Some reflections about the process of education in the university

Descripción del Articulo

The article seeks to establish, to some extent, the concepts of the teaching that faculty handles. Also, it tries to demystify some “truths” and stereotypes about teaching and that some sectors of the university teachers are still expressing. It also stresses the fact that for exercise teaching it i...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Mesía Maraví, Rubén
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/5477
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Teaching process
teaching university
Proceso de enseñanza
enseñanza universitaria
id 1728-5852_9d3d42bd74c8320e232f94680f8675e5
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/5477
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling Some reflections about the process of education in the universityAlgunas reflexiones acerca del proceso de enseñanza en la universidadMesía Maraví, RubénTeaching processteaching universityProceso de enseñanzaenseñanza universitariaThe article seeks to establish, to some extent, the concepts of the teaching that faculty handles. Also, it tries to demystify some “truths” and stereotypes about teaching and that some sectors of the university teachers are still expressing. It also stresses the fact that for exercise teaching it is required a prior preparation since the intuitive education now is not only inappropriate but even dangerous. University teachers need a double profession: the profession itself and that provided by specific teacher preparation for aspects of teaching and pedagogy. Finally, it clearly differentiates the various levels of intervention in the classroom: the presentation, the giving of classes and teaching, stating clearly that to give classes and teaching is not the same thing. The first is often amateurish work obliged and the second is effective and illustrated expertise.El artículo pretende establecer, en alguna medida, los conceptos que sobre el proceso de enseñanza manejan los profesores universitarios. Igualmente, trata de desmitificar algunas “verdades” y estereotipos acerca de lo que es realmente la enseñanza y que aún continúan manifestando no pocos sectores docentes de la Universidad. Destaca también el hecho de que para ejercer la enseñanza se requiere de una preparación previa, porque el ejercicio intuitivo de la enseñanza ahora no solo es inadecuado sino hasta peligroso, y que el docente universitario requiere, así, de una doble profesionalización: la propia de la profesión originaria y la proporcionada por la preparación docente específica en aspectos de didáctica y pedagogía. Finalmente, se diferencia con claridad los diversos niveles de intervención en el aula: la exposición, el dar clases y el enseñar, señalando con toda claridad que no es lo mismo dar clases que enseñar. Lo primero es con frecuencia labor de diletante obligado y lo segundo es ejercicio de la experiencia eficaz e ilustrada.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477Investigación Educativa; Vol 15 No 28 (2011); 197-205Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 28 (2011); 197-2051728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477/4722Derechos de autor 2014 Rubén Mesía Maravíhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:42Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Some reflections about the process of education in the university
Algunas reflexiones acerca del proceso de enseñanza en la universidad
title Some reflections about the process of education in the university
spellingShingle Some reflections about the process of education in the university
Mesía Maraví, Rubén
Teaching process
teaching university
Proceso de enseñanza
enseñanza universitaria
title_short Some reflections about the process of education in the university
title_full Some reflections about the process of education in the university
title_fullStr Some reflections about the process of education in the university
title_full_unstemmed Some reflections about the process of education in the university
title_sort Some reflections about the process of education in the university
dc.creator.none.fl_str_mv Mesía Maraví, Rubén
author Mesía Maraví, Rubén
author_facet Mesía Maraví, Rubén
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Teaching process
teaching university
Proceso de enseñanza
enseñanza universitaria
topic Teaching process
teaching university
Proceso de enseñanza
enseñanza universitaria
dc.description.none.fl_txt_mv The article seeks to establish, to some extent, the concepts of the teaching that faculty handles. Also, it tries to demystify some “truths” and stereotypes about teaching and that some sectors of the university teachers are still expressing. It also stresses the fact that for exercise teaching it is required a prior preparation since the intuitive education now is not only inappropriate but even dangerous. University teachers need a double profession: the profession itself and that provided by specific teacher preparation for aspects of teaching and pedagogy. Finally, it clearly differentiates the various levels of intervention in the classroom: the presentation, the giving of classes and teaching, stating clearly that to give classes and teaching is not the same thing. The first is often amateurish work obliged and the second is effective and illustrated expertise.
El artículo pretende establecer, en alguna medida, los conceptos que sobre el proceso de enseñanza manejan los profesores universitarios. Igualmente, trata de desmitificar algunas “verdades” y estereotipos acerca de lo que es realmente la enseñanza y que aún continúan manifestando no pocos sectores docentes de la Universidad. Destaca también el hecho de que para ejercer la enseñanza se requiere de una preparación previa, porque el ejercicio intuitivo de la enseñanza ahora no solo es inadecuado sino hasta peligroso, y que el docente universitario requiere, así, de una doble profesionalización: la propia de la profesión originaria y la proporcionada por la preparación docente específica en aspectos de didáctica y pedagogía. Finalmente, se diferencia con claridad los diversos niveles de intervención en el aula: la exposición, el dar clases y el enseñar, señalando con toda claridad que no es lo mismo dar clases que enseñar. Lo primero es con frecuencia labor de diletante obligado y lo segundo es ejercicio de la experiencia eficaz e ilustrada.
description The article seeks to establish, to some extent, the concepts of the teaching that faculty handles. Also, it tries to demystify some “truths” and stereotypes about teaching and that some sectors of the university teachers are still expressing. It also stresses the fact that for exercise teaching it is required a prior preparation since the intuitive education now is not only inappropriate but even dangerous. University teachers need a double profession: the profession itself and that provided by specific teacher preparation for aspects of teaching and pedagogy. Finally, it clearly differentiates the various levels of intervention in the classroom: the presentation, the giving of classes and teaching, stating clearly that to give classes and teaching is not the same thing. The first is often amateurish work obliged and the second is effective and illustrated expertise.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/5477/4722
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Rubén Mesía Maraví
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Rubén Mesía Maraví
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 15 No 28 (2011); 197-205
Investigación Educativa; Vol. 15 Núm. 28 (2011); 197-205
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386913428013056
score 13.927358
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).