TEACHING AND RESEARCH: TOWARDS THE DEVELOPMENT OF A CULTURE OF RESEARCH TRAINING

Descripción del Articulo

This communication addresses one of the most significant issues of the contemporary university, the same that is related to the absence of a research culture from an institutional perspective, especially in the vast majority of public universities. It is proposed as a formative research of alternati...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rodríguez de Los Ríos, Luis
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Investigación Educativa
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/7765
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7765
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Teaching
university
formative research.
Docencia
universidad
investigación formativa.
id 1728-5852_0a0973383189491e229ee1bb7ca2f4bd
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/7765
network_acronym_str 1728-5852
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
spelling TEACHING AND RESEARCH: TOWARDS THE DEVELOPMENT OF A CULTURE OF RESEARCH TRAININGDOCENCIA E INVESTIGACIÓN: HACIA EL DESARROLLO DE UNA CULTURA DE INVESTIGACIÓN FORMATIVARodríguez de Los Ríos, LuisTeachinguniversityformative research.Docenciauniversidadinvestigación formativa.This communication addresses one of the most significant issues of the contemporary university, the same that is related to the absence of a research culture from an institutional perspective, especially in the vast majority of public universities. It is proposed as a formative research of alternative strategies for the development of a research culture, describing relevant teaching methodologies. Also, it emphasizes the relationship between teaching and research as essential functions of the university.La presente comunicación aborda una de las problemáticas más significativas de la universidad contemporánea, la misma que está relacionada con la ausencia de una cultura investigativa desde una perspectiva institucional; en especial, en la gran mayoría de las universidades públicas. Se propone a la investigación formativa como una de las estrategias alternativas para el desarrollo de una cultura investigativa, describiendo metodologías didácticas pertinentes. Así mismo, se enfatiza la relación entre docencia e investigación como funciones esenciales de la universidad.Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2014-06-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7765Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 65 - 76Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 65 - 761728-5852reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7765/6777Derechos de autor 2014 Luis Rodríguez de Los Ríoshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:35:56Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv TEACHING AND RESEARCH: TOWARDS THE DEVELOPMENT OF A CULTURE OF RESEARCH TRAINING
DOCENCIA E INVESTIGACIÓN: HACIA EL DESARROLLO DE UNA CULTURA DE INVESTIGACIÓN FORMATIVA
title TEACHING AND RESEARCH: TOWARDS THE DEVELOPMENT OF A CULTURE OF RESEARCH TRAINING
spellingShingle TEACHING AND RESEARCH: TOWARDS THE DEVELOPMENT OF A CULTURE OF RESEARCH TRAINING
Rodríguez de Los Ríos, Luis
Teaching
university
formative research.
Docencia
universidad
investigación formativa.
title_short TEACHING AND RESEARCH: TOWARDS THE DEVELOPMENT OF A CULTURE OF RESEARCH TRAINING
title_full TEACHING AND RESEARCH: TOWARDS THE DEVELOPMENT OF A CULTURE OF RESEARCH TRAINING
title_fullStr TEACHING AND RESEARCH: TOWARDS THE DEVELOPMENT OF A CULTURE OF RESEARCH TRAINING
title_full_unstemmed TEACHING AND RESEARCH: TOWARDS THE DEVELOPMENT OF A CULTURE OF RESEARCH TRAINING
title_sort TEACHING AND RESEARCH: TOWARDS THE DEVELOPMENT OF A CULTURE OF RESEARCH TRAINING
dc.creator.none.fl_str_mv Rodríguez de Los Ríos, Luis
author Rodríguez de Los Ríos, Luis
author_facet Rodríguez de Los Ríos, Luis
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Teaching
university
formative research.
Docencia
universidad
investigación formativa.
topic Teaching
university
formative research.
Docencia
universidad
investigación formativa.
dc.description.none.fl_txt_mv This communication addresses one of the most significant issues of the contemporary university, the same that is related to the absence of a research culture from an institutional perspective, especially in the vast majority of public universities. It is proposed as a formative research of alternative strategies for the development of a research culture, describing relevant teaching methodologies. Also, it emphasizes the relationship between teaching and research as essential functions of the university.
La presente comunicación aborda una de las problemáticas más significativas de la universidad contemporánea, la misma que está relacionada con la ausencia de una cultura investigativa desde una perspectiva institucional; en especial, en la gran mayoría de las universidades públicas. Se propone a la investigación formativa como una de las estrategias alternativas para el desarrollo de una cultura investigativa, describiendo metodologías didácticas pertinentes. Así mismo, se enfatiza la relación entre docencia e investigación como funciones esenciales de la universidad.
description This communication addresses one of the most significant issues of the contemporary university, the same that is related to the absence of a research culture from an institutional perspective, especially in the vast majority of public universities. It is proposed as a formative research of alternative strategies for the development of a research culture, describing relevant teaching methodologies. Also, it emphasizes the relationship between teaching and research as essential functions of the university.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-06-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7765
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7765
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/educa/article/view/7765/6777
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2014 Luis Rodríguez de Los Ríos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2014 Luis Rodríguez de Los Ríos
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
publisher.none.fl_str_mv Facultad de Educación, Universidad Nacional Mayor de San Marcos
dc.source.none.fl_str_mv Investigación Educativa; Vol 17 No 31 (2013); 65 - 76
Investigación Educativa; Vol. 17 Núm. 31 (2013); 65 - 76
1728-5852
reponame:Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Investigación Educativa
collection Revista UNMSM - Investigación Educativa
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386913947058176
score 13.88985
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).