Patrones númericos y su relación con la resolución de problemas matemáticos en estudiantes del quinto ciclo de primaria en la institución educativa N° 60520 Miguel Grau Seminario, Nauta 2024

Descripción del Articulo

This study investigated the relationship between numerical pattern recognition and mathematical problem solving in fifth-cycle students. The results showed a very high positive correlation (Spearman's Rho = 0.942**; p < 0.01), suggesting that improving skills in numerical patterns also stren...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Tuesta Shapiama, Rene
Formato: tesis de grado
Fecha de Publicación:2025
Institución:Universidad Nacional De La Amazonía Peruana
Repositorio:UNAPIquitos-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.unapiquitos.edu.pe:20.500.12737/11571
Enlace del recurso:https://hdl.handle.net/20.500.12737/11571
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Matemáticas
Secuencias (Matemáticas)
Resolución de problemas
Estudiante de primaria
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.01
Descripción
Sumario:This study investigated the relationship between numerical pattern recognition and mathematical problem solving in fifth-cycle students. The results showed a very high positive correlation (Spearman's Rho = 0.942**; p < 0.01), suggesting that improving skills in numerical patterns also strengthens the ability to solve mathematical problems. With a non-experimental descriptive-correlational design and quantitative approach, it was found that both variables are closely related. The population consisted of 105 students, who also constituted the study sample. As a data collection technique, a developmental test was applied, using specific questionnaires for both variables.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).