Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana

Descripción del Articulo

Following the approach of the phonological rules, a descriptive study was conducted of the phonetic/phonological development of pre-school students in Metropolitan Lima, who were selected by a stratified random sampling process. Data was collected with the Phonetic- Phonological Development Test com...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Dioses Ch., Alejandro S., García A., Lupe, Matalinares C., María, Cuzcano Z., Abel, Panca Ch., Noemí, Quiroz W., Janet, Fernández R., Carla, Castillo R., Jenny
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2006
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/4019
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4019
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:psicolinguistic
phonetic-phonological development
psicolingüística
desarrollo fonético-fonológico
id 1609-7475_07572b14cc6fb6599b55ff856f9c22d0
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/4019
network_acronym_str 1609-7475
repository_id_str .
network_name_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
spelling Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima MetropolitanaAnálisis psicolingüístico del desarrollo fonéticofonológico de alumnos preescolares de Lima MetropolitanaDioses Ch., Alejandro S.García A., LupeMatalinares C., MaríaCuzcano Z., AbelPanca Ch., NoemíQuiroz W., JanetFernández R., CarlaCastillo R., Jennypsicolinguisticphonetic-phonological developmentpsicolingüísticadesarrollo fonético-fonológicoFollowing the approach of the phonological rules, a descriptive study was conducted of the phonetic/phonological development of pre-school students in Metropolitan Lima, who were selected by a stratified random sampling process. Data was collected with the Phonetic- Phonological Development Test composed of two areas: phonology awareness and phonology rules, evaluating consonantal and vocalic phonemes of the Spanish language. The results showed that there were significant differences in the use of phonology awareness of rhyme and alliteration according to the socio-economic level; however, the differences were not significant when considering sex and age variables. No significant differences were also found in the use of phonological rules according to sex, age and socioeconomic level.Siguiéndose el planteamiento de las reglas fonológicas, se realizó un estudio descriptivo del desarrollo fonético-fonológico de alumnos preescolares de Lima Metropolitana seleccionados mediante un muestreo aleatorio estratificado. La recolección de la información se efectuó con el Test de Desarrollo Fonético-Fonológico conformado por dos áreas: conciencia fonológica y reglas fonológicas, evaluándose fonemas consonánticos y vocálicos de la lengua española. Los resultados mostraron que existían diferencias significativas en el uso de la conciencia fonológica de rima y aliteración, según el nivel socioeconómico; sin embargo, las diferencias eran no significativas al considerarse las variables de sexo y edad. También se encontraron diferencias no significativas en el uso de las reglas fonológicas en función del sexo, edad y nivel socioeconómico.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2006-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/401910.15381/rinvp.v9i2.4019Revista de Investigación en Psicología; Vol 9 No 2 (2006); 9-32Revista de Investigación en Psicología; Vol. 9 Núm. 2 (2006); 9-321609-74751560-909Xreponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicologíainstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4019/3199Derechos de autor 2006 Alejandro S. Dioses Ch., Lupe García A., María Matalinares C., Abel Cuzcano Z., Noemí Panca Ch., Janet Quiroz W., Carla Fernández R., Jenny Castillo R.http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccess2021-06-01T18:15:45Zmail@mail.com -
dc.title.none.fl_str_mv Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana
Análisis psicolingüístico del desarrollo fonéticofonológico de alumnos preescolares de Lima Metropolitana
title Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana
spellingShingle Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana
Dioses Ch., Alejandro S.
psicolinguistic
phonetic-phonological development
psicolingüística
desarrollo fonético-fonológico
title_short Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana
title_full Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana
title_fullStr Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana
title_full_unstemmed Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana
title_sort Psycholinguistic analysis of phonetic- phonological development of pre - school children in Lima Metropolitana
dc.creator.none.fl_str_mv Dioses Ch., Alejandro S.
García A., Lupe
Matalinares C., María
Cuzcano Z., Abel
Panca Ch., Noemí
Quiroz W., Janet
Fernández R., Carla
Castillo R., Jenny
author Dioses Ch., Alejandro S.
author_facet Dioses Ch., Alejandro S.
García A., Lupe
Matalinares C., María
Cuzcano Z., Abel
Panca Ch., Noemí
Quiroz W., Janet
Fernández R., Carla
Castillo R., Jenny
author_role author
author2 García A., Lupe
Matalinares C., María
Cuzcano Z., Abel
Panca Ch., Noemí
Quiroz W., Janet
Fernández R., Carla
Castillo R., Jenny
author2_role author
author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv psicolinguistic
phonetic-phonological development
psicolingüística
desarrollo fonético-fonológico
topic psicolinguistic
phonetic-phonological development
psicolingüística
desarrollo fonético-fonológico
dc.description.none.fl_txt_mv Following the approach of the phonological rules, a descriptive study was conducted of the phonetic/phonological development of pre-school students in Metropolitan Lima, who were selected by a stratified random sampling process. Data was collected with the Phonetic- Phonological Development Test composed of two areas: phonology awareness and phonology rules, evaluating consonantal and vocalic phonemes of the Spanish language. The results showed that there were significant differences in the use of phonology awareness of rhyme and alliteration according to the socio-economic level; however, the differences were not significant when considering sex and age variables. No significant differences were also found in the use of phonological rules according to sex, age and socioeconomic level.
Siguiéndose el planteamiento de las reglas fonológicas, se realizó un estudio descriptivo del desarrollo fonético-fonológico de alumnos preescolares de Lima Metropolitana seleccionados mediante un muestreo aleatorio estratificado. La recolección de la información se efectuó con el Test de Desarrollo Fonético-Fonológico conformado por dos áreas: conciencia fonológica y reglas fonológicas, evaluándose fonemas consonánticos y vocálicos de la lengua española. Los resultados mostraron que existían diferencias significativas en el uso de la conciencia fonológica de rima y aliteración, según el nivel socioeconómico; sin embargo, las diferencias eran no significativas al considerarse las variables de sexo y edad. También se encontraron diferencias no significativas en el uso de las reglas fonológicas en función del sexo, edad y nivel socioeconómico.
description Following the approach of the phonological rules, a descriptive study was conducted of the phonetic/phonological development of pre-school students in Metropolitan Lima, who were selected by a stratified random sampling process. Data was collected with the Phonetic- Phonological Development Test composed of two areas: phonology awareness and phonology rules, evaluating consonantal and vocalic phonemes of the Spanish language. The results showed that there were significant differences in the use of phonology awareness of rhyme and alliteration according to the socio-economic level; however, the differences were not significant when considering sex and age variables. No significant differences were also found in the use of phonological rules according to sex, age and socioeconomic level.
publishDate 2006
dc.date.none.fl_str_mv 2006-12-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4019
10.15381/rinvp.v9i2.4019
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4019
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v9i2.4019
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4019/3199
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2006 Alejandro S. Dioses Ch., Lupe García A., María Matalinares C., Abel Cuzcano Z., Noemí Panca Ch., Janet Quiroz W., Carla Fernández R., Jenny Castillo R.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2006 Alejandro S. Dioses Ch., Lupe García A., María Matalinares C., Abel Cuzcano Z., Noemí Panca Ch., Janet Quiroz W., Carla Fernández R., Jenny Castillo R.
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol 9 No 2 (2006); 9-32
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 9 Núm. 2 (2006); 9-32
1609-7475
1560-909X
reponame:Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
reponame_str Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
collection Revista UNMSM - Revista de Investigación en Psicología
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
repository.name.fl_str_mv -
repository.mail.fl_str_mv mail@mail.com
_version_ 1701389482623762432
score 13.754616
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).