Resistencia y renovación: la subversión mítica en Adiós, Ayacucho de Julio Ortega

Descripción del Articulo

The essay proposes that in Julio Ortega's novel Adiós, Ayacucho, a confrontation with hegemonic-Western rationality takes place from an alternative rationality that comes from the Andean worldview. The analysis is based on decolonial theory to explain the presence of this other way of thinking,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Rivera Rodríguez, Kevin
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/203094
Enlace del recurso:https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/espinela/article/view/30345/27198
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Condemned
Inkarri
Renovation
Incarnation
Myth
Condenado
Inkarrí
Renovación
Encarnación
Mito
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#6.02.05
Descripción
Sumario:The essay proposes that in Julio Ortega's novel Adiós, Ayacucho, a confrontation with hegemonic-Western rationality takes place from an alternative rationality that comes from the Andean worldview. The analysis is based on decolonial theory to explain the presence of this other way of thinking, through the incarnation of the protagonist, Alfonso Cánepa, in two mythical-religious figures: the Andean condemned man and the Inkarrí. It also makes use of Mijaíl Bajtín conceptualization of carnival to delve into the processes of inversion, restitution and renewal present.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).