Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao
Descripción del Articulo
In 2008 a cognitive and psycholinguistic program was applied for reading improvement and other cognitive abilities such as phonologic awareness, verbal memory and oral language in eleven educative institutions in the province of Callao. After the control evaluations, both in pre and post test, a pro...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2014 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4126 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | meta-linguistic abilities phonologic consciousness reading decodification verbal memory oral language Habilidades metalingüísticas conciencia fonológica decodificación lectora memoria verbal lenguaje oral |
| id |
1728-5852_6dfe45c8f6a95764e8fc9ced45343dfe |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/4126 |
| network_acronym_str |
1728-5852 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| spelling |
Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of CallaoAplicación del modelo Cognitivo y Psicolingúístico para el mejoramiento de la lectura en 11 instituciones educativas de la provincia Constitucional del CallaoVelarde Consoli, Esther MarizaMeléndez Jara, Magalimeta-linguistic abilitiesphonologic consciousnessreading decodificationverbal memoryoral languageHabilidades metalingüísticasconciencia fonológicadecodificación lectoramemoria verballenguaje oralIn 2008 a cognitive and psycholinguistic program was applied for reading improvement and other cognitive abilities such as phonologic awareness, verbal memory and oral language in eleven educative institutions in the province of Callao. After the control evaluations, both in pre and post test, a program for the improvement of the phonologic awareness was implemented in three classrooms of pre-elementary education called “Playing with Sounds”, and in eight schools of elementary education, a systematic group of activities for the improvement of decodification and reading comprehension resumed in three texts titled “Carla. Book to start reading and writing” and “Pati, Program to learn how to read and write consonant groups”. The result was that we found important differences after seven months of intervention in almost every educative institution, there were improvements in reading, oral language, phonologic consciousness and verbal memory. We recommend the implementation of these experiences of cognitive and psycholinguistic enrichment in all educative institutions, especially on students with socio-cultural disadvantages.En el año 2008 en 11 Instituciones Educativas Estatales ubicadas en la Provincia Constitucional del Callao se aplicó un programa cognitivo y psicolingüístico para el mejoramiento de la lectura y otras habilidades cognitivas como la conciencia fonológica, la memoria verbal y el lenguaje oral. Luego de las evaluaciones de control en pre y post test se implementó en 3 aulas de educación inicial un programa de mejoramiento de la conciencia fonológica titulado “Jugando con los Sonidos” y en 8 escuelas de educación primaria un conjunto sistemático de actividades para el mejoramiento de la decodificación y la comprensión lectora concentrado en tres textos denominados: “Carla. Libro de Iniciación a la lectura y escritura” y “Pati, Programa de aprendizaje de la lectura y escritura de los grupos consonánticos”. El resultado fue que encontramos diferencias significativas luego de 7 meses de intervención en casi todas las Instituciones Educativas hallándose mejoras en lectura, lenguaje oral, conciencia fonológica y memoria verbal. Se recomienda la implementación de estas experiencias de enriquecimiento cognitivo y psicolingüístico en todas las instituciones educativas estatales, especialmente en aquellas cuyos alumnos(as) presentan desventajas socioculturales.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 91-116Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 91-1161728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126/3287Derechos de autor 2014 Esther Mariza Velarde Consoli, Magali Meléndez Jarahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao Aplicación del modelo Cognitivo y Psicolingúístico para el mejoramiento de la lectura en 11 instituciones educativas de la provincia Constitucional del Callao |
| title |
Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao |
| spellingShingle |
Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao Velarde Consoli, Esther Mariza meta-linguistic abilities phonologic consciousness reading decodification verbal memory oral language Habilidades metalingüísticas conciencia fonológica decodificación lectora memoria verbal lenguaje oral |
| title_short |
Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao |
| title_full |
Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao |
| title_fullStr |
Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao |
| title_full_unstemmed |
Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao |
| title_sort |
