SOCIAL ETHICAL CONTEXT OF SOCIAL RESEARCH
Descripción del Articulo
The article at hand is intended to examine briefly the delicate ethical question that has to be considered when social researches are carried out, as a result of educational investigations. The ethical question is not always an obvious one, it is frequently ambiguous or something no one is aware of....
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2014 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Investigación Educativa |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3624 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3624 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Professional ethic educational ethic ethic of the investigation formal codes participants ethic conflict ethic behavior ethic dilemma Ética Profesional Ética Educacional Ética de la Investigación Códigos Formales Participantes Conflicto Ético Conducta Ética Dilema Ético |
id |
1728-5852_2b272a1a9a10c9e5d5c3b58a272fe84d |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3624 |
network_acronym_str |
1728-5852 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
spelling |
SOCIAL ETHICAL CONTEXT OF SOCIAL RESEARCHCONTEXTO ÉTICO DE LA INVESTIGACIÓN SOCIALMesía Maraví, Teodoro RubénProfessional ethiceducational ethicethic of the investigationformal codesparticipantsethic conflictethic behaviorethic dilemmaÉtica ProfesionalÉtica EducacionalÉtica de la InvestigaciónCódigos FormalesParticipantesConflicto ÉticoConducta ÉticaDilema ÉticoThe article at hand is intended to examine briefly the delicate ethical question that has to be considered when social researches are carried out, as a result of educational investigations. The ethical question is not always an obvious one, it is frequently ambiguous or something no one is aware of. That’s why it is necessary to have certain formal codes that can define acceptable behaviors. In other words, the existence of specific norms will be responsible, in the context of investigations, especially investigations about human beings, of not hurting the participant, providing a fair and equivalent treatment and, besides, the right to privacy because, often, in social research there is a high level of intrusion in people’s private life.El presente artículo se orienta a examinar brevemente la delicada cuestión ética que se debe considerar cuando se lleva a cabo una investigación social, como sucede cuando se realizan investigaciones educacionales. La cuestión ética no siempre resulta obvia, sino que con frecuencia pasa inadvertida o es ambigua, por lo que se hace necesario poseer ciertos códigos formales que definan los comportamientos que se consideran aceptables. Es decir, la existencia de una normatividad específica propende a que el contexto de la investigación, sobre todo cuando se trata de seres humanos, no lastime al participante, brindándole el derecho a un trato justo y equitativo y, además, el derecho a la privacía, porque, con frecuencia, en la investigación social hay un grado de intromisión en la vida privada de las personas.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3624Investigación Educativa; Vol 11 No 19 (2007): La Formación Universitaria del Docente; 137 - 152Investigación Educativa; Vol. 11 Núm. 19 (2007): La Formación Universitaria del Docente; 137 - 1521728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3624/2933Derechos de autor 2014 Teodoro Rubén Mesía Maravíhttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
SOCIAL ETHICAL CONTEXT OF SOCIAL RESEARCH CONTEXTO ÉTICO DE LA INVESTIGACIÓN SOCIAL |
title |
SOCIAL ETHICAL CONTEXT OF SOCIAL RESEARCH |
spellingShingle |
SOCIAL ETHICAL CONTEXT OF SOCIAL RESEARCH Mesía Maraví, Teodoro Rubén Professional ethic educational ethic ethic of the investigation formal codes participants ethic conflict ethic behavior ethic dilemma Ética Profesional Ética Educacional Ética de la Investigación Códigos Formales Participantes Conflicto Ético Conducta Ética Dilema Ético |
title_short |
SOCIAL ETHICAL CONTEXT OF SOCIAL RESEARCH |
title_full |
SOCIAL ETHICAL CONTEXT OF SOCIAL RESEARCH |
title_fullStr |
SOCIAL ETHICAL CONTEXT OF SOCIAL RESEARCH |
title_full_unstemmed |
SOCIAL ETHICAL CONTEXT OF SOCIAL RESEARCH |
title_sort |
SOCIAL ETHICAL CONTEXT OF SOCIAL RESEARCH |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Mesía Maraví, Teodoro Rubén |
author |
Mesía Maraví, Teodoro Rubén |
author_facet |
Mesía Maraví, Teodoro Rubén |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Professional ethic educational ethic ethic of the investigation formal codes participants ethic conflict ethic behavior ethic dilemma Ética Profesional Ética Educacional Ética de la Investigación Códigos Formales Participantes Conflicto Ético Conducta Ética Dilema Ético |
topic |
Professional ethic educational ethic ethic of the investigation formal codes participants ethic conflict ethic behavior ethic dilemma Ética Profesional Ética Educacional Ética de la Investigación Códigos Formales Participantes Conflicto Ético Conducta Ética Dilema Ético |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The article at hand is intended to examine briefly the delicate ethical question that has to be considered when social researches are carried out, as a result of educational investigations. The ethical question is not always an obvious one, it is frequently ambiguous or something no one is aware of. That’s why it is necessary to have certain formal codes that can define acceptable behaviors. In other words, the existence of specific norms will be responsible, in the context of investigations, especially investigations about human beings, of not hurting the participant, providing a fair and equivalent treatment and, besides, the right to privacy because, often, in social research there is a high level of intrusion in people’s private life. El presente artículo se orienta a examinar brevemente la delicada cuestión ética que se debe considerar cuando se lleva a cabo una investigación social, como sucede cuando se realizan investigaciones educacionales. La cuestión ética no siempre resulta obvia, sino que con frecuencia pasa inadvertida o es ambigua, por lo que se hace necesario poseer ciertos códigos formales que definan los comportamientos que se consideran aceptables. Es decir, la existencia de una normatividad específica propende a que el contexto de la investigación, sobre todo cuando se trata de seres humanos, no lastime al participante, brindándole el derecho a un trato justo y equitativo y, además, el derecho a la privacía, porque, con frecuencia, en la investigación social hay un grado de intromisión en la vida privada de las personas. |
description |
The article at hand is intended to examine briefly the delicate ethical question that has to be considered when social researches are carried out, as a result of educational investigations. The ethical question is not always an obvious one, it is frequently ambiguous or something no one is aware of. That’s why it is necessary to have certain formal codes that can define acceptable behaviors. In other words, the existence of specific norms will be responsible, in the context of investigations, especially investigations about human beings, of not hurting the participant, providing a fair and equivalent treatment and, besides, the right to privacy because, often, in social research there is a high level of intrusion in people’s private life. |
publishDate |
2014 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2014-06-30 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3624 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3624 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/3624/2933 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2014 Teodoro Rubén Mesía Maraví http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2014 Teodoro Rubén Mesía Maraví http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigación Educativa; Vol 11 No 19 (2007): La Formación Universitaria del Docente; 137 - 152 Investigación Educativa; Vol. 11 Núm. 19 (2007): La Formación Universitaria del Docente; 137 - 152 1728-5852 reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
collection |
Revista UNMSM - Investigación Educativa |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701386912709738496 |
score |
13.959421 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).