Application of the digital literacy module and development of digital competences in teachers

Descripción del Articulo

Nowadays it is not enough to be well informed, we need to be able to reach the levels of competencies necessary to develop ourselves in work and in society. In the city of Huánuco, teachers are slowly entering into the use of computer resources within their pedagogical activities, and the Ministry o...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Agustín Rufino Rojas Flores, Arcelia Olga Rojas Salazar, Jorge Rubén Hilario Cárdenas, Manuel Alberto Mori Paredes, Alexander Frank Pasquel Cajas
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Nacional del Altiplano
Repositorio:Revista UNAP - Comuni@cción
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.comunicacionunap.com:article/282
Enlace del recurso:https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/282
Nivel de acceso:acceso abierto
id 2226-1478_b72571a69cf39c6914026583f7362f83
oai_identifier_str oai:revistas.comunicacionunap.com:article/282
network_acronym_str 2226-1478
repository_id_str .
network_name_str Revista UNAP - Comuni@cción
spelling Application of the digital literacy module and development of digital competences in teachersAplicación del módulo alfabetización digital y desarrollo de competencias digitales en docentesAgustín Rufino Rojas FloresArcelia Olga Rojas SalazarJorge Rubén Hilario CárdenasManuel Alberto Mori ParedesAlexander Frank Pasquel CajasNowadays it is not enough to be well informed, we need to be able to reach the levels of competencies necessary to develop ourselves in work and in society. In the city of Huánuco, teachers are slowly entering into the use of computer resources within their pedagogical activities, and the Ministry of Education, for its part, implements educational resources with computer resources. There are students who live with computer media, with whom the teacher has to share the teaching - learning process. In this reality, the question is posed: Will the application of the Digital Literacy module improve the digital skills of teachers, Huánuco, 2016? having as objective to determine if when applying the module Digital Literacy improves the digital competences in the teachers. The quasi-experimental design of a pre-test and post-test with a single group is assumed, with 22 teachers as sample. The module was applied in a period of 5 months and the McNemar test was applied to contrast hypotheses, obtaining that the application of the Digital Literacy module improves digital skills in teachers (significant development of information management, communication and problem solving) and not in content creation and security.En la actualidad ya no basta con estar bien informados, se requiere ser capaces de alcanzar los niveles de competencias necesarias para desenvolverse en el trabajo y en la sociedad. En la ciudad de Huánuco los docentes incursionan lentamente en el uso de medios informáticos dentro de sus actividades pedagógicas, y el Ministerio de Educación por su parte implementa con recursos informáticos a instituciones educativas. Se tiene alumnos que conviven con medios informáticos, con quienes el docente tiene que compartir el proceso de enseñanza - aprendizaje. En este contexto, la investigación tuvo como objetivo determinar si la aplicación del módulo Alfabetización Digital mejora las competencias digitales en los docentes. Se desarrolló bajo el diseño cuasi experimental de preprueba y postprueba con único grupo, teniendo como muestra 22 docentes de la ciudad de Huánuco. El módulo se desarrolló en un periodo de 5 meses y se aplicó la prueba McNemar para contraste de hipótesis, obteniéndose que la aplicación del módulo mejora las competencias digitales en los docentes en cuanto al desarrollo significativo del manejo de Información, comunicación y resolución de problemas; pero no en la creación de contenidos y seguridad.Universidad Nacional del Altiplano2018-12-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por paresapplication/pdftext/htmlhttps://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/282Comuni@cción: Journal of Research in Communication and Development; Vol 9 No 2 (2018); 101-109Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo; Vol. 9 Núm. 2 (2018); 101-109Comuni@cción: Revista de Pesquisa em Comunicação e Desenvolvimento; v. 9 n. 2 (2018); 101-1092226-14782219-7168reponame:Revista UNAP - Comuni@ccióninstname:Universidad Nacional del Altiplanoinstacron:UNAPspahttps://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/282/161https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/282/167info:eu-repo/semantics/openAccess2021-01-18T15:40:29Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Application of the digital literacy module and development of digital competences in teachers
Aplicación del módulo alfabetización digital y desarrollo de competencias digitales en docentes
title Application of the digital literacy module and development of digital competences in teachers
spellingShingle Application of the digital literacy module and development of digital competences in teachers
Agustín Rufino Rojas Flores
title_short Application of the digital literacy module and development of digital competences in teachers
title_full Application of the digital literacy module and development of digital competences in teachers
title_fullStr Application of the digital literacy module and development of digital competences in teachers
title_full_unstemmed Application of the digital literacy module and development of digital competences in teachers
