CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE

Descripción del Articulo

This paper describes the experience of using ChatGPT as a support tool in an undergraduate programming course to develop web-oriented multiplatform applications. The teaching-learning method is adapted to integrate Artificial Intelligence as an assistant for instructor and students. The study is qua...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Yamao, Eiriku, León-Lescano, Norma, Hijar-Macedo, Yossef, Duarte-Jacome, Fred
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad de San Martín de Porres
Repositorio:Revistas - Universidad de San Martín de Porres
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usmp.edu.pe:article/2813
Enlace del recurso:https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:ChatGPT
Learning Strategies
Computer science education
Software development
Estrategias de aprendizaje
Educación en ciencias de la computación
Desarrollo de software
id REVUSMP_ba44af761b21581884aabd98b3b475a7
oai_identifier_str oai:revistas.usmp.edu.pe:article/2813
network_acronym_str REVUSMP
network_name_str Revistas - Universidad de San Martín de Porres
repository_id_str
spelling CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSECHATGPT COMO HERRAMIENTA ESTRATÉGICA DE APRENDIZAJE DE UN CURSO DE PREGRADO DE DESARROLLO DE APLICACIONES MULTIPLATAFORMA ORIENTADO A LA WEBYamao, EirikuYamao, EirikuLeón-Lescano, NormaHijar-Macedo, YossefDuarte-Jacome, FredChatGPTLearning StrategiesComputer science educationSoftware developmentChatGPTEstrategias de aprendizajeEducación en ciencias de la computaciónDesarrollo de softwareThis paper describes the experience of using ChatGPT as a support tool in an undergraduate programming course to develop web-oriented multiplatform applications. The teaching-learning method is adapted to integrate Artificial Intelligence as an assistant for instructor and students. The study is qualitative and descriptive, with data collected from semi structured interview with the course instructor and a survey for the students which was analyzed to present the perception of utility of ChatGPT in class. Results show that students perceived that ChatGPT can accelerate the development process for the FrontEnd (90%), BackEnd (66%), testing and debugging (83%). The course instructor emphasizes the positive aspects of using ChatGPT as an assistant, to show up-to-date information, guidance and recommendation; it also makes the students reflect on the solutions given training their higher-order skills. Finally, the use of ChatGPT as a support tool is recommended for students with proper knowledge and foundation in programming.En este trabajo se describe la experiencia de uso de ChatGPT como herramienta de apoyo en un curso de programación de pregrado para desarrollar aplicaciones multiplataforma orientadas a la web. El método de enseñanza-aprendizaje está adaptado para integrar la Inteligencia Artificial como asistente de instructor y alumnos. El estudio es cualitativo y descriptivo, con datos recolectados a partir de una entrevista semiestructurada con el instructor del curso y una encuesta a los estudiantes que se analizó para presentar la percepción de utilidad de ChatGPT en clase. Los resultados muestran que los estudiantes percibieron que ChatGPT puede acelerar el proceso de desarrollo para el FrontEnd (90%), BackEnd (66%), pruebas y depuración (83%). El instructor del curso enfatiza los aspectos positivos de usar ChatGPT como asistente, para mostrar información actualizada, orientación y recomendación, también hace reflexionar a los estudiantes sobre las soluciones dadas a la formación de sus habilidades de orden superior. Por último, se recomienda el uso de ChatGPT como herramienta de apoyo para estudiantes con conocimientos y fundamentos adecuados en programación.Universidad de San Martín de Porres2024-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813Campus; Vol. 29 No. 37 (2024): Campus XXXVIICampus; Vol. 29 Núm. 37 (2024): Campus XXXVIICampus; v. 29 n. 37 (2024): Campus XXXVII2523-18201812-6049reponame:Revistas - Universidad de San Martín de Porresinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttps://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813/3770Derechos de autor 2024 Eiriku Yamao, Norma León-Lescano, Yossef Hijar-Macedo, Fred Duarte-Jacomehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usmp.edu.pe:article/28132025-08-22T14:28:43Z
dc.title.none.fl_str_mv CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE
CHATGPT COMO HERRAMIENTA ESTRATÉGICA DE APRENDIZAJE DE UN CURSO DE PREGRADO DE DESARROLLO DE APLICACIONES MULTIPLATAFORMA ORIENTADO A LA WEB
title CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE
spellingShingle CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE
Yamao, Eiriku
ChatGPT
Learning Strategies
Computer science education
Software development
ChatGPT
Estrategias de aprendizaje
Educación en ciencias de la computación
Desarrollo de software
title_short CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE
title_full CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE
title_fullStr CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE
title_full_unstemmed CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE
title_sort CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE
dc.creator.none.fl_str_mv Yamao, Eiriku
Yamao, Eiriku
León-Lescano, Norma
Hijar-Macedo, Yossef
Duarte-Jacome, Fred
author Yamao, Eiriku
author_facet Yamao, Eiriku
León-Lescano, Norma
Hijar-Macedo, Yossef
Duarte-Jacome, Fred
author_role author
author2 León-Lescano, Norma
Hijar-Macedo, Yossef
Duarte-Jacome, Fred
author2_role author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv ChatGPT
Learning Strategies
Computer science education
Software development
ChatGPT
Estrategias de aprendizaje
Educación en ciencias de la computación
Desarrollo de software
topic ChatGPT
Learning Strategies
Computer science education
Software development
ChatGPT
Estrategias de aprendizaje
Educación en ciencias de la computación
Desarrollo de software
description This paper describes the experience of using ChatGPT as a support tool in an undergraduate programming course to develop web-oriented multiplatform applications. The teaching-learning method is adapted to integrate Artificial Intelligence as an assistant for instructor and students. The study is qualitative and descriptive, with data collected from semi structured interview with the course instructor and a survey for the students which was analyzed to present the perception of utility of ChatGPT in class. Results show that students perceived that ChatGPT can accelerate the development process for the FrontEnd (90%), BackEnd (66%), testing and debugging (83%). The course instructor emphasizes the positive aspects of using ChatGPT as an assistant, to show up-to-date information, guidance and recommendation; it also makes the students reflect on the solutions given training their higher-order skills. Finally, the use of ChatGPT as a support tool is recommended for students with proper knowledge and foundation in programming.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-06-29
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813
url https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813/3770
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Eiriku Yamao, Norma León-Lescano, Yossef Hijar-Macedo, Fred Duarte-Jacome
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Eiriku Yamao, Norma León-Lescano, Yossef Hijar-Macedo, Fred Duarte-Jacome
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres
publisher.none.fl_str_mv Universidad de San Martín de Porres
dc.source.none.fl_str_mv Campus; Vol. 29 No. 37 (2024): Campus XXXVII
Campus; Vol. 29 Núm. 37 (2024): Campus XXXVII
Campus; v. 29 n. 37 (2024): Campus XXXVII
2523-1820
1812-6049
reponame:Revistas - Universidad de San Martín de Porres
instname:Universidad de San Martín de Porres
instacron:USMP
instname_str Universidad de San Martín de Porres
instacron_str USMP
institution USMP
reponame_str Revistas - Universidad de San Martín de Porres
collection Revistas - Universidad de San Martín de Porres
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1845614744429395968
score 12.773366
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).