Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice
Descripción del Articulo
        In the context of an information and knowledge society in which technological development is moving ahead at a staggering speed, probing the sense of sufficiency in the graduates active in the field of work is presented as an imperative need for the profession´s improvement and its teaching. The obj...
              
            
    
                        | Autores: | , , | 
|---|---|
| Formato: | artículo | 
| Fecha de Publicación: | 2019 | 
| Institución: | Universidad de Piura | 
| Repositorio: | Revista UDEP - Revista de Comunicación | 
| Lenguaje: | español | 
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1008 | 
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008 | 
| Nivel de acceso: | acceso abierto | 
| id | 2227-1465_9ec3a1486080c2f87093c64f4bea75bf | 
|---|---|
| oai_identifier_str | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1008 | 
| network_acronym_str | 2227-1465 | 
| network_name_str | Revista UDEP - Revista de Comunicación | 
| dc.title.none.fl_str_mv | Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice La satisfacción de los periodistas de Ecuador, Chile y México frente a la formación universitaria y sus implicancias en el ejercicio profesional | 
| title | Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice | 
| spellingShingle | Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice Gutiérrez Atala, Fernando | 
| title_short | Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice | 
| title_full | Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice | 
| title_fullStr | Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice | 
| title_full_unstemmed | Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice | 
| title_sort | Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practice | 
| dc.creator.none.fl_str_mv | Gutiérrez Atala, Fernando Odriozola Chéné, Javier Domínguez Panamá, Juan José | 
| author | Gutiérrez Atala, Fernando | 
| author_facet | Gutiérrez Atala, Fernando Odriozola Chéné, Javier Domínguez Panamá, Juan José | 
| author_role | author | 
| author2 | Odriozola Chéné, Javier Domínguez Panamá, Juan José | 
| author2_role | author author | 
| dc.description.none.fl_txt_mv | In the context of an information and knowledge society in which technological development is moving ahead at a staggering speed, probing the sense of sufficiency in the graduates active in the field of work is presented as an imperative need for the profession´s improvement and its teaching. The objective of this study is to determine the journalistic perception about university education and the satisfaction level of journalists with their university education, including aspects of technical, theoretical and practical management. To meet this aim, forty semi-structured interviews have been conducted with active Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists, from the four media (press, television, radio and internet). The findings show that although the importance given to academic training in professional development varies according to the country, Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists perceive a series of shortcomings in their educational systems, which needs a reframing of Communication and Journalism careers. En el contexto de una sociedad de la información y el conocimiento, en la que el desarrollo tecnológico avanza, sondear la sensación de suficiencia en los egresados activos en el ámbito laboral es una necesidad imperativa de cara al perfeccionamiento de la profesión. Este estudio es determina la percepción de los periodistas sobre la formación universitaria y el nivel de satisfacción de éstos con su formación universitaria, incluyendo aspectos de manejo técnico, teórico y práctico. Para ello, se realizaron 120 entrevistas semi-estructuradas a periodistas en activo chilenos, ecuatorianos y mexicanos de los cuatro soportes periodísticos (prensa, televisión, radio e internet). Los resultados muestran que si bien la importancia concedida a la formación académica en el desarrollo profesional varía según el país, los periodistas de cada país perciben una serie de falencias en sus sistemas educativos particulares que hacen necesaria una reformulación de las carreras de Comunicación Social y Periodismo. | 
