Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos
Descripción del Articulo
The relationship between dispositions towards critical thinking, creative-innovative performance, self-efficacy and teaching practice was assessed in Peruvian teacher trainers from the Amazonian region of San Martin. Direct and big relationships were found between all variables. A model that explain...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | PUCP-Institucional |
Lenguaje: | inglés |
OAI Identifier: | oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/193472 |
Enlace del recurso: | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/24630/23382 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193472 https://doi.org/10.18800/psico.202201.020 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Dispositions toward critical thinking Creative and innovative performance Teacher self-efficacy Teaching practice Teacher´ s trainers Disposiciones al pensamiento crítico Desempeño creativo-innovador Autoeficacia docente Práctica pedagógica Formadores de docentes Dispositions à la pensée critique Performance créative - innovante Auto-efficacité des enseignants Pratique pédagogique Formateurs d’enseignants Disposições para o pensamento crítico Desempenho criativo-inovador Auto-eficácia docente Prática pedagógica Formadores de professores https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 |
id |
RPUC_a09b616179278ab2388261f0c1ad2e9f |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/193472 |
network_acronym_str |
RPUC |
network_name_str |
PUCP-Institucional |
repository_id_str |
2905 |
dc.title.es_ES.fl_str_mv |
Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos |
dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Critical thinking, creativity, self-efficacy, and teaching practice in Peruvian teacher trainers |
dc.title.alternative.fr_CA.fl_str_mv |
Pensée critique, créativité, auto-efficacité et pratique pédagogique chez les formateurs d’enseignants péruviens |
dc.title.alternative.pt_BR.fl_str_mv |
Pensamento crítico, criatividade, autoeficácia e prática pedagógica em formadores de docentes peruanos |
title |
Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos |
spellingShingle |
Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos Arce-Saavedra, Boris Jesús Dispositions toward critical thinking Creative and innovative performance Teacher self-efficacy Teaching practice Teacher´ s trainers Disposiciones al pensamiento crítico Desempeño creativo-innovador Autoeficacia docente Práctica pedagógica Formadores de docentes Dispositions à la pensée critique Performance créative - innovante Auto-efficacité des enseignants Pratique pédagogique Formateurs d’enseignants Disposições para o pensamento crítico Desempenho criativo-inovador Auto-eficácia docente Prática pedagógica Formadores de professores https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 |
title_short |
Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos |
title_full |
Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos |
title_fullStr |
Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos |
title_full_unstemmed |
Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos |
title_sort |
Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanos |
author |
Arce-Saavedra, Boris Jesús |
author_facet |
Arce-Saavedra, Boris Jesús Blumen, Sheyla |
author_role |
author |
author2 |
Blumen, Sheyla |
author2_role |
author |
dc.contributor.author.fl_str_mv |
Arce-Saavedra, Boris Jesús Blumen, Sheyla |
dc.subject.en_US.fl_str_mv |
Dispositions toward critical thinking Creative and innovative performance Teacher self-efficacy Teaching practice Teacher´ s trainers |
topic |
Dispositions toward critical thinking Creative and innovative performance Teacher self-efficacy Teaching practice Teacher´ s trainers Disposiciones al pensamiento crítico Desempeño creativo-innovador Autoeficacia docente Práctica pedagógica Formadores de docentes Dispositions à la pensée critique Performance créative - innovante Auto-efficacité des enseignants Pratique pédagogique Formateurs d’enseignants Disposições para o pensamento crítico Desempenho criativo-inovador Auto-eficácia docente Prática pedagógica Formadores de professores https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 |
dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
Disposiciones al pensamiento crítico Desempeño creativo-innovador Autoeficacia docente Práctica pedagógica Formadores de docentes |
dc.subject.fr_CA.fl_str_mv |
Dispositions à la pensée critique Performance créative - innovante Auto-efficacité des enseignants Pratique pédagogique Formateurs d’enseignants |
dc.subject.pt_BR.fl_str_mv |
Disposições para o pensamento crítico Desempenho criativo-inovador Auto-eficácia docente Prática pedagógica Formadores de professores |
dc.subject.ocde.none.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 |
description |
The relationship between dispositions towards critical thinking, creative-innovative performance, self-efficacy and teaching practice was assessed in Peruvian teacher trainers from the Amazonian region of San Martin. Direct and big relationships were found between all variables. A model that explained 42% of the variance of teaching practice is presented, where dispositions towards critical thinking and creative and innovative performance have a direct effect on teacher self-efficacy. In addition, teacher self-efficacy fully mediates the relationship between dispositions toward critical thinking, and partially mediates the relationship between creative-innovative performance and teaching practices. Likewise, results show differences according to sex, work experience, specialization and work place. It is suggested to include other actors to get a holistic view of the teachers’ trainer capacities. |
publishDate |
2022 |
dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2022-10-27T22:48:37Z 2023-05-11T21:51:45Z |
dc.date.available.none.fl_str_mv |
2022-10-27T22:48:37Z 2023-05-11T21:51:45Z |
dc.date.issued.fl_str_mv |
2022-01-03 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
dc.type.other.none.fl_str_mv |
Artículo |
format |
article |
dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/24630/23382 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193472 |
dc.identifier.doi.none.fl_str_mv |
https://doi.org/10.18800/psico.202201.020 |
url |
https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/24630/23382 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193472 https://doi.org/10.18800/psico.202201.020 |
