Towards a change in the fashion and luxury sector. From the domain of the influencer to the brand: Gucci, Loewe and Margiela

Descripción del Articulo

The influencer, considered a key asset in the strategy for online communication (Pérez-Curiel and Clavijo-Ferreira, 2017), causes a loss of control over the strategic decisions of fashion brands due to their independence in developing actions (Díaz, 2017). In order to describe to what extent, the in...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Sanz Marcos, Paloma, Pérez Curiel, Concha, Velasco Molpeceres, Ana María
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista UDEP - Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/1951
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/1951
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2227-1465_c0ad32ee5c70a7350f30ba18960abcc7
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/1951
network_acronym_str 2227-1465
repository_id_str
network_name_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
dc.title.none.fl_str_mv Towards a change in the fashion and luxury sector. From the domain of the influencer to the brand: Gucci, Loewe and Margiela
Hacia un cambio en el sector de moda y lujo. Del dominio del influencer a la marca: Gucci, Loewe y Margiela
title Towards a change in the fashion and luxury sector. From the domain of the influencer to the brand: Gucci, Loewe and Margiela
spellingShingle Towards a change in the fashion and luxury sector. From the domain of the influencer to the brand: Gucci, Loewe and Margiela
Sanz Marcos, Paloma
title_short Towards a change in the fashion and luxury sector. From the domain of the influencer to the brand: Gucci, Loewe and Margiela
title_full Towards a change in the fashion and luxury sector. From the domain of the influencer to the brand: Gucci, Loewe and Margiela
title_fullStr Towards a change in the fashion and luxury sector. From the domain of the influencer to the brand: Gucci, Loewe and Margiela
title_full_unstemmed Towards a change in the fashion and luxury sector. From the domain of the influencer to the brand: Gucci, Loewe and Margiela
title_sort Towards a change in the fashion and luxury sector. From the domain of the influencer to the brand: Gucci, Loewe and Margiela
dc.creator.none.fl_str_mv Sanz Marcos, Paloma
Pérez Curiel, Concha
Velasco Molpeceres, Ana María
author Sanz Marcos, Paloma
author_facet Sanz Marcos, Paloma
Pérez Curiel, Concha
Velasco Molpeceres, Ana María
author_role author
author2 Pérez Curiel, Concha
Velasco Molpeceres, Ana María
author2_role author
author
dc.description.none.fl_txt_mv The influencer, considered a key asset in the strategy for online communication (Pérez-Curiel and Clavijo-Ferreira, 2017), causes a loss of control over the strategic decisions of fashion brands due to their independence in developing actions (Díaz, 2017). In order to describe to what extent, the influencer enhances the brand identity and the change in strategy trend in the sector, a triple-focus comparative content analysis methodology is designed (Silverman, 2016; Krippendorff, 2004). It analyzes the Instagram accounts of three international renowned luxury firms such as Gucci, Loewe and Margiela (total posts n1 = 3756 and specific posts n2 = 240) and develops a panel of experts (n3=6) aimed at specialized professionals and academics. The results indicate how the values ​​and corporate image of the brands are affected by the ego-personal discourse of these influence profiles.
El influencer, considerado como un activo clave en la estrategia para la comunicación online (Pérez-Curiel y Clavijo-Ferreira, 2017), provoca una pérdida del control sobre las decisiones estratégicas de las marcas de moda debido a su independencia a la hora de desarrollar acciones (Díaz, 2017). Con objeto de describir en qué medida el influencer potencia la identidad de marca y la tendencia de cambio de estrategia en el sector, se diseña una metodología de análisis de contenido comparado de triple enfoque (Silverman, 2016; Krippendorff, 2004) que analiza las cuentas de Instagram de tres firmas de lujo de referencia internacional como Gucci, Loewe y Margiela (posts totales n1= 3756 y específicos n2=240) y desarrolla un panel de expertos (n3=6) dirigido a profesionales y académicos especializados. Los resultados indican cómo se ven afectados los valores e imagen corporativa de las marcas debido al discurso egopersonal de estos perfiles de influencia.