| description | In the context of an information and knowledge society in which technological development is moving ahead at a staggering speed, probing the sense of sufficiency in the graduates active in the field of work is presented as an imperative need for the profession´s improvement and its teaching. The objective of this study is to determine the journalistic perception about university education and the satisfaction level of journalists with their university education, including aspects of technical, theoretical and practical management. To meet this aim, forty semi-structured interviews have been conducted with active Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists, from the four media (press, television, radio and internet). The findings show that although the importance given to academic training in professional development varies according to the country, Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists perceive a series of shortcomings in their educational systems, which needs a reframing of Communication and Journalism careers. | 
| publishDate | 2019 | 
| dc.date.none.fl_str_mv | 2019-02-25 | 
| dc.type.none.fl_str_mv | info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares | 
| format | article | 
| status_str | publishedVersion | 
| dc.identifier.none.fl_str_mv | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008 | 
| url | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008 | 
| dc.language.none.fl_str_mv | spa | 
| language | spa | 
| dc.relation.none.fl_str_mv | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1008/972 /*ref*/Alonso, J. (2010). Cibermedios: conceptualización y tipologías. En M.A. Cabrera (ed.) Evolución tecnológica y cibermedios. Comunicación Social: Zamora. Báez y Pérez de Tudela, J. (2009). Investigación Cualitativa. Madrid: ESIC. Canga, J. (2001). Periodismo e Internet: nuevo medio, vieja profesión. Estudios sobre el mensaje periodístico, 2001 (7). Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0101110033A/12804 Deuze, M. (2004). What is multimedia journalism? Journalism Studies, 5 (2) Deuze, M. (2005). What is journalism? Professional Identity and ideology of journalist reconsidered. Journalism "Teory, Practice and Criticism, 6(4). Elías, C. (2004). La especialización periodística como herramienta para paliar la vulnerabilidad del redactor ante las fuentes manipuladoras. En M. J. Casals (Coord.), Mensajes periodísticos y sociedad del conocimiento. Madrid: Fragua. FELAFACS (2009). Mapa de los centros y programas de formación de comunicadores y periodistas en América Latina y el Caribe. Lima: Felafacs. Foro de Periodismo Argentino (2008). Estándares profesionales e indicadores de calidad periodística. Buenos Aires: Universidad de Palermo. Fuentes N. R. (2014). Postgrados e investigación en Comunicación en México: ¿estancamiento o evolución de la desarticulación múltiple? Comunicación y Sociedad, (22). Recuperado de http://www.revistascientificas.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/47/63 Fuller, J. (1997). News values: ideas for an information ages. Chicago: University of Chicago Press. Gutiérrez Atala, F. (2012). Hacia el nuevo perfil del periodista actual: especializado, negociador, empoderado y autónomo. Revista Iberoamericana de Comunicación, RIC (22). Gutiérrez-Atala, F., Ferreira-Jiménez, J., & Pajoni, H. (2015). Estudio sobre los efectos de la presión política y ciudadana en las rutinas profesionales de periodistas de tres ciudades latinoamericanas. Comuni@cción - Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 6(2). Gutiérrez-Atala, F., Odriozola-Chéné, J., Aguirre-Mayorga, C., Bernal-Suárez, J. D., Ferreira, J., Laurencio, L.,Aguirre, P. (2015). Periodismo condicionado: autodiagnóstico sobre cómo cumplen su función los periodistas de Chile, Argentina, Paraguay, Ecuador, Colombia y México en la era de la transparencia. En R. Cetina-Presuel, L. Corredoira, & F. Gutiérrez-Atala (Eds.), Medios y periodistas en la era del Gobierno Abierto y la Transparencia. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Gutiérrez-Atala, F., Odriozola-Chéné, J., Ferreira, J., Anaya-Ávila, P., & Pajoni, H. (2016). El peso de la presión social y política: estudio de las limitaciones que condicionan el desempeño de los periodistas en cinco países latinoamericanos. Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social« Disertaciones», 9(1), http://doi.org/http://dx.doi.org/10.12804/disertaciones.09.01.2016.05 Hanitzsch, T., Anikina, M., Berganza, R., Cangoz, I., Coman, M., Hamada, B., Moreira, S. V. (2010). Modeling perceived influences on journalism: Evidence from a cross-national survey of journalists. Journalism & Mass Communication Quarterly, 87(1), 5-22. http://doi.org/doi: 10.1177/107769901008700101 Hernández R. M. (2004). La formación universitaria de periodistas en México. Comunicación y Sociedad, (1). Recuperado de http://www.revistascientificas.