Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration
Descripción del Articulo
Since the arrival of the Spaniards to the Tahuantinsuyo land magnificent churches as part of the process of Christianization of the vanquished they were built. The church was established in propitious space for the expression of arts such as architecture, sculpture and painting, coming from Renaissa...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigaciones Sociales |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/13425 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/13425 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Christianization Andean Churches Religious art Church Restoration Neoevangelization cristianización iglesias andinas arte religioso restauración de iglesia neoevangelización |
id |
1818-4758_832ea63896ea8cb0f033ec579637da53 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/13425 |
network_acronym_str |
1818-4758 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigaciones Sociales |
spelling |
Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restorationArquitectura religiosa en los Andes: apogeo, crisis y restauraciónRobles Mendoza, RománChristianizationAndean ChurchesReligious artChurch RestorationNeoevangelizationcristianizacióniglesias andinasarte religiosorestauración de iglesianeoevangelizaciónSince the arrival of the Spaniards to the Tahuantinsuyo land magnificent churches as part of the process of Christianization of the vanquished they were built. The church was established in propitious space for the expression of arts such as architecture, sculpture and painting, coming from Renaissance Europe, which is enriched with the fusion of Indian and mestizo art. In big cities they flourished cathedrals and monasteries, founded by different religious orders; while in smaller towns, such as reductions of Indians, the church was built as the main building, located in the square, with its high bells to call converts. In about five centuries of history, numerous churches built in Peru have had their time of splendor and apogee as well as their decline and crisis. These repositories of colonial art linked to the spread of Christianity are at present; some in good condition and assets, others have deteriorated over time, telluric calamities and prolonged disuse. This article presents an ethnographic examination of these historical monuments, mainly emphasizing the process of remodeling colonial architecture and religious art, which aims to put in value and encourage modern Neoevangelization.Desde la llegada de los españoles a tierras del Tahuantinsuyo se edificaron magníficas iglesias como parte del proceso de cristianización de los vencidos. La iglesia se constituyó en espacio propicio para la expresión de artes como la arquitectura, la escultura y la pintura, venidas de Europa renacentista, que se enriqueció aún más con la fusión del arte indígena y mestizo. En las ciudades mayores florecieron las catedrales y los conventos, fundados por las distintas órdenes religiosas; mientras que en las localidades menores, como en las reducciones de indios, la iglesia fue erigida como el edificio principal, ubicada en la plaza, con sus altos campanarios para llamar a los conversos. En cerca de cinco siglos de historia, las numerosas iglesias construidas en el Perú han tenido su época de esplendor y apogeo, así como su decaimiento y crisis. Estos repositorios del arte colonial, vinculadas a la propagación del cristianismo, se encuentran en la actualidad; unos en buen estado de conservación y activos, otros se han deteriorado con el paso del tiempo, calamidades telúricas y desuso prolongado. En este artículo hacemos un examen etnográfico de estos monumentos históricos, enfatizando principalmente el proceso de remodelación de la arquitectura y del arte religioso colonial, que tienen por objeto ponerlo en valor e incentivar la neoevangelización moderna.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2017-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/1342510.15381/is.v20i37.13425Investigaciones Sociales; Vol. 20 Núm. 37 (2016); 53-68Investigaciones Sociales; Vol 20 No 37 (2016); 53-681818-47581560-9073reponame:Revista UNMSM - Investigaciones Socialesinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/13425/12045Derechos de autor 2017 Román Robles Mendozahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:22:00Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration Arquitectura religiosa en los Andes: apogeo, crisis y restauración |
title |
Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration |
spellingShingle |
Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration Robles Mendoza, Román Christianization Andean Churches Religious art Church Restoration Neoevangelization cristianización iglesias andinas arte religioso restauración de iglesia neoevangelización |
title_short |
Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration |
title_full |
Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration |
title_fullStr |
Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration |
title_full_unstemmed |
Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration |
title_sort |
Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Robles Mendoza, Román |
author |
