Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension
Descripción del Articulo
This article presents an advance of the investigation about the level of influence in cognitive factors focused in reading comprehension, particularly in the grammatical competition, the operative memory and the inferences. Educational action must take into account these strategies. Consequently, we...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3877 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Reading comprehension linguistic competition inference operative memory cognitive factors investigation comprensión lectora competencia lingüística inferencia memoria operativa factores cognitivos investigación |
id |
1728-5852_a13881b6c5ba4df088f32fadd6ec20ae |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3877 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehensionInvestigación del papel de la memoria operativa, la inferencia y la competencia gramatical en la comprensión lectoraInga Arias, Miguel GerardoReading comprehensionlinguistic competitioninferenceoperative memorycognitive factorsinvestigationcomprensión lectoracompetencia lingüísticainferenciamemoria operativafactores cognitivosinvestigaciónThis article presents an advance of the investigation about the level of influence in cognitive factors focused in reading comprehension, particularly in the grammatical competition, the operative memory and the inferences. Educational action must take into account these strategies. Consequently, we present the objectives of this investigation, as well as the theoretical frame, which specifies the definition of each one of the variables. The problem of the investigation and the corresponding hypotheses are also developed. The condition of the situation allows us to affirm that inferential strategies are the most important; we indicate that this research is of an almost experimental character, which will be validated using the analyses instruments elaborated for it. Este artículo presenta el avance de la investigaciónsobre el nivel de influencia de los factores cognitivos en la comprensión de la lectura, particularmente de la competencia gramatical, de la memoria operativa y de las inferencias. La acción educativa debe centrar sus estrategias teniendo en cuenta esta información. Para ello se presentan los objetivos de la investigación, así como el marco teórico, en el cual de precisa la definición de cada una de las variables. Luego se formula el problema de la investigación y las hipótesis correspondientes. El estado de la cuestión nos permite afirmar que las estrategias inferenciales son las más importantes, y sostenemos que esta investigaciónde carácter cuasi experimental será validada a la luz de los análisis de los instrumentos elaborados para ella.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 141-170Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 141-1701728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877/3102Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Ariashttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension Investigación del papel de la memoria operativa, la inferencia y la competencia gramatical en la comprensión lectora |
title |
Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension |
spellingShingle |
Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension Inga Arias, Miguel Gerardo Reading comprehension linguistic competition inference operative memory cognitive factors investigation comprensión lectora competencia lingüística inferencia memoria operativa factores cognitivos investigación |
title_short |
Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension |
title_full |
Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension |
title_fullStr |
Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension |
title_full_unstemmed |
Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension |
title_sort |
Investigation of operative memory, inference and grammar competency in reading comprehension |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Inga Arias, Miguel Gerardo |
author |
Inga Arias, Miguel Gerardo |
author_facet |
Inga Arias, Miguel Gerardo |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Reading comprehension linguistic competition inference operative memory cognitive factors investigation comprensión lectora competencia lingüística inferencia memoria operativa factores cognitivos investigación |
topic |
Reading comprehension linguistic competition inference operative memory cognitive factors investigation comprensión lectora competencia lingüística inferencia memoria operativa factores cognitivos investigación |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This article presents an advance of the investigation about the level of influence in cognitive factors focused in reading comprehension, particularly in the grammatical competition, the operative memory and the inferences. Educational action must take into account these strategies. Consequently, we present the objectives of this investigation, as well as the theoretical frame, which specifies the definition of each one of the variables. The problem of the investigation and the corresponding hypotheses are also developed. The condition of the situation allows us to affirm that inferential strategies are the most important; we indicate that this research is of an almost experimental character, which will be validated using the analyses instruments elaborated for it. Este artículo presenta el avance de la investigaciónsobre el nivel de influencia de los factores cognitivos en la comprensión de la lectura, particularmente de la competencia gramatical, de la memoria operativa y de las inferencias. La acción educativa debe centrar sus estrategias teniendo en cuenta esta información. Para ello se presentan los objetivos de la investigación, así como el marco teórico, en el cual de precisa la definición de cada una de las variables. Luego se formula el problema de la investigación y las hipótesis correspondientes. El estado de la cuestión nos permite afirmar que las estrategias inferenciales son las más importantes, y sostenemos que esta investigaciónde carácter cuasi experimental será validada a la luz de los análisis de los instrumentos elaborados para ella. |
description |
This article presents an advance of the investigation about the level of influence in cognitive factors focused in reading comprehension, particularly in the grammatical competition, the operative memory and the inferences. Educational action must take into account these strategies. Consequently, we present the objectives of this investigation, as well as the theoretical frame, which specifies the definition of each one of the variables. The problem of the investigation and the corresponding hypotheses are also developed. The condition of the situation allows us to affirm that inferential strategies are the most important; we indicate that this research is of an almost experimental character, which will be validated using the analyses instruments elaborated for it. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3877/3102 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Arias http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Miguel Gerardo Inga Arias http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 12 No 22 (2008): Creatividad y educación; 141-170 Investigación Educativa; Vol. 12 Núm. 22 (2008): Creatividad y educación; 141-170 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386912759021568 |
score |
13.914502 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).