EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO

Descripción del Articulo

This research had as objective develop, implement and validate lexicons (write to the dictation of words and sentences to assess mastery of the phonological path and write words to assess the visual route spelling), a program of stimulation of the psychological processes of the writing: syntactic pr...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Velarde Consoli, Esther, Canales Gabriel, Ricardo, Meléndez Jara, Carmen, Lingán Herrera, Katherine
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/8024
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Psychological processes of writing
phonological route
visual path
production of texts.
Procesos psicológicos de la escritura
ruta fonológica
ruta visual
producción de textos.
id 1728-5852_4e0415e8bf9543e6761aa1f3d4436041
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/8024
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAOEFECTOS DE UN PROGRAMA DE ORIENTACIÓN COGNITIVA SOBRE LOS PROCESOS PSICOLÓGICOS DE LA ESCRITURA EN ESTUDIANTES DE LA PROVINCIA CONSTITUCIONAL DEL CALLAOVelarde Consoli, EstherCanales Gabriel, RicardoMeléndez Jara, CarmenLingán Herrera, KatherinePsychological processes of writingphonological routevisual pathproduction of texts.Procesos psicológicos de la escrituraruta fonológicaruta visualproducción de textos.This research had as objective develop, implement and validate lexicons (write to the dictation of words and sentences to assess mastery of the phonological path and write words to assess the visual route spelling), a program of stimulation of the psychological processes of the writing: syntactic process (ordering and complete words, placing punctuation) and planning of measured Scripture through the construction of a sequence of stories and the drafting of a descriptive and narrative text. The sample was comprised of 111 students in 2nd and 3rd grade primary school (56 of the control group and 55 of the experimental group) of two state educational institutions of Callao. It was observed an increase in all the tasks mentioned except in the drafting of texts and narratives due to time factors. From the result we recommend the dissemination of this programme with the aim of forming students with high levels of mastery especially in productive writing.La presente investigación tuvo como objetivo fundamental elaborar, aplicar y validar un programa de estimulación de los procesos psicológicos de la escritura: procesos léxicos (escritura al dictado de palabras y oraciones para evaluar el dominio de la ruta fonológica y escritura de palabras para evaluar la ruta visual ortográfica), sintácticos (ordenar y completar palabras, colocar signos de puntuación) y de planificación de la escritura medido a través de la construcción de una secuencia de historias y la redacción de un texto descriptivo y narrativo. La muestra estuvo conformada por 111 estudiantes de 2° y 3° grado de primaria (56 del Grupo control y 55 del Grupo experimental) de dos instituciones educativas estatales del Callao. Se observó un incremento en todas las tareas mencionadas excepto en la redacción de textos descriptivos y narrativos debido a factores de tiempo. A partir del resultado se recomienda la difusión del presente programa con el objetivo de formar estudiantes con alto niveles de dominio especialmente en la escritura productiva.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 77 - 92Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 77 - 921728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024/6999Derechos de autor 2014 Esther Velarde Consoli, Ricardo Canales Gabriel, Carmen Meléndez Jara, Katherine Lingán Herrerahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:56Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO
EFECTOS DE UN PROGRAMA DE ORIENTACIÓN COGNITIVA SOBRE LOS PROCESOS PSICOLÓGICOS DE LA ESCRITURA EN ESTUDIANTES DE LA PROVINCIA CONSTITUCIONAL DEL CALLAO
title EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO
spellingShingle EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO
Velarde Consoli, Esther
Psychological processes of writing
phonological route
visual path
production of texts.
Procesos psicológicos de la escritura
ruta fonológica
ruta visual
producción de textos.
title_short EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO
title_full EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO
title_fullStr EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO
title_full_unstemmed EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO
title_sort EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO
dc.creator.none.fl_str_mv Velarde Consoli, Esther
Canales Gabriel, Ricardo
Meléndez Jara, Carmen
Lingán Herrera, Katherine
author Velarde Consoli, Esther
author_facet Velarde Consoli, Esther
Canales Gabriel, Ricardo
Meléndez Jara, Carmen
Lingán Herrera, Katherine
author_role author
author2 Canales Gabriel, Ricardo
Meléndez Jara, Carmen
Lingán Herrera, Katherine
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Psychological processes of writing
phonological route
visual path
production of texts.
Procesos psicológicos de la escritura
ruta fonológica
ruta visual
producción de textos.
topic Psychological processes of writing
phonological route
visual path
production of texts.
Procesos psicológicos de la escritura
ruta fonológica
ruta visual
producción de textos.
dc.description.none.fl_txt_mv This research had as objective develop, implement and validate lexicons (write to the dictation of words and sentences to assess mastery of the phonological path and write words to assess the visual route spelling), a program of stimulation of the psychological processes of the writing: syntactic process (ordering and complete words, placing punctuation) and planning of measured Scripture through the construction of a sequence of stories and the drafting of a descriptive and narrative text. The sample was comprised of 111 students in 2nd and 3rd grade primary school (56 of the control group and 55 of the experimental group) of two state educational institutions of Callao. It was observed an increase in all the tasks mentioned except in the drafting of texts and narratives due to time factors. From the result we recommend the dissemination of this programme with the aim of forming students with high levels of mastery especially in productive writing.
La presente investigación tuvo como objetivo fundamental elaborar, aplicar y validar un programa de estimulación de los procesos psicológicos de la escritura: procesos léxicos (escritura al dictado de palabras y oraciones para evaluar el dominio de la ruta fonológica y escritura de palabras para evaluar la ruta visual ortográfica), sintácticos (ordenar y completar palabras, colocar signos de puntuación) y de planificación de la escritura medido a través de la construcción de una secuencia de historias y la redacción de un texto descriptivo y narrativo. La muestra estuvo conformada por 111 estudiantes de 2° y 3° grado de primaria (56 del Grupo control y 55 del Grupo experimental) de dos instituciones educativas estatales del Callao. Se observó un incremento en todas las tareas mencionadas excepto en la redacción de textos descriptivos y narrativos debido a factores de tiempo. A partir del resultado se recomienda la difusión del presente programa con el objetivo de formar estudiantes con alto niveles de dominio especialmente en la escritura productiva.
description This research had as objective develop, implement and validate lexicons (write to the dictation of words and sentences to assess mastery of the phonological path and write words to assess the visual route spelling), a program of stimulation of the psychological processes of the writing: syntactic process (ordering and complete words, placing punctuation) and planning of measured Scripture through the construction of a sequence of stories and the drafting of a descriptive and narrative text. The sample was comprised of 111 students in 2nd and 3rd grade primary school (56 of the control group and 55 of the experimental group) of two state educational institutions of Callao. It was observed an increase in all the tasks mentioned except in the drafting of texts and narratives due to time factors. From the result we recommend the dissemination of this programme with the aim of forming students with high levels of mastery especially in productive writing.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024/6999
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Esther Velarde Consoli, Ricardo Canales Gabriel, Carmen Meléndez Jara, Katherine Lingán Herrera
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Esther Velarde Consoli, Ricardo Canales Gabriel, Carmen Meléndez Jara, Katherine Lingán Herrera
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 77 - 92
Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 77 - 92
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386913951252480
score 13.871992
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).