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/4235 Inglehart, R., & Carballo, M. (1997). Does Latin America exist? (And is there a Confucian culture?): A global analysis of cross-cultural differences. PS: Political Science & Politics, 30(1), http://doi.org/dx.doi.org/10.2307/420668 Kobach, B., y Rosenstiel, T. (2001). "The elements of journalism: what newspeoplesshould know and the public should expect. Nueva York: Three Rivers Press. López García, X. (2010). La formación de los periodistas en el siglo XXI en Brasil, España, Portugal y Puerto Rico. Revista Latina de Comunicación Social, (65). DOI: 10.4185/RLCS-65-2010-896-231-243 McChesney, R. (2004). The Problem of the Media: U.S. Communication Politics in the Twenty-First Century. New York: MonthlyReviewPress. Mellado, C (2009). Periodismo en Latinoamérica: Revisión histórica y propuesta de un modelo de análisis. Comunicar, (33). Recuperado de: http://www.revistacomunicar.com/numeros_anteriores/archivospdf/33/c33-2009-03-011.pdf Mellado, C. (2010). Reflexiones sobre la oferta académica, la situación laboral y la formación del periodista en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 16 (1) Recuperado de: http://200.74.222.178/index.php/rcs/article/view/13664/13647 Mellado, C. (2012). The Chilean Jorunalist, en Thle Global Journalist in at 21th Century, D. Weaver &L. Willnat, Eds. Nueva York: Routledge Meyer, P. (2004). Saving Journalism: How to nurse the good stuff until it pays, Columbia Journalism Review, Nov-Dec 2004. Meyer, P. (2004). The Vanishing Newspaper: saving jounalism in te information age. Columbia: University Missouri Press. Oller-Alonso, M., & Meier, K. (2012). La cultura periodística de España y Suiza. Madrid: Fragua. Oller-Alonso, M. (2016). La cultura periodística de América Latina: De dónde viene, dónde está y a dónde… debería ir. Razón y Palabra, 20(93). Punín, M.I. (2012). Los estudios de comunicación social/periodismo en el Ecuador. Una visión crítica al rol de la universidad y la academia. Razón y Palabra, 17(79).Recuperado de: http://oldversion.razonypalabra.org.mx/N/N79/V79/66_Punin_V79.pdf Punín, M.I; Rivera, D. & Cuenca, P. (2014). Cuánto la vocación prima: La situación laboral del periodista digital en Ecuador y su formación académica. ComHumanitas, 5(1). Recuperado de: http://comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/54/pdf_13 Ramonet, I. (2011). La explosión del periodismo. Internet pone en jaque a los medios tradicionales. Argentina: Capital Intelectual S.A. Reese, S. (1999). Hacia una comprensión del periodista global. El modelo de investigación de jerarquía de influencias. Comunicación y Sociedad, 12(2). Reig, R. (2007). El periodista en la telaraña. Nueva economía, comunicación, periodismo, públicos. Barcelona, España: Anthropos. Seijas, L (2001). Los sistemas informativos en la era digital. Madrid: Universitas S.A. Serrano, P. (2012). Periodismo canalla. Los medios contra la información. Barcelona: Icaria. Servicio Observatorio Internet. (2001). El rostro humano de la cultura general cómo nos afecta Internet. Bogotá, Colombia: Equipo Paulinas. Shoemaker, P. J., & Reese, S. D. (2014). Mediating the Message in the 21st Century: A Media Sociology Perspective. New York: Routledge. Shoemaker, P. & Reese, S. (1996). Mediating the Message. Theories of Influences on Mass Media Content. New York: Longman. | 
| dc.rights.none.fl_str_mv | Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess | 
| rights_invalid_str_mv | Derechos de autor 2017 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 | 
| eu_rights_str_mv | openAccess | 
| dc.format.none.fl_str_mv | application/pdf | 
| dc.publisher.none.fl_str_mv | Universidad de Piura. Facultad de Comunicación | 
| publisher.none.fl_str_mv | Universidad de Piura. Facultad de Comunicación | 
| dc.source.none.fl_str_mv | Revista de Comunicación; Vol 16 No 1 (2017); 76-96 Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 1 (2017); 76-96 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP | 
| reponame_str | Revista UDEP - Revista de Comunicación | 
| collection | Revista UDEP - Revista de Comunicación | 
| instname_str | Universidad de Piura | 
| instacron_str | UDEP | 
| institution | UDEP | 
| repository.name.fl_str_mv | - | 
| repository.mail.fl_str_mv | mail@mail.com | 
| _version_ | 1696862365065150464 | 
