¿Alegoría, retrato, manifiesto? Una revisión de las lecturas hechas a “La Pittura”, de Artemisia Gentileschi

Descripción del Articulo

The article examines the main interpretive trends that have emerged around Artemisia Gentileschi’s La Pittura. It argues that interpretations of this painting have been shaped by two main approaches: one that highlights the artist’s exceptionality and agency, and another that proposes a critical dec...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Huanca Lara, Grecia
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2025
Institución:Pontificia Universidad Católica del Perú
Repositorio:PUCP-Institucional
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/205037
Enlace del recurso:https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/anthropia/article/view/32130/28032
http://hdl.handle.net/20.500.14657/205037
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Artemisia Gentileschi
“La Pittura”
Self-portrait
Baroque art
Gender studies
Autorretrato
Arte barroco
Estudios de género
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.04.03
Descripción
Sumario:The article examines the main interpretive trends that have emerged around Artemisia Gentileschi’s La Pittura. It argues that interpretations of this painting have been shaped by two main approaches: one that highlights the artist’s exceptionality and agency, and another that proposes a critical decentralization of that very exceptionality. Through the analysis of these perspectives, the study contends that the painting has become a fertile ground for debate on self-representation, gender, and female agency in Baroque art.
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).