THE SCIENTIFICITY IN THE ACCOUNTING DISCIPLINE

Descripción del Articulo

At present, the consideration of knowledge as scientific or not, is the result of applying conventional character criteria established by men in a subjective and sometimes arbitrary way. As mentioned by Montes (2006), the canons of science are effective space-time, the criteria at a time or place ca...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Torres Gallardo, Arturo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2012
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Quipukamayoc
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/3856
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/3856
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Filosofía
ciencia
paradigma
método
capacidad de predicción.
id 1609-8196_dc1abca9134f0840b486e6af596599f5
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/3856
network_acronym_str 1609-8196
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Quipukamayoc
spelling THE SCIENTIFICITY IN THE ACCOUNTING DISCIPLINELA CIENTIFICIDAD EN LA DISCIPLINA CONTABLETorres Gallardo, ArturoFilosofíacienciaparadigmamétodocapacidad de predicción.At present, the consideration of knowledge as scientific or not, is the result of applying conventional character criteria established by men in a subjective and sometimes arbitrary way. As mentioned by Montes (2006), the canons of science are effective space-time, the criteria at a time or place can be described as scientific, in another time or place can be metaphysical. The aim of this scientific article is to know the elements or components of a science, which have been deducted from the literature reviewed, carefully observing the different definitions of science that every school of thought says. This shows the evolutionary process of science, as a result of the different schools of thought exist, which according to their view, could raise awareness of different ways of understanding the nature, phenomena, reality, etc., precisely because using the method of obtaining scientific knowledge. The bibliographical sources consulted, are related to the Philosophy of Science. The methods are basically based on: historical, analytic-synthetic, deductive, hermeneutic. We found that regardless of the independent school of thought that favors this or that method, all have shown in their definition of science elements or common components along their evolutionary process and we might say it characterizes all science. We have identified three components of all knowledge: the object of study, the method and predictability.En la actualidad, la consideración de un conocimiento como científico o no, resulta de aplicar criterios de carácter convencional establecidos por los hombres de forma subjetiva y en ocasiones arbitraria. Como menciona Montes (2006), los cánones de la ciencia tienen vigencia espacio-temporal, los criterios que en una época o lugar pueden calificarse como científicos, en otro tiempo o lugar pueden ser metafísicos. El objetivo de este artículo es dar a conocer los elementos o componentes de una ciencia, los cuales han sido deducidos de la literatura revisada, observando cuidadosamente las diferentes definiciones de ciencia que cada corriente de pensamiento expresa. Ello evidencia el proceso evolutivo de la ciencia, como consecuencia de las distintas corrientes de pensamiento existentes, las cuales conforme a su perspectiva, podían dar a conocer las diferentes formas de comprender la naturaleza, los fenómenos, la realidad, etc., precisamente por el uso del método para obtener el conocimiento científico. Las fuentes bibliográficas consultadas, están relacionadas con la Filosofía de la Ciencia. Los métodos utilizados están constituidos básicamente por: histórico, analítico-sintético, deductivo, hermenéutico. Se encontró que independiente de cual fuere la corriente de pensamiento que privilegia tal o cual método, todas ellas han mostrado en su definición de ciencia elementos o componentes comunes, a lo largo de su proceso evolutivo y que podríamos decir que caracterizan a toda ciencia. Hemos identificado tres elementos componentes de toda ciencia: el objeto de estudio, el método y la capacidad de predicción.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables2012-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/385610.15381/quipu.v20i37.3856Quipukamayoc; Vol 20 No 37 (2012); 40-53Quipukamayoc; Vol. 20 Núm. 37 (2012); 40-531609-81961560-9103reponame:Revista UNMSM - Quipukamayocinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/3856/3089Derechos de autor 2012 Arturo Torres Gallardohttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T17:30:26Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv THE SCIENTIFICITY IN THE ACCOUNTING DISCIPLINE
LA CIENTIFICIDAD EN LA DISCIPLINA CONTABLE
title THE SCIENTIFICITY IN THE ACCOUNTING DISCIPLINE
spellingShingle THE SCIENTIFICITY IN THE ACCOUNTING DISCIPLINE
Torres Gallardo, Arturo
Filosofía
ciencia
paradigma
método
capacidad de predicción.
title_short THE SCIENTIFICITY IN THE ACCOUNTING DISCIPLINE
title_full THE SCIENTIFICITY IN THE ACCOUNTING DISCIPLINE
title_fullStr THE SCIENTIFICITY IN THE ACCOUNTING DISCIPLINE
title_full_unstemmed THE SCIENTIFICITY IN THE ACCOUNTING DISCIPLINE
title_sort THE SCIENTIFICITY IN THE ACCOUNTING DISCIPLINE
dc.creator.none.fl_str_mv Torres Gallardo, Arturo
author Torres Gallardo, Arturo
author_facet Torres Gallardo, Arturo
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Filosofía
ciencia
paradigma
método
capacidad de predicción.