description The influencer, considered a key asset in the strategy for online communication (Pérez-Curiel and Clavijo-Ferreira, 2017), causes a loss of control over the strategic decisions of fashion brands due to their independence in developing actions (Díaz, 2017). In order to describe to what extent, the influencer enhances the brand identity and the change in strategy trend in the sector, a triple-focus comparative content analysis methodology is designed (Silverman, 2016; Krippendorff, 2004). It analyzes the Instagram accounts of three international renowned luxury firms such as Gucci, Loewe and Margiela (total posts n1 = 3756 and specific posts n2 = 240) and develops a panel of experts (n3=6) aimed at specialized professionals and academics. The results indicate how the values ​​and corporate image of the brands are affected by the ego-personal discourse of these influence profiles.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
text
Artículo evaluado por pares
texto
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1951
10.26441/RC19.2-2020-A15
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/1951
identifier_str_mv 10.26441/RC19.2-2020-A15
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/1951/1596
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1951/1637
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1951/1638
/*ref*/Aguilera, J., Baños, M., & Ramírez, F. J. (2016). Los mensajes híbridos en el marketing posmoderno: una propuesta de taxonomía. Icono 14, 14(2), 6-57. https://doi.org/10.7195/ri14. v14i1.890 Bastien, V., & Kapferer, J. N. (2012). The Luxury Strategy: Break the rules of marketing to build luxury brands. Philadelphia: Kogan Page Beauchamp, M. B. y Barnes, D. C. (2015). Delighting Baby Boomers and Millennials: Factors that matter most. Journal of Marketing Theory and Practice, 23(3), pp. 338-350. doi:10.1080/106 96679.2015.1032472 Bernabel Dicent, A. (2015). Identidad, deterioro y cambio de imagen de marca. Caso: calzado deportivo Kelme. Opción, 31(4), 87-105. Bryman, A. (2016). Social research methods. Oxford: Oxford University Press. Castelló-Martínez, A. (2016). El marketing de influencia: Un caso práctico. In I. Zacipa, V. Tur- Viñes & J. Segarra-Saavedra (Coords.), Tendencias publicitarias en Iberoamérica: Diálogo de saberes y experiencias (49-65). Alicante: Colección Mundo Digital. http://dx.doi.org/10.14198/ MEDCOM/2016/8 ClikZ Digital News, (2015). 10 most engaging luxury brands to follow on Instagram by Christopher Ratcliff. https://www.clickz. com/2015/10/28/10-most-engaging-luxury-brands-to-follow-on-instagram. Correia Loureiro, S. M., Serra, J. & Guerreiro, J. (2018). Fashion Brands Communicating and Interacting in Instagram: a netnography approach. Global Marketing Conference at Tokyo, Instituto Universitario de Lisboa. http://dx.doi.org/10.15444/GMC2018.11.05.04 De Veirman, M., Cauberghe, V., & Hudders, L. (2017). Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising, 36(5), 798-828. https://doi.org/10.1080/02650487.2017.1348035 Deloitte Touche Tohmatsu Limited. (2019). Informe Global Powers of Luxury Goods, 2019. https://bit.ly/2FopZzC Díaz Soloaga, P. (2017). El valor de los intangibles en la nueva cultura digital. La opinión de profesionales y expertos de la comunicación a través del método Delphi. En J. Benavides Delgado (Coord.), Los nuevos caminos en la evolución de las marcas (33-54). Madrid: Fragua. Díaz, L. (2017). Soy marca: quiero trabajar con influencers. Barcelona: Profit. Ferrer González, L. J. (2018). Comportamiento del consumidor 2.0: nuevas realidades en entornos digitales. Marketing Visionario, 7(1), pp. 141-155. http://ojs.urbe.edu/index.php/market/article/ view/2727 Finch, H., & Lewis, J. (2003). Focus groups. Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. In J. Ritchie & J. Lewis (Eds.), Qualitative Research Practice: A guide for Social Science Students and Researchers (170-198). London: Sage. Flick, U. (2004). Introducción a la metodología cualitativa. Madrid: Ediciones Morata. Franklin, B., Hamer, M., Hanna, M., Kinsey, M., & Richardson, J. E. (2015). Key concepts in journalism studies. London: Sage. Gideon, L. (2012). Handbook of Survey Methodology for the Social Sciences. Berlin: Springer. González-Romo, Z. F., & Plaza-Romero, N. (2017). Estrategias de marketing digital en el sector de la moda de lujo. Interacción y redes sociales como herramienta necesaria. Hipertext.net, n. 15, p. 17-27. DOI: 10.2436/20.8050.01.42 Harmeling, C. M., Moffett, J. W., Arnold, M. J., & Carlson, B. D. (2017). Toward a theory of customer engagement marketing. Journal of the Academy of marketing science, 45(3), 312-335. Interactive Advertising Bureau (2019). Libro Blanco de Marketing de Infuencers. https://iabspain. es/estudio/libro-blanco-de-marketing-de-influencers/ Jiyoung, K. A., & Ko, E. (2010). Impacts of luxury fashion brand’s social media marketing on customer relationship and purchase intention. Journal of Global Fashion Marketing, 1(3): 164- 171. https://doi.org/10.1080/20932685.2010.10593068 Kering. (2019). Annual Results. R3 Worldwide, Kering Financial Document. https://www.kering. com/en/finance/ Khan, S. A. (2018). Instagram as a marketing tool for luxury brands. International Journal of Management, Business and Research, 8(2), 120-1226. Kim, A. & Ko, E. (2012). Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business Research, 65(10), 1480-1486. https:// doi.org/10.1016/jjbusres.2011.10.014. Krippendorff, K. (2004). Análisis de contenido: Una introducción a su metodología. Washington D.C: SAGE. Larsson, A. O. (2017). The News User on Social Media. A comparative study of interacting with media organizations on Facebook and Instagram. Journalism Studies, 19(15), 2225-2242. https:// doi.org/10.1080/1461670X.2017.1332957 Launchmetrics (2019). Estatus del marketing de influencers. Un foco sobre el sector Moda, Lujo y Belleza. https://bit.ly/31NqZVC Louis Vuitton Moet Hennessy. (2018). Annual report. https://www.lvmh.com/news-documents/ news/lvmh-publishes-2018-annual-report/ Markerly. (2017). Instagram Marketing: Does Influencer Size Matter? http://markerly.com/blog/ instagram-marketing-does-influencer-size-matter/ Martínez Navarro, G. (2017). Marketing y comunicación de moda. Madrid: ESIC Editorial. Martínez-Sala, A. M., Segarra-Saavedra, J. y Monserrat-Gauchi, J. (2018). Los millennials como prosumers y adprosumers en las redes sociales corporativas. Cuadernos.info, (43), pp. 137-159. doi:10.7764/cdi.43.1335 Monserrat-Gauchi, J., & Sabater-Quinto, F. (2017). Planificación estratégica de la comunicación en redes sociales. Barcelona: UOC. OTB SpA Financial Reports and Brand results (2019). Annual Report. https://fashionbi.com/ companies/otb-spa Padilla Castillo, G., & Oliver González, A.B. (2018). “Instagramers” e “influencers”. El escaparate de la moda que eligen los jóvenes instagramers españoles. AdResearch, 18(18), 42-59. Pedri Pereira, L. & Schneider, T. (2017). «A influência da comunicação das marcas de moda de luxo nas redes sociais no valor percebido pelo consumidor.» dObra[s]: revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda10(22): 94-113. https://doi.org/10.26563/dobras.v10i22.637 Pedroni, M. (2016). Meso-celebrities, fashion and the media: How digital influencers struggle for visibility. Film, fashion & consumption, 5(1): 103-121. https://doi.org/10.1386/ffc.5.1.103_1 Pérez-Curiel, C.