Stress and academic achievement in students of dentistry
Descripción del Articulo
The purpose of this study was to evaluate academic stress and its impact in the academic performance of students of dentistry. Methodology: we worked with a probabilistic sample of 186 dental students who completed the semester 2014-1, stratified by year of study: first (n = 37); second (n = 29); th...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2015 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/11336 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11336 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Academic stress academic performance students dentistry. Estrés académico desempeño académico estudiantes odontología. |
| id |
1609-8617_b660a4d2657d38cb2d81daa736d3cc62 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/11336 |
| network_acronym_str |
1609-8617 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina |
| spelling |
Stress and academic achievement in students of dentistryEstrés y desempeño académico en estudiantes de OdontologíaEvaristo-Chiyong, TeresaChein-Villacampa, SylviaAcademic stressacademic performancestudentsdentistry.Estrés académicodesempeño académicoestudiantesodontología.The purpose of this study was to evaluate academic stress and its impact in the academic performance of students of dentistry. Methodology: we worked with a probabilistic sample of 186 dental students who completed the semester 2014-1, stratified by year of study: first (n = 37); second (n = 29); third (n = 44); fourth (n = 36) and fifth (n = 40) and single randomly selected. The measurement of academic stress variable was performed through the SISCO inventory validated questionnaire, which assesses: academic stressors, manifestations of stress and coping strategies and obtained an internal consistency of 0.768. The academic performance variable was measured by the average student at the end of the semester 2014-1. For statistical analysis, bivariate and multivariate statistical tests were used. Results and conclusions: it was found that 100% of the students presented sometime stressful situation with an average intensity of 3.5. The average academic performance was 13.21. Students in the senior years of study have a higher academic performance, demonstrating no statistically significant differences by sex. It was found in the multivariate analysis that assertive ability is the determining factor in academic performance of students of dentistry (Beta 0.167, p <0.05).El propósito de este estudio fue evaluar el estrés académico y su repercusión con el desempeño académico de los estudiantes de odontología. Metodología: se trabajó con una muestra probabilística de 186 estudiantes de odontología que cursaron el semestre académico 2014-1, distribuidos de forma estratificada por año de estudios: primero(n=37); segundo(n=29); tercero(n=44); cuarto(n=36) y quinto(n=40) y seleccionados de manera aleatoria simple. La medición de la variable estrés académico se realizó a través del cuestionario Inventario SISCO validado, que evalúa: estresores académicos, manifestaciones del estrés y las estrategias de afrontamiento y que obtuvo una consistencia interna de 0.768. La variable desempeño académico se midió a través de la nota promedio del estudiante al término del semestre 2014-1. Para el análisis estadístico se utilizó pruebas estadísticas bivariadas y multivariadas. Resultados y conclusiones: se encontró que el 100% de los estudiantes presentaron en algún momento situación de estrés con una intensidad promedio de 3.5. El rendimiento académico promedio fue de 13.21(basado en el sistema vigesimal 0-20). Los estudiantes de años de estudio superiores presentaron un mayor rendimiento académico, no evidenciándose diferencias estadísticamente significativas según sexo. En el análisis multivariado se halló que la habilidad asertiva es el factor determinante en el rendimiento académico de los estudiantes de odontología (Beta 0.167, p<0.05).Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología2015-06-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/1133610.15381/os.v18i1.11336Odontología Sanmarquina; Vol 18 No 1 (2015); 23-27Odontología Sanmarquina; Vol. 18 Núm. 1 (2015); 23-271609-86171560-9111reponame:Revista UNMSM - Odontología Sanmarquinainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11336/10211Derechos de autor 2015 Teresa Evaristo-Chiyong, Sylvia Chein-Villacampahttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:16:38Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Stress and academic achievement in students of dentistry Estrés y desempeño académico en estudiantes de Odontología |
| title |
Stress and academic achievement in students of dentistry |
| spellingShingle |
Stress and academic achievement in students of dentistry Evaristo-Chiyong, Teresa Academic stress academic performance students dentistry. Estrés académico desempeño académico estudiantes odontología. |
| title_short |
Stress and academic achievement in students of dentistry |
| title_full |
Stress and academic achievement in students of dentistry |
| title_fullStr |
Stress and academic achievement in students of dentistry |
| title_full_unstemmed |
Stress and academic achievement in students of dentistry |
| title_sort |
Stress and academic achievement in students of dentistry |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Evaristo-Chiyong, Teresa Chein-Villacampa, Sylvia |
| author |
Evaristo-Chiyong, Teresa |
| author_facet |
Evaristo-Chiyong, Teresa Chein-Villacampa, Sylvia |
| author_role |
author |
| author2 |
