EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO
Descripción del Articulo
This research had as objective develop, implement and validate lexicons (write to the dictation of words and sentences to assess mastery of the phonological path and write words to assess the visual route spelling), a program of stimulation of the psychological processes of the writing: syntactic pr...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/8024 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Psychological processes of writing phonological route visual path production of texts. Procesos psicológicos de la escritura ruta fonológica ruta visual producción de textos. |
id |
1728-5852_4e0415e8bf9543e6761aa1f3d4436041 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/8024 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAOEFECTOS DE UN PROGRAMA DE ORIENTACIÓN COGNITIVA SOBRE LOS PROCESOS PSICOLÓGICOS DE LA ESCRITURA EN ESTUDIANTES DE LA PROVINCIA CONSTITUCIONAL DEL CALLAOVelarde Consoli, EstherCanales Gabriel, RicardoMeléndez Jara, CarmenLingán Herrera, KatherinePsychological processes of writingphonological routevisual pathproduction of texts.Procesos psicológicos de la escrituraruta fonológicaruta visualproducción de textos.This research had as objective develop, implement and validate lexicons (write to the dictation of words and sentences to assess mastery of the phonological path and write words to assess the visual route spelling), a program of stimulation of the psychological processes of the writing: syntactic process (ordering and complete words, placing punctuation) and planning of measured Scripture through the construction of a sequence of stories and the drafting of a descriptive and narrative text. The sample was comprised of 111 students in 2nd and 3rd grade primary school (56 of the control group and 55 of the experimental group) of two state educational institutions of Callao. It was observed an increase in all the tasks mentioned except in the drafting of texts and narratives due to time factors. From the result we recommend the dissemination of this programme with the aim of forming students with high levels of mastery especially in productive writing.La presente investigación tuvo como objetivo fundamental elaborar, aplicar y validar un programa de estimulación de los procesos psicológicos de la escritura: procesos léxicos (escritura al dictado de palabras y oraciones para evaluar el dominio de la ruta fonológica y escritura de palabras para evaluar la ruta visual ortográfica), sintácticos (ordenar y completar palabras, colocar signos de puntuación) y de planificación de la escritura medido a través de la construcción de una secuencia de historias y la redacción de un texto descriptivo y narrativo. La muestra estuvo conformada por 111 estudiantes de 2° y 3° grado de primaria (56 del Grupo control y 55 del Grupo experimental) de dos instituciones educativas estatales del Callao. Se observó un incremento en todas las tareas mencionadas excepto en la redacción de textos descriptivos y narrativos debido a factores de tiempo. A partir del resultado se recomienda la difusión del presente programa con el objetivo de formar estudiantes con alto niveles de dominio especialmente en la escritura productiva.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 77 - 92Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 77 - 921728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024/6999Derechos de autor 2014 Esther Velarde Consoli, Ricardo Canales Gabriel, Carmen Meléndez Jara, Katherine Lingán Herrerahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:56Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO EFECTOS DE UN PROGRAMA DE ORIENTACIÓN COGNITIVA SOBRE LOS PROCESOS PSICOLÓGICOS DE LA ESCRITURA EN ESTUDIANTES DE LA PROVINCIA CONSTITUCIONAL DEL CALLAO |
title |
EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO |
spellingShingle |
EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO Velarde Consoli, Esther Psychological processes of writing phonological route visual path production of texts. Procesos psicológicos de la escritura ruta fonológica ruta visual producción de textos. |
title_short |
EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO |
title_full |
EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO |
title_fullStr |
EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO |
title_full_unstemmed |
EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO |
title_sort |
EFFECTS OF COGNITIVE ORIENTATION PROGRAM ON THE PSYCHOLOGICAL PROCESSES OF WRITING IN STUDENTS OF THE CONSTITUTIONAL PROVINCE OF CALLAO |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Velarde Consoli, Esther Canales Gabriel, Ricardo Meléndez Jara, Carmen Lingán Herrera, Katherine |
author |
Velarde Consoli, Esther |
author_facet |
Velarde Consoli, Esther Canales Gabriel, Ricardo Meléndez Jara, Carmen Lingán Herrera, Katherine |
author_role |
author |
author2 |
Canales Gabriel, Ricardo Meléndez Jara, Carmen Lingán Herrera, Katherine |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Psychological processes of writing phonological route visual path production of texts. Procesos psicológicos de la escritura ruta fonológica ruta visual producción de textos. |
topic |
Psychological processes of writing phonological route visual path production of texts. Procesos psicológicos de la escritura ruta fonológica ruta visual producción de textos. |
dc.description.none.fl_txt_mv |
This research had as objective develop, implement and validate lexicons (write to the dictation of words and sentences to assess mastery of the phonological path and write words to assess the visual route spelling), a program of stimulation of the psychological processes of the writing: syntactic process (ordering and complete words, placing punctuation) and planning of measured Scripture through the construction of a sequence of stories and the drafting of a descriptive and narrative text. The sample was comprised of 111 students in 2nd and 3rd grade primary school (56 of the control group and 55 of the experimental group) of two state educational institutions of Callao. It was observed an increase in all the tasks mentioned except in the drafting of texts and narratives due to time factors. From the result we recommend the dissemination of this programme with the aim of forming students with high levels of mastery especially in productive writing. La presente investigación tuvo como objetivo fundamental elaborar, aplicar y validar un programa de estimulación de los procesos psicológicos de la escritura: procesos léxicos (escritura al dictado de palabras y oraciones para evaluar el dominio de la ruta fonológica y escritura de palabras para evaluar la ruta visual ortográfica), sintácticos (ordenar y completar palabras, colocar signos de puntuación) y de planificación de la escritura medido a través de la construcción de una secuencia de historias y la redacción de un texto descriptivo y narrativo. La muestra estuvo conformada por 111 estudiantes de 2° y 3° grado de primaria (56 del Grupo control y 55 del Grupo experimental) de dos instituciones educativas estatales del Callao. Se observó un incremento en todas las tareas mencionadas excepto en la redacción de textos descriptivos y narrativos debido a factores de tiempo. A partir del resultado se recomienda la difusión del presente programa con el objetivo de formar estudiantes con alto niveles de dominio especialmente en la escritura productiva. |
description |
This research had as objective develop, implement and validate lexicons (write to the dictation of words and sentences to assess mastery of the phonological path and write words to assess the visual route spelling), a program of stimulation of the psychological processes of the writing: syntactic process (ordering and complete words, placing punctuation) and planning of measured Scripture through the construction of a sequence of stories and the drafting of a descriptive and narrative text. The sample was comprised of 111 students in 2nd and 3rd grade primary school (56 of the control group and 55 of the experimental group) of two state educational institutions of Callao. It was observed an increase in all the tasks mentioned except in the drafting of texts and narratives due to time factors. From the result we recommend the dissemination of this programme with the aim of forming students with high levels of mastery especially in productive writing. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/8024/6999 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Esther Velarde Consoli, Ricardo Canales Gabriel, Carmen Meléndez Jara, Katherine Lingán Herrera http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Esther Velarde Consoli, Ricardo Canales Gabriel, Carmen Meléndez Jara, Katherine Lingán Herrera http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 77 - 92 Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 77 - 92 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386913951252480 |
score |
13.871992 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).