| spelling | Ecuador´s, Chile´s and Mexico´s journalists’ satisfaction in relation to university education and its implications in professional practiceLa satisfacción de los periodistas de Ecuador, Chile y México frente a la formación universitaria y sus implicancias en el ejercicio profesionalGutiérrez Atala, FernandoOdriozola Chéné, JavierDomínguez Panamá, Juan JoséIn the context of an information and knowledge society in which technological development is moving ahead at a staggering speed, probing the sense of sufficiency in the graduates active in the field of work is presented as an imperative need for the profession´s improvement and its teaching. The objective of this study is to determine the journalistic perception about university education and the satisfaction level of journalists with their university education, including aspects of technical, theoretical and practical management. To meet this aim, forty semi-structured interviews have been conducted with active Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists, from the four media (press, television, radio and internet). The findings show that although the importance given to academic training in professional development varies according to the country, Chilean, Ecuadorian and Mexican journalists perceive a series of shortcomings in their educational systems, which needs a reframing of Communication and Journalism careers.En el contexto de una sociedad de la información y el conocimiento, en la que el desarrollo tecnológico avanza, sondear la sensación de suficiencia en los egresados activos en el ámbito laboral es una necesidad imperativa de cara al perfeccionamiento de la profesión. Este estudio es determina la percepción de los periodistas sobre la formación universitaria y el nivel de satisfacción de éstos con su formación universitaria, incluyendo aspectos de manejo técnico, teórico y práctico. Para ello, se realizaron 120 entrevistas semi-estructuradas a periodistas en activo chilenos, ecuatorianos y mexicanos de los cuatro soportes periodísticos (prensa, televisión, radio e internet). Los resultados muestran que si bien la importancia concedida a la formación académica en el desarrollo profesional varía según el país, los periodistas de cada país perciben una serie de falencias en sus sistemas educativos particulares que hacen necesaria una reformulación de las carreras de Comunicación Social y Periodismo.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-02-25info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1008Revista de Comunicación; Vol 16 No 1 (2017); 76-96Revista de Comunicación; Vol. 16 Núm. 1 (2017); 76-962227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1008/972/*ref*/Alonso, J. (2010). Cibermedios: conceptualización y tipologías. En M.A. Cabrera (ed.) Evolución tecnológica y cibermedios. Comunicación Social: Zamora. Báez y Pérez de Tudela, J. (2009). Investigación Cualitativa. Madrid: ESIC. Canga, J. (2001). Periodismo e Internet: nuevo medio, vieja profesión. Estudios sobre el mensaje periodístico, 2001 (7). Recuperado de: http://revistas.ucm.es/index.php/ESMP/article/view/ESMP0101110033A/12804 Deuze, M. (2004). What is multimedia journalism? Journalism Studies, 5 (2) Deuze, M. (2005). What is journalism? Professional Identity and ideology of journalist reconsidered. Journalism "Teory, Practice and Criticism, 6(4). Elías, C. (2004). La especialización periodística como herramienta para paliar la vulnerabilidad del redactor ante las fuentes manipuladoras. En M. J. Casals (Coord.), Mensajes periodísticos y sociedad del conocimiento. Madrid: Fragua. FELAFACS (2009). Mapa de los centros y programas de formación de comunicadores y periodistas en América Latina y el Caribe. Lima: Felafacs. Foro de Periodismo Argentino (2008). Estándares profesionales e indicadores de calidad periodística. Buenos Aires: Universidad de Palermo. Fuentes N. R. (2014). Postgrados e investigación en Comunicación en México: ¿estancamiento o evolución de la desarticulación múltiple? Comunicación y Sociedad, (22). Recuperado de http://www.revistascientificas.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/47/63 Fuller, J. (1997). News values: ideas for an information ages. Chicago: University of Chicago Press. Gutiérrez Atala, F. (2012). Hacia el nuevo perfil del periodista actual: especializado, negociador, empoderado y autónomo. Revista Iberoamericana de Comunicación, RIC (22). Gutiérrez-Atala, F., Ferreira-Jiménez, J., & Pajoni, H. (2015). Estudio sobre los efectos de la presión política y ciudadana en las rutinas profesionales de periodistas de tres ciudades latinoamericanas. Comuni@cción - Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo, 6(2). Gutiérrez-Atala, F., Odriozola-Chéné, J., Aguirre-Mayorga, C., Bernal-Suárez, J. D., Ferreira, J., Laurencio, L.,Aguirre, P. (2015). Periodismo condicionado: autodiagnóstico sobre cómo cumplen su función los periodistas de Chile, Argentina, Paraguay, Ecuador, Colombia y México en la era de la