critical Axiology for Big Data Studies. Palabra Clave, 19(4), 972-996. doi: 10.5294/pacla.2016.19.4.2 Shilina, M. & Levchenko, V. (2014). Big Data, Open Data, Linked Data, Metadata in PR: Current models in the transformation of theory and practice. Mediaskop, 1, 16-16. Recuperado de http://www.mediascope.ru/en/big-data-open-data-linked-data. Stacks, D. W. (2017). Primer of Public Relations Research. Third edition. New York: The Guilford press. Swinson, M. & Woliansky, A. (2014). Big data is coming and it’s getting personal. Governance Directions, 66, 340-344. Recuperado de https://search.informit.com.au/documentSummary;dn=407960089332896;res=IELAPA> ISSN: 2203-4749. Tapscott, D. & Williams, A. (2007). Wikinomick: la nueva economía de las multitudes inteligentes. Barcelona: Paídos. Terentyeva E.I., Morbakh E.S. & Vozgrina A.V. (2016). Methods of Using Big Data for PR-tasks. Nauka-Rastudent. 3(27). http://nauka-rastudent.ru/27/3333/ Van Der Meer, T. (2016). Automated content analysis and crisis communication research. Public Relations Review,42, 952-961. https://doi.org/10.1016/j.pubrev.2016.09.001 Wang, H.; Xu, Z.; Fujita, H. & Liu, S. (2016). Towards felicitous decision making: An overview on challenges and trends of Big Data. Information Sciences, 1-19. https://doi.org/10.1016/j.ins.2016.07.007 Weinner, M. & Kochhar, S. (2016a). Irreversible: The Public Relations Big Data Revolution. IPR Measurement Commission. Recuperado de http://www.instituteforpr.org/wpcontent/uploads/IPR_PR-Big-Data-Revolution_3-29.pdf Weinner, M. & Kochhar, S. (2016b). On the Horizon. Unleashing the Power of Big Data in Public Relations. Public Relations Strategist, 22, 12-13. Recuperado de http://www.apps.prsa.org Wiencierz, C. & Röttger, U. (2017). The use of big data in corporate communication. Corporate Communications. An International Journal, 22(3), 258-272. https:// doi.org/10.1108/CCIJ-02-2016-0015 Wichels, S. (2014). Nuevos desafíos en Relaciones Públicas 2.0. La creciente influencia de las plataformas de online review en Turismo. Revista internacional de relaciones públicas, 7(4), 197-216. http://hdl.handle.net/10630/7928 Xifra, J. (2014). Manual de relaciones públicas e institucionales (2a. ed.). Madrid: Tecnos. Yanik, A. & Göztaş, A. (2015). Big data systems, business intelligence and public relations. Journal of International Social Research, 8, 822-826.info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T17:20:13Zmail@mail.com -
score 13.907986
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).