Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences

Descripción del Articulo

This paper presents the results of two different experiences about computational thinking acquisition,gained within a formal subject taught in a multidisciplinary (Digital Humanities) master program of a face-to-face teaching university of Spain, following a blended learning approach and using flipp...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Pareja Lora, Antonio
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad San Ignacio de Loyola
Repositorio:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistas.usil.edu.pe:article/439
Enlace del recurso:https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/439
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Thinking
Computer Uses in Education
E-learning
Learning Packages
Humanities Education
Pensamiento
Informática educativa
Aprendizaje en línea
Módulo de autoaprendizaje
Humanidades
id REVUSIL_50487626459f7a0f22518a25faa07baa
oai_identifier_str oai:revistas.usil.edu.pe:article/439
network_acronym_str REVUSIL
network_name_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository_id_str .
spelling Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom ExperiencesEducación del pensamiento computacional para alumnos de un posgrado semipresencial en Humanidades: experiencias con clase invertidaPareja Lora, AntonioThinkingComputer Uses in EducationE-learningLearning PackagesHumanities EducationPensamientoInformática educativaAprendizaje en líneaMódulo de autoaprendizajeHumanidadesThis paper presents the results of two different experiences about computational thinking acquisition,gained within a formal subject taught in a multidisciplinary (Digital Humanities) master program of a face-to-face teaching university of Spain, following a blended learning approach and using flipped classroom techniques. These results have been obtainedafter imparting lecturing this subject for two consecutive academic years,with similar but distinctive methodologies each. In effect, even though both of them can be considered task-based(or, alternatively, learning-by-doing-based), the first one has focused on grouplearningandhas been inspired by the computer engineering technique of evolutionary prototyping; whereasthe second one builds upon individual learning and case-based (or example-based) learning. Thus, the paper details the parameters defined for each experience and methodology (that is, the participants, the materials, the procedures and the evaluation criteria), together with the main conclusions drawn from this study like, for instance, that group learning has not helped as much as individual learning (at least in this case)identify and correct the errors that occurred while assimilating the contents of the subject.Este artículo presenta los resultados de dos experiencias de educación del pensamiento computacional llevadas a cabo en la enseñanza, con modalidad semipresencial y técnicas de clase invertida, de una asignatura de un máster multidisciplinar (humanidades digitales) en una universidad presencial española. Estas experiencias tuvieron lugar durante la impartición de la asignatura en dos cursos consecutivos, con metodologías similares, basadas en tareas o aprendizaje experiencial, pero complementarias en ciertos aspectos: una de ellas más centrada en el aprendizaje en grupo e inspirado en la técnica informática del prototipado evolutivo; la otra, más apoyada en el aprendizaje individual y basado en casos (o ejemplos). El artículo detalla los distintos parámetros claves de ambas metodologías (participantes, materiales, procedimientos y criterios de evaluación) junto con las principales conclusiones derivadas del estudio como, por ejemplo, que el aprendizaje colaborativo en este caso no facilitó tanto como el aprendizaje individual la identificación y corrección de errores en la asimilación de los contenidos de la asignatura.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/43910.20511/pyr2020.v8n1.439Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e439Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e439Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e4392310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/439/876Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/4392022-05-23T22:00:36Z
dc.title.none.fl_str_mv Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences
Educación del pensamiento computacional para alumnos de un posgrado semipresencial en Humanidades: experiencias con clase invertida
title Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences
spellingShingle Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences
Pareja Lora, Antonio
Thinking
Computer Uses in Education
E-learning
Learning Packages
Humanities Education
Pensamiento
Informática educativa
Aprendizaje en línea
Módulo de autoaprendizaje
Humanidades
title_short Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences
title_full Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences
title_fullStr Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences
title_full_unstemmed Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences
title_sort Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences
dc.creator.none.fl_str_mv Pareja Lora, Antonio
author Pareja Lora, Antonio
author_facet Pareja Lora, Antonio
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Thinking
Computer Uses in Education
E-learning
Learning Packages
Humanities Education
Pensamiento
Informática educativa
Aprendizaje en línea
Módulo de autoaprendizaje
Humanidades
topic Thinking
Computer Uses in Education
E-learning
Learning Packages
Humanities Education
Pensamiento
Informática educativa
Aprendizaje en línea
Módulo de autoaprendizaje
Humanidades
description This paper presents the results of two different experiences about computational thinking acquisition,gained within a formal subject taught in a multidisciplinary (Digital Humanities) master program of a face-to-face teaching university of Spain, following a blended learning approach and using flipped classroom techniques. These results have been obtainedafter imparting lecturing this subject for two consecutive academic years,with similar but distinctive methodologies each. In effect, even though both of them can be considered task-based(or, alternatively, learning-by-doing-based), the first one has focused on grouplearningandhas been inspired by the computer engineering technique of evolutionary prototyping; whereasthe second one builds upon individual learning and case-based (or example-based) learning. Thus, the paper details the parameters defined for each experience and methodology (that is, the participants, the materials, the procedures and the evaluation criteria), together with the main conclusions drawn from this study like, for instance, that group learning has not helped as much as individual learning (at least in this case)identify and correct the errors that occurred while assimilating the contents of the subject.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-03-10
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/439
10.20511/pyr2020.v8n1.439
url https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/439
identifier_str_mv 10.20511/pyr2020.v8n1.439
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/439/876
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones
http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
publisher.none.fl_str_mv Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.
dc.source.none.fl_str_mv Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e439
Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e439
Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e439
2310-4635
2307-7999
10.20511/pyr2020.v8n1
reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
instname:Universidad San Ignacio de Loyola
instacron:USIL
instname_str Universidad San Ignacio de Loyola
instacron_str USIL
institution USIL
reponame_str Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
collection Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789528872415395840
score 13.915584
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).