Epistemological status of the meme and memetic categories. A systematic review
Descripción del Articulo
The purpose of this article was to organize the conceptualization of the terms "meme" and "memetics" to define them extensively and intensively. The study is theoretical-hermeneutic based on a search and review of the use of the meme and memetic categories in research published i...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasusat:article/941 |
| Enlace del recurso: | https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/941 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | meme; memetics; epistemology; conceptualization; hermeneutics meme; memética; epistemología; conceptualización; hermenéutica |
| id |
REVUSAT_8302795ce6da40da08dc2bed8c77f7c1 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasusat:article/941 |
| network_acronym_str |
REVUSAT |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository_id_str |
. |
| spelling |
Epistemological status of the meme and memetic categories. A systematic reviewEstatus epistemológico de las categorías meme y memética. Una revisión sistemáticaLoayza Maturrano, Edward Faustinomeme; memetics; epistemology; conceptualization; hermeneuticsmeme; memética; epistemología; conceptualización; hermenéuticaThe purpose of this article was to organize the conceptualization of the terms "meme" and "memetics" to define them extensively and intensively. The study is theoretical-hermeneutic based on a search and review of the use of the meme and memetic categories in research published in the course of the 21st century. The result of the analysis identifies that the term meme does not have a stable referent or a solid conventional content, which makes it difficult to formulate valid definitions. It was determined that the meme classifications do not correspond to logical norms and turn out to be narrowly focused typological descriptions. It was found that memetics does not have the attributes of a science; since it is constituted by an interdisciplinary matrix of eclectic knowledge, whose objective is the analysis of Internet memes, which are objects with a problematic epistemological status. It is concluded that the meme can be analyzed as a form of non-scientific knowledge within a non-classical epistemology program; and that the study of the meme provides a heuristic contribution in terms of evolutionary and social epistemology, since memetics broadens its thematic areas.El propósito de este artículo fue organizar la conceptualización de los términos “meme” y “memética” para definirlos de forma extensiva e intensiva. El estudio es teórico-hermenéutico a partir de un rastreo y revisión del empleo de las categorías meme y memética en las investigaciones publicadas en el transcurso del siglo XXI. El resultado del análisis identifica que el término meme no posee un referente estable ni un contenido convencional sólido, lo cual dificulta la formulación de definiciones válidas. Se determinó que las clasificaciones del meme no corresponden a las normas lógicas y resultan ser descripciones tipológicas estrechamente focalizadas. Se comprobó que la memética no tiene atributos de una ciencia; pues se constituye de una matriz interdisciplinaria de conocimiento ecléctico, que tiene como objetivo el análisis de los memes de Internet, que son objetos con un estatus epistemológico problemático. Se concluye que el meme puede ser analizado como una forma de conocimiento no científico dentro de un programa de epistemología no clásica; y que el estudio del meme brinda un aporte heurístico en términos de epistemología evolutiva y social, pues la memética amplía sus áreas temáticas.Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo2024-01-10info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArtículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigacióntext/xmlapplication/pdfhttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/94110.35383/educare.v11i2.941EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 11 Núm. 2 (2023): Educare et Comunicare; 5-162312-901810.35383/educare.v11i2reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejoinstacron:USATspahttps://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/941/1762https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/941/1763Derechos de autor 2024 Edward Faustino Loayza Maturranohttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasusat:article/9412025-06-08T17:10:01Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Epistemological status of the meme and memetic categories. A systematic review Estatus epistemológico de las categorías meme y memética. Una revisión sistemática |
| title |
Epistemological status of the meme and memetic categories. A systematic review |
| spellingShingle |
Epistemological status of the meme and memetic categories. A systematic review Loayza Maturrano, Edward Faustino meme; memetics; epistemology; conceptualization; hermeneutics meme; memética; epistemología; conceptualización; hermenéutica |
| title_short |
Epistemological status of the meme and memetic categories. A systematic review |
| title_full |
Epistemological status of the meme and memetic categories. A systematic review |
| title_fullStr |
Epistemological status of the meme and memetic categories. A systematic review |
| title_full_unstemmed |
Epistemological status of the meme and memetic categories. A systematic review |
| title_sort |
Epistemological status of the meme and memetic categories. A systematic review |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Loayza Maturrano, Edward Faustino |
| author |
Loayza Maturrano, Edward Faustino |
| author_facet |
Loayza Maturrano, Edward Faustino |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
meme; memetics; epistemology; conceptualization; hermeneutics meme; memética; epistemología; conceptualización; hermenéutica |
| topic |
meme; memetics; epistemology; conceptualization; hermeneutics meme; memética; epistemología; conceptualización; hermenéutica |
| description |
The purpose of this article was to organize the conceptualization of the terms "meme" and "memetics" to define them extensively and intensively. The study is theoretical-hermeneutic based on a search and review of the use of the meme and memetic categories in research published in the course of the 21st century. The result of the analysis identifies that the term meme does not have a stable referent or a solid conventional content, which makes it difficult to formulate valid definitions. It was determined that the meme classifications do not correspond to logical norms and turn out to be narrowly focused typological descriptions. It was found that memetics does not have the attributes of a science; since it is constituted by an interdisciplinary matrix of eclectic knowledge, whose objective is the analysis of Internet memes, which are objects with a problematic epistemological status. It is concluded that the meme can be analyzed as a form of non-scientific knowledge within a non-classical epistemology program; and that the study of the meme provides a heuristic contribution in terms of evolutionary and social epistemology, since memetics broadens its thematic areas. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-01-10 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Artículo evaluado por pares, Investigaciones empíricas, Artículos de investigación |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/941 10.35383/educare.v11i2.941 |
| url |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/941 |
| identifier_str_mv |
10.35383/educare.v11i2.941 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/941/1762 https://revistas.usat.edu.pe/index.php/educare/article/view/941/1763 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Edward Faustino Loayza Maturrano https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Edward Faustino Loayza Maturrano https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
text/xml application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| dc.source.none.fl_str_mv |
EDUCARE ET COMUNICARE Revista de investigación de la Facultad de Humanidades; Vol. 11 Núm. 2 (2023): Educare et Comunicare; 5-16 2312-9018 10.35383/educare.v11i2 reponame:Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instname:Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo instacron:USAT |
| instname_str |
Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| instacron_str |
USAT |
| institution |
USAT |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| collection |
Revistas - Universidad Católica Santo Toribio de Mogrovejo |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1836294838253780992 |
| score |
13.884572 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).