& Clavijo-Ferreira, L. (2017). Comunicación y Social Media en las Empresas de Moda. Prisma Social, (18), 226-258. Pérez-Curiel ,C. & Luque-Ortíz, S. (2018). El marketing de influencia en moda. Estudio del nuevo modelo de consumo en Instagram de los millennials universitarios. En: adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº 15. Castellón: Asociación para el Desarrollo de la Comunicación adComunica y Universitat Jaume I, 255- 281. http://dx.doi. org/10.6035/2174-0992.2018.15.13 Pérez-Curiel, C. & Sanz-Marcos, P. (2019). Estrategia de marca, influencers y nuevos públicos en la comunicación de moda y lujo. Tendencia Gucci en Instagram. Prisma Social, (24), 1-24. Phan, M., Thomas, R., & Heine, K. (2011). Social media and luxury brand management: The case of Burberry. Journal of Global Fashion Marketing, 2(4), 213-222. https://doi.org/10.1080/209326 85.2011.10593099. Ramos-Serrano, M., & Martínez García, M. A. (2016). Personal style bloggers: the most popular visual composition principles and themes on Instagram. Observatorio (OBS*), 10(2), 89-109. http://dx.doi.org/10.15847/obsOBS1022016947 Ranking BrandZ (2015). Las 100 marcas más valiosas de 2015. http:// www.millwardbrown.com/ BrandZ/2015/Global/2015_BrandZ_ Top100_Report.pdf Rocamora, A. (2017), Mediatization and Digital Media in the Field of Fashion. Fashion Theory, 21(5), pp. 505-522. Ruiz Cartagena, J.J. (2017). Millennials y redes sociales: estrategias para una comunicación de marca efectiva. Miguel Hernández Communication Journal, (8), pp. 347-367. https://bit. ly/3fReCfX Sádaba, T., y SanMiguel, P. (2016), ‘Fashion Blog’s Engagement in the Customer Decision Making Process’, in A. Vecchi y C. Buckley (eds.), Handbook of Research on Global Fashion Management and Merchandising, Hershey (PA): IGI Global, pp. 211−230. Sanz-Marcos, P., Jiménez-Marín, G., & Elías Zambrano, R. (2019). La incorporación de la figura del influencer en las campañas publicitarias: Consecuencias para las agencias de publicidad españolas. adComunica, (18), 63-86. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.5 Segarra-Saavedra, J., & Hidalgo-Marí, T. (2018). Influencers, moda femenina e Instagram: el poder de prescripción en la era 2.0. Revista Mediterranea de Comunicación, 1(9), 313-325. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.17 Shukla, P. (2011). Impact of interpersonal influences, brand origin and brand image on luxury purchase intentions: Measuring interfunctional interactions and a cross-national comparison. Journal of World Business, 46, 242–252. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2010.11.002 Silverman, D. (2016). Qualitative research. Sage Publication Ltd. Tsai, H.-T., Huang, H.C., & Chiu, Y-L. (2012). Brand community participation in Taiwan: Examining the roles of individual-, group-, and relationship-level antecedents. Journal of Business Research, 65(5), 676-684. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.03.011 Van Nispen, J. (2015). Diccionario LID Marketing directo e interactivo. Madrid, España: LID Editorial Empresarial. Vickers, J. S. and Renand, F. 2003. The marketing of luxury goods: An exploratory study. Marketing Review, 3(4): 459-478. Vinader-Segura R, Vicente-Fernández, P y Gallego-Trijueque S. (2019). La comunicación de Moda en Youtube. Análisis del Género Haul en el caso de Dulceida. Prisma Social, (24), 78-98. WOMMA. (2017). The WOMMA Guide to Influencer Marketing.
