Some reflections about the process of education in the university
Descripción del Articulo
The article seeks to establish, to some extent, the concepts of the teaching that faculty handles. Also, it tries to demystify some “truths” and stereotypes about teaching and that some sectors of the university teachers are still expressing. It also stresses the fact that for exercise teaching it i...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/5477 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Teaching process teaching university Proceso de enseñanza enseñanza universitaria |
id |
1728-5852_9d3d42bd74c8320e232f94680f8675e5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/5477 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
Some reflections about the process of education in the universityAlgunas reflexiones acerca del proceso de enseñanza en la universidadMesía Maraví, RubénTeaching processteaching universityProceso de enseñanzaenseñanza universitariaThe article seeks to establish, to some extent, the concepts of the teaching that faculty handles. Also, it tries to demystify some “truths” and stereotypes about teaching and that some sectors of the university teachers are still expressing. It also stresses the fact that for exercise teaching it is required a prior preparation since the intuitive education now is not only inappropriate but even dangerous. University teachers need a double profession: the profession itself and that provided by specific teacher preparation for aspects of teaching and pedagogy. Finally, it clearly differentiates the various levels of intervention in the classroom: the presentation, the giving of classes and teaching, stating clearly that to give classes and teaching is not the same thing. The first is often amateurish work obliged and the second is effective and illustrated expertise.El artículo pretende establecer, en alguna medida, los conceptos que sobre el proceso de enseñanza manejan los profesores universitarios. Igualmente, trata de desmitificar algunas “verdades” y estereotipos acerca de lo que es realmente la enseñanza y que aún continúan manifestando no pocos sectores docentes de la Universidad. Destaca también el hecho de que para ejercer la enseñanza se requiere de una preparación previa, porque el ejercicio intuitivo de la enseñanza ahora no solo es inadecuado sino hasta peligroso, y que el docente universitario requiere, así, de una doble profesionalización: la propia de la profesión originaria y la proporcionada por la preparación docente específica en aspectos de didáctica y pedagogía. Finalmente, se diferencia con claridad los diversos niveles de intervención en el aula: la exposición, el dar clases y el enseñar, señalando con toda claridad que no es lo mismo dar clases que enseñar. Lo primero es con frecuencia labor de diletante obligado y lo segundo es ejercicio de la experiencia eficaz e ilustrada.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477Investigación Educativa; Vol 15 No 28 (2011); 197-205Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 28 (2011); 197-2051728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477/4722Derechos de autor 2014 Rubén Mesía Maravíhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:42Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Some reflections about the process of education in the university Algunas reflexiones acerca del proceso de enseñanza en la universidad |
title |
Some reflections about the process of education in the university |
spellingShingle |
Some reflections about the process of education in the university Mesía Maraví, Rubén Teaching process teaching university Proceso de enseñanza enseñanza universitaria |
title_short |
Some reflections about the process of education in the university |
title_full |
Some reflections about the process of education in the university |
title_fullStr |
Some reflections about the process of education in the university |
title_full_unstemmed |
Some reflections about the process of education in the university |
title_sort |
Some reflections about the process of education in the university |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mesía Maraví, Rubén |
author |
Mesía Maraví, Rubén |
author_facet |
Mesía Maraví, Rubén |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Teaching process teaching university Proceso de enseñanza enseñanza universitaria |
topic |
Teaching process teaching university Proceso de enseñanza enseñanza universitaria |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The article seeks to establish, to some extent, the concepts of the teaching that faculty handles. Also, it tries to demystify some “truths” and stereotypes about teaching and that some sectors of the university teachers are still expressing. It also stresses the fact that for exercise teaching it is required a prior preparation since the intuitive education now is not only inappropriate but even dangerous. University teachers need a double profession: the profession itself and that provided by specific teacher preparation for aspects of teaching and pedagogy. Finally, it clearly differentiates the various levels of intervention in the classroom: the presentation, the giving of classes and teaching, stating clearly that to give classes and teaching is not the same thing. The first is often amateurish work obliged and the second is effective and illustrated expertise. El artículo pretende establecer, en alguna medida, los conceptos que sobre el proceso de enseñanza manejan los profesores universitarios. Igualmente, trata de desmitificar algunas “verdades” y estereotipos acerca de lo que es realmente la enseñanza y que aún continúan manifestando no pocos sectores docentes de la Universidad. Destaca también el hecho de que para ejercer la enseñanza se requiere de una preparación previa, porque el ejercicio intuitivo de la enseñanza ahora no solo es inadecuado sino hasta peligroso, y que el docente universitario requiere, así, de una doble profesionalización: la propia de la profesión originaria y la proporcionada por la preparación docente específica en aspectos de didáctica y pedagogía. Finalmente, se diferencia con claridad los diversos niveles de intervención en el aula: la exposición, el dar clases y el enseñar, señalando con toda claridad que no es lo mismo dar clases que enseñar. Lo primero es con frecuencia labor de diletante obligado y lo segundo es ejercicio de la experiencia eficaz e ilustrada. |
description |
The article seeks to establish, to some extent, the concepts of the teaching that faculty handles. Also, it tries to demystify some “truths” and stereotypes about teaching and that some sectors of the university teachers are still expressing. It also stresses the fact that for exercise teaching it is required a prior preparation since the intuitive education now is not only inappropriate but even dangerous. University teachers need a double profession: the profession itself and that provided by specific teacher preparation for aspects of teaching and pedagogy. Finally, it clearly differentiates the various levels of intervention in the classroom: the presentation, the giving of classes and teaching, stating clearly that to give classes and teaching is not the same thing. The first is often amateurish work obliged and the second is effective and illustrated expertise. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477/4722 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Rubén Mesía Maraví http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Rubén Mesía Maraví http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 15 No 28 (2011); 197-205 Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 28 (2011); 197-205 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386913428013056 |
score |
13.927358 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).