Reflexiones sobre el uso de artificios y el conocimiento especializado del contenido matemático de docentes del nivel primaria
Descripción del Articulo
This essay suggests that when an elementary school teacher has an instrumental understanding of the mathematical content, they rely on arbitrary procedures or “shortcuts” to teach. In other words, they resort to mechanical steps to solve problems or operations, often oversimplifying the underlying c...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | PUCP-Institucional |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/201858 |
Enlace del recurso: | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/educacion/article/view/29666/26753 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/201858 https://doi.org/10.18800/educacion.202402.E003 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Primary teacher education Mathematics Education Primary Education Knowledge of Topics Formación de docentes de primaria Enseñanza de las matemáticas Enseñanza primaria Conocimiento de los temas Formação de professores do ensino fundamental Ensino de matemática Ensino fundamental Conhecimento dos temas https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.03.00 |
Sumario: | This essay suggests that when an elementary school teacher has an instrumental understanding of the mathematical content, they rely on arbitrary procedures or “shortcuts” to teach. In other words, they resort to mechanical steps to solve problems or operations, often oversimplifying the underlying concepts. Based on the Mathematical Knowledge for Teaching framework proposed by Ball et al. (2008) and the Knowledge of Topics (KoT) proposed by Carrillo-Yañez et al. (2018), this essay delves into the domains of knowledge involved in teaching mathematics, emphasizing the specialized content knowledge domain. This domain goes beyond merely solving problems or executing operations accurately; it implies a profound comprehension of the underlying mathematical concepts and their interconnectedness. Through the analysis of some “shortcuts” used by elementary school teachers, the authors seek to promote reflections on the importance of specialized content knowledge in teacher education. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).