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
application/xml
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol 19 No 2 (2020); 263-284
Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 263-284
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
reponame_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
collection Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701295319998791680
spelling Towards a change in the fashion and luxury sector. From the domain of the influencer to the brand: Gucci, Loewe and MargielaHacia un cambio en el sector de moda y lujo. Del dominio del influencer a la marca: Gucci, Loewe y MargielaSanz Marcos, PalomaPérez Curiel, ConchaVelasco Molpeceres, Ana MaríaThe influencer, considered a key asset in the strategy for online communication (Pérez-Curiel and Clavijo-Ferreira, 2017), causes a loss of control over the strategic decisions of fashion brands due to their independence in developing actions (Díaz, 2017). In order to describe to what extent, the influencer enhances the brand identity and the change in strategy trend in the sector, a triple-focus comparative content analysis methodology is designed (Silverman, 2016; Krippendorff, 2004). It analyzes the Instagram accounts of three international renowned luxury firms such as Gucci, Loewe and Margiela (total posts n1 = 3756 and specific posts n2 = 240) and develops a panel of experts (n3=6) aimed at specialized professionals and academics. The results indicate how the values ​​and corporate image of the brands are affected by the ego-personal discourse of these influence profiles.El influencer, considerado como un activo clave en la estrategia para la comunicación online (Pérez-Curiel y Clavijo-Ferreira, 2017), provoca una pérdida del control sobre las decisiones estratégicas de las marcas de moda debido a su independencia a la hora de desarrollar acciones (Díaz, 2017). Con objeto de describir en qué medida el influencer potencia la identidad de marca y la tendencia de cambio de estrategia en el sector, se diseña una metodología de análisis de contenido comparado de triple enfoque (Silverman, 2016; Krippendorff, 2004) que analiza las cuentas de Instagram de tres firmas de lujo de referencia internacional como Gucci, Loewe y Margiela (posts totales n1= 3756 y específicos n2=240) y desarrolla un panel de expertos (n3=6) dirigido a profesionales y académicos especializados. Los resultados indican cómo se ven afectados los valores e imagen corporativa de las marcas debido al discurso egopersonal de estos perfiles de influencia.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2020-09-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairstextArtículo evaluado por parestextoapplication/pdfapplication/xmltext/htmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/195110.26441/RC19.2-2020-A15Revista de Comunicación; Vol 19 No 2 (2020); 263-284Revista de Comunicación; Vol. 19 Núm. 2 (2020); 263-2842227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1951/1596https://revistadecomunicacion.com/article/view/1951/1637https://revistadecomunicacion.com/article/view/1951/1638/*ref*/Aguilera, J., Baños, M., & Ramírez, F. J. (2016). Los mensajes híbridos en el marketing posmoderno: una propuesta de taxonomía. Icono 14, 14(2), 6-57. https://doi.org/10.7195/ri14. v14i1.890 Bastien, V., & Kapferer, J. N. (2012). The Luxury Strategy: Break the rules of marketing to build luxury brands. Philadelphia: Kogan Page Beauchamp, M. B. y Barnes, D. C. (2015). Delighting Baby Boomers and Millennials: Factors that matter most. Journal of Marketing Theory and Practice, 23(3), pp. 338-350. doi:10.1080/106 96679.2015.1032472 Bernabel Dicent, A. (2015). Identidad, deterioro y cambio de imagen de marca. Caso: calzado deportivo Kelme. Opción, 31(4), 87-105. Bryman, A. (2016). Social research methods. Oxford: Oxford University Press. Castelló-Martínez, A. (2016). El marketing de influencia: Un caso práctico. In I. Zacipa, V. Tur- Viñes & J. Segarra-Saavedra (Coords.), Tendencias publicitarias en Iberoamérica: Diálogo de saberes y experiencias (49-65). Alicante: Colección Mundo Digital. http://dx.doi.org/10.14198/ MEDCOM/2016/8 ClikZ Digital News, (2015). 