Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration

Descripción del Articulo

Since the arrival of the Spaniards to the Tahuantinsuyo land magnificent churches as part of the process of Christianization of the vanquished they were built. The church was established in propitious space for the expression of arts such as architecture, sculpture and painting, coming from Renaissa...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Robles Mendoza, Román
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigaciones Sociales
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/13425
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/13425
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Christianization
Andean Churches
Religious art
Church Restoration
Neoevangelization
cristianización
iglesias andinas
arte religioso
restauración de iglesia
neoevangelización
id 1818-4758_832ea63896ea8cb0f033ec579637da53
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/13425
network_acronym_str 1818-4758
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigaciones Sociales
spelling Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restorationArquitectura religiosa en los Andes: apogeo, crisis y restauraciónRobles Mendoza, RománChristianizationAndean ChurchesReligious artChurch RestorationNeoevangelizationcristianizacióniglesias andinasarte religiosorestauración de iglesianeoevangelizaciónSince the arrival of the Spaniards to the Tahuantinsuyo land magnificent churches as part of the process of Christianization of the vanquished they were built. The church was established in propitious space for the expression of arts such as architecture, sculpture and painting, coming from Renaissance Europe, which is enriched with the fusion of Indian and mestizo art. In big cities they flourished cathedrals and monasteries, founded by different religious orders; while in smaller towns, such as reductions of Indians, the church was built as the main building, located in the square, with its high bells to call converts. In about five centuries of history, numerous churches built in Peru have had their time of splendor and apogee as well as their decline and crisis. These repositories of colonial art linked to the spread of Christianity are at present; some in good condition and assets, others have deteriorated over time, telluric calamities and prolonged disuse. This article presents an ethnographic examination of these historical monuments, mainly emphasizing the process of remodeling colonial architecture and religious art, which aims to put in value and encourage modern Neoevangelization.Desde la llegada de los españoles a tierras del Tahuantinsuyo se edificaron magníficas iglesias como parte del proceso de cristianización de los vencidos. La iglesia se constituyó en espacio propicio para la expresión de artes como la arquitectura, la escultura y la pintura, venidas de Europa renacentista, que se enriqueció aún más con la fusión del arte indígena y mestizo. En las ciudades mayores florecieron las catedrales y los conventos, fundados por las distintas órdenes religiosas; mientras que en las localidades menores, como en las reducciones de indios, la iglesia fue erigida como el edificio principal, ubicada en la plaza, con sus altos campanarios para llamar a los conversos. En cerca de cinco siglos de historia, las numerosas iglesias construidas en el Perú han tenido su época de esplendor y apogeo, así como su decaimiento y crisis. Estos repositorios del arte colonial, vinculadas a la propagación del cristianismo, se encuentran en la actualidad; unos en buen estado de conservación y activos, otros se han deteriorado con el paso del tiempo, calamidades telúricas y desuso prolongado. En este artículo hacemos un examen etnográfico de estos monumentos históricos, enfatizando principalmente el proceso de remodelación de la arquitectura y del arte religioso colonial, que tienen por objeto ponerlo en valor e incentivar la neoevangelización moderna.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2017-08-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/1342510.15381/is.v20i37.13425Investigaciones Sociales; Vol. 20 Núm. 37 (2016); 53-68Investigaciones Sociales; Vol 20 No 37 (2016); 53-681818-47581560-9073reponame:Revista UNMSM - Investigaciones Socialesinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/13425/12045Derechos de autor 2017 Román Robles Mendozahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:22:00Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration
Arquitectura religiosa en los Andes: apogeo, crisis y restauración
title Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration
spellingShingle Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration
Robles Mendoza, Román
Christianization
Andean Churches
Religious art
Church Restoration
Neoevangelization
cristianización
iglesias andinas
arte religioso
restauración de iglesia
neoevangelización
title_short Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration
title_full Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration
title_fullStr Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration
title_full_unstemmed Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration
title_sort Religious architecture in the Andes. Apogee, crisis and restoration
