Reader comprehension in the basic education teachers Junín region
Descripción del Articulo
The investigation that turns up belongs to fellow once was applied and of descriptive level. The region's reader of the teachers of the 3 basic education levels studied understanding herself In her Junín. He used the descriptive method with a descriptive design comparative, one had a 357- subje...
Autores: | , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2012 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/3666 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3666 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | reading comprehension comprensión lectora |
id |
1609-7475_4b5cd913fcad90988d7efe7f43d13f88 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/3666 |
network_acronym_str |
1609-7475 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
spelling |
Reader comprehension in the basic education teachers Junín regionComprensión lectora en los docentes de educación básica de la región JunínYarlequé, LuisJavier A., LedaNuñez LL., EdithNavarro G., LindaCerrón L., AlbertoMonroe A., Juliereading comprehensioncomprensión lectoraThe investigation that turns up belongs to fellow once was applied and of descriptive level. The region's reader of the teachers of the 3 basic education levels studied understanding herself In her Junín. He used the descriptive method with a descriptive design comparative, one had a 357- subjects sign whom applied a compression test reader once was developed in order to the investigation's properties itself. Aftermaths permitted testing among other things that the basic education level whereon operates the teachers reader does not grant him perks or significant disadvantages in her understanding , likewise than the variables kind , labor situation , institution that I develop his professional studies in and enclosure the postgrade studies , they do not have a distinctive paper in the understanding the teachers's reader.La investigación que se presenta es de tipo aplicada y de nivel descriptivo. En ella se estudió la comprensión lectora de los docentes de los tres niveles de educación básica de la región Junín. Se empleó el método descriptivo con un diseño descriptivo comparativo, se tuvo una muestra de 357 sujetos a los que se aplicó una prueba de compresión lectora desarrollada para efectos de la investigación. Los resultados permitieron probar entre otras cosas que el nivel de enseñanza el que trabajan los docentes no le otorgan ventajas o desventajas significativas en su comprensión lectora, así mismo que las variables género, situación laboral, institución en la que desarrolló sus estudios profesionales e incluso los estudios de posgrado, no tienen un papel distintivo en la comprensión lectora de los docentes.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2012-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/366610.15381/rinvp.v15i1.3666Revista de Investigación en Psicología; Vol 15 No 1 (2012); 83-91Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 1 (2012); 83-911609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3666/2943Derechos de autor 2012 Luis Yarlequé, Leda Javier A., Edith Nuñez LL., Linda Navarro G., Alberto Cerrón L., Julie Monroe A.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:15:26Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Reader comprehension in the basic education teachers Junín region Comprensión lectora en los docentes de educación básica de la región Junín |
title |
Reader comprehension in the basic education teachers Junín region |
spellingShingle |
Reader comprehension in the basic education teachers Junín region Yarlequé, Luis reading comprehension comprensión lectora |
title_short |
Reader comprehension in the basic education teachers Junín region |
title_full |
Reader comprehension in the basic education teachers Junín region |
title_fullStr |
Reader comprehension in the basic education teachers Junín region |
title_full_unstemmed |
Reader comprehension in the basic education teachers Junín region |
title_sort |
Reader comprehension in the basic education teachers Junín region |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Yarlequé, Luis Javier A., Leda Nuñez LL., Edith Navarro G., Linda Cerrón L., Alberto Monroe A., Julie |
author |
Yarlequé, Luis |
author_facet |
Yarlequé, Luis Javier A., Leda Nuñez LL., Edith Navarro G., Linda Cerrón L., Alberto Monroe A., Julie |
author_role |
author |
author2 |
Javier A., Leda Nuñez LL., Edith Navarro G., Linda Cerrón L., Alberto Monroe A., Julie |
author2_role |
author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
reading comprehension comprensión lectora |
topic |
reading comprehension comprensión lectora |
dc.description.none.fl_txt_mv |
The investigation that turns up belongs to fellow once was applied and of descriptive level. The region's reader of the teachers of the 3 basic education levels studied understanding herself In her Junín. He used the descriptive method with a descriptive design comparative, one had a 357- subjects sign whom applied a compression test reader once was developed in order to the investigation's properties itself. Aftermaths permitted testing among other things that the basic education level whereon operates the teachers reader does not grant him perks or significant disadvantages in her understanding , likewise than the variables kind , labor situation , institution that I develop his professional studies in and enclosure the postgrade studies , they do not have a distinctive paper in the understanding the teachers's reader. La investigación que se presenta es de tipo aplicada y de nivel descriptivo. En ella se estudió la comprensión lectora de los docentes de los tres niveles de educación básica de la región Junín. Se empleó el método descriptivo con un diseño descriptivo comparativo, se tuvo una muestra de 357 sujetos a los que se aplicó una prueba de compresión lectora desarrollada para efectos de la investigación. Los resultados permitieron probar entre otras cosas que el nivel de enseñanza el que trabajan los docentes no le otorgan ventajas o desventajas significativas en su comprensión lectora, así mismo que las variables género, situación laboral, institución en la que desarrolló sus estudios profesionales e incluso los estudios de posgrado, no tienen un papel distintivo en la comprensión lectora de los docentes. |
description |
The investigation that turns up belongs to fellow once was applied and of descriptive level. The region's reader of the teachers of the 3 basic education levels studied understanding herself In her Junín. He used the descriptive method with a descriptive design comparative, one had a 357- subjects sign whom applied a compression test reader once was developed in order to the investigation's properties itself. Aftermaths permitted testing among other things that the basic education level whereon operates the teachers reader does not grant him perks or significant disadvantages in her understanding , likewise than the variables kind , labor situation , institution that I develop his professional studies in and enclosure the postgrade studies , they do not have a distinctive paper in the understanding the teachers's reader. |
publishDate |
2012 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2012-07-16 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3666 10.15381/rinvp.v15i1.3666 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3666 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v15i1.3666 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3666/2943 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2012 Luis Yarlequé, Leda Javier A., Edith Nuñez LL., Linda Navarro G., Alberto Cerrón L., Julie Monroe A. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2012 Luis Yarlequé, Leda Javier A., Edith Nuñez LL., Linda Navarro G., Alberto Cerrón L., Julie Monroe A. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol 15 No 1 (2012); 83-91 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 1 (2012); 83-91 1609-7475 1560-909X reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
collection |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701389481849913344 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).