The transmedia storytelling applied to corporate communication
Descripción del Articulo
The continuous changes in social, technological and media dynamics have forced the communication strategies of companies to constantly change. In the current context, characterized by low attention rates, the saturation of messages and multi-screen consumption, content has become a distinctive and v...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2019 |
| Institución: | Universidad de Piura |
| Repositorio: | Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.udep.edu.pe:article/1295 |
| Enlace del recurso: | https://revistadecomunicacion.com/article/view/1295 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| id |
2227-1465_2a11bb1aeb60aba75914a79faf92bd75 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.udep.edu.pe:article/1295 |
| network_acronym_str |
2227-1465 |
| repository_id_str |
|
| network_name_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The transmedia storytelling applied to corporate communication La narrativa transmedia aplicada a la comunicación corporativa |
| title |
The transmedia storytelling applied to corporate communication |
| spellingShingle |
The transmedia storytelling applied to corporate communication Mut Camacho, Magdalena |
| title_short |
The transmedia storytelling applied to corporate communication |
| title_full |
The transmedia storytelling applied to corporate communication |
| title_fullStr |
The transmedia storytelling applied to corporate communication |
| title_full_unstemmed |
The transmedia storytelling applied to corporate communication |
| title_sort |
The transmedia storytelling applied to corporate communication |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Mut Camacho, Magdalena Miquel Segarra, Susana |
| author |
Mut Camacho, Magdalena |
| author_facet |
Mut Camacho, Magdalena Miquel Segarra, Susana |
| author_role |
author |
| author2 |
Miquel Segarra, Susana |
| author2_role |
author |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The continuous changes in social, technological and media dynamics have forced the communication strategies of companies to constantly change. In the current context, characterized by low attention rates, the saturation of messages and multi-screen consumption, content has become a distinctive and valuable element to connect with audiences. In this sense, the transmedia storytelling, offer characteristics that encourage the participation and involvement of the audiences to which they are directed. This research intends to make a bibliographical review to discover what the key elements of this storytelling are. The ultimate goal will be to analyze its potential for its application to communication in organizations. As a first approximation, it is worth noting that although the transmedia storytelling complies with the basic principles of relation with the public, its use will be of no value to the organizations if the stated objectives are not aligned with the strategic approaches of corporate communication. Los continuos cambios en las dinámicas sociales, tecnológicas y mediáticas han obligado a que las estrategias de comunicación de las empresas evolucionen. En el contexto actual, caracterizado por los bajos índices de atención, por la saturación de mensajes y por el consumo multipantalla, el contenido se ha convertido en un elemento distintivo y de valor para conectar con los públicos. Las narrativas transmedia ofrecen unas características que fomentan la participación y la implicación de las audiencias. Esta investigación realiza una revisión bibliográfica para, a partir del análisis de casos transmedia, descubrir las claves de esta narrativa. El fin último será analizar su potencialidad para su aplicación a la comunicación en las organizaciones. Como primera aproximación, si bien la narrativa transmedia cumple con los principios básicos de relación con los públicos, su uso carecerá de valor si los objetivos planteados no están alineados con los planteamientos estratégicos de comunicación corporativa. |
| description |