title_sort Application of the digital literacy module and development of digital competences in teachers
dc.creator.none.fl_str_mv Agustín Rufino Rojas Flores
Arcelia Olga Rojas Salazar
Jorge Rubén Hilario Cárdenas
Manuel Alberto Mori Paredes
Alexander Frank Pasquel Cajas
author Agustín Rufino Rojas Flores
author_facet Agustín Rufino Rojas Flores
Arcelia Olga Rojas Salazar
Jorge Rubén Hilario Cárdenas
Manuel Alberto Mori Paredes
Alexander Frank Pasquel Cajas
author_role author
author2 Arcelia Olga Rojas Salazar
Jorge Rubén Hilario Cárdenas
Manuel Alberto Mori Paredes
Alexander Frank Pasquel Cajas
author2_role author
author
author
author
dc.description.none.fl_txt_mv Nowadays it is not enough to be well informed, we need to be able to reach the levels of competencies necessary to develop ourselves in work and in society. In the city of Huánuco, teachers are slowly entering into the use of computer resources within their pedagogical activities, and the Ministry of Education, for its part, implements educational resources with computer resources. There are students who live with computer media, with whom the teacher has to share the teaching - learning process. In this reality, the question is posed: Will the application of the Digital Literacy module improve the digital skills of teachers, Huánuco, 2016? having as objective to determine if when applying the module Digital Literacy improves the digital competences in the teachers. The quasi-experimental design of a pre-test and post-test with a single group is assumed, with 22 teachers as sample. The module was applied in a period of 5 months and the McNemar test was applied to contrast hypotheses, obtaining that the application of the Digital Literacy module improves digital skills in teachers (significant development of information management, communication and problem solving) and not in content creation and security.
En la actualidad ya no basta con estar bien informados, se requiere ser capaces de alcanzar los niveles de competencias necesarias para desenvolverse en el trabajo y en la sociedad. En la ciudad de Huánuco los docentes incursionan lentamente en el uso de medios informáticos dentro de sus actividades pedagógicas, y el Ministerio de Educación por su parte implementa con recursos informáticos a instituciones educativas. Se tiene alumnos que conviven con medios informáticos, con quienes el docente tiene que compartir el proceso de enseñanza - aprendizaje. En este contexto, la investigación tuvo como objetivo determinar si la aplicación del módulo Alfabetización Digital mejora las competencias digitales en los docentes. Se desarrolló bajo el diseño cuasi experimental de preprueba y postprueba con único grupo, teniendo como muestra 22 docentes de la ciudad de Huánuco. El módulo se desarrolló en un periodo de 5 meses y se aplicó la prueba McNemar para contraste de hipótesis, obteniéndose que la aplicación del módulo mejora las competencias digitales en los docentes en cuanto al desarrollo significativo del manejo de Información, comunicación y resolución de problemas; pero no en la creación de contenidos y seguridad.
description Nowadays it is not enough to be well informed, we need to be able to reach the levels of competencies necessary to develop ourselves in work and in society. In the city of Huánuco, teachers are slowly entering into the use of computer resources within their pedagogical activities, and the Ministry of Education, for its part, implements educational resources with computer resources. There are students who live with computer media, with whom the teacher has to share the teaching - learning process. In this reality, the question is posed: Will the application of the Digital Literacy module improve the digital skills of teachers, Huánuco, 2016? having as objective to determine if when applying the module Digital Literacy improves the digital competences in the teachers. The quasi-experimental design of a pre-test and post-test with a single group is assumed, with 22 teachers as sample. The module was applied in a period of 5 months and the McNemar test was applied to contrast hypotheses, obtaining that the application of the Digital Literacy module improves digital skills in teachers (significant development of information management, communication and problem solving) and not in content creation and security.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-12-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Artículo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/282
url https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/282
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/282/161
https://www.comunicacionunap.com/index.php/rev/article/view/282/167
dc.rights.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/openAccess
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional del Altiplano
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional del Altiplano
dc.source.none.fl_str_mv Comuni@cción: Journal of Research in Communication and Development; Vol 9 No 2 (2018); 101-109
Comuni@cción: Revista de Investigación en Comunicación y Desarrollo; Vol. 9 Núm. 2 (2018); 101-109
Comuni@cción: Revista de Pesquisa em Comunicação e Desenvolvimento; v. 9 n. 2 (2018); 101-109
2226-1478
2219-7168
reponame:Revista UNAP - Comuni@cción
instname:Universidad Nacional del Altiplano
instacron:UNAP
reponame_str Revista UNAP - Comuni@cción
collection Revista UNAP - Comuni@cción
instname_str Universidad Nacional del Altiplano
instacron_str UNAP
institution UNAP
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701292226807595008
score 13.888049
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).