Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study

Descripción del Articulo

The results are presented of a study comparing high performance High school students with an index of high vulnerability (about 80%) and their normative and non-normative life events, compared with another group of students with poor school performance. The population included 502 students from vari...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Morales, Mario, Guzmán U., Eduardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2017
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/12888
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12888
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:life events
school performance
social vulnerability adolescence
sucesos vitales
rendimiento académico
vulnerabilidad social
adolescencia
id 1609-7475_30d43edba7018cd221f784ab83be7355
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/12888
network_acronym_str 1609-7475
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
spelling Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative studyVivencias vitales significativas, bienestar psicológico y resiliencia de estudiantes de alto rendimiento escolar pertenecientes a sectores vulnerables. Un estudio comparativoMorales, MarioGuzmán U., Eduardolife eventsschool performancesocial vulnerability adolescencesucesos vitalesrendimiento académicovulnerabilidad socialadolescenciaThe results are presented of a study comparing high performance High school students with an index of high vulnerability (about 80%) and their normative and non-normative life events, compared with another group of students with poor school performance. The population included 502 students from various schools in the metropolitan area of Chile. The instruments were used: psychological well-being, (BIEP-J), Resilience Scale (SV-RES); and normative and non-normative life events (VVS). Significant differences were found in satisfaction with the school and support application for problem solving; Regarding their psychological well-being differences occurred in the projects and control factors, and the resilience scale in the factors of goals, project, self-efficacy and learning.Se presentan los resultados de un estudio cuyo objetivo fue conocer la forma en que un grupo de estudiantes de cuarto medio, con alto rendimiento escolar, proveniente de liceos con un índice de vulnerabilidad elevado, (sobre 80%), ha vivido diversos sucesos vitales normativos y no normativos en comparación con estudiantes de bajo rendimiento escolar. La población fue de 502 estudiantes pertenecientes a diversos liceos de la Región Metropolitana. Los instrumentos utilizados fueron: Bienestar Psicológico (BIEP-J), Escala de Resiliencia (SVRES) y Escala de Vivencia Vitales Significativas para adolescentes (VVS). Se encontraron diferencias significativas en la satisfacción con el liceo y solicitud de apoyo para la resolución de problemas. En bienestar psicológico, las diferencias fueron en las dimensiones proyectos y control y en resiliencia en los factores de metas, proyectos, autoeficacia y aprendizaje.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2017-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/1288810.15381/rinvp.v19i2.12888Revista de Investigación en Psicología; Vol 19 No 2 (2016); 25-47Revista de Investigación en Psicología; Vol. 19 Núm. 2 (2016); 25-471609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12888/11517Derechos de autor 2017 Mario Morales, Eduardo Guzmán U.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:16:40Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study
Vivencias vitales significativas, bienestar psicológico y resiliencia de estudiantes de alto rendimiento escolar pertenecientes a sectores vulnerables. Un estudio comparativo
title Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study
spellingShingle Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study
Morales, Mario
life events
school performance
social vulnerability adolescence
sucesos vitales
rendimiento académico
vulnerabilidad social
adolescencia
title_short Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study
title_full Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study
title_fullStr Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study
title_full_unstemmed Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study
title_sort Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study
dc.creator.none.fl_str_mv Morales, Mario
Guzmán U., Eduardo
author Morales, Mario
author_facet Morales, Mario
Guzmán U., Eduardo
author_role author
author2 Guzmán U., Eduardo
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv life events
school performance
social vulnerability adolescence
sucesos vitales
rendimiento académico
vulnerabilidad social
adolescencia
topic life events
school performance
social vulnerability adolescence
sucesos vitales
rendimiento académico
vulnerabilidad social
adolescencia
dc.description.none.fl_txt_mv The results are presented of a study comparing high performance High school students with an index of high vulnerability (about 80%) and their normative and non-normative life events, compared with another group of students with poor school performance. The population included 502 students from various schools in the metropolitan area of Chile. The instruments were used: psychological well-being, (BIEP-J), Resilience Scale (SV-RES); and normative and non-normative life events (VVS). Significant differences were found in satisfaction with the school and support application for problem solving; Regarding their psychological well-being differences occurred in the projects and control factors, and the resilience scale in the factors of goals, project, self-efficacy and learning.
Se presentan los resultados de un estudio cuyo objetivo fue conocer la forma en que un grupo de estudiantes de cuarto medio, con alto rendimiento escolar, proveniente de liceos con un índice de vulnerabilidad elevado, (sobre 80%), ha vivido diversos sucesos vitales normativos y no normativos en comparación con estudiantes de bajo rendimiento escolar. La población fue de 502 estudiantes pertenecientes a diversos liceos de la Región Metropolitana. Los instrumentos utilizados fueron: Bienestar Psicológico (BIEP-J), Escala de Resiliencia (SVRES) y Escala de Vivencia Vitales Significativas para adolescentes (VVS). Se encontraron diferencias significativas en la satisfacción con el liceo y solicitud de apoyo para la resolución de problemas. En bienestar psicológico, las diferencias fueron en las dimensiones proyectos y control y en resiliencia en los factores de metas, proyectos, autoeficacia y aprendizaje.
description The results are presented of a study comparing high performance High school students with an index of high vulnerability (about 80%) and their normative and non-normative life events, compared with another group of students with poor school performance. The population included 502 students from various schools in the metropolitan area of Chile. The instruments were used: psychological well-being, (BIEP-J), Resilience Scale (SV-RES); and normative and non-normative life events (VVS). Significant differences were found in satisfaction with the school and support application for problem solving; Regarding their psychological well-being differences occurred in the projects and control factors, and the resilience scale in the factors of goals, project, self-efficacy and learning.
publishDate 2017
dc.date.none.fl_str_mv 2017-01-12
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12888
10.15381/rinvp.v19i2.12888
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12888
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v19i2.12888
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12888/11517
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2017 Mario Morales, Eduardo Guzmán U.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2017 Mario Morales, Eduardo Guzmán U.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol 19 No 2 (2016); 25-47
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 19 Núm. 2 (2016); 25-47
1609-7475
1560-909X
reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
collection Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701389484295192576
score 13.945396
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).