¿Me inspiré?: La diversificación del “plagio” y su influencia en la originalidad de la música actual
Descripción del Articulo
This research seeks to determine the need to incorporate the subdivisions of the term “plagiarism” in the doctrine in view of the growing music industry, and the impact that it would generate if it were included in copyright law. Therefore, we will analyze the doctrine related to the specificity of...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2025 |
| Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
| Repositorio: | PUCP-Institucional |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/203784 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/actualidadmercantil/article/view/30926/27433 http://hdl.handle.net/20.500.14657/203784 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Plagiarism Music industry Copyright Musical work Originality Inspiration Plagio Industria musical Derechos de autor Obra musical Originalidad Inspiración https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00 |
| id |
RPUC_8300a99a6d9162be37b3c9d12835e4ae |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/203784 |
| network_acronym_str |
RPUC |
| network_name_str |
PUCP-Institucional |
| repository_id_str |
2905 |
| spelling |
Herbozo Villayzán, Gabriela Alexandra2025-05-29T16:54:35Z2025-04-25https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/actualidadmercantil/article/view/30926/27433http://hdl.handle.net/20.500.14657/203784This research seeks to determine the need to incorporate the subdivisions of the term “plagiarism” in the doctrine in view of the growing music industry, and the impact that it would generate if it were included in copyright law. Therefore, we will analyze the doctrine related to the specificity of the term, the relationship to be generated, if included, with copyright law and the influence of the originality criterion. Likewise, it will allow us to identify the presence or absence of a single definition of “originality” in copyright law and thus determine the difference or the limit between such concept and the “inspiration” in the process of creation of a musical work. Based on the analysis and comparison of casuistry of the United States, a country with the most developed music industry in the world, in plagiarism lawsuits and its resolutions, the current context in Peru on the matter and the tools that are available for this purpose. Among the conclusions, it is proposed that the presence and proposal of different types of plagiarism generates a greater uncertainty in the determination of the cases to be sanctioned, as well as a negative impact on a unified criterion in the jurisprudence and law on originality in a musical work.La presente investigación busca determinar la necesidad de acoger las subdivisiones del término “plagio” en la doctrina frente a la creciente industria musical y el impacto que generaría su inclusión en la norma del derecho de autor. Por tanto, se analizará la doctrina relacionada a la especificidad del término, la relación a generarse de incluirse en la norma sobre el derecho de autor y la influencia sobre el criterio de originalidad. Asimismo, permitirá identificar la presencia o ausencia de una sola definición de “originalidad” en el derecho de autor y, así, determinar la diferencia o límite entre dicho concepto y la “inspiración” en el proceso de creación de una obra musical. Sobre la base del análisis y comparación de casuística de Estados Unidos, país con la industria musical más desarrollada en el mundo, en demandas de plagio y sus resoluciones, el contexto actual en el Perú en la materia y las herramientas que se tienen para ello. Entre las conclusiones se propone que la presencia y propuesta de diversos tipos de plagio generan una mayor incertidumbre en la determinación de los supuestos a sancionar, así como un impacto negativo en un criterio unificado en la jurisprudencia y la normativa sobre la originalidad en una obra musical.application/pdfspaPontificia Universidad Católica del PerúPEurn:issn:2523-2851info:eu-repo/semantics/openAccesshttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0Revista de Actualidad Mercantil; Núm. 9 (2025)reponame:PUCP-Institucionalinstname:Pontificia Universidad Católica del Perúinstacron:PUCPPlagiarismMusic industryCopyrightMusical workOriginalityInspirationPlagioIndustria musicalDerechos de autorObra musicalOriginalidadInspiraciónhttps://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00¿Me inspiré?: La diversificación del “plagio” y su influencia en la originalidad de la música actualWas I inspired? The diversification of “plagiarism” and its influence on the originality of today’s musicinfo:eu-repo/semantics/articleArtículo20.500.14657/203784oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/2037842025-05-29 11:54:35.477http://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessmetadata.onlyhttps://repositorio.pucp.edu.peRepositorio Institucional de la PUCPrepositorio@pucp.pe |
