Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism

Descripción del Articulo

Disruptive technologies and their impact on journalism and communication force us to assume challenges in learning new techniques for data and information processing. Interdisciplinary knowledge is evident in the teaching of new professional profiles. Data journalism is an example of this, so the im...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Flores Vivar, Jesús Miguel
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad de Piura
Repositorio:Revista UDEP - Revista de Comunicación
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.udep.edu.pe:article/964
Enlace del recurso:https://revistadecomunicacion.com/article/view/964
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2227-1465_90ae27429a90b758855466c96be3f5fe
oai_identifier_str oai:revistas.udep.edu.pe:article/964
network_acronym_str 2227-1465
network_name_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
dc.title.none.fl_str_mv Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism
Algoritmos, aplicaciones y Big data, nuevos paradigmas en el proceso de comunicación y de enseñanza-aprendizaje del periodismo de datos
title Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism
spellingShingle Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism
Flores Vivar, Jesús Miguel
title_short Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism
title_full Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism
title_fullStr Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism
title_full_unstemmed Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism
title_sort Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalism
dc.creator.none.fl_str_mv Flores Vivar, Jesús Miguel
author Flores Vivar, Jesús Miguel
author_facet Flores Vivar, Jesús Miguel
author_role author
dc.description.none.fl_txt_mv Disruptive technologies and their impact on journalism and communication force us to assume challenges in learning new techniques for data and information processing. Interdisciplinary knowledge is evident in the teaching of new professional profiles. Data journalism is an example of this, so the immersion into a data culture must be preceded by awareness in the learning of news applications, algorithms or the treatment of Big Data, elements that configure new paradigms among journalists of the media on the Internet. With the revision of texts, direct observation of selected applications and case study, some conclusions are established that contain a growing demand in the knowledge of new techniques. The results show the use of technological resources and the proposal of changes in the curricula of the communication faculties.
Las tecnologías disruptivas y su impacto en el periodismo y comunicación obligan a asumir retos en el aprendizaje de nuevas técnicas para el procesamiento de datos e información. El conocimiento interdisciplinar se pone de manifiesto en la formación de nuevos perfiles profesionales. El periodismo de datos es una muestra de ello, por lo que la inmersión hacia una cultura de datos debe estar precedida por una concienciación en el aprendizaje de aplicaciones de noticias, algoritmos o el tratamiento del Big data, elementos que configuran nuevos paradigmas entre los periodistas de los medios en Internet. Con la revisión de textos, observación directa de aplicaciones seleccionadas y estudio de caso, se establecen unas conclusiones que encierran una creciente demanda en el conocimiento de nuevas técnicas. Los resultados arrojan el uso de recursos tecnológicos y la propuesta de cambios en la malla curricular de las facultades de comunicación.
description Disruptive technologies and their impact on journalism and communication force us to assume challenges in learning new techniques for data and information processing. Interdisciplinary knowledge is evident in the teaching of new professional profiles. Data journalism is an example of this, so the immersion into a data culture must be preceded by awareness in the learning of news applications, algorithms or the treatment of Big Data, elements that configure new paradigms among journalists of the media on the Internet. With the revision of texts, direct observation of selected applications and case study, some conclusions are established that contain a growing demand in the knowledge of new techniques. The results show the use of technological resources and the proposal of changes in the curricula of the communication faculties.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-09-20