Application of the Cognitive and Psycholinguistic model for reading improvement in 11 institutions in the Constitutional province of Callao |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Velarde Consoli, Esther Mariza Meléndez Jara, Magali |
| author |
Velarde Consoli, Esther Mariza |
| author_facet |
Velarde Consoli, Esther Mariza Meléndez Jara, Magali |
| author_role |
author |
| author2 |
Meléndez Jara, Magali |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
meta-linguistic abilities phonologic consciousness reading decodification verbal memory oral language Habilidades metalingüísticas conciencia fonológica decodificación lectora memoria verbal lenguaje oral |
| topic |
meta-linguistic abilities phonologic consciousness reading decodification verbal memory oral language Habilidades metalingüísticas conciencia fonológica decodificación lectora memoria verbal lenguaje oral |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
In 2008 a cognitive and psycholinguistic program was applied for reading improvement and other cognitive abilities such as phonologic awareness, verbal memory and oral language in eleven educative institutions in the province of Callao. After the control evaluations, both in pre and post test, a program for the improvement of the phonologic awareness was implemented in three classrooms of pre-elementary education called “Playing with Sounds”, and in eight schools of elementary education, a systematic group of activities for the improvement of decodification and reading comprehension resumed in three texts titled “Carla. Book to start reading and writing” and “Pati, Program to learn how to read and write consonant groups”. The result was that we found important differences after seven months of intervention in almost every educative institution, there were improvements in reading, oral language, phonologic consciousness and verbal memory. We recommend the implementation of these experiences of cognitive and psycholinguistic enrichment in all educative institutions, especially on students with socio-cultural disadvantages. En el año 2008 en 11 Instituciones Educativas Estatales ubicadas en la Provincia Constitucional del Callao se aplicó un programa cognitivo y psicolingüístico para el mejoramiento de la lectura y otras habilidades cognitivas como la conciencia fonológica, la memoria verbal y el lenguaje oral. Luego de las evaluaciones de control en pre y post test se implementó en 3 aulas de educación inicial un programa de mejoramiento de la conciencia fonológica titulado “Jugando con los Sonidos” y en 8 escuelas de educación primaria un conjunto sistemático de actividades para el mejoramiento de la decodificación y la comprensión lectora concentrado en tres textos denominados: “Carla. Libro de Iniciación a la lectura y escritura” y “Pati, Programa de aprendizaje de la lectura y escritura de los grupos consonánticos”. El resultado fue que encontramos diferencias significativas luego de 7 meses de intervención en casi todas las Instituciones Educativas hallándose mejoras en lectura, lenguaje oral, conciencia fonológica y memoria verbal. Se recomienda la implementación de estas experiencias de enriquecimiento cognitivo y psicolingüístico en todas las instituciones educativas estatales, especialmente en aquellas cuyos alumnos(as) presentan desventajas socioculturales. |
| description |
In 2008 a cognitive and psycholinguistic program was applied for reading improvement and other cognitive abilities such as phonologic awareness, verbal memory and oral language in eleven educative institutions in the province of Callao. After the control evaluations, both in pre and post test, a program for the improvement of the phonologic awareness was implemented in three classrooms of pre-elementary education called “Playing with Sounds”, and in eight schools of elementary education, a systematic group of activities for the improvement of decodification and reading comprehension resumed in three texts titled “Carla. Book to start reading and writing” and “Pati, Program to learn how to read and write consonant groups”. The result was that we found important differences after seven months of intervention in almost every educative institution, there were improvements in reading, oral language, phonologic consciousness and verbal memory. We recommend the implementation of these experiences of cognitive and psycholinguistic enrichment in all educative institutions, especially on students with socio-cultural disadvantages. |
| publishDate |
2014 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/4126/3287 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Esther Mariza Velarde Consoli, Magali Meléndez Jara http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Esther Mariza Velarde Consoli, Magali Meléndez Jara http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 13 No 24 (2009); 91-116 Investigación Educativa; Vol. 13 Núm. 24 (2009); 91-116 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701386912781041664 |
| score |
13.905282 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).