Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao

Descripción del Articulo

In 2008 a cognitive and psycholinguistic program was applied for reading improvement and other cognitive abilities such as phonologic awareness, verbal memory and oral language in eleven educative institutions in the province of Callao. After the control evaluations, both in pre and post test, a pro...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Velarde Consoli, Esther Mariza, Meléndez Jara, Magali
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/4126
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:meta-linguistic abilities
phonologic consciousness
reading decodification
verbal memory
oral language
Habilidades metalingüísticas
conciencia fonológica
decodificación lectora
memoria verbal
lenguaje oral
id 1728-5852_6dfe45c8f6a95764e8fc9ced45343dfe
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/4126
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of CallaoAplicación del modelo Cognitivo y Psicolingúístico para el mejoramiento de la lectura en 11 instituciones educativas de la provincia Constitucional del CallaoVelarde Consoli, Esther MarizaMeléndez Jara, Magalimeta-linguistic abilitiesphonologic consciousnessreading decodificationverbal memoryoral languageHabilidades metalingüísticasconciencia fonológicadecodificación lectoramemoria verballenguaje oralIn 2008 a cognitive and psycholinguistic program was applied for reading improvement and other cognitive abilities such as phonologic awareness, verbal memory and oral language in eleven educative institutions in the province of Callao. After the control evaluations, both in pre and post test, a program for the improvement of the phonologic awareness was implemented in three classrooms of pre-elementary education called “Playing with Sounds”, and in eight schools of elementary education, a systematic group of activities for the improvement of decodification and reading comprehension resumed in three texts titled “Carla. Book to start reading and writing” and “Pati, Program to learn how to read and write consonant groups”. The result was that we found important differences after seven months of intervention in almost every educative institution, there were improvements in reading, oral language, phonologic consciousness and verbal memory. We recommend the implementation of these experiences of cognitive and psycholinguistic enrichment in all educative institutions, especially on students with socio-cultural disadvantages.En el año 2008 en 11 Instituciones Educativas Estatales ubicadas en la Provincia Constitucional del Callao se aplicó un programa cognitivo y psicolingüístico para el mejoramiento de la lectura y otras habilidades cognitivas como la conciencia fonológica, la memoria verbal y el lenguaje oral. Luego de las evaluaciones de control en pre y post test se implementó en 3 aulas de educación inicial un programa de mejoramiento de la conciencia fonológica titulado “Jugando con los Sonidos” y en 8 escuelas de educación primaria un conjunto sistemático de actividades para el mejoramiento de la decodificación y la comprensión lectora concentrado en tres textos denominados: “Carla. Libro de Iniciación a la lectura y escritura” y “Pati, Programa de aprendizaje de la lectura y escritura de los grupos consonánticos”. El resultado fue que encontramos diferencias significativas luego de 7 meses de intervención en casi todas las Instituciones Educativas hallándose mejoras en lectura, lenguaje oral, conciencia fonológica y memoria verbal. Se recomienda la implementación de estas experiencias de enriquecimiento cognitivo y psicolingüístico en todas las instituciones educativas estatales, especialmente en aquellas cuyos alumnos(as) presentan desventajas socioculturales.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 91-116Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 91-1161728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126/3287Derechos de autor 2014 Esther Mariza Velarde Consoli, Magali Meléndez Jarahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao
Aplicación del modelo Cognitivo y Psicolingúístico para el mejoramiento de la lectura en 11 instituciones educativas de la provincia Constitucional del Callao
title Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao
spellingShingle Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao
Velarde Consoli, Esther Mariza
meta-linguistic abilities
phonologic consciousness
reading decodification
verbal memory
oral language
Habilidades metalingüísticas
conciencia fonológica
decodificación lectora
memoria verbal
lenguaje oral
title_short Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao
title_full Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao
title_fullStr Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao
title_full_unstemmed Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao
title_sort Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao
dc.creator.none.fl_str_mv Velarde Consoli, Esther Mariza
Meléndez Jara, Magali
author Velarde Consoli, Esther Mariza
author_facet Velarde Consoli, Esther Mariza
Meléndez Jara, Magali
author_role author
author2 Meléndez Jara, Magali
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv meta-linguistic abilities
phonologic consciousness
reading decodification
verbal memory
oral language
Habilidades metalingüísticas
conciencia fonológica
decodificación lectora
memoria verbal
lenguaje oral
topic meta-linguistic abilities
phonologic consciousness
reading decodification
verbal memory
oral language
Habilidades metalingüísticas
conciencia fonológica
decodificación lectora
memoria verbal
lenguaje oral
dc.description.none.fl_txt_mv In 2008 a cognitive and psycholinguistic program was applied for reading improvement and other cognitive abilities such as phonologic awareness, verbal memory and oral language in eleven educative institutions in the province of Callao. After the control evaluations, both in pre and post test, a program for the improvement of the phonologic awareness was implemented in three classrooms of pre-elementary education called “Playing with Sounds”, and in eight schools of elementary education, a systematic group of activities for the improvement of decodification and reading comprehension resumed in three texts titled “Carla. Book to start reading and writing” and “Pati, Program to learn how to read and write consonant groups”. The result was that we found important differences after seven months of intervention in almost every educative institution, there were improvements in reading, oral language, phonologic consciousness and verbal memory. We recommend the implementation of these experiences of cognitive and psycholinguistic enrichment in all educative institutions, especially on students with socio-cultural disadvantages.
En el año 2008 en 11 Instituciones Educativas Estatales ubicadas en la Provincia Constitucional del Callao se aplicó un programa cognitivo y psicolingüístico para el mejoramiento de la lectura y otras habilidades cognitivas como la conciencia fonológica, la memoria verbal y el lenguaje oral. Luego de las evaluaciones de control en pre y post test se implementó en 3 aulas de educación inicial un programa de mejoramiento de la conciencia fonológica titulado “Jugando con los Sonidos” y en 8 escuelas de educación primaria un conjunto sistemático de actividades para el mejoramiento de la decodificación y la comprensión lectora concentrado en tres textos denominados: “Carla. Libro de Iniciación a la lectura y escritura” y “Pati, Programa de aprendizaje de la lectura y escritura de los grupos consonánticos”. El resultado fue que encontramos diferencias significativas luego de 7 meses de intervención en casi todas las Instituciones Educativas hallándose mejoras en lectura, lenguaje oral, conciencia fonológica y memoria verbal. Se recomienda la implementación de estas experiencias de enriquecimiento cognitivo y psicolingüístico en todas las instituciones educativas estatales, especialmente en aquellas cuyos alumnos(as) presentan desventajas socioculturales.
description In 2008 a cognitive and psycholinguistic program was applied for reading improvement and other cognitive abilities such as phonologic awareness, verbal memory and oral language in eleven educative institutions in the province of Callao. After the control evaluations, both in pre and post test, a program for the improvement of the phonologic awareness was implemented in three classrooms of pre-elementary education called “Playing with Sounds”, and in eight schools of elementary education, a systematic group of activities for the improvement of decodification and reading comprehension resumed in three texts titled “Carla. Book to start reading and writing” and “Pati, Program to learn how to read and write consonant groups”. The result was that we found important differences after seven months of intervention in almost every educative institution, there were improvements in reading, oral language, phonologic consciousness and verbal memory. We recommend the implementation of these experiences of cognitive and psycholinguistic enrichment in all educative institutions, especially on students with socio-cultural disadvantages.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126/3287
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Esther Mariza Velarde Consoli, Magali Meléndez Jara
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Esther Mariza Velarde Consoli, Magali Meléndez Jara
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 91-116
Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 91-116
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386912781041664
score 13.905282
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).