dc.language.iso.none.fl_str_mv |
eng |
language |
eng |
dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv |
urn:issn:2223-3733 urn:issn:0254-9247 |
dc.rights.es_ES.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
dc.rights.uri.*.fl_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
rights_invalid_str_mv |
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/ |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.es_ES.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
dc.publisher.country.none.fl_str_mv |
PE |
dc.source.es_ES.fl_str_mv |
Revista de Psicología; Vol. 40 Núm. 1 (2022) |
dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:PUCP-Institucional instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
instacron_str |
PUCP |
institution |
PUCP |
reponame_str |
PUCP-Institucional |
collection |
PUCP-Institucional |
repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la PUCP |
repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pucp.pe |
_version_ |
1835639104849575936 |
spelling |
Arce-Saavedra, Boris JesúsBlumen, Sheyla2022-10-27T22:48:37Z2023-05-11T21:51:45Z2022-10-27T22:48:37Z2023-05-11T21:51:45Z2022-01-03https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/24630/23382https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/193472https://doi.org/10.18800/psico.202201.020The relationship between dispositions towards critical thinking, creative-innovative performance, self-efficacy and teaching practice was assessed in Peruvian teacher trainers from the Amazonian region of San Martin. Direct and big relationships were found between all variables. A model that explained 42% of the variance of teaching practice is presented, where dispositions towards critical thinking and creative and innovative performance have a direct effect on teacher self-efficacy. In addition, teacher self-efficacy fully mediates the relationship between dispositions toward critical thinking, and partially mediates the relationship between creative-innovative performance and teaching practices. Likewise, results show differences according to sex, work experience, specialization and work place. It is suggested to include other actors to get a holistic view of the teachers’ trainer capacities.Se evaluó la relación entre las disposiciones al pensamiento crítico, el desempeño creativo-innovador, la autoeficacia y la práctica pedagógica de formadores de docentes peruanos de la región amazónica sanmartinense. Se encontró relaciones directas y grandes. Se propone un modelo que explica el 42% de la varianza de la práctica pedagógica, donde las disposiciones al pensamiento crítico y el desempeño creativo-innovador tienen un efecto directo sobre la autoeficacia docente. Asimismo, la autoeficacia docente media totalmente la relación entre las disposiciones al pensamiento crítico, y parcialmente la relación del desempeño creativo-innovador con la práctica pedagógica. Se evidenciaron diferencias según sexo, experiencia laboral, especialidad y centro laboral. Se sugiere incluir otros actores para una mirada integral de las capacidades de los docentes formadores.La relation entre dispositions à la pensée critique, performance créative-innovante, auto-efficacité et pratique pédagogique des formateurs d’enseignants péruviens de la région amazonienne de San Martín a été évaluée. Des relations directes et grands ont été trouvées. Un modèle expliquant 42% de la variance de la pratique pédagogique est présenté, où les dispositions à la pensée critique et à la performance créative-innovante ont un effet direct sur l’auto-efficacité. Également, l’auto-efficacité médiatise pleinement la relation entre les dispositions à la pensée critique et partiellement la relation entre la performance créative-innovante et la pratique pédagogique. Des différences ont été constatées selon sexe, expérience professionnelle, spécialité et centre de travail. Il est suggéré d´inclure d’autres acteurs pour un examen complet des capacités des formateurs.A relação entre disposições para o pensamento crítico, desempenho criativo-inovador, auto-eficácia e prática pedagógica foi avaliada em formadores de professores peruanos da região amazônica de San Martin. Relações diretas e grandes foram encontradas. Apresenta-se um modelo que explica 42% da variância da prática docente, onde as disposições para o pensamento crítico e o desempenho criativo-inovador têm um efeito direto na autoeficácia do professor. Aliás, a autoeficácia medeia totalmente a relação entre as disposições para o pensamento crítico e medeia parcialmente a relação entre o desempenho criativo-inovador e a prática pedagógica. Adicionalmente, os resultados mostram diferenças segundo o sexo, experiência de trabalho, especialização e local de trabalho. Sugere-se incluir outros atores para uma visão holística das capacidades dos formadores de professores.application/pdfengPontificia Universidad Católica del PerúPEurn:issn:2223-3733urn:issn:0254-9247info:eu-repo/semantics/openAccesshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0/Revista de Psicología; Vol. 40 Núm. 1 (2022)reponame:PUCP-Institucionalinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPDispositions toward critical thinkingCreative and innovative performanceTeacher self-efficacyTeaching practiceTeacher´ s trainersDisposiciones al pensamiento críticoDesempeño creativo-innovadorAutoeficacia docentePráctica pedagógicaFormadores de docentesDispositions à la pensée critiquePerformance créative - innovanteAuto-efficacité des enseignantsPratique pédagogiqueFormateurs d’enseignantsDisposições para o pensamento críticoDesempenho criativo-inovadorAuto-eficácia docentePrática pedagógicaFormadores de professoreshttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00Pensamiento crítico, creatividad, autoeficacia y práctica pedagógica en formadores de docentes peruanosCritical thinking, creativity, self-efficacy, and teaching practice in Peruvian teacher trainersPensée critique, créativité, auto-efficacité et pratique pédagogique chez les formateurs d’enseignants péruviensPensamento crítico, criatividade, autoeficácia e prática pedagógica em formadores de docentes peruanosinfo:eu-repo/semantics/articleArtículo20.500.14657/193472oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/1934722024-06-05 16:12:24.695https://creativecommons.org/licenses/by/4.0/info:eu-repo/semantics/openAccessmetadata.onlyhttps://repositorio.pucp.edu.peRepositorio Institucional de la PUCPrepositorio@pucp.pe |
score |
13.93557 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).