Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study
Descripción del Articulo
The results are presented of a study comparing high performance High school students with an index of high vulnerability (about 80%) and their normative and non-normative life events, compared with another group of students with poor school performance. The population included 502 students from vari...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2017 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/12888 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12888 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | life events school performance social vulnerability adolescence sucesos vitales rendimiento académico vulnerabilidad social adolescencia |
| id |
1609-7475_30d43edba7018cd221f784ab83be7355 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/12888 |
| network_acronym_str |
1609-7475 |
| repository_id_str |
. |
| network_name_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| spelling |
Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative studyVivencias vitales significativas, bienestar psicológico y resiliencia de estudiantes de alto rendimiento escolar pertenecientes a sectores vulnerables. Un estudio comparativoMorales, MarioGuzmán U., Eduardolife eventsschool performancesocial vulnerability adolescencesucesos vitalesrendimiento académicovulnerabilidad socialadolescenciaThe results are presented of a study comparing high performance High school students with an index of high vulnerability (about 80%) and their normative and non-normative life events, compared with another group of students with poor school performance. The population included 502 students from various schools in the metropolitan area of Chile. The instruments were used: psychological well-being, (BIEP-J), Resilience Scale (SV-RES); and normative and non-normative life events (VVS). Significant differences were found in satisfaction with the school and support application for problem solving; Regarding their psychological well-being differences occurred in the projects and control factors, and the resilience scale in the factors of goals, project, self-efficacy and learning.Se presentan los resultados de un estudio cuyo objetivo fue conocer la forma en que un grupo de estudiantes de cuarto medio, con alto rendimiento escolar, proveniente de liceos con un índice de vulnerabilidad elevado, (sobre 80%), ha vivido diversos sucesos vitales normativos y no normativos en comparación con estudiantes de bajo rendimiento escolar. La población fue de 502 estudiantes pertenecientes a diversos liceos de la Región Metropolitana. Los instrumentos utilizados fueron: Bienestar Psicológico (BIEP-J), Escala de Resiliencia (SVRES) y Escala de Vivencia Vitales Significativas para adolescentes (VVS). Se encontraron diferencias significativas en la satisfacción con el liceo y solicitud de apoyo para la resolución de problemas. En bienestar psicológico, las diferencias fueron en las dimensiones proyectos y control y en resiliencia en los factores de metas, proyectos, autoeficacia y aprendizaje.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2017-01-12info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/1288810.15381/rinvp.v19i2.12888Revista de Investigación en Psicología; Vol 19 No 2 (2016); 25-47Revista de Investigación en Psicología; Vol. 19 Núm. 2 (2016); 25-471609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12888/11517Derechos de autor 2017 Mario Morales, Eduardo Guzmán U.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:16:40Zmail@mail.com - |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study Vivencias vitales significativas, bienestar psicológico y resiliencia de estudiantes de alto rendimiento escolar pertenecientes a sectores vulnerables. Un estudio comparativo |
| title |
Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study |
| spellingShingle |
Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study Morales, Mario life events school performance social vulnerability adolescence sucesos vitales rendimiento académico vulnerabilidad social adolescencia |
| title_short |
Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study |
| title_full |
Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study |
| title_fullStr |
Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study |
| title_full_unstemmed |
Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study |
| title_sort |
Significant life experience, psychological well-being, and resilience in high performance students from high vulnerability contexts. A comparative study |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Morales, Mario Guzmán U., Eduardo |
| author |
Morales, Mario |
| author_facet |
Morales, Mario Guzmán U., Eduardo |
| author_role |
author |
| author2 |
Guzmán U., Eduardo |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
life events school performance social vulnerability adolescence sucesos vitales rendimiento académico vulnerabilidad social adolescencia |
| topic |
life events school performance social vulnerability adolescence sucesos vitales rendimiento académico vulnerabilidad social adolescencia |
| dc.description.none.fl_txt_mv |
The results are presented of a study comparing high performance High school students with an index of high vulnerability (about 80%) and their normative and non-normative life events, compared with another group of students with poor school performance. The population included 502 students from various schools in the metropolitan area of Chile. The instruments were used: psychological well-being, (BIEP-J), Resilience Scale (SV-RES); and normative and non-normative life events (VVS). Significant differences were found in satisfaction with the school and support application for problem solving; Regarding their psychological well-being differences occurred in the projects and control factors, and the resilience scale in the factors of goals, project, self-efficacy and learning. Se presentan los resultados de un estudio cuyo objetivo fue conocer la forma en que un grupo de estudiantes de cuarto medio, con alto rendimiento escolar, proveniente de liceos con un índice de vulnerabilidad elevado, (sobre 80%), ha vivido diversos sucesos vitales normativos y no normativos en comparación con estudiantes de bajo rendimiento escolar. La población fue de 502 estudiantes pertenecientes a diversos liceos de la Región Metropolitana. Los instrumentos utilizados fueron: Bienestar Psicológico (BIEP-J), Escala de Resiliencia (SVRES) y Escala de Vivencia Vitales Significativas para adolescentes (VVS). Se encontraron diferencias significativas en la satisfacción con el liceo y solicitud de apoyo para la resolución de problemas. En bienestar psicológico, las diferencias fueron en las dimensiones proyectos y control y en resiliencia en los factores de metas, proyectos, autoeficacia y aprendizaje. |
| description |
The results are presented of a study comparing high performance High school students with an index of high vulnerability (about 80%) and their normative and non-normative life events, compared with another group of students with poor school performance. The population included 502 students from various schools in the metropolitan area of Chile. The instruments were used: psychological well-being, (BIEP-J), Resilience Scale (SV-RES); and normative and non-normative life events (VVS). Significant differences were found in satisfaction with the school and support application for problem solving; Regarding their psychological well-being differences occurred in the projects and control factors, and the resilience scale in the factors of goals, project, self-efficacy and learning. |
| publishDate |
2017 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2017-01-12 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12888 10.15381/rinvp.v19i2.12888 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12888 |
| identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v19i2.12888 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/12888/11517 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Mario Morales, Eduardo Guzmán U. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Mario Morales, Eduardo Guzmán U. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol 19 No 2 (2016); 25-47 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 19 Núm. 2 (2016); 25-47 1609-7475 1560-909X reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| reponame_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| collection |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| repository.name.fl_str_mv |
-
|
| repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
| _version_ |
1701389484295192576 |
| score |
13.945396 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).