10 most engaging luxury brands to follow on Instagram by Christopher Ratcliff. https://www.clickz. com/2015/10/28/10-most-engaging-luxury-brands-to-follow-on-instagram. Correia Loureiro, S. M., Serra, J. & Guerreiro, J. (2018). Fashion Brands Communicating and Interacting in Instagram: a netnography approach. Global Marketing Conference at Tokyo, Instituto Universitario de Lisboa. http://dx.doi.org/10.15444/GMC2018.11.05.04 De Veirman, M., Cauberghe, V., & Hudders, L. (2017). Marketing through Instagram influencers: the impact of number of followers and product divergence on brand attitude. International Journal of Advertising, 36(5), 798-828. https://doi.org/10.1080/02650487.2017.1348035 Deloitte Touche Tohmatsu Limited. (2019). Informe Global Powers of Luxury Goods, 2019. https://bit.ly/2FopZzC Díaz Soloaga, P. (2017). El valor de los intangibles en la nueva cultura digital. La opinión de profesionales y expertos de la comunicación a través del método Delphi. En J. Benavides Delgado (Coord.), Los nuevos caminos en la evolución de las marcas (33-54). Madrid: Fragua. Díaz, L. (2017). Soy marca: quiero trabajar con influencers. Barcelona: Profit. Ferrer González, L. J. (2018). Comportamiento del consumidor 2.0: nuevas realidades en entornos digitales. Marketing Visionario, 7(1), pp. 141-155. http://ojs.urbe.edu/index.php/market/article/ view/2727 Finch, H., & Lewis, J. (2003). Focus groups. Qualitative research practice: A guide for social science students and researchers. In J. Ritchie & J. Lewis (Eds.), Qualitative Research Practice: A guide for Social Science Students and Researchers (170-198). London: Sage. Flick, U. (2004). Introducción a la metodología cualitativa. Madrid: Ediciones Morata. Franklin, B., Hamer, M., Hanna, M., Kinsey, M., & Richardson, J. E. (2015). Key concepts in journalism studies. London: Sage. Gideon, L. (2012). Handbook of Survey Methodology for the Social Sciences. Berlin: Springer. González-Romo, Z. F., & Plaza-Romero, N. (2017). Estrategias de marketing digital en el sector de la moda de lujo. Interacción y redes sociales como herramienta necesaria. Hipertext.net, n. 15, p. 17-27. DOI: 10.2436/20.8050.01.42 Harmeling, C. M., Moffett, J. W., Arnold, M. J., & Carlson, B. D. (2017). Toward a theory of customer engagement marketing. Journal of the Academy of marketing science, 45(3), 312-335. Interactive Advertising Bureau (2019). Libro Blanco de Marketing de Infuencers. https://iabspain. es/estudio/libro-blanco-de-marketing-de-influencers/ Jiyoung, K. A., & Ko, E. (2010). Impacts of luxury fashion brand’s social media marketing on customer relationship and purchase intention. Journal of Global Fashion Marketing, 1(3): 164- 171. https://doi.org/10.1080/20932685.2010.10593068 Kering. (2019). Annual Results. R3 Worldwide, Kering Financial Document. https://www.kering. com/en/finance/ Khan, S. A. (2018). Instagram as a marketing tool for luxury brands. International Journal of Management, Business and Research, 8(2), 120-1226. Kim, A. & Ko, E. (2012). Do social media marketing activities enhance customer equity? An empirical study of luxury fashion brand. Journal of Business Research, 65(10), 1480-1486. https:// doi.org/10.1016/jjbusres.2011.10.014. Krippendorff, K. (2004). Análisis de contenido: Una introducción a su metodología. Washington D.C: SAGE. Larsson, A. O. (2017). The News User on Social Media. A comparative study of interacting with media organizations on Facebook and Instagram. Journalism Studies, 19(15), 2225-2242. https:// doi.org/10.1080/1461670X.2017.1332957 Launchmetrics (2019). Estatus del marketing de influencers. Un foco sobre el sector Moda, Lujo y Belleza. https://bit.ly/31NqZVC Louis Vuitton Moet Hennessy. (2018). Annual report. https://www.lvmh.com/news-documents/ news/lvmh-publishes-2018-annual-report/ Markerly. (2017). Instagram Marketing: Does Influencer Size Matter? http://markerly.com/blog/ instagram-marketing-does-influencer-size-matter/ Martínez Navarro, G. (2017). Marketing y comunicación de moda. Madrid: ESIC Editorial. Martínez-Sala, A. M., Segarra-Saavedra, J. y Monserrat-Gauchi, J. (2018). Los millennials como prosumers y adprosumers en las redes sociales corporativas. Cuadernos.info, (43), pp. 137-159. doi:10.7764/cdi.43.1335 Monserrat-Gauchi, J., & Sabater-Quinto, F. (2017). Planificación estratégica de la comunicación en redes sociales. Barcelona: UOC. OTB SpA Financial Reports