Interacción madre-bebé en el hogar. Un estudio de observación con bebés de 9 meses en situaciones de lectura y otras rutinas cotidianas
Descripción del Articulo
Shared book reading is a very common activity during early childhood. However, few researches analyze reading sessions with babies under one-year of age. This study aims to describe and compare mothers’ interaction styles with their 9-month-old babies during reading and daily routines at home (such...
Autores: | , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Pontificia Universidad Católica del Perú |
Repositorio: | PUCP-Institucional |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:repositorio.pucp.edu.pe:20.500.14657/200717 |
Enlace del recurso: | https://revistas.pucp.edu.pe/index.php/psicologia/article/view/29110/26540 https://repositorio.pucp.edu.pe/index/handle/123456789/200717 https://doi.org/10.18800/psico.202402.006 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Mother-baby interaction Shared reading Routines at home Early symbolic development Observational study Interaction mère-bébé Lecture partagée Routines à la maison Développement symbolique précoce Étude d’observation Interação mãe-bebê Leitura compartilhada Rotinas em casa Desenvolvimento simbólico precoce Estudo de observação Interacción madre-bebé Lectura compartida Rutinas en el hogar Desarrollo simbólico temprano Estudio de observación https://purl.org/pe-repo/ocde/ford#5.01.00 |
Sumario: | Shared book reading is a very common activity during early childhood. However, few researches analyze reading sessions with babies under one-year of age. This study aims to describe and compare mothers’ interaction styles with their 9-month-old babies during reading and daily routines at home (such as bathing, playing, or feeding). Findings show that mothers tend to adopt a more dialogical style during reading and a more direct approach during day-to-day activities. Babies mostly perform manipulative actions on books. In response to maternal interventions, infants respond in a more contingent and conventional way. Results suggest that mothers play a significant role in structuring shared reading experiences within the first year of life, supporting the recommendation to increase reading at early ages. |
---|
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).