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Article evaluated by pairs
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/964
url https://revistadecomunicacion.com/article/view/964
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistadecomunicacion.com/article/view/964/931
/*ref*/Bradshaw, P. & Rohumaa, L. (2011). The Online Journalism Handbook: Skills to Survive and Thrive in the Digital Age. London, UK: Longman Practical Journalism Series. Cooley, M. (1987). ¿Arquitecto o abeja? el precio humano de la tecnología. London: The Hogarth Press. Elías, C. (2015). Big data y periodismo en la sociedad red. Madrid: Editorial Sintesis. Fama, A. (2011). Open Data e Data Journalism. Roma: Edt.Narccisa. Lsdi. Finn, E. (2018). La búsqueda del algoritmo. Imaginación en la era de la informática. Barcelona: Alph Decay Ed. Flores, J.M. y Cebrián, M. (2012). El data journalism en la construcción de mashups para medios digitales. Zaragoza, XIII Congreso Periodismo Digital. Edit. APA. Flores, J. M. y Salinas, C. (2012). Retos de las Facultades de Comunicación: Formación de nuevos perfiles de periodistas con base en la innovación y Tecnologías del conocimiento. En Revista de Tecnología Conocimiento y Sociedad. Illinois: USA Common Ground Publisher. Guinness, H. (2017). How Facebook’s news feed sorting algorithm works. Recuperado de: https://www.howtogeek.com/290919/how-facebooks-news-feedsorting-algorithm-works/ Joannès, A. (2011). Data journalism: bases de données et visualisation de l'information. Paris: CFPJ Éditions. Kelly, K. (2011). What technology wants? New York: Penguin. Kovach, B y Rosenstiel, T. (2012). Los elementos del Periodismo. Barcelona: Aguilar. Mayer-Schönberger, V. & Cukier, K. (2013). Big data. La revolución de los datos masivos. Madrid: Turner publicaciones. O´Neil, K. (2017). Armas de destrucción matematica. Como el big data aumenta la desigualdad y amenaza la democracia. Madrid: Capitan Swing libros, S.L. Ontiveros, E. y Lopez, V. (2017). Economía de los datos. Riquezas 4.0.Madrid: Fundacion Telefonica. Open Knowledge Foundation (2010). The Data Journalism Handbook. European Journalism Centre and the (R.U.). O'Reilly Media. Sierra, V. M. y Álvarez de Zayas, C. (1998). La investigación científica en la sociedad del conocimiento. México: Willey. Valle, A. (2014). Periodismo y algoritmos. El Mundo. (recuperado el 03-02-2018). Disponible en:https://www.larazon.es/opinion/tribuna/periodismo-y-algoritmos-MX8202428 Varela, J. (2009). Redes, plataformas y algoritmos. En: La revolución de la prensa digital. Cuaderno de Comunicación Evoca (Dir. Jose Cerezo), pp: 23-28. Madrid: Evoca Comunicación e Imagen. Recursos web: Premio Datajournalism de Google (2012): http://datajournalismawards.org/ Hechinger Report dirigida por Jon Marcus. http://hechingerreport.org/ Knight Center de la Universidad de Texas (EE.UU.) https://knightcenter.utexas.edu/es/blog/00-15307-periodista-utiliza-algoritmo-para-escribir-nota-sobre-terremoto-en-solo-minutos Blog Cultura de red del Sistema de divulgación científica Madríd. http://www.madrimasd.org/blogs/culturadered
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Revista de Comunicación
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
publisher.none.fl_str_mv Universidad de Piura. Facultad de Comunicación
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Comunicación; Vol 17 No 2 (2018); 268-291
Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 268-291
2227-1465
1684-0933
reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname:Universidad de Piura
instacron:UDEP
reponame_str Revista UDEP - Revista de Comunicación
collection Revista UDEP - Revista de Comunicación
instname_str Universidad de Piura
instacron_str UDEP
institution UDEP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1696862364879552512
spelling Algorithms, applications and Big Data, new paradigms in the process of communication and teaching-learning of data journalismAlgoritmos, aplicaciones y Big data, nuevos paradigmas en el proceso de comunicación y de enseñanza-aprendizaje del periodismo de datosFlores Vivar, Jesús MiguelDisruptive technologies and their impact on journalism and communication force us to assume challenges in learning new techniques for data and information processing. Interdisciplinary knowledge is evident in the teaching of new professional profiles. Data journalism is an example of this, so the immersion into a data culture must be preceded by awareness in the learning of news applications, algorithms or the treatment of Big Data, elements that configure new paradigms among