topic Filosofía
ciencia
paradigma
método
capacidad de predicción.
dc.description.none.fl_txt_mv At present, the consideration of knowledge as scientific or not, is the result of applying conventional character criteria established by men in a subjective and sometimes arbitrary way. As mentioned by Montes (2006), the canons of science are effective space-time, the criteria at a time or place can be described as scientific, in another time or place can be metaphysical. The aim of this scientific article is to know the elements or components of a science, which have been deducted from the literature reviewed, carefully observing the different definitions of science that every school of thought says. This shows the evolutionary process of science, as a result of the different schools of thought exist, which according to their view, could raise awareness of different ways of understanding the nature, phenomena, reality, etc., precisely because using the method of obtaining scientific knowledge. The bibliographical sources consulted, are related to the Philosophy of Science. The methods are basically based on: historical, analytic-synthetic, deductive, hermeneutic. We found that regardless of the independent school of thought that favors this or that method, all have shown in their definition of science elements or common components along their evolutionary process and we might say it characterizes all science. We have identified three components of all knowledge: the object of study, the method and predictability.
En la actualidad, la consideración de un conocimiento como científico o no, resulta de aplicar criterios de carácter convencional establecidos por los hombres de forma subjetiva y en ocasiones arbitraria. Como menciona Montes (2006), los cánones de la ciencia tienen vigencia espacio-temporal, los criterios que en una época o lugar pueden calificarse como científicos, en otro tiempo o lugar pueden ser metafísicos. El objetivo de este artículo es dar a conocer los elementos o componentes de una ciencia, los cuales han sido deducidos de la literatura revisada, observando cuidadosamente las diferentes definiciones de ciencia que cada corriente de pensamiento expresa. Ello evidencia el proceso evolutivo de la ciencia, como consecuencia de las distintas corrientes de pensamiento existentes, las cuales conforme a su perspectiva, podían dar a conocer las diferentes formas de comprender la naturaleza, los fenómenos, la realidad, etc., precisamente por el uso del método para obtener el conocimiento científico. Las fuentes bibliográficas consultadas, están relacionadas con la Filosofía de la Ciencia. Los métodos utilizados están constituidos básicamente por: histórico, analítico-sintético, deductivo, hermenéutico. Se encontró que independiente de cual fuere la corriente de pensamiento que privilegia tal o cual método, todas ellas han mostrado en su definición de ciencia elementos o componentes comunes, a lo largo de su proceso evolutivo y que podríamos decir que caracterizan a toda ciencia. Hemos identificado tres elementos componentes de toda ciencia: el objeto de estudio, el método y la capacidad de predicción.
description At present, the consideration of knowledge as scientific or not, is the result of applying conventional character criteria established by men in a subjective and sometimes arbitrary way. As mentioned by Montes (2006), the canons of science are effective space-time, the criteria at a time or place can be described as scientific, in another time or place can be metaphysical. The aim of this scientific article is to know the elements or components of a science, which have been deducted from the literature reviewed, carefully observing the different definitions of science that every school of thought says. This shows the evolutionary process of science, as a result of the different schools of thought exist, which according to their view, could raise awareness of different ways of understanding the nature, phenomena, reality, etc., precisely because using the method of obtaining scientific knowledge. The bibliographical sources consulted, are related to the Philosophy of Science. The methods are basically based on: historical, analytic-synthetic, deductive, hermeneutic. We found that regardless of the independent school of thought that favors this or that method, all have shown in their definition of science elements or common components along their evolutionary process and we might say it characterizes all science. We have identified three components of all knowledge: the object of study, the method and predictability.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-06-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/3856
10.15381/quipu.v20i37.3856
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/3856
identifier_str_mv 10.15381/quipu.v20i37.3856
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/quipu/article/view/3856/3089
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2012 Arturo Torres Gallardo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2012 Arturo Torres Gallardo
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Contables
dc.source.none.fl_str_mv Quipukamayoc; Vol 20 No 37 (2012); 40-53
Quipukamayoc; Vol. 20 Núm. 37 (2012); 40-53
1609-8196
1560-9103
reponame:Revista UNMSM - Quipukamayoc
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Quipukamayoc
collection Revista UNMSM - Quipukamayoc
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701386682042941440
score 13.983407
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).