Maderas nativas: Alternativa sostenible para fabricar cordófonos en Panamá
Descripción del Articulo
        String musical instruments or chordophones are present in various artistic and cultural expressions around the world. The electric guitar, popularized by the so-called guitar heroes, has had a rise and development in the manufacturing industry, which demands considerable amounts of wood; being alder...
              
            
    
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| Formato: | artículo | 
| Fecha de Publicación: | 2020 | 
| Institución: | Universidad Nacional Santiago Antúnez de Mayolo | 
| Repositorio: | Revista UNASAM - Aporte Santiaguino | 
| Lenguaje: | español | 
| OAI Identifier: | oai:ojs.192.168.1.71:article/692 | 
| Enlace del recurso: | http://revistas.unasam.edu.pe/index.php/Aporte_Santiaguino/article/view/692 | 
| Nivel de acceso: | acceso abierto | 
| Materia: | Guitarra de cuerpo sólido Guitarra semi hueca Maderas locales Uso sostenible | 
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| dc.description.none.fl_txt_mv | String musical instruments or chordophones are present in various artistic and cultural expressions around the world. The electric guitar, popularized by the so-called guitar heroes, has had a rise and development in the manufacturing industry, which demands considerable amounts of wood; being alder, maple, mahogany, basswood and rosewood, the most commonly used. On the other hand, in Panama there are artisans, called luthiers, who have skills and abilities to make instruments of excellent quality; being feasible the use of local wood, as an alternative for this purpose. The objective of this work was to know the suitable native woods from Panama for chordophones manufacturing, as a sustainable alternative. For this, savannah oak (Tabebuia rosea) and purpleheart (Peltogyne purpurea), were chosen to make the body of a semi-hollow electric guitar; While, to make a solid-body electric guitar, we chose West Indian cedar (Cedrela tonduzii) for the body and neck, mango (Mangifera indica) for the body top and cocobolo (Dalbergia retusa) for the fingerboard, electronic and truss rod cover. Both electronics and hardware components were from quality brands. For the finish, in the semi-hollow guitar, it was decided to apply transparent lacquer, taking advantage of the natural coloration of the purpleheart; while for the solid-body guitar, the body top was dyed with a gradient from green to violet and the headstock with the front part in black. The results obtained were, in both cases, guitars of excellent sound and quality, being able to compare with high-end instruments offered by major brands. The use of native woods represents a saving in materials, sustainable use of natural resources and contributes to the development of national craftsmanship, with a potential market for artists and collectors. Los instrumentos musicales de cuerda o cordófonos, están construidos generalmente por maderas como aliso, arce, caoba, tilo, palo de rosa, entre otras; de las cuales existe una creciente demanda y algunas ya se encuentran en estado vulnerable o amenazado. En Panamá, se cuenta con maderas nativas de excelente calidad, empleadas por artesanos, denominados lutieres, que poseen destrezas y habilidades para fabricar instrumentos musicales. El objetivo de este trabajo fue conocer las especies de maderas nativas de Panamá, que pueden ser utilizadas para la fabricación de instrumentos de cuerda, como alternativa sostenible a las maderas importadas. Para ello, se escogió Tabebuia rosea (roble de sabana) y Peltogyne purpurea (nazareno) para confeccionar el cuerpo de una guitarra eléctrica semi hueca; mientras que, para confeccionar una guitarra eléctrica de cuerpo sólido, se optó por Cedrela tonduzii (cedro granadino) para cuerpo y mástil, Mangifera indica (mango) para el tope del cuerpo y Dalbergia retusa (cocobolo) para el diapasón, tapas de electrónica y alma. Los componentes tanto de electrónica como herrajes, son de marcas reconocidas por su calidad. Para el acabado, en la guitarra de cuerpo semi hueco, se aplicó laca transparente, aprovechando la coloración natural del nazareno; mientras que, para la de cuerpo sólido, el tope de mango fue teñido con un degradado de verde a violeta y el clavijero con la parte frontal en negro. Los resultados obtenidos fueron, en ambos casos, guitarras de excelente calidad sonora y presentación, pudiendo estar a la altura de instrumentos de gama alta, ofrecidos por grandes marcas. El uso de maderas nativas, representa un ahorro en materiales, aprovechamiento sostenible de recursos y contribuye con el desarrollo de la artesanía nacional, con mercado potencial para músicos y conocedores. | 
| description | String musical instruments or chordophones are present in various artistic and cultural expressions around the world. The electric guitar, popularized by the so-called guitar heroes, has had a rise and development in the manufacturing industry, which demands considerable amounts of wood; being alder, maple, mahogany, basswood and rosewood, the most commonly used. On the other hand, in Panama there are artisans, called luthiers, who have skills and abilities to make instruments of excellent quality; being feasible the use of local wood, as an alternative for this purpose. The objective of this work was to know the suitable native woods from Panama for chordophones manufacturing, as a sustainable alternative. For this, savannah oak (Tabebuia rosea) and purpleheart (Peltogyne purpurea), were chosen to make the body of a semi-hollow electric guitar; While, to make a solid-body electric guitar, we chose West Indian cedar (Cedrela tonduzii) for the body and neck, mango (Mangifera indica) for the body top and cocobolo (Dalbergia retusa) for the fingerboard, electronic and truss rod cover. Both electronics and hardware components were from quality brands. For the finish, in the semi-hollow guitar, it was decided to apply transparent lacquer, taking advantage of the natural coloration of the purpleheart; while for the solid-body guitar, the body top was dyed with a gradient from green to violet and the headstock with the front part in black. The results obtained were, in both cases, guitars of excellent sound and quality, being able to compare with high-end instruments offered by major brands. The use of native woods represents a saving in materials, sustainable use of natural resources and contributes to the development of national craftsmanship, with a potential market for artists and collectors. | 
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La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
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