journalists of the media on the Internet. With the revision of texts, direct observation of selected applications and case study, some conclusions are established that contain a growing demand in the knowledge of new techniques. The results show the use of technological resources and the proposal of changes in the curricula of the communication faculties.Las tecnologías disruptivas y su impacto en el periodismo y comunicación obligan a asumir retos en el aprendizaje de nuevas técnicas para el procesamiento de datos e información. El conocimiento interdisciplinar se pone de manifiesto en la formación de nuevos perfiles profesionales. El periodismo de datos es una muestra de ello, por lo que la inmersión hacia una cultura de datos debe estar precedida por una concienciación en el aprendizaje de aplicaciones de noticias, algoritmos o el tratamiento del Big data, elementos que configuran nuevos paradigmas entre los periodistas de los medios en Internet. Con la revisión de textos, observación directa de aplicaciones seleccionadas y estudio de caso, se establecen unas conclusiones que encierran una creciente demanda en el conocimiento de nuevas técnicas. Los resultados arrojan el uso de recursos tecnológicos y la propuesta de cambios en la malla curricular de las facultades de comunicación.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2018-09-20info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/964Revista de Comunicación; Vol 17 No 2 (2018); 268-291Revista de Comunicación; Vol. 17 Núm. 2 (2018); 268-2912227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/964/931/*ref*/Bradshaw, P. & Rohumaa, L. (2011). The Online Journalism Handbook: Skills to Survive and Thrive in the Digital Age. London, UK: Longman Practical Journalism Series. Cooley, M. (1987). ¿Arquitecto o abeja? el precio humano de la tecnología. London: The Hogarth Press. Elías, C. (2015). Big data y periodismo en la sociedad red. Madrid: Editorial Sintesis. Fama, A. (2011). Open Data e Data Journalism. Roma: Edt.Narccisa. Lsdi. Finn, E. (2018). La búsqueda del algoritmo. Imaginación en la era de la informática. Barcelona: Alph Decay Ed. Flores, J.M. y Cebrián, M. (2012). El data journalism en la construcción de mashups para medios digitales. Zaragoza, XIII Congreso Periodismo Digital. Edit. APA. Flores, J. M. y Salinas, C. (2012). Retos de las Facultades de Comunicación: Formación de nuevos perfiles de periodistas con base en la innovación y Tecnologías del conocimiento. En Revista de Tecnología Conocimiento y Sociedad. Illinois: USA Common Ground Publisher. Guinness, H. (2017). How Facebook’s news feed sorting algorithm works. Recuperado de: https://www.howtogeek.com/290919/how-facebooks-news-feedsorting-algorithm-works/ Joannès, A. (2011). Data journalism: bases de données et visualisation de l'information. Paris: CFPJ Éditions. Kelly, K. (2011). What technology wants? New York: Penguin. Kovach, B y Rosenstiel, T. (2012). Los elementos del Periodismo. Barcelona: Aguilar. Mayer-Schönberger, V. & Cukier, K. (2013). Big data. La revolución de los datos masivos. Madrid: Turner publicaciones. O´Neil, K. (2017). Armas de destrucción matematica. Como el big data aumenta la desigualdad y amenaza la democracia. Madrid: Capitan Swing libros, S.L. Ontiveros, E. y Lopez, V. (2017). Economía de los datos. Riquezas 4.0.Madrid: Fundacion Telefonica. Open Knowledge Foundation (2010). The Data Journalism Handbook. European Journalism Centre and the (R.U.). O'Reilly Media. Sierra, V. M. y Álvarez de Zayas, C. (1998). La investigación científica en la sociedad del conocimiento. México: Willey. Valle, A. (2014). Periodismo y algoritmos. El Mundo. (recuperado el 03-02-2018). Disponible en:https://www.larazon.es/opinion/tribuna/periodismo-y-algoritmos-MX8202428 Varela, J. (2009). Redes, plataformas y algoritmos. En: La revolución de la prensa digital. Cuaderno de Comunicación Evoca (Dir. Jose Cerezo), pp: 23-28. Madrid: Evoca Comunicación e Imagen. Recursos web: Premio Datajournalism de Google (2012): http://datajournalismawards.org/ Hechinger Report dirigida por Jon Marcus. http://hechingerreport.org/ Knight Center de la Universidad de Texas (EE.UU.) https://knightcenter.utexas.edu/es/blog/00-15307-periodista-utiliza-algoritmo-para-escribir-nota-sobre-terremoto-en-solo-minutos Blog Cultura de red del Sistema de divulgación científica Madríd. http://www.madrimasd.org/blogs/culturaderedDerechos de autor 2018 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-04-12T17:00:33Zmail@mail.com -
score 13.928576
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).