Treatment of tourist safety in Brazil in the Spanish media before the Olympic Games of Rio 2016
Descripción del Articulo
Safety is one of the main problems of current tourism worldwide and directly threatening the image of any destination. The media contribute to the formation of this image and provide a perception of security or insecurity. Since the perception of insecurity in Brazil has been one of its main weaknes...
Autores: | , |
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Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad de Piura |
Repositorio: | Revista UDEP - Revista de Comunicación |
Lenguaje: | español |
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Treatment of tourist safety in Brazil in the Spanish media before the Olympic Games of Rio 2016 El tratamiento de la seguridad turística en Brasil en los medios de comunicación españoles antes de los Juegos Olímpicos de Río 2016 |
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Safety is one of the main problems of current tourism worldwide and directly threatening the image of any destination. The media contribute to the formation of this image and provide a perception of security or insecurity. Since the perception of insecurity in Brazil has been one of its main weaknesses, the question arises of how the media influence the formation of the image before a major tourist event. A content analysis on the treatment of tourism security in Brazil was carried out for 16 months prior to the Rio'16 Olympic Games in 1,034 Spanish digital media headlines. It is confirmed an excessively alarmist/sensationalist treatment in tourist topics that are related to the image and the Olympic Games. Although in other tourism areas the news is more flat and descriptive it is noticed that stereotypes of image arise on the occasion of major tourist events. Seguridad es uno de los principales problemas actuales del turismo mundial amenazando de manera directa la imagen de cualquier destino. Los medios de comunicación contribuyen a formar parte de esta imagen y proporcionan una percepción de seguridad o inseguridad. Dado que la percepción de inseguridad en Brasil ha sido una de sus debilidades, se plantea la cuestión de cómo influyen los medios en la formación de la imagen ante un gran evento turístico. Se realiza un análisis de contenido sobre el tratamiento de la seguridad turística en Brasil durante 16 meses previos a los JJOO de Río´16 en 1.034 titulares de medios digitales españoles. Se constata un tratamiento excesivamente alarmista/sensacionalista en las temáticas de turismo que se relacionan con la imagen y los JJOO. Aunque en otras áreas del turismo las noticias son más planas y descriptivas es claro que los estereotipos de imagen afloran con ocasión de eventos turísticos. |
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Safety is one of the main problems of current tourism worldwide and directly threatening the image of any destination. The media contribute to the formation of this image and provide a perception of security or insecurity. Since the perception of insecurity in Brazil has been one of its main weaknesses, the question arises of how the media influence the formation of the image before a major tourist event. A content analysis on the treatment of tourism security in Brazil was carried out for 16 months prior to the Rio'16 Olympic Games in 1,034 Spanish digital media headlines. It is confirmed an excessively alarmist/sensationalist treatment in tourist topics that are related to the image and the Olympic Games. Although in other tourism areas the news is more flat and descriptive it is noticed that stereotypes of image arise on the occasion of major tourist events. |
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An analysis of content from the Framing perspective. Estudios sobre el Mensaje Periodístico,20(2), 969. Casado Gutiérrez, F. (2014). Venezuela en la prensa internacional: procesos de información y desinformación. Universidad de la Laguna. Cavlek, N. (2002). Tour Operators and destinations safety. Annals of Tourism Research, 29(2), 478-496. Cornelissen, S. (2004). 'It's africa's turn!'the narratives and legitimations surrounding the moroccan and south african bids for the 2006 and 2010 FIFA finals. Third World Quarterly, 25(7), 1293-1309. d’Hauteserre, A. M. (2004). Postcolonialism, colonialism, and tourism. A companion to tourism, 235. Davara, J., López, P., Martínez-Fresnada, H., & Sánchez, G. (2004). España en portada. análisis de las primeras páginas de los diarios nacionales y su influencia en la sociedad. Eldridge, J., & Reilly, J. (2003). Risk and relativity: BSE and the british media. The Social Amplification of Risk, , 138. Fakeye, P. C., & Crompton, J. L. (1991). 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