Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana
Descripción del Articulo
Following the approach of the phonological rules, a descriptive study was conducted of the phonetic/phonological development of pre-school students in Metropolitan Lima, who were selected by a stratified random sampling process. Data was collected with the Phonetic- Phonological Development Test com...
Autores: | , , , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2006 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4019 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4019 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | psicolinguistic phonetic-phonological development psicolingüística desarrollo fonético-fonológico |
id |
1609-7475_07572b14cc6fb6599b55ff856f9c22d0 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/4019 |
network_acronym_str |
1609-7475 |
repository_id_str |
. |
network_name_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
spelling |
Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima MetropolitanaAnálisis psicolingüístico del desarrollo fonéticofonológico de alumnos preescolares de Lima MetropolitanaDioses Ch., Alejandro S.García A., LupeMatalinares C., MaríaCuzcano Z., AbelPanca Ch., NoemíQuiroz W., JanetFernández R., CarlaCastillo R., Jennypsicolinguisticphonetic-phonological developmentpsicolingüísticadesarrollo fonético-fonológicoFollowing the approach of the phonological rules, a descriptive study was conducted of the phonetic/phonological development of pre-school students in Metropolitan Lima, who were selected by a stratified random sampling process. Data was collected with the Phonetic- Phonological Development Test composed of two areas: phonology awareness and phonology rules, evaluating consonantal and vocalic phonemes of the Spanish language. The results showed that there were significant differences in the use of phonology awareness of rhyme and alliteration according to the socio-economic level; however, the differences were not significant when considering sex and age variables. No significant differences were also found in the use of phonological rules according to sex, age and socioeconomic level.Siguiéndose el planteamiento de las reglas fonológicas, se realizó un estudio descriptivo del desarrollo fonético-fonológico de alumnos preescolares de Lima Metropolitana seleccionados mediante un muestreo aleatorio estratificado. La recolección de la información se efectuó con el Test de Desarrollo Fonético-Fonológico conformado por dos áreas: conciencia fonológica y reglas fonológicas, evaluándose fonemas consonánticos y vocálicos de la lengua española. Los resultados mostraron que existían diferencias significativas en el uso de la conciencia fonológica de rima y aliteración, según el nivel socioeconómico; sin embargo, las diferencias eran no significativas al considerarse las variables de sexo y edad. También se encontraron diferencias no significativas en el uso de las reglas fonológicas en función del sexo, edad y nivel socioeconómico.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2006-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/401910.15381/rinvp.v9i2.4019Revista de Investigación en Psicología; Vol 9 No 2 (2006); 9-32Revista de Investigación en Psicología; Vol. 9 Núm. 2 (2006); 9-321609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4019/3199Derechos de autor 2006 Alejandro S. Dioses Ch., Lupe García A., María Matalinares C., Abel Cuzcano Z., Noemí Panca Ch., Janet Quiroz W., Carla Fernández R., Jenny Castillo R.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:15:45Zmail@mail.com - |
dc.title.none.fl_str_mv |
Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana Análisis psicolingüístico del desarrollo fonéticofonológico de alumnos preescolares de Lima Metropolitana |
title |
Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana |
spellingShingle |
Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana Dioses Ch., Alejandro S. psicolinguistic phonetic-phonological development psicolingüística desarrollo fonético-fonológico |
title_short |
Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana |
title_full |
Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana |
title_fullStr |
Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana |
title_full_unstemmed |
Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana |
title_sort |
Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Dioses Ch., Alejandro S. García A., Lupe Matalinares C., María Cuzcano Z., Abel Panca Ch., Noemí Quiroz W., Janet Fernández R., Carla Castillo R., Jenny |
author |
Dioses Ch., Alejandro S. |
author_facet |
Dioses Ch., Alejandro S. García A., Lupe Matalinares C., María Cuzcano Z., Abel Panca Ch., Noemí Quiroz W., Janet Fernández R., Carla Castillo R., Jenny |
author_role |
author |
author2 |
García A., Lupe Matalinares C., María Cuzcano Z., Abel Panca Ch., Noemí Quiroz W., Janet Fernández R., Carla Castillo R., Jenny |
author2_role |
author author author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
psicolinguistic phonetic-phonological development psicolingüística desarrollo fonético-fonológico |
topic |
psicolinguistic phonetic-phonological development psicolingüística desarrollo fonético-fonológico |
dc.description.none.fl_txt_mv |
Following the approach of the phonological rules, a descriptive study was conducted of the phonetic/phonological development of pre-school students in Metropolitan Lima, who were selected by a stratified random sampling process. Data was collected with the Phonetic- Phonological Development Test composed of two areas: phonology awareness and phonology rules, evaluating consonantal and vocalic phonemes of the Spanish language. The results showed that there were significant differences in the use of phonology awareness of rhyme and alliteration according to the socio-economic level; however, the differences were not significant when considering sex and age variables. No significant differences were also found in the use of phonological rules according to sex, age and socioeconomic level. Siguiéndose el planteamiento de las reglas fonológicas, se realizó un estudio descriptivo del desarrollo fonético-fonológico de alumnos preescolares de Lima Metropolitana seleccionados mediante un muestreo aleatorio estratificado. La recolección de la información se efectuó con el Test de Desarrollo Fonético-Fonológico conformado por dos áreas: conciencia fonológica y reglas fonológicas, evaluándose fonemas consonánticos y vocálicos de la lengua española. Los resultados mostraron que existían diferencias significativas en el uso de la conciencia fonológica de rima y aliteración, según el nivel socioeconómico; sin embargo, las diferencias eran no significativas al considerarse las variables de sexo y edad. También se encontraron diferencias no significativas en el uso de las reglas fonológicas en función del sexo, edad y nivel socioeconómico. |
description |
Following the approach of the phonological rules, a descriptive study was conducted of the phonetic/phonological development of pre-school students in Metropolitan Lima, who were selected by a stratified random sampling process. Data was collected with the Phonetic- Phonological Development Test composed of two areas: phonology awareness and phonology rules, evaluating consonantal and vocalic phonemes of the Spanish language. The results showed that there were significant differences in the use of phonology awareness of rhyme and alliteration according to the socio-economic level; however, the differences were not significant when considering sex and age variables. No significant differences were also found in the use of phonological rules according to sex, age and socioeconomic level. |
publishDate |
2006 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2006-12-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4019 10.15381/rinvp.v9i2.4019 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4019 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v9i2.4019 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4019/3199 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2006 Alejandro S. Dioses Ch., Lupe García A., María Matalinares C., Abel Cuzcano Z., Noemí Panca Ch., Janet Quiroz W., Carla Fernández R., Jenny Castillo R. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2006 Alejandro S. Dioses Ch., Lupe García A., María Matalinares C., Abel Cuzcano Z., Noemí Panca Ch., Janet Quiroz W., Carla Fernández R., Jenny Castillo R. http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol 9 No 2 (2006); 9-32 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 9 Núm. 2 (2006); 9-32 1609-7475 1560-909X reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
reponame_str |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
collection |
Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
repository.name.fl_str_mv |
-
|
repository.mail.fl_str_mv |
mail@mail.com |
_version_ |
1701389482623762432 |
score |
13.754616 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).