Stress and academic achievement in students of dentistry

Descripción del Articulo

The purpose of this study was to evaluate academic stress and its impact in the academic performance of students of dentistry. Methodology: we worked with a probabilistic sample of 186 dental students who completed the semester 2014-1, stratified by year of study: first (n = 37); second (n = 29); th...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Evaristo-Chiyong, Teresa, Chein-Villacampa, Sylvia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2015
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/11336
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11336
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Academic stress
academic performance
students
dentistry.
Estrés académico
desempeño académico
estudiantes
odontología.
id 1609-8617_b660a4d2657d38cb2d81daa736d3cc62
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/11336
network_acronym_str 1609-8617
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina
spelling Stress and academic achievement in students of dentistryEstrés y desempeño académico en estudiantes de OdontologíaEvaristo-Chiyong, TeresaChein-Villacampa, SylviaAcademic stressacademic performancestudentsdentistry.Estrés académicodesempeño académicoestudiantesodontología.The purpose of this study was to evaluate academic stress and its impact in the academic performance of students of dentistry. Methodology: we worked with a probabilistic sample of 186 dental students who completed the semester 2014-1, stratified by year of study: first (n = 37); second (n = 29); third (n = 44); fourth (n = 36) and fifth (n = 40) and single randomly selected. The measurement of academic stress variable was performed through the SISCO inventory validated questionnaire, which assesses: academic stressors, manifestations of stress and coping strategies and obtained an internal consistency of 0.768. The academic performance variable was measured by the average student at the end of the semester 2014-1. For statistical analysis, bivariate and multivariate statistical tests were used. Results and conclusions: it was found that 100% of the students presented sometime stressful situation with an average intensity of 3.5. The average academic performance was 13.21. Students in the senior years of study have a higher academic performance, demonstrating no statistically significant differences by sex. It was found in the multivariate analysis that assertive ability is the determining factor in academic performance of students of dentistry (Beta 0.167, p <0.05).El propósito de este estudio fue evaluar el estrés académico y su repercusión con el desempeño académico de los estudiantes de odontología. Metodología: se trabajó con una muestra probabilística de 186 estudiantes de odontología que cursaron el semestre académico 2014-1, distribuidos de forma estratificada por año de estudios: primero(n=37); segundo(n=29); tercero(n=44); cuarto(n=36) y quinto(n=40) y seleccionados de manera aleatoria simple. La medición de la variable estrés académico se realizó a través del cuestionario Inventario SISCO validado, que evalúa: estresores académicos, manifestaciones del estrés y las estrategias de afrontamiento y que obtuvo una consistencia interna de 0.768. La variable desempeño académico se midió a través de la nota promedio del estudiante al término del semestre 2014-1. Para el análisis estadístico se utilizó pruebas estadísticas bivariadas y multivariadas. Resultados y conclusiones: se encontró que el 100% de los estudiantes presentaron en algún momento situación de estrés con una intensidad promedio de 3.5. El rendimiento académico promedio fue de 13.21(basado en el sistema vigesimal 0-20). Los estudiantes de años de estudio superiores presentaron un mayor rendimiento académico, no evidenciándose diferencias estadísticamente significativas según sexo. En el análisis multivariado se halló que la habilidad asertiva es el factor determinante en el rendimiento académico de los estudiantes de odontología (Beta 0.167, p<0.05).Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología2015-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/1133610.15381/os.v18i1.11336Odontología Sanmarquina; Vol 18 No 1 (2015); 23-27Odontología Sanmarquina; Vol. 18 Núm. 1 (2015); 23-271609-86171560-9111reponame:Revista UNMSM - Odontología Sanmarquinainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11336/10211Derechos de autor 2015 Teresa Evaristo-Chiyong, Sylvia Chein-Villacampahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:16:38Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Stress and academic achievement in students of dentistry
Estrés y desempeño académico en estudiantes de Odontología
title Stress and academic achievement in students of dentistry
spellingShingle Stress and academic achievement in students of dentistry
Evaristo-Chiyong, Teresa
Academic stress
academic performance
students
dentistry.
Estrés académico
desempeño académico
estudiantes
odontología.
title_short Stress and academic achievement in students of dentistry
title_full Stress and academic achievement in students of dentistry
title_fullStr Stress and academic achievement in students of dentistry
title_full_unstemmed Stress and academic achievement in students of dentistry
title_sort Stress and academic achievement in students of dentistry
dc.creator.none.fl_str_mv Evaristo-Chiyong, Teresa
Chein-Villacampa, Sylvia
author Evaristo-Chiyong, Teresa
author_facet Evaristo-Chiyong, Teresa
Chein-Villacampa, Sylvia
author_role author
author2 Chein-Villacampa, Sylvia
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Academic stress
academic performance
students
dentistry.
