Corporate Social Responsibility and Family Economic Groups in Mexico
Descripción del Articulo
In Mexico, the corporate social responsibility is an integral reference corporate practice in the global business, in the competition, the sufficient production and positive social and environmental results are expected in the national performance and company policies. Objective: To know which are t...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| Repositorio: | Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.unheval.edu.pe:article/707 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/707 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | grupo económico empresa familiar responsabilidad social empresarial |
| id |
1995-445X_df62b8d4d925de3429d19cd46c4329f9 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.unheval.edu.pe:article/707 |
| network_acronym_str |
1995-445X |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan |
| spelling |
Corporate Social Responsibility and Family Economic Groups in MexicoResponsabilidad Social Empresarial y Grupos Económicos Familiares en MéxicoPérez-Sánchez, Beatrizgrupo económicoempresa familiarresponsabilidad social empresarialIn Mexico, the corporate social responsibility is an integral reference corporate practice in the global business, in the competition, the sufficient production and positive social and environmental results are expected in the national performance and company policies. Objective: To know which are the economic groups or large family companies that hold the distinctive of Socially Responsible Company accumulated until 2019. Materials and Methods: It is a documentary research, based on the review of the approaches of some authors in the field of research and especially public information: from company websites and the Mexican Center for Philanthropy (CEMEFI). The methods: historical, analytical and descriptive were used. Results: In 2019, there were 41 recent family economic groups that obtained the corporate social responsibility mark and were assumed to comply with global standards; global codes of practice, industry and association agreements that formulate sustainability policies in favor of Mexican society. Conclusion: The social responsibility as a concept defines a way of acting under ethical principles, aligning with sustainable development and appealing to the will of employers to innovate, produce without polluting and induce good practices in the company for the well-being of its employees and the environment.En México, la responsabilidad social empresarial es una práctica corporativa de referencia integral en los negocios globales, en la competencia; se espera suficiente producción y resultados sociales y ambientales positivos en el desempeño nacional y las políticas de las empresas. Objetivo: conocer cuáles son los grupos económicos o grandes empresas familiares que ostentan el distintivo de Empresa Socialmente Responsable de forma acumulada hasta 2019. Materiales y Métodos: es una investigación documental, con base en la revisión de los planteamientos de algunos autores en el campo de la investigación y sobre todo de la información pública: de páginas web de las empresas y del Centro Mexicano para la Filantropía (CEMEFI). Se utilizaron los métodos: histórico, analítico y descriptivo. Resultados: en 2019, se registraron entre recientes y constantes 41 grupos económicos familiares que obtuvieron el distintivo de responsabilidad social empresarial y con ello asumen cumplir con estándares globales, códigos de prácticas mundiales, acuerdos industriales y de asociaciones que formulan políticas de sustentabilidad en favor de la sociedad mexicana. Conclusión: la responsabilidad social como concepto define una forma de actuar bajo principios éticos, alinearse con el desarrollo sostenible y apelar a la voluntad de los empresarios para innovar, producir sin contaminar e inducir buenas prácticas en la empresa para el bienestar de sus empleados y el entorno.Universidad Nacional Hermilio Valdizán2020-04-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo revisado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/70710.33554/riv.14.2.707Investigación Valdizana; Vol. 14 Núm. 2 (2020); 61-71Investigación Valdizana; Vol 14 No 2 (2020); 61-71Investigación Valdizana; v. 14 n. 2 (2020); 61-711995-445X1994-1420reponame:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizaninstname:Universidad Nacional Hermilio Valdizáninstacron:UNHEVALspahttp://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/707/588http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/707/601Derechos de autor 2020 Beatriz Pérez-Sánchezhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T15:25:20Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Corporate Social Responsibility and Family Economic Groups in Mexico Responsabilidad Social Empresarial y Grupos Económicos Familiares en México |
| title |
Corporate Social Responsibility and Family Economic Groups in Mexico |
| spellingShingle |
Corporate Social Responsibility and Family Economic Groups in Mexico Pérez-Sánchez, Beatriz grupo económico empresa familiar responsabilidad social empresarial |
| title_short |
Corporate Social Responsibility and Family Economic Groups in Mexico |
| title_full |
Corporate Social Responsibility and Family Economic Groups in Mexico |
| title_fullStr |
Corporate Social Responsibility and Family Economic Groups in Mexico |
| title_full_unstemmed |
Corporate Social Responsibility and Family Economic Groups in Mexico |
| title_sort |
Corporate Social Responsibility and Family Economic Groups in Mexico |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Pérez-Sánchez, Beatriz |
| author |
Pérez-Sánchez, Beatriz |
| author_facet |
