Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences
Descripción del Articulo
This paper presents the results of two different experiences about computational thinking acquisition,gained within a formal subject taught in a multidisciplinary (Digital Humanities) master program of a face-to-face teaching university of Spain, following a blended learning approach and using flipp...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2020 |
| Institución: | Universidad San Ignacio de Loyola |
| Repositorio: | Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistas.usil.edu.pe:article/439 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/439 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Thinking Computer Uses in Education E-learning Learning Packages Humanities Education Pensamiento Informática educativa Aprendizaje en línea Módulo de autoaprendizaje Humanidades |
| id |
REVUSIL_50487626459f7a0f22518a25faa07baa |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistas.usil.edu.pe:article/439 |
| network_acronym_str |
REVUSIL |
| network_name_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom ExperiencesEducación del pensamiento computacional para alumnos de un posgrado semipresencial en Humanidades: experiencias con clase invertidaPareja Lora, AntonioThinkingComputer Uses in EducationE-learningLearning PackagesHumanities EducationPensamientoInformática educativaAprendizaje en líneaMódulo de autoaprendizajeHumanidadesThis paper presents the results of two different experiences about computational thinking acquisition,gained within a formal subject taught in a multidisciplinary (Digital Humanities) master program of a face-to-face teaching university of Spain, following a blended learning approach and using flipped classroom techniques. These results have been obtainedafter imparting lecturing this subject for two consecutive academic years,with similar but distinctive methodologies each. In effect, even though both of them can be considered task-based(or, alternatively, learning-by-doing-based), the first one has focused on grouplearningandhas been inspired by the computer engineering technique of evolutionary prototyping; whereasthe second one builds upon individual learning and case-based (or example-based) learning. Thus, the paper details the parameters defined for each experience and methodology (that is, the participants, the materials, the procedures and the evaluation criteria), together with the main conclusions drawn from this study like, for instance, that group learning has not helped as much as individual learning (at least in this case)identify and correct the errors that occurred while assimilating the contents of the subject.Este artículo presenta los resultados de dos experiencias de educación del pensamiento computacional llevadas a cabo en la enseñanza, con modalidad semipresencial y técnicas de clase invertida, de una asignatura de un máster multidisciplinar (humanidades digitales) en una universidad presencial española. Estas experiencias tuvieron lugar durante la impartición de la asignatura en dos cursos consecutivos, con metodologías similares, basadas en tareas o aprendizaje experiencial, pero complementarias en ciertos aspectos: una de ellas más centrada en el aprendizaje en grupo e inspirado en la técnica informática del prototipado evolutivo; la otra, más apoyada en el aprendizaje individual y basado en casos (o ejemplos). El artículo detalla los distintos parámetros claves de ambas metodologías (participantes, materiales, procedimientos y criterios de evaluación) junto con las principales conclusiones derivadas del estudio como, por ejemplo, que el aprendizaje colaborativo en este caso no facilitó tanto como el aprendizaje individual la identificación y corrección de errores en la asimilación de los contenidos de la asignatura.Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú.2020-03-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/43910.20511/pyr2020.v8n1.439Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e439Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e439Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e4392310-46352307-799910.20511/pyr2020.v8n1reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyolainstname:Universidad San Ignacio de Loyolainstacron:USILspahttps://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/439/876Derechos de autor 2020 Propósitos y Representacioneshttp://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistas.usil.edu.pe:article/4392022-05-23T22:00:36Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences Educación del pensamiento computacional para alumnos de un posgrado semipresencial en Humanidades: experiencias con clase invertida |
| title |
Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences |
| spellingShingle |
Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences Pareja Lora, Antonio Thinking Computer Uses in Education E-learning Learning Packages Humanities Education Pensamiento Informática educativa Aprendizaje en línea Módulo de autoaprendizaje Humanidades |
| title_short |
Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences |
| title_full |
Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences |
| title_fullStr |
Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences |
| title_full_unstemmed |
Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences |
| title_sort |
Computational Thinking Educationfor Students of aPost-Graduate Degree in the Humanities: Flipped Classroom Experiences |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Pareja Lora, Antonio |
| author |
Pareja Lora, Antonio |
| author_facet |
Pareja Lora, Antonio |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Thinking Computer Uses in Education E-learning Learning Packages Humanities Education Pensamiento Informática educativa Aprendizaje en línea Módulo de autoaprendizaje Humanidades |
| topic |
Thinking Computer Uses in Education E-learning Learning Packages Humanities Education Pensamiento Informática educativa Aprendizaje en línea Módulo de autoaprendizaje Humanidades |
| description |
This paper presents the results of two different experiences about computational thinking acquisition,gained within a formal subject taught in a multidisciplinary (Digital Humanities) master program of a face-to-face teaching university of Spain, following a blended learning approach and using flipped classroom techniques. These results have been obtainedafter imparting lecturing this subject for two consecutive academic years,with similar but distinctive methodologies each. In effect, even though both of them can be considered task-based(or, alternatively, learning-by-doing-based), the first one has focused on grouplearningandhas been inspired by the computer engineering technique of evolutionary prototyping; whereasthe second one builds upon individual learning and case-based (or example-based) learning. Thus, the paper details the parameters defined for each experience and methodology (that is, the participants, the materials, the procedures and the evaluation criteria), together with the main conclusions drawn from this study like, for instance, that group learning has not helped as much as individual learning (at least in this case)identify and correct the errors that occurred while assimilating the contents of the subject. |
| publishDate |
2020 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2020-03-10 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/439 10.20511/pyr2020.v8n1.439 |
| url |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/439 |
| identifier_str_mv |
10.20511/pyr2020.v8n1.439 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usil.edu.pe/index.php/pyr/article/view/439/876 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2020 Propósitos y Representaciones http://creativecommons.org/licenses/by-nc-nd/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
| publisher.none.fl_str_mv |
Carrera de Psicología, Universidad San Ignacio de Loyola, Lima, Perú. |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Propósitos y Representaciones. Journal of Educational Psychology; Vol. 8 No. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e439 Propósitos y Representaciones; ##issue.vol## 8 ##issue.no## 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e439 Propósitos y Representaciones; Vol. 8 Núm. 1 (2020): Enero - Abril: Recursos y sistemas educacionales en el rendimiento académico; e439 2310-4635 2307-7999 10.20511/pyr2020.v8n1 reponame:Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola instname:Universidad San Ignacio de Loyola instacron:USIL |
| instname_str |
Universidad San Ignacio de Loyola |
| instacron_str |
USIL |
| institution |
USIL |
| reponame_str |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| collection |
Revistas - Universidad San Ignacio de Loyola |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789528872415395840 |
| score |
13.915584 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).