Robles Mendoza, Román |
author_facet |
Robles Mendoza, Román |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Christianization Andean Churches Religious art Church Restoration Neoevangelization cristianización iglesias andinas arte religioso restauración de iglesia neoevangelización |
topic |
Christianization Andean Churches Religious art Church Restoration Neoevangelization cristianización iglesias andinas arte religioso restauración de iglesia neoevangelización |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Since the arrival of the Spaniards to the Tahuantinsuyo land magnificent churches as part of the process of Christianization of the vanquished they were built. The church was established in propitious space for the expression of arts such as architecture, sculpture and painting, coming from Renaissance Europe, which is enriched with the fusion of Indian and mestizo art. In big cities they flourished cathedrals and monasteries, founded by different religious orders; while in smaller towns, such as reductions of Indians, the church was built as the main building, located in the square, with its high bells to call converts. In about five centuries of history, numerous churches built in Peru have had their time of splendor and apogee as well as their decline and crisis. These repositories of colonial art linked to the spread of Christianity are at present; some in good condition and assets, others have deteriorated over time, telluric calamities and prolonged disuse. This article presents an ethnographic examination of these historical monuments, mainly emphasizing the process of remodeling colonial architecture and religious art, which aims to put in value and encourage modern Neoevangelization. Desde la llegada de los españoles a tierras del Tahuantinsuyo se edificaron magníficas iglesias como parte del proceso de cristianización de los vencidos. La iglesia se constituyó en espacio propicio para la expresión de artes como la arquitectura, la escultura y la pintura, venidas de Europa renacentista, que se enriqueció aún más con la fusión del arte indígena y mestizo. En las ciudades mayores florecieron las catedrales y los conventos, fundados por las distintas órdenes religiosas; mientras que en las localidades menores, como en las reducciones de indios, la iglesia fue erigida como el edificio principal, ubicada en la plaza, con sus altos campanarios para llamar a los conversos. En cerca de cinco siglos de historia, las numerosas iglesias construidas en el Perú han tenido su época de esplendor y apogeo, así como su decaimiento y crisis. Estos repositorios del arte colonial, vinculadas a la propagación del cristianismo, se encuentran en la actualidad; unos en buen estado de conservación y activos, otros se han deteriorado con el paso del tiempo, calamidades telúricas y desuso prolongado. En este artículo hacemos un examen etnográfico de estos monumentos históricos, enfatizando principalmente el proceso de remodelación de la arquitectura y del arte religioso colonial, que tienen por objeto ponerlo en valor e incentivar la neoevangelización moderna. |
description |
Since the arrival of the Spaniards to the Tahuantinsuyo land magnificent churches as part of the process of Christianization of the vanquished they were built. The church was established in propitious space for the expression of arts such as architecture, sculpture and painting, coming from Renaissance Europe, which is enriched with the fusion of Indian and mestizo art. In big cities they flourished cathedrals and monasteries, founded by different religious orders; while in smaller towns, such as reductions of Indians, the church was built as the main building, located in the square, with its high bells to call converts. In about five centuries of history, numerous churches built in Peru have had their time of splendor and apogee as well as their decline and crisis. These repositories of colonial art linked to the spread of Christianity are at present; some in good condition and assets, others have deteriorated over time, telluric calamities and prolonged disuse. This article presents an ethnographic examination of these historical monuments, mainly emphasizing the process of remodeling colonial architecture and religious art, which aims to put in value and encourage modern Neoevangelization. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-08-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/13425 10.15381/is.v20i37.13425 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/13425 |
identifier_str_mv |
10.15381/is.v20i37.13425 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/13425/12045 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Román Robles Mendoza http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Román Robles Mendoza http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigaciones Sociales; Vol. 20 Núm. 37 (2016); 53-68 Investigaciones Sociales; Vol 20 No 37 (2016); 53-68 1818-4758 1560-9073 reponame:Revista UNMSM - Investigaciones Sociales instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigaciones Sociales |
collection |
Revista UNMSM - Investigaciones Sociales |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386076776562688 |
score |
13.940932 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).