and Brand results (2019). Annual Report. https://fashionbi.com/ companies/otb-spa Padilla Castillo, G., & Oliver González, A.B. (2018). “Instagramers” e “influencers”. El escaparate de la moda que eligen los jóvenes instagramers españoles. AdResearch, 18(18), 42-59. Pedri Pereira, L. & Schneider, T. (2017). «A influência da comunicação das marcas de moda de luxo nas redes sociais no valor percebido pelo consumidor.» dObra[s]: revista da Associação Brasileira de Estudos de Pesquisas em Moda10(22): 94-113. https://doi.org/10.26563/dobras.v10i22.637 Pedroni, M. (2016). Meso-celebrities, fashion and the media: How digital influencers struggle for visibility. Film, fashion & consumption, 5(1): 103-121. https://doi.org/10.1386/ffc.5.1.103_1 Pérez-Curiel, C.& Clavijo-Ferreira, L. (2017). Comunicación y Social Media en las Empresas de Moda. Prisma Social, (18), 226-258. Pérez-Curiel ,C. & Luque-Ortíz, S. (2018). El marketing de influencia en moda. Estudio del nuevo modelo de consumo en Instagram de los millennials universitarios. En: adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, nº 15. Castellón: Asociación para el Desarrollo de la Comunicación adComunica y Universitat Jaume I, 255- 281. http://dx.doi. org/10.6035/2174-0992.2018.15.13 Pérez-Curiel, C. & Sanz-Marcos, P. (2019). Estrategia de marca, influencers y nuevos públicos en la comunicación de moda y lujo. Tendencia Gucci en Instagram. Prisma Social, (24), 1-24. Phan, M., Thomas, R., & Heine, K. (2011). Social media and luxury brand management: The case of Burberry. Journal of Global Fashion Marketing, 2(4), 213-222. https://doi.org/10.1080/209326 85.2011.10593099. Ramos-Serrano, M., & Martínez García, M. A. (2016). Personal style bloggers: the most popular visual composition principles and themes on Instagram. Observatorio (OBS*), 10(2), 89-109. http://dx.doi.org/10.15847/obsOBS1022016947 Ranking BrandZ (2015). Las 100 marcas más valiosas de 2015. http:// www.millwardbrown.com/ BrandZ/2015/Global/2015_BrandZ_ Top100_Report.pdf Rocamora, A. (2017), Mediatization and Digital Media in the Field of Fashion. Fashion Theory, 21(5), pp. 505-522. Ruiz Cartagena, J.J. (2017). Millennials y redes sociales: estrategias para una comunicación de marca efectiva. Miguel Hernández Communication Journal, (8), pp. 347-367. https://bit. ly/3fReCfX Sádaba, T., y SanMiguel, P. (2016), ‘Fashion Blog’s Engagement in the Customer Decision Making Process’, in A. Vecchi y C. Buckley (eds.), Handbook of Research on Global Fashion Management and Merchandising, Hershey (PA): IGI Global, pp. 211−230. Sanz-Marcos, P., Jiménez-Marín, G., & Elías Zambrano, R. (2019). La incorporación de la figura del influencer en las campañas publicitarias: Consecuencias para las agencias de publicidad españolas. adComunica, (18), 63-86. http://dx.doi.org/10.6035/2174-0992.2019.18.5 Segarra-Saavedra, J., & Hidalgo-Marí, T. (2018). Influencers, moda femenina e Instagram: el poder de prescripción en la era 2.0. Revista Mediterranea de Comunicación, 1(9), 313-325. https://doi.org/10.14198/MEDCOM2018.9.1.17 Shukla, P. (2011). Impact of interpersonal influences, brand origin and brand image on luxury purchase intentions: Measuring interfunctional interactions and a cross-national comparison. Journal of World Business, 46, 242–252. https://doi.org/10.1016/j.jwb.2010.11.002 Silverman, D. (2016). Qualitative research. Sage Publication Ltd. Tsai, H.-T., Huang, H.C., & Chiu, Y-L. (2012). Brand community participation in Taiwan: Examining the roles of individual-, group-, and relationship-level antecedents. Journal of Business Research, 65(5), 676-684. https://doi.org/10.1016/j.jbusres.2011.03.011 Van Nispen, J. (2015). Diccionario LID Marketing directo e interactivo. Madrid, España: LID Editorial Empresarial. Vickers, J. S. and Renand, F. 2003. The marketing of luxury goods: An exploratory study. Marketing Review, 3(4): 459-478. Vinader-Segura R, Vicente-Fernández, P y Gallego-Trijueque S. (2019). La comunicación de Moda en Youtube. Análisis del Género Haul en el caso de Dulceida. Prisma Social, (24), 78-98. WOMMA. (2017). The WOMMA Guide to Influencer Marketing.Derechos de autor 2020 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T17:20:13Zmail@mail.com -
score 13.931935
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).