CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE
Descripción del Articulo
This paper describes the experience of using ChatGPT as a support tool in an undergraduate programming course to develop web-oriented multiplatform applications. The teaching-learning method is adapted to integrate Artificial Intelligence as an assistant for instructor and students. The study is qua...
Autores: | , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2024 |
Institución: | Universidad de San Martín de Porres |
Repositorio: | Revistas - Universidad de San Martín de Porres |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:revistas.usmp.edu.pe:article/2813 |
Enlace del recurso: | https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | ChatGPT Learning Strategies Computer science education Software development Estrategias de aprendizaje Educación en ciencias de la computación Desarrollo de software |
id |
REVUSMP_ba44af761b21581884aabd98b3b475a7 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:revistas.usmp.edu.pe:article/2813 |
network_acronym_str |
REVUSMP |
network_name_str |
Revistas - Universidad de San Martín de Porres |
repository_id_str |
|
spelling |
CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSECHATGPT COMO HERRAMIENTA ESTRATÉGICA DE APRENDIZAJE DE UN CURSO DE PREGRADO DE DESARROLLO DE APLICACIONES MULTIPLATAFORMA ORIENTADO A LA WEBYamao, EirikuYamao, EirikuLeón-Lescano, NormaHijar-Macedo, YossefDuarte-Jacome, FredChatGPTLearning StrategiesComputer science educationSoftware developmentChatGPTEstrategias de aprendizajeEducación en ciencias de la computaciónDesarrollo de softwareThis paper describes the experience of using ChatGPT as a support tool in an undergraduate programming course to develop web-oriented multiplatform applications. The teaching-learning method is adapted to integrate Artificial Intelligence as an assistant for instructor and students. The study is qualitative and descriptive, with data collected from semi structured interview with the course instructor and a survey for the students which was analyzed to present the perception of utility of ChatGPT in class. Results show that students perceived that ChatGPT can accelerate the development process for the FrontEnd (90%), BackEnd (66%), testing and debugging (83%). The course instructor emphasizes the positive aspects of using ChatGPT as an assistant, to show up-to-date information, guidance and recommendation; it also makes the students reflect on the solutions given training their higher-order skills. Finally, the use of ChatGPT as a support tool is recommended for students with proper knowledge and foundation in programming.En este trabajo se describe la experiencia de uso de ChatGPT como herramienta de apoyo en un curso de programación de pregrado para desarrollar aplicaciones multiplataforma orientadas a la web. El método de enseñanza-aprendizaje está adaptado para integrar la Inteligencia Artificial como asistente de instructor y alumnos. El estudio es cualitativo y descriptivo, con datos recolectados a partir de una entrevista semiestructurada con el instructor del curso y una encuesta a los estudiantes que se analizó para presentar la percepción de utilidad de ChatGPT en clase. Los resultados muestran que los estudiantes percibieron que ChatGPT puede acelerar el proceso de desarrollo para el FrontEnd (90%), BackEnd (66%), pruebas y depuración (83%). El instructor del curso enfatiza los aspectos positivos de usar ChatGPT como asistente, para mostrar información actualizada, orientación y recomendación, también hace reflexionar a los estudiantes sobre las soluciones dadas a la formación de sus habilidades de orden superior. Por último, se recomienda el uso de ChatGPT como herramienta de apoyo para estudiantes con conocimientos y fundamentos adecuados en programación.Universidad de San Martín de Porres2024-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813Campus; Vol. 29 No. 37 (2024): Campus XXXVIICampus; Vol. 29 Núm. 37 (2024): Campus XXXVIICampus; v. 29 n. 37 (2024): Campus XXXVII2523-18201812-6049reponame:Revistas - Universidad de San Martín de Porresinstname:Universidad de San Martín de Porresinstacron:USMPspahttps://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813/3770Derechos de autor 2024 Eiriku Yamao, Norma León-Lescano, Yossef Hijar-Macedo, Fred Duarte-Jacomehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usmp.edu.pe:article/28132025-08-22T14:28:43Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE CHATGPT COMO HERRAMIENTA ESTRATÉGICA DE APRENDIZAJE DE UN CURSO DE PREGRADO DE DESARROLLO DE APLICACIONES MULTIPLATAFORMA ORIENTADO A LA WEB |
title |
CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE |
spellingShingle |
CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE Yamao, Eiriku ChatGPT Learning Strategies Computer science education Software development ChatGPT Estrategias de aprendizaje Educación en ciencias de la computación Desarrollo de software |
title_short |
CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE |
title_full |
CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE |
title_fullStr |
CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE |
title_full_unstemmed |
CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE |
title_sort |
CHATGPT AS A STRATEGIC LEARNING TOOL OF AN UNDERGRADUATE WEB-ORIENTED MULTIPLATFORM APPLICATION DEVELOPMENT COURSE |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Yamao, Eiriku Yamao, Eiriku León-Lescano, Norma Hijar-Macedo, Yossef Duarte-Jacome, Fred |
author |
Yamao, Eiriku |
author_facet |
Yamao, Eiriku León-Lescano, Norma Hijar-Macedo, Yossef Duarte-Jacome, Fred |
author_role |
author |
author2 |
León-Lescano, Norma Hijar-Macedo, Yossef Duarte-Jacome, Fred |
author2_role |
author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
ChatGPT Learning Strategies Computer science education Software development ChatGPT Estrategias de aprendizaje Educación en ciencias de la computación Desarrollo de software |
topic |
ChatGPT Learning Strategies Computer science education Software development ChatGPT Estrategias de aprendizaje Educación en ciencias de la computación Desarrollo de software |
description |
This paper describes the experience of using ChatGPT as a support tool in an undergraduate programming course to develop web-oriented multiplatform applications. The teaching-learning method is adapted to integrate Artificial Intelligence as an assistant for instructor and students. The study is qualitative and descriptive, with data collected from semi structured interview with the course instructor and a survey for the students which was analyzed to present the perception of utility of ChatGPT in class. Results show that students perceived that ChatGPT can accelerate the development process for the FrontEnd (90%), BackEnd (66%), testing and debugging (83%). The course instructor emphasizes the positive aspects of using ChatGPT as an assistant, to show up-to-date information, guidance and recommendation; it also makes the students reflect on the solutions given training their higher-order skills. Finally, the use of ChatGPT as a support tool is recommended for students with proper knowledge and foundation in programming. |
publishDate |
2024 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2024-06-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813 |
url |
https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://portalrevistas.aulavirtualusmp.pe/index.php/rc/article/view/2813/3770 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Eiriku Yamao, Norma León-Lescano, Yossef Hijar-Macedo, Fred Duarte-Jacome https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Eiriku Yamao, Norma León-Lescano, Yossef Hijar-Macedo, Fred Duarte-Jacome https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Martín de Porres |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad de San Martín de Porres |
dc.source.none.fl_str_mv |
Campus; Vol. 29 No. 37 (2024): Campus XXXVII Campus; Vol. 29 Núm. 37 (2024): Campus XXXVII Campus; v. 29 n. 37 (2024): Campus XXXVII 2523-1820 1812-6049 reponame:Revistas - Universidad de San Martín de Porres instname:Universidad de San Martín de Porres instacron:USMP |
instname_str |
Universidad de San Martín de Porres |
instacron_str |
USMP |
institution |
USMP |
reponame_str |
Revistas - Universidad de San Martín de Porres |
collection |
Revistas - Universidad de San Martín de Porres |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1845614744429395968 |
score |
12.773366 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).