transparencia. En R. Cetina-Presuel, L. Corredoira, & F. Gutiérrez-Atala (Eds.), Medios y periodistas en la era del Gobierno Abierto y la Transparencia. Madrid: Universidad Complutense de Madrid. Gutiérrez-Atala, F., Odriozola-Chéné, J., Ferreira, J., Anaya-Ávila, P., & Pajoni, H. (2016). El peso de la presión social y política: estudio de las limitaciones que condicionan el desempeño de los periodistas en cinco países latinoamericanos. Anuario electrónico de estudios en Comunicación Social« Disertaciones», 9(1), http://doi.org/http://dx.doi.org/10.12804/disertaciones.09.01.2016.05 Hanitzsch, T., Anikina, M., Berganza, R., Cangoz, I., Coman, M., Hamada, B., Moreira, S. V. (2010). Modeling perceived influences on journalism: Evidence from a cross-national survey of journalists. Journalism & Mass Communication Quarterly, 87(1), 5-22. http://doi.org/doi: 10.1177/107769901008700101 Hernández R. M. (2004). La formación universitaria de periodistas en México. Comunicación y Sociedad, (1). Recuperado de http://www.revistascientificas.udg.mx/index.php/comsoc/article/view/4235 Inglehart, R., & Carballo, M. (1997). Does Latin America exist? (And is there a Confucian culture?): A global analysis of cross-cultural differences. PS: Political Science & Politics, 30(1), http://doi.org/dx.doi.org/10.2307/420668 Kobach, B., y Rosenstiel, T. (2001). "The elements of journalism: what newspeoplesshould know and the public should expect. Nueva York: Three Rivers Press. López García, X. (2010). La formación de los periodistas en el siglo XXI en Brasil, España, Portugal y Puerto Rico. Revista Latina de Comunicación Social, (65). DOI: 10.4185/RLCS-65-2010-896-231-243 McChesney, R. (2004). The Problem of the Media: U.S. Communication Politics in the Twenty-First Century. New York: MonthlyReviewPress. Mellado, C (2009). Periodismo en Latinoamérica: Revisión histórica y propuesta de un modelo de análisis. Comunicar, (33). Recuperado de: http://www.revistacomunicar.com/numeros_anteriores/archivospdf/33/c33-2009-03-011.pdf Mellado, C. (2010). Reflexiones sobre la oferta académica, la situación laboral y la formación del periodista en Latinoamérica. Revista de Ciencias Sociales (Ve), 16 (1) Recuperado de: http://200.74.222.178/index.php/rcs/article/view/13664/13647 Mellado, C. (2012). The Chilean Jorunalist, en Thle Global Journalist in at 21th Century, D. Weaver &L. Willnat, Eds. Nueva York: Routledge Meyer, P. (2004). Saving Journalism: How to nurse the good stuff until it pays, Columbia Journalism Review, Nov-Dec 2004. Meyer, P. (2004). The Vanishing Newspaper: saving jounalism in te information age. Columbia: University Missouri Press. Oller-Alonso, M., & Meier, K. (2012). La cultura periodística de España y Suiza. Madrid: Fragua. Oller-Alonso, M. (2016). La cultura periodística de América Latina: De dónde viene, dónde está y a dónde… debería ir. Razón y Palabra, 20(93). Punín, M.I. (2012). Los estudios de comunicación social/periodismo en el Ecuador. Una visión crítica al rol de la universidad y la academia. Razón y Palabra, 17(79).Recuperado de: http://oldversion.razonypalabra.org.mx/N/N79/V79/66_Punin_V79.pdf Punín, M.I; Rivera, D. & Cuenca, P. (2014). Cuánto la vocación prima: La situación laboral del periodista digital en Ecuador y su formación académica. ComHumanitas, 5(1). Recuperado de: http://comhumanitas.org/index.php/comhumanitas/article/view/54/pdf_13 Ramonet, I. (2011). La explosión del periodismo. Internet pone en jaque a los medios tradicionales. Argentina: Capital Intelectual S.A. Reese, S. (1999). Hacia una comprensión del periodista global. El modelo de investigación de jerarquía de influencias. Comunicación y Sociedad, 12(2). Reig, R. (2007). El periodista en la telaraña. Nueva economía, comunicación, periodismo, públicos. Barcelona, España: Anthropos. Seijas, L (2001). Los sistemas informativos en la era digital. Madrid: Universitas S.A. Serrano, P. (2012). Periodismo canalla. Los medios contra la información. Barcelona: Icaria. Servicio Observatorio Internet. (2001). El rostro humano de la cultura general cómo nos afecta Internet. Bogotá, Colombia: Equipo Paulinas. Shoemaker, P. J., & Reese, S. D. (2014). Mediating the Message in the 21st Century: A Media Sociology Perspective. New York: Routledge. Shoemaker, P. & Reese, S. (1996). Mediating the Message. Theories of Influences on Mass Media Content. New York: Longman.Derechos de autor 2017 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-12T17:00:33Zmail@mail.com - | 
| score | 13.932913 | 
 Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
    La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
 
   
   
             
            