The continuous changes in social, technological and media dynamics have forced the communication strategies of companies to constantly change. In the current context, characterized by low attention rates, the saturation of messages and multi-screen consumption, content has become a distinctive and valuable element to connect with audiences. In this sense, the transmedia storytelling, offer characteristics that encourage the participation and involvement of the audiences to which they are directed. This research intends to make a bibliographical review to discover what the key elements of this storytelling are. The ultimate goal will be to analyze its potential for its application to communication in organizations. As a first approximation, it is worth noting that although the transmedia storytelling complies with the basic principles of relation with the public, its use will be of no value to the organizations if the stated objectives are not aligned with the strategic approaches of corporate communication. |
| publishDate |
2019 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2019-08-26 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Article evaluated by pairs Artículo evaluado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1295 10.26441/RC18.2-2019-A11 |
| url |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1295 |
| identifier_str_mv |
10.26441/RC18.2-2019-A11 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistadecomunicacion.com/article/view/1295/1108 https://revistadecomunicacion.com/article/view/1295/1394 /*ref*/Albadalejo Ortega, S. (2014). El universo transmediático de Los Teleñecos como lugar de encuentro de géneros y formatos. Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 87-99. Askwith, I. (2007). Television 2.0: Reconceptualizing TV as an engagement medium. Recuperado el 2 de febrero de 2019, de Massachusetts Institute of Technology Master's Thesis: http://cms.mit.edu/research/theses/IvanAskwith2007.pdf Atarama Rojas, T. (2017). Periodismo transmedia, la narración distribuida de la noticia, de Alejandro Rost, María Teresa Bernardi y Fabián Bergero (Comp.). Revista de Comunicación, 16(2), 268-270. Recuperado a partir de https://revistadecomunicacion.com/article/view/999 Barrientos-Bueno, M. (2015). Expansión narrativa de Víctor Ros: Transmedia Storytelling en Twitter. Opción, 31, 161-181. Calzada, C. E. (2015). La Narrativa Transmedia Y El Contenido Generado Por Usuarios Como Estrategias Para La Música Independiente. Casos: Sigur Rós Y Vetusta Morla. Razón y Palabra, 88, 375-390. Capriotti, P. (1999). Planificación estratégica de la imagen corporativa. Barcelona: Ariel. Carrizo, J., & Díaz, O. (2015). Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. Icono 14, 13 (2), 260-285. Castelló Martínez, A., del Pino Romero, C. & Tur Viñes, V. (2016). Estrategias de contenido con famosos en marcas dirigidas a público adolescente. Icono 14, (14), 123-154. Castillo, S. S. (2016). Narrativa transmedia y percepción cognitiva en El Ministerio del Tiempo (TVE). Revista Latina de Comunicación Social, 71, 5, 508-526. Corporate Excellence (2015). Avances y tendencias en comunicación: ideas clave del World Public Relations Forum (WPRF). Recuperado el 10 de enero de 2019, de Insights & Trends: https://www.corporateexcellence.org/recurso/avances-y-tendencias-en-comunicacion-ideas-clave/1758d1ba-0459-4e89-9196-8a37afafd4d7 Costa-Sánchez, C., & Piñeiro Otero, T. (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). Icono 14, 10(2), 6-28. Costa-Sánchez, C. (2013). Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. Icono 14, 13(2), 260-285. Costa-Sánchez, C. (2014). Transmedia Storytelling, un aliado de la comunicación corporativa: # Caído por el estudio de caso de Heineken. Comunicación y Sociedad, 27 (3). Costa-Sánchez, C., Rodríguez-Vázquez, A. I., y López-García, X. (2015). From transmedia to repurposing journalism. Elpais.com press coverage about case of ebola in Spain. El Profesional de la Información, 24(3), 282-290. Chenovart-González, J., & Castelló-Belda, R. (2018). University radio training in the transmedia model: the case of Radio Universitat (2011-2015). Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 97-116. Chomon-Serna, J. M., y Busto-Salinas, L. (2018). Science and transmedia: A binomial for scientific dissemination. The Atapuerca case. El profesional de la información, 27(4), 938-946. Corona-Rodríguez, J. M. (2017). Transmedia Archaeology: audiences participation on the expansion of the World War II narratives (case Band of Brothers). Adcomunica. Revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, (13), 175-199. Fernández Castrillo, C. (2014). Prácticas transmedia en la era del prosumidor: Hacia una definición del Contenido Generado por el Usuario (CGU). Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 53-67. García Carrizo, J., & Heredero Díaz, O. (2015). Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. Icono 14, volumen (13), 260-285. Garrido, P., & Estupiñán, Ó. (2016). Analysis of character construction in transmedia advertising narrative. Case study: campaign "Cerca" by Sabadell Bank. Prisma Social, (17), 140-161. Guerrero, M. (2014). Webs televisivas y sus usuarios: un lugar para la narrativa transmedia. Los casos de “Águila Roja” y “Juego de Tronos” en España. Nueva época, enero-junio (21), 239-267. Guerrero-Pico, M., & Scolari, C. (2016). Narrativas transmedia y contenidos generados por los usuarios: el caso de los crossovers. Cuadernos.Info, 38, 183-200. Ignacio de la Puente, M. (2018). Transmedia, interactive documentary and education: case analysis. Question, 1(59). Irigaray, F. (2013). Narrativas hipermedias en el Webperiodismo. En Irigaray, F., Ceballos, D. y Manna, M. (eds.), Webperiodismo en un ecosistema líquido (pp. 93-98). Rosario: Editorial Laborde, [en línea] url: https://es.calameo.com/read/000422860a24df20a1f7e Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling. Recuperado el 30 de enero de 2019, de MIT Technology Review: https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/ Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia en los medios de comunicación. Barcelona: Paidós. Liuzzi, A. (2015). El documental interactivo en la era transmedia: de géneros híbridos y nuevos códigos narrativos. Obra Digital, Núm 8, 105-135. Liuzzi, A. (2014). Transmedia “Historytelling”. De documentales interactivos y géneros híbridos. En Irigaray, F. y Lovato, A. (Eds.), Hacia una comunicación transmedia (pp. 67-86). Rosario: UNR Editora. López-Trigo Reig, M., & Puchalt López, M. (2017). El caso MoviStar en medios: ¿cumple la tendencia transmedia?. Adcomunica. Revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, (14), 107-128. Llorente & Cuenca. (2016). La transformación digital. Recuperado el 12 de febrero de 2019, de Uno: https://www.revista-uno.com/numero-24 Mayor, F. (2014). Transmedia Storytelling desde la ficción televisiva serial español: El caso de Antena 3. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 69-85. Marwick, A., Gray, M. L., & Ananny, M. (2014). “Dolphins are just gay sharks” glee and the queer Case of transmedia as text and object. Television & New Media, 15(7), 627-647. Mateos-Rusillo, S.M., & Gifreu-Castells, A. (2018). La narrativa transmedia y su aplicación natural en los museos. El caso del proyecto Bosch en el Museo Nacional del Prado. Curator: The Museum Journal, 61 (2), 301-313. Miranda-Galbe, J., & Figuero-Espadas, J. (2016). The role of the prosumer in the expansión of transmedia storytelling on Tv fiction stories: The case of “MINISTRY OF TIME'. Index Comunicación, 6(2), 115-134. Molpeceres-Arnaiz, S., & Rodríguez-Fidalgo, M. I. (2014). The introduction of the receiver's discourse in transmedia storytelling: the case of TV shows/La insercion del discurso del receptor en la narrativa transmedia: el ejemplo de las series de television de ficcion. Historia y Comunicación Social, 31-43. Porto, D., & Flores, J. (2012). Periodismo Transmedia. Reflexiones y técnicas para el ciberperiodista desde los laboratorios de medios interactivos. Madrid: Fragua. Pratten, R. (2011). Getting Started in Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners. USA: Createspace. Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). El relato por otros medios: ¿un giro transmediático? . Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 19-37. Rodríguez-Ferrándiz, R., Ortiz-Gordo, F., & Sáez-Núñez, V. (2014). Contenidos transmedia de las teleseries españolas: clasificación, análisis y panorama en 2013. Communication & Society, 27(4), 73-94. Rodríguez-Fidalgo, M. I., Paino-Ambrosio, A., y Jiménez Iglesias, L. (2016). The cross-platform format as key of sucess in Transmedia Storytelling. Case of study:" Las Sinsombrero" webdoc. Revista ICONO 14-Revista científica de comunicación y tecnologías, 14(2), 304-328. Rodríguez-Fidalgo, M.I., & Paíno-Ambrosio, A (2017). Nuevos avances en la narrativa transmedia en la ficción española. Estudio de caso de la serie de televisión 'El Ministerio del Tiempo'. En Media and Metamedia Management (pp. 183-188). Springer, Cham. Rodríguez-Fidalgo, M. I., Paino-Ambrosio, A., Ruiz-Paz, Y., & Jiménez Iglesias, L. (2017). New advertising in-real-time formats and transmedia storytelling. A case study on Tous' Tender Stories campaign. Adcomunica. Revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, (14), 27-50. Rodríguez-Ferrándiz, R., Ortiz-Gordo, F. & Sáez-Núñez, V. (2014). Transmedia contents created around Spanish television series in 2013: typology, analysis, overview and trends. Communication & Society, 27(4), 73-96. Ruiz Moreno, S. (2014). Características de las narrativas transmedia. En Irigaray, F. y Lovato, A. (Eds.), Hacia la comunicación transmedia (pp. 97-105). Rosario: UHR Editora Sánchez, S., & Galán, E. (2016). Narrativa transmedia y percepción cognitiva en El Ministerio del Tiempo (TVE). Revista Latina de Comunicación Social, 71(5), 508-516. Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto. Scolari, C. (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de cultura digital, 71-81. Scolari, C., & Piñón, J. (20016). Las narrativas transmedia en el mercado audiovisual latino de Estados Unidos. Actores, contenidos y estrategias. Comunicación y sociedad, 27, 13-52. Scolari, C., Jiménez, M., & Guerrero, M. (2012). Narrativas transmediáticas en España: cuatro ficciones en busca de un destino cross-media. Comunicación y Sociedad, 25(1), 137-163. Serrano Tellería, A. (2016). Transmedia Journalism: Exploring Genres and Interface Design. Trípodos, 38, 67-85. Torrego-González, A., y Gutiérrez-Martin, A. (2018). Literary consumption as a shared experience in transmedia environments. The club of the misunderstood case. Revista Mediterranea de Comunicación, 9(2), 231-240. Tur-Viñes, V. & Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de Pulseras Rojas en el grupo oficial de Facebook (Antena 3. España). Cuadernos.info, 34, 115-131. Villén Higueras, S. J. (2017). Estrategias transmedia en las series de televisión: la transformación de una tie-in-website en el inicio de un ARG (caso Discover Westworld). adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 14, 119-140. Zorrilla-Abascal, M. L. (2016). Transmedia intertextualities in educational media resources: The case of BBC Schools in the United Kingdom. new media & society, 18(11), 2629-2648. |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2019 Revista de Comunicación http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf application/xml |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de Piura. Facultad de Comunicación |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Comunicación; Vol 18 No 2 (2019); 225-244 Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 225-244 2227-1465 1684-0933 reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicación instname:Universidad de Piura instacron:UDEP |
| reponame_str |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| collection |
Revista UDEP - Revista de Comunicación |
| instname_str |
Universidad de Piura |
| instacron_str |
UDEP |
| institution |
UDEP |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701295319699947520 |
| spelling |