dc.creator.none.fl_str_mv Robles Mendoza, Román
author Robles Mendoza, Román
author_facet Robles Mendoza, Román
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Christianization
Andean Churches
Religious art
Church Restoration
Neoevangelization
cristianización
iglesias andinas
arte religioso
restauración de iglesia
neoevangelización
topic Christianization
Andean Churches
Religious art
Church Restoration
Neoevangelization
cristianización
iglesias andinas
arte religioso
restauración de iglesia
neoevangelización
dc.description.none.fl_txt_mv Since the arrival of the Spaniards to the Tahuantinsuyo land magnificent churches as part of the process of Christianization of the vanquished they were built. The church was established in propitious space for the expression of arts such as architecture, sculpture and painting, coming from Renaissance Europe, which is enriched with the fusion of Indian and mestizo art. In big cities they flourished cathedrals and monasteries, founded by different religious orders; while in smaller towns, such as reductions of Indians, the church was built as the main building, located in the square, with its high bells to call converts. In about five centuries of history, numerous churches built in Peru have had their time of splendor and apogee as well as their decline and crisis. These repositories of colonial art linked to the spread of Christianity are at present; some in good condition and assets, others have deteriorated over time, telluric calamities and prolonged disuse. This article presents an ethnographic examination of these historical monuments, mainly emphasizing the process of remodeling colonial architecture and religious art, which aims to put in value and encourage modern Neoevangelization.
Desde la llegada de los españoles a tierras del Tahuantinsuyo se edificaron magníficas iglesias como parte del proceso de cristianización de los vencidos. La iglesia se constituyó en espacio propicio para la expresión de artes como la arquitectura, la escultura y la pintura, venidas de Europa renacentista, que se enriqueció aún más con la fusión del arte indígena y mestizo. En las ciudades mayores florecieron las catedrales y los conventos, fundados por las distintas órdenes religiosas; mientras que en las localidades menores, como en las reducciones de indios, la iglesia fue erigida como el edificio principal, ubicada en la plaza, con sus altos campanarios para llamar a los conversos. En cerca de cinco siglos de historia, las numerosas iglesias construidas en el Perú han tenido su época de esplendor y apogeo, así como su decaimiento y crisis. Estos repositorios del arte colonial, vinculadas a la propagación del cristianismo, se encuentran en la actualidad; unos en buen estado de conservación y activos, otros se han deteriorado con el paso del tiempo, calamidades telúricas y desuso prolongado. En este artículo hacemos un examen etnográfico de estos monumentos históricos, enfatizando principalmente el proceso de remodelación de la arquitectura y del arte religioso colonial, que tienen por objeto ponerlo en valor e incentivar la neoevangelización moderna.
description Since the arrival of the Spaniards to the Tahuantinsuyo land magnificent churches as part of the process of Christianization of the vanquished they were built. The church was established in propitious space for the expression of arts such as architecture, sculpture and painting, coming from Renaissance Europe, which is enriched with the fusion of Indian and mestizo art. In big cities they flourished cathedrals and monasteries, founded by different religious orders; while in smaller towns, such as reductions of Indians, the church was built as the main building, located in the square, with its high bells to call converts. In about five centuries of history, numerous churches built in Peru have had their time of splendor and apogee as well as their decline and crisis. These repositories of colonial art linked to the spread of Christianity are at present; some in good condition and assets, others have deteriorated over time, telluric calamities and prolonged disuse. This article presents an ethnographic examination of these historical monuments, mainly emphasizing the process of remodeling colonial architecture and religious art, which aims to put in value and encourage modern Neoevangelization.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-08-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/13425
10.15381/is.v20i37.13425
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/13425
identifier_str_mv 10.15381/is.v20i37.13425
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/13425/12045
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Román Robles Mendoza
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Román Robles Mendoza
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
dc.source.none.fl_str_mv Investigaciones Sociales; Vol. 20 Núm. 37 (2016); 53-68
Investigaciones Sociales; Vol 20 No 37 (2016); 53-68
1818-4758
1560-9073
reponame:Revista UNMSM - Investigaciones Sociales
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigaciones Sociales
collection Revista UNMSM - Investigaciones Sociales
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386076776562688
score 13.940932
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).