Estrés académico
desempeño académico
estudiantes
odontología.
topic Academic stress
academic performance
students
dentistry.
Estrés académico
desempeño académico
estudiantes
odontología.
dc.description.none.fl_txt_mv The purpose of this study was to evaluate academic stress and its impact in the academic performance of students of dentistry. Methodology: we worked with a probabilistic sample of 186 dental students who completed the semester 2014-1, stratified by year of study: first (n = 37); second (n = 29); third (n = 44); fourth (n = 36) and fifth (n = 40) and single randomly selected. The measurement of academic stress variable was performed through the SISCO inventory validated questionnaire, which assesses: academic stressors, manifestations of stress and coping strategies and obtained an internal consistency of 0.768. The academic performance variable was measured by the average student at the end of the semester 2014-1. For statistical analysis, bivariate and multivariate statistical tests were used. Results and conclusions: it was found that 100% of the students presented sometime stressful situation with an average intensity of 3.5. The average academic performance was 13.21. Students in the senior years of study have a higher academic performance, demonstrating no statistically significant differences by sex. It was found in the multivariate analysis that assertive ability is the determining factor in academic performance of students of dentistry (Beta 0.167, p <0.05).
El propósito de este estudio fue evaluar el estrés académico y su repercusión con el desempeño académico de los estudiantes de odontología. Metodología: se trabajó con una muestra probabilística de 186 estudiantes de odontología que cursaron el semestre académico 2014-1, distribuidos de forma estratificada por año de estudios: primero(n=37); segundo(n=29); tercero(n=44); cuarto(n=36) y quinto(n=40) y seleccionados de manera aleatoria simple. La medición de la variable estrés académico se realizó a través del cuestionario Inventario SISCO validado, que evalúa: estresores académicos, manifestaciones del estrés y las estrategias de afrontamiento y que obtuvo una consistencia interna de 0.768. La variable desempeño académico se midió a través de la nota promedio del estudiante al término del semestre 2014-1. Para el análisis estadístico se utilizó pruebas estadísticas bivariadas y multivariadas. Resultados y conclusiones: se encontró que el 100% de los estudiantes presentaron en algún momento situación de estrés con una intensidad promedio de 3.5. El rendimiento académico promedio fue de 13.21(basado en el sistema vigesimal 0-20). Los estudiantes de años de estudio superiores presentaron un mayor rendimiento académico, no evidenciándose diferencias estadísticamente significativas según sexo. En el análisis multivariado se halló que la habilidad asertiva es el factor determinante en el rendimiento académico de los estudiantes de odontología (Beta 0.167, p<0.05).
description The purpose of this study was to evaluate academic stress and its impact in the academic performance of students of dentistry. Methodology: we worked with a probabilistic sample of 186 dental students who completed the semester 2014-1, stratified by year of study: first (n = 37); second (n = 29); third (n = 44); fourth (n = 36) and fifth (n = 40) and single randomly selected. The measurement of academic stress variable was performed through the SISCO inventory validated questionnaire, which assesses: academic stressors, manifestations of stress and coping strategies and obtained an internal consistency of 0.768. The academic performance variable was measured by the average student at the end of the semester 2014-1. For statistical analysis, bivariate and multivariate statistical tests were used. Results and conclusions: it was found that 100% of the students presented sometime stressful situation with an average intensity of 3.5. The average academic performance was 13.21. Students in the senior years of study have a higher academic performance, demonstrating no statistically significant differences by sex. It was found in the multivariate analysis that assertive ability is the determining factor in academic performance of students of dentistry (Beta 0.167, p <0.05).
publishDate 2015
dc.date.none.fl_str_mv 2015-06-15
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11336
10.15381/os.v18i1.11336
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11336
identifier_str_mv 10.15381/os.v18i1.11336
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11336/10211
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2015 Teresa Evaristo-Chiyong, Sylvia Chein-Villacampa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2015 Teresa Evaristo-Chiyong, Sylvia Chein-Villacampa
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología
dc.source.none.fl_str_mv Odontología Sanmarquina; Vol 18 No 1 (2015); 23-27
Odontología Sanmarquina; Vol. 18 Núm. 1 (2015); 23-27
1609-8617
1560-9111
reponame:Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina
collection Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701385730235826176
score 13.888049
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).