Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension

Descripción del Articulo

This article presents an advance of the investigation about the level of influence in cognitive factors focused in reading comprehension, particularly in the grammatical competition, the operative memory and the inferences. Educational action must take into account these strategies. Consequently, we...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Inga Arias, Miguel Gerardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/3877
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Reading comprehension
linguistic competition
inference
operative memory
cognitive factors
investigation
comprensión lectora
competencia lingüística
inferencia
memoria operativa
factores cognitivos
investigación
id 1728-5852_a13881b6c5ba4df088f32fadd6ec20ae
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/3877
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehensionInvestigación del papel de la memoria operativa, la inferencia y la competencia gramatical en la comprensión lectoraInga Arias, Miguel GerardoReading comprehensionlinguistic competitioninferenceoperative memorycognitive factorsinvestigationcomprensión lectoracompetencia lingüísticainferenciamemoria operativafactores cognitivosinvestigaciónThis article presents an advance of the investigation about the level of influence in cognitive factors focused in reading comprehension, particularly in the grammatical competition, the operative memory and the inferences. Educational action must take into account these strategies. Consequently, we present the objectives of this investigation, as well as the theoretical frame, which specifies the definition of each one of the variables. The problem of the investigation and the corresponding hypotheses are also developed. The condition of the situation allows us to affirm that inferential strategies are the most important; we indicate that this research is of an almost experimental character, which will be validated using the analyses instruments elaborated for it. Este artículo presenta el avance de la investigaciónsobre el nivel de influencia de los factores cognitivos en la comprensión de la lectura, particularmente de la competencia gramatical, de la memoria operativa y de las inferencias. La acción educativa debe centrar sus estrategias teniendo en cuenta esta información. Para ello se presentan los objetivos de la investigación, así como el marco teórico, en el cual de precisa la definición de cada una de las variables. Luego se formula el problema de la investigación y las hipótesis correspondientes. El estado de la cuestión nos permite afirmar que las estrategias inferenciales son las más importantes, y sostenemos que esta investigaciónde carácter cuasi experimental será validada a la luz de los análisis de los instrumentos elaborados para ella.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 141-170Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 141-1701728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877/3102Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Ariashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension
Investigación del papel de la memoria operativa, la inferencia y la competencia gramatical en la comprensión lectora
title Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension
spellingShingle Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension
Inga Arias, Miguel Gerardo
Reading comprehension
linguistic competition
inference
operative memory
cognitive factors
investigation
comprensión lectora
competencia lingüística
inferencia
memoria operativa
factores cognitivos
investigación
title_short Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension
title_full Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension
title_fullStr Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension
title_full_unstemmed Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension
title_sort Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension
dc.creator.none.fl_str_mv Inga Arias, Miguel Gerardo
author Inga Arias, Miguel Gerardo
author_facet Inga Arias, Miguel Gerardo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Reading comprehension
linguistic competition
inference
operative memory
cognitive factors
investigation
comprensión lectora
competencia lingüística
inferencia
memoria operativa
factores cognitivos
investigación
topic Reading comprehension
linguistic competition
inference
operative memory
cognitive factors
investigation
comprensión lectora
competencia lingüística
inferencia
memoria operativa
factores cognitivos
investigación
dc.description.none.fl_txt_mv This article presents an advance of the investigation about the level of influence in cognitive factors focused in reading comprehension, particularly in the grammatical competition, the operative memory and the inferences. Educational action must take into account these strategies. Consequently, we present the objectives of this investigation, as well as the theoretical frame, which specifies the definition of each one of the variables. The problem of the investigation and the corresponding hypotheses are also developed. The condition of the situation allows us to affirm that inferential strategies are the most important; we indicate that this research is of an almost experimental character, which will be validated using the analyses instruments elaborated for it.
Este artículo presenta el avance de la investigaciónsobre el nivel de influencia de los factores cognitivos en la comprensión de la lectura, particularmente de la competencia gramatical, de la memoria operativa y de las inferencias. La acción educativa debe centrar sus estrategias teniendo en cuenta esta información. Para ello se presentan los objetivos de la investigación, así como el marco teórico, en el cual de precisa la definición de cada una de las variables. Luego se formula el problema de la investigación y las hipótesis correspondientes. El estado de la cuestión nos permite afirmar que las estrategias inferenciales son las más importantes, y sostenemos que esta investigaciónde carácter cuasi experimental será validada a la luz de los análisis de los instrumentos elaborados para ella.
description This article presents an advance of the investigation about the level of influence in cognitive factors focused in reading comprehension, particularly in the grammatical competition, the operative memory and the inferences. Educational action must take into account these strategies. Consequently, we present the objectives of this investigation, as well as the theoretical frame, which specifies the definition of each one of the variables. The problem of the investigation and the corresponding hypotheses are also developed. The condition of the situation allows us to affirm that inferential strategies are the most important; we indicate that this research is of an almost experimental character, which will be validated using the analyses instruments elaborated for it.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877/3102
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Arias
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Arias
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 141-170
Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 141-170
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386912759021568
score 13.914502
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).