Pérez-Sánchez, Beatriz |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
grupo económico empresa familiar responsabilidad social empresarial |
| topic |
grupo económico empresa familiar responsabilidad social empresarial |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
In Mexico, the corporate social responsibility is an integral reference corporate practice in the global business, in the competition, the sufficient production and positive social and environmental results are expected in the national performance and company policies. Objective: To know which are the economic groups or large family companies that hold the distinctive of Socially Responsible Company accumulated until 2019. Materials and Methods: It is a documentary research, based on the review of the approaches of some authors in the field of research and especially public information: from company websites and the Mexican Center for Philanthropy (CEMEFI). The methods: historical, analytical and descriptive were used. Results: In 2019, there were 41 recent family economic groups that obtained the corporate social responsibility mark and were assumed to comply with global standards; global codes of practice, industry and association agreements that formulate sustainability policies in favor of Mexican society. Conclusion: The social responsibility as a concept defines a way of acting under ethical principles, aligning with sustainable development and appealing to the will of employers to innovate, produce without polluting and induce good practices in the company for the well-being of its employees and the environment. En México, la responsabilidad social empresarial es una práctica corporativa de referencia integral en los negocios globales, en la competencia; se espera suficiente producción y resultados sociales y ambientales positivos en el desempeño nacional y las políticas de las empresas. Objetivo: conocer cuáles son los grupos económicos o grandes empresas familiares que ostentan el distintivo de Empresa Socialmente Responsable de forma acumulada hasta 2019. Materiales y Métodos: es una investigación documental, con base en la revisión de los planteamientos de algunos autores en el campo de la investigación y sobre todo de la información pública: de páginas web de las empresas y del Centro Mexicano para la Filantropía (CEMEFI). Se utilizaron los métodos: histórico, analítico y descriptivo. Resultados: en 2019, se registraron entre recientes y constantes 41 grupos económicos familiares que obtuvieron el distintivo de responsabilidad social empresarial y con ello asumen cumplir con estándares globales, códigos de prácticas mundiales, acuerdos industriales y de asociaciones que formulan políticas de sustentabilidad en favor de la sociedad mexicana. Conclusión: la responsabilidad social como concepto define una forma de actuar bajo principios éticos, alinearse con el desarrollo sostenible y apelar a la voluntad de los empresarios para innovar, producir sin contaminar e inducir buenas prácticas en la empresa para el bienestar de sus empleados y el entorno. |
| description |
In Mexico, the corporate social responsibility is an integral reference corporate practice in the global business, in the competition, the sufficient production and positive social and environmental results are expected in the national performance and company policies. Objective: To know which are the economic groups or large family companies that hold the distinctive of Socially Responsible Company accumulated until 2019. Materials and Methods: It is a documentary research, based on the review of the approaches of some authors in the field of research and especially public information: from company websites and the Mexican Center for Philanthropy (CEMEFI). The methods: historical, analytical and descriptive were used. Results: In 2019, there were 41 recent family economic groups that obtained the corporate social responsibility mark and were assumed to comply with global standards; global codes of practice, industry and association agreements that formulate sustainability policies in favor of Mexican society. Conclusion: The social responsibility as a concept defines a way of acting under ethical principles, aligning with sustainable development and appealing to the will of employers to innovate, produce without polluting and induce good practices in the company for the well-being of its employees and the environment. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-04-29 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo revisado por pares |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/707 10.33554/riv.14.2.707 |
| url |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/707 |
| identifier_str_mv |
10.33554/riv.14.2.707 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/707/588 http://revistas.unheval.edu.pe/index.php/riv/article/view/707/601 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Beatriz Pérez-Sánchez http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Beatriz Pérez-Sánchez http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Valdizana; Vol. 14 Núm. 2 (2020); 61-71 Investigación Valdizana; Vol 14 No 2 (2020); 61-71 Investigación Valdizana; v. 14 n. 2 (2020); 61-71 1995-445X 1994-1420 reponame:Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan instname:Universidad Nacional Hermilio Valdizán instacron:UNHEVAL |
| reponame_str |
Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan |
| collection |
Revista UNHEVAL - Revista Investigación Valdizan |
| instname_str |
Universidad Nacional Hermilio Valdizán |
| instacron_str |
UNHEVAL |
| institution |
UNHEVAL |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701378682760724480 |
| score |
13.955691 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).