The transmedia storytelling applied to corporate communicationLa narrativa transmedia aplicada a la comunicación corporativaMut Camacho, MagdalenaMiquel Segarra, SusanaThe continuous changes in social, technological and media dynamics have forced the communication strategies of companies to constantly change. In the current context, characterized by low attention rates, the saturation of messages and multi-screen consumption, content has become a distinctive and valuable element to connect with audiences. In this sense, the transmedia storytelling, offer characteristics that encourage the participation and involvement of the audiences to which they are directed. This research intends to make a bibliographical review to discover what the key elements of this storytelling are. The ultimate goal will be to analyze its potential for its application to communication in organizations. As a first approximation, it is worth noting that although the transmedia storytelling complies with the basic principles of relation with the public, its use will be of no value to the organizations if the stated objectives are not aligned with the strategic approaches of corporate communication.Los continuos cambios en las dinámicas sociales, tecnológicas y mediáticas han obligado a que las estrategias de comunicación de las empresas evolucionen. En el contexto actual, caracterizado por los bajos índices de atención, por la saturación de mensajes y por el consumo multipantalla, el contenido se ha convertido en un elemento distintivo y de valor para conectar con los públicos. Las narrativas transmedia ofrecen unas características que fomentan la participación y la implicación de las audiencias. Esta investigación realiza una revisión bibliográfica para, a partir del análisis de casos transmedia, descubrir las claves de esta narrativa. El fin último será analizar su potencialidad para su aplicación a la comunicación en las organizaciones. Como primera aproximación, si bien la narrativa transmedia cumple con los principios básicos de relación con los públicos, su uso carecerá de valor si los objetivos planteados no están alineados con los planteamientos estratégicos de comunicación corporativa.Universidad de Piura. Facultad de Comunicación2019-08-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticle evaluated by pairsArtículo evaluado por paresapplication/pdfapplication/xmlhttps://revistadecomunicacion.com/article/view/129510.26441/RC18.2-2019-A11Revista de Comunicación; Vol 18 No 2 (2019); 225-244Revista de Comunicación; Vol. 18 Núm. 2 (2019); 225-2442227-14651684-0933reponame:Revista UDEP - Revista de Comunicacióninstname:Universidad de Piurainstacron:UDEPspahttps://revistadecomunicacion.com/article/view/1295/1108https://revistadecomunicacion.com/article/view/1295/1394/*ref*/Albadalejo Ortega, S. (2014). El universo transmediático de Los Teleñecos como lugar de encuentro de géneros y formatos. Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 87-99. Askwith, I. (2007). Television 2.0: Reconceptualizing TV as an engagement medium. Recuperado el 2 de febrero de 2019, de Massachusetts Institute of Technology Master's Thesis: http://cms.mit.edu/research/theses/IvanAskwith2007.pdf Atarama Rojas, T. (2017). Periodismo transmedia, la narración distribuida de la noticia, de Alejandro Rost, María Teresa Bernardi y Fabián Bergero (Comp.). Revista de Comunicación, 16(2), 268-270. Recuperado a partir de https://revistadecomunicacion.com/article/view/999 Barrientos-Bueno, M. (2015). Expansión narrativa de Víctor Ros: Transmedia Storytelling en Twitter. Opción, 31, 161-181. Calzada, C. E. (2015). La Narrativa Transmedia Y El Contenido Generado Por Usuarios Como Estrategias Para La Música Independiente. Casos: Sigur Rós Y Vetusta Morla. Razón y Palabra, 88, 375-390. Capriotti, P. (1999). Planificación estratégica de la imagen corporativa. Barcelona: Ariel. Carrizo, J., & Díaz, O. (2015). Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. Icono 14, 13 (2), 260-285. Castelló Martínez, A., del Pino Romero, C. & Tur Viñes, V. (2016). Estrategias de contenido con famosos en marcas dirigidas a público adolescente. Icono 14, (14), 123-154. Castillo, S. S. (2016). Narrativa transmedia y percepción cognitiva en El Ministerio del Tiempo (TVE). Revista Latina de Comunicación Social, 71, 5, 508-526. Corporate Excellence (2015). Avances y tendencias en comunicación: ideas clave del World Public Relations Forum (WPRF). Recuperado el 10 de enero de 2019, de Insights & Trends: https://www.corporateexcellence.org/recurso/avances-y-tendencias-en-comunicacion-ideas-clave/1758d1ba-0459-4e89-9196-8a37afafd4d7 Costa-Sánchez, C., & Piñeiro Otero, T. (2012). Nuevas narrativas audiovisuales: multiplataforma, crossmedia y transmedia. El caso de Águila Roja (RTVE). Icono 14, 10(2), 6-28. Costa-Sánchez, C. (2013). Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. Icono 14, 13(2), 260-285. Costa-Sánchez, C. (2014). Transmedia Storytelling, un aliado de la comunicación corporativa: # Caído por el estudio de caso de Heineken. Comunicación y Sociedad, 27 (3). Costa-Sánchez, C., Rodríguez-Vázquez, A. I., y López-García, X. (2015). From transmedia to repurposing journalism. Elpais.com press coverage about case of ebola in Spain. El Profesional de la Información, 24(3), 282-290. Chenovart-González, J., & Castelló-Belda, R. (2018). University radio training in the transmedia model: the case of Radio Universitat (2011-2015). Revista Mediterránea de Comunicación, 9(1), 97-116. Chomon-Serna, J. M., y Busto-Salinas, L. (2018). Science and transmedia: A binomial for scientific dissemination. The Atapuerca case. El profesional de la información, 27(4), 938-946. Corona-Rodríguez, J. M. (2017). Transmedia Archaeology: audiences participation on the expansion of the World War II narratives (case Band of Brothers). Adcomunica. Revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, (13), 175-199. Fernández Castrillo, C. (2014). Prácticas transmedia en la era del prosumidor: Hacia una definición del Contenido Generado por el Usuario (CGU). Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 53-67. García Carrizo, J., & Heredero Díaz, O. (2015). Propuesta de un modelo genérico de análisis de la estructura de las narrativas transmedia. Icono 14, volumen (13), 260-285. Garrido, P., & Estupiñán, Ó. (2016). Analysis of character construction in transmedia advertising narrative. Case study: campaign "Cerca" by Sabadell Bank. Prisma Social, (17), 140-161. Guerrero, M. (2014). Webs televisivas y sus usuarios: un lugar para la narrativa transmedia. Los casos de “Águila Roja” y “Juego de Tronos” en España. Nueva época, enero-junio (21), 239-267. Guerrero-Pico, M., & Scolari, C. (2016). Narrativas transmedia y contenidos generados por los usuarios: el caso de los crossovers. Cuadernos.Info, 38, 183-200. Ignacio de la Puente, M. (2018). Transmedia, interactive documentary and education: case analysis. Question, 1(59). Irigaray, F. (2013). Narrativas hipermedias en el Webperiodismo. En Irigaray, F., Ceballos, D. y Manna, M. (eds.), Webperiodismo en un ecosistema líquido (pp. 93-98). Rosario: Editorial Laborde, [en línea] url: https://es.calameo.com/read/000422860a24df20a1f7e Jenkins, H. (2003). Transmedia storytelling. Recuperado el 30 de enero de 2019, de MIT Technology Review: https://www.technologyreview.com/s/401760/transmedia-storytelling/ Jenkins, H. (2008). Convergence Culture. La cultura de la convergencia en los medios de comunicación. Barcelona: Paidós. Liuzzi, A. (2015). El documental interactivo en la era transmedia: de géneros híbridos y nuevos códigos narrativos. Obra Digital, Núm 8, 105-135. Liuzzi, A. (2014). Transmedia “Historytelling”. De documentales interactivos y géneros híbridos. En Irigaray, F. y Lovato, A. (Eds.), Hacia una comunicación transmedia (pp. 67-86). Rosario: UNR Editora. López-Trigo Reig, M., & Puchalt López, M. (2017). El caso MoviStar en medios: ¿cumple la tendencia transmedia?. Adcomunica. Revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, (14), 107-128. Llorente & Cuenca. (2016). La transformación digital. Recuperado el 12 de febrero de 2019, de Uno: https://www.revista-uno.com/numero-24 Mayor, F. (2014). Transmedia Storytelling desde la ficción televisiva serial español: El caso de Antena 3. CIC. Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 69-85. Marwick, A., Gray, M. L., & Ananny, M. (2014). “Dolphins are just gay sharks” glee and the queer Case of transmedia as text and object. Television & New Media, 15(7), 627-647. Mateos-Rusillo, S.M., & Gifreu-Castells, A. (2018). La narrativa transmedia y su aplicación natural en los museos. El caso del proyecto Bosch en el Museo Nacional del Prado. Curator: The Museum Journal, 61 (2), 301-313. Miranda-Galbe, J., & Figuero-Espadas, J. (2016). The role of the prosumer in the expansión of transmedia storytelling on Tv fiction stories: The case of “MINISTRY OF TIME'. Index Comunicación, 6(2), 115-134. Molpeceres-Arnaiz, S., & Rodríguez-Fidalgo, M. I. (2014). The introduction of the receiver's discourse in transmedia storytelling: the case of TV shows/La insercion del discurso del receptor en la narrativa transmedia: el ejemplo de las series de television de ficcion. Historia y Comunicación Social, 31-43. Porto, D., & Flores, J. (2012). Periodismo Transmedia. Reflexiones y técnicas para el ciberperiodista desde los laboratorios de medios interactivos. Madrid: Fragua. Pratten, R. (2011). Getting Started in Transmedia Storytelling: A Practical Guide for Beginners. USA: Createspace. Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). El relato por otros medios: ¿un giro transmediático? . Cuadernos de Información y Comunicación, 19, 19-37. Rodríguez-Ferrándiz, R., Ortiz-Gordo, F., & Sáez-Núñez, V. (2014). Contenidos transmedia de las teleseries españolas: clasificación, análisis y panorama en 2013. Communication & Society, 27(4), 73-94. Rodríguez-Fidalgo, M. I., Paino-Ambrosio, A., y Jiménez Iglesias, L. (2016). The cross-platform format as key of sucess in Transmedia Storytelling. Case of study:" Las Sinsombrero" webdoc. Revista ICONO 14-Revista científica de comunicación y tecnologías, 14(2), 304-328. Rodríguez-Fidalgo, M.I., & Paíno-Ambrosio, A (2017). Nuevos avances en la narrativa transmedia en la ficción española. Estudio de caso de la serie de televisión 'El Ministerio del Tiempo'. En Media and Metamedia Management (pp. 183-188). Springer, Cham. Rodríguez-Fidalgo, M. I., Paino-Ambrosio, A., Ruiz-Paz, Y., & Jiménez Iglesias, L. (2017). New advertising in-real-time formats and transmedia storytelling. A case study on Tous' Tender Stories campaign. Adcomunica. Revista científica de estrategias, tendencias e innovación en comunicación, (14), 27-50. Rodríguez-Ferrándiz, R., Ortiz-Gordo, F. & Sáez-Núñez, V. (2014). Transmedia contents created around Spanish television series in 2013: typology, analysis, overview and trends. Communication & Society, 27(4), 73-96. Ruiz Moreno, S. (2014). Características de las narrativas transmedia. En Irigaray, F. y Lovato, A. (Eds.), Hacia la comunicación transmedia (pp. 97-105). Rosario: UHR Editora Sánchez, S., & Galán, E. (2016). Narrativa transmedia y percepción cognitiva en El Ministerio del Tiempo (TVE). Revista Latina de Comunicación Social, 71(5), 508-516. Scolari, C. (2013). Narrativas transmedia. Cuando todos los medios cuentan. Barcelona: Deusto. Scolari, C. (2014). Narrativas transmedia: nuevas formas de comunicar en la era digital. Anuario AC/E de cultura digital, 71-81. Scolari, C., & Piñón, J. (20016). Las narrativas transmedia en el mercado audiovisual latino de Estados Unidos. Actores, contenidos y estrategias. Comunicación y sociedad, 27, 13-52. Scolari, C., Jiménez, M., & Guerrero, M. (2012). Narrativas transmediáticas en España: cuatro ficciones en busca de un destino cross-media. Comunicación y Sociedad, 25(1), 137-163. Serrano Tellería, A. (2016). Transmedia Journalism: Exploring Genres and Interface Design. Trípodos, 38, 67-85. Torrego-González, A., y Gutiérrez-Martin, A. (2018). Literary consumption as a shared experience in transmedia environments. The club of the misunderstood case. Revista Mediterranea de Comunicación, 9(2), 231-240. Tur-Viñes, V. & Rodríguez Ferrándiz, R. (2014). Transmedialidad: series de ficción y redes sociales. El caso de Pulseras Rojas en el grupo oficial de Facebook (Antena 3. España). Cuadernos.info, 34, 115-131. Villén Higueras, S. J. (2017). Estrategias transmedia en las series de televisión: la transformación de una tie-in-website en el inicio de un ARG (caso Discover Westworld). adComunica. Revista Científica de Estrategias, Tendencias e Innovación en Comunicación, 14, 119-140. Zorrilla-Abascal, M. L. (2016). Transmedia intertextualities in educational media resources: The case of BBC Schools in the United Kingdom. new media & society, 18(11), 2629-2648.Derechos de autor 2019 Revista de Comunicaciónhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-05-31T17:20:13Zmail@mail.com - |
| score |
13.983407 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).