| dc.title.es_ES.fl_str_mv |
¿Me inspiré?: La diversificación del “plagio” y su influencia en la originalidad de la música actual |
| dc.title.alternative.en_US.fl_str_mv |
Was I inspired? The diversification of “plagiarism” and its influence on the originality of today’s music |
| title |
¿Me inspiré?: La diversificación del “plagio” y su influencia en la originalidad de la música actual |
| spellingShingle |
¿Me inspiré?: La diversificación del “plagio” y su influencia en la originalidad de la música actual Herbozo Villayzán, Gabriela Alexandra Plagiarism Music industry Copyright Musical work Originality Inspiration Plagio Industria musical Derechos de autor Obra musical Originalidad Inspiración https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00 |
| title_short |
¿Me inspiré?: La diversificación del “plagio” y su influencia en la originalidad de la música actual |
| title_full |
¿Me inspiré?: La diversificación del “plagio” y su influencia en la originalidad de la música actual |
| title_fullStr |
¿Me inspiré?: La diversificación del “plagio” y su influencia en la originalidad de la música actual |
| title_full_unstemmed |
¿Me inspiré?: La diversificación del “plagio” y su influencia en la originalidad de la música actual |
| title_sort |
¿Me inspiré?: La diversificación del “plagio” y su influencia en la originalidad de la música actual |
| author |
Herbozo Villayzán, Gabriela Alexandra |
| author_facet |
Herbozo Villayzán, Gabriela Alexandra |
| author_role |
author |
| dc.contributor.author.fl_str_mv |
Herbozo Villayzán, Gabriela Alexandra |
| dc.subject.en_US.fl_str_mv |
Plagiarism Music industry Copyright Musical work Originality Inspiration |
| topic |
Plagiarism Music industry Copyright Musical work Originality Inspiration Plagio Industria musical Derechos de autor Obra musical Originalidad Inspiración https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00 |
| dc.subject.es_ES.fl_str_mv |
Plagio Industria musical Derechos de autor Obra musical Originalidad Inspiración |
| dc.subject.ocde.none.fl_str_mv |
https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.05.00 |
| description |
This research seeks to determine the need to incorporate the subdivisions of the term “plagiarism” in the doctrine in view of the growing music industry, and the impact that it would generate if it were included in copyright law. Therefore, we will analyze the doctrine related to the specificity of the term, the relationship to be generated, if included, with copyright law and the influence of the originality criterion. Likewise, it will allow us to identify the presence or absence of a single definition of “originality” in copyright law and thus determine the difference or the limit between such concept and the “inspiration” in the process of creation of a musical work. Based on the analysis and comparison of casuistry of the United States, a country with the most developed music industry in the world, in plagiarism lawsuits and its resolutions, the current context in Peru on the matter and the tools that are available for this purpose. Among the conclusions, it is proposed that the presence and proposal of different types of plagiarism generates a greater uncertainty in the determination of the cases to be sanctioned, as well as a negative impact on a unified criterion in the jurisprudence and law on originality in a musical work. |
| publishDate |
2025 |
| dc.date.accessioned.none.fl_str_mv |
2025-05-29T16:54:35Z |
| dc.date.issued.fl_str_mv |
2025-04-25 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article |
| dc.type.other.none.fl_str_mv |
Artículo |
| format |
article |
| dc.identifier.uri.none.fl_str_mv |
https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/actualidadmercantil/article/view/30926/27433 http://hdl.handle.net/20.500.14657/203784 |
| url |
https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/actualidadmercantil/article/view/30926/27433 http://hdl.handle.net/20.500.14657/203784 |
| dc.language.iso.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.ispartof.none.fl_str_mv |
urn:issn:2523-2851 |
| dc.rights.es_ES.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
| dc.rights.uri.none.fl_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.es_ES.fl_str_mv |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| dc.publisher.country.none.fl_str_mv |
PE |
| dc.source.es_ES.fl_str_mv |
Revista de Actualidad Mercantil; Núm. 9 (2025) |
| dc.source.none.fl_str_mv |
reponame:PUCP-Institucional instname:Pontificia Universidad Católica del Perú instacron:PUCP |
| instname_str |
Pontificia Universidad Católica del Perú |
| instacron_str |
PUCP |
| institution |
PUCP |
| reponame_str |
PUCP-Institucional |
| collection |
PUCP-Institucional |
| repository.name.fl_str_mv |
Repositorio Institucional de la PUCP |
| repository.mail.fl_str_mv |
repositorio@pucp.pe |
| _version_ |
1835639307042291712 |
| score |
13.955691 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).