Chein-Villacampa, Sylvia |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Academic stress academic performance students dentistry. Estrés académico desempeño académico estudiantes odontología. |
| topic |
Academic stress academic performance students dentistry. Estrés académico desempeño académico estudiantes odontología. |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The purpose of this study was to evaluate academic stress and its impact in the academic performance of students of dentistry. Methodology: we worked with a probabilistic sample of 186 dental students who completed the semester 2014-1, stratified by year of study: first (n = 37); second (n = 29); third (n = 44); fourth (n = 36) and fifth (n = 40) and single randomly selected. The measurement of academic stress variable was performed through the SISCO inventory validated questionnaire, which assesses: academic stressors, manifestations of stress and coping strategies and obtained an internal consistency of 0.768. The academic performance variable was measured by the average student at the end of the semester 2014-1. For statistical analysis, bivariate and multivariate statistical tests were used. Results and conclusions: it was found that 100% of the students presented sometime stressful situation with an average intensity of 3.5. The average academic performance was 13.21. Students in the senior years of study have a higher academic performance, demonstrating no statistically significant differences by sex. It was found in the multivariate analysis that assertive ability is the determining factor in academic performance of students of dentistry (Beta 0.167, p <0.05). El propósito de este estudio fue evaluar el estrés académico y su repercusión con el desempeño académico de los estudiantes de odontología. Metodología: se trabajó con una muestra probabilística de 186 estudiantes de odontología que cursaron el semestre académico 2014-1, distribuidos de forma estratificada por año de estudios: primero(n=37); segundo(n=29); tercero(n=44); cuarto(n=36) y quinto(n=40) y seleccionados de manera aleatoria simple. La medición de la variable estrés académico se realizó a través del cuestionario Inventario SISCO validado, que evalúa: estresores académicos, manifestaciones del estrés y las estrategias de afrontamiento y que obtuvo una consistencia interna de 0.768. La variable desempeño académico se midió a través de la nota promedio del estudiante al término del semestre 2014-1. Para el análisis estadístico se utilizó pruebas estadísticas bivariadas y multivariadas. Resultados y conclusiones: se encontró que el 100% de los estudiantes presentaron en algún momento situación de estrés con una intensidad promedio de 3.5. El rendimiento académico promedio fue de 13.21(basado en el sistema vigesimal 0-20). Los estudiantes de años de estudio superiores presentaron un mayor rendimiento académico, no evidenciándose diferencias estadísticamente significativas según sexo. En el análisis multivariado se halló que la habilidad asertiva es el factor determinante en el rendimiento académico de los estudiantes de odontología (Beta 0.167, p<0.05). |
| description |
The purpose of this study was to evaluate academic stress and its impact in the academic performance of students of dentistry. Methodology: we worked with a probabilistic sample of 186 dental students who completed the semester 2014-1, stratified by year of study: first (n = 37); second (n = 29); third (n = 44); fourth (n = 36) and fifth (n = 40) and single randomly selected. The measurement of academic stress variable was performed through the SISCO inventory validated questionnaire, which assesses: academic stressors, manifestations of stress and coping strategies and obtained an internal consistency of 0.768. The academic performance variable was measured by the average student at the end of the semester 2014-1. For statistical analysis, bivariate and multivariate statistical tests were used. Results and conclusions: it was found that 100% of the students presented sometime stressful situation with an average intensity of 3.5. The average academic performance was 13.21. Students in the senior years of study have a higher academic performance, demonstrating no statistically significant differences by sex. It was found in the multivariate analysis that assertive ability is the determining factor in academic performance of students of dentistry (Beta 0.167, p <0.05). |
| publishDate |
2015 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2015-06-15 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11336 10.15381/os.v18i1.11336 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11336 |
| identifier_str_mv |
10.15381/os.v18i1.11336 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/odont/article/view/11336/10211 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2015 Teresa Evaristo-Chiyong, Sylvia Chein-Villacampa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2015 Teresa Evaristo-Chiyong, Sylvia Chein-Villacampa http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Odontología |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Odontología Sanmarquina; Vol 18 No 1 (2015); 23-27 Odontología Sanmarquina; Vol. 18 Núm. 1 (2015); 23-27 1609-8617 1560-9111 reponame:Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| reponame_str |
Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina |
| collection |
Revista UNMSM - Odontología Sanmarquina |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701385730235826176 |
| score |
13.888049 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).