Gamified software application in Teleinformatics class

Descripción del Articulo

When facing evaluations in the Teleinformatic subject, it is common for students to present difficulties demonstrating the fulfillment of the objectives. Frequent evaluations become an effective tool in the hands of teachers to promote the consolidation of knowledge and the development of skills. Ho...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Veloz Morales, Dargel, González Marrero , Laritza
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2020
Institución:Universidad La Salle
Repositorio:Revistas - Universidad La Salle
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.revistas.ulasalle.edu.pe:article/31
Enlace del recurso:https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/31
https://doi.org/10.48168/innosoft.s2.a31
https://purl.org/42411/s2/a31
https://n2t.net/ark:/42411/s2/a31
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:evaluation
gamification
teaching
teleinformatic
enseñanza
evaluación
gamificación
teleinformática
id REVUSALLE_d5add12d91181ba80a207bf2414efbde
oai_identifier_str oai:ojs.revistas.ulasalle.edu.pe:article/31
network_acronym_str REVUSALLE
network_name_str Revistas - Universidad La Salle
repository_id_str
spelling Gamified software application in Teleinformatics classAplicación de software gamificada en la asignatura TeleinformáticaVeloz Morales, DargelGonzález Marrero , LaritzaevaluationgamificationteachingteleinformaticenseñanzaevaluacióngamificaciónteleinformáticaWhen facing evaluations in the Teleinformatic subject, it is common for students to present difficulties demonstrating the fulfillment of the objectives. Frequent evaluations become an effective tool in the hands of teachers to promote the consolidation of knowledge and the development of skills. However, the teaching load and the tendency towards finalism in students cause little systematization in the study of the subject and therefore poor results in frequent evaluations. Taking into account the existing technological development and the constant linkage of students to ICT, a guide for the design and application of an evaluative instrument for frequent evaluation combined with a computer system is proposed in this work, thus involving novelty and motivation in students through gamification techniques.Al enfrentarse ante evaluaciones en la asignatura Teleinformática es común que los estudiantes presenten dificultades demostrando el cumplimiento de los objetivos. Las evaluaciones frecuentes se convierten en una herramienta efectiva en manos de los profesores para propiciar la consolidación de conocimientos y el desarrollo de habilidades. Sin embargo, la carga docente y la tendencia al finalismo por parte de los estudiantes provocan poca sistematización en el estudio de la asignatura y por tanto malos resultados en las evaluaciones frecuentes. Teniendo en cuenta el desarrollo tecnológico existente y la vinculación constante de los estudiantes a las TIC se propone en este trabajo una guía para el diseño y aplicación de un instrumento evaluativo para evaluación frecuente combinado con un sistema informático, involucrando así, novedad y motivación en los estudiantes a través de técnicas de gamificación.Universidad La Salle2020-09-30info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionJournal papertextArtículos originalestext/htmlapplication/pdfhttps://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/31https://doi.org/10.48168/innosoft.s2.a31https://purl.org/42411/s2/a31https://n2t.net/ark:/42411/s2/a31Innovation and Software; Vol 1 No 2 (2020): September - February; 62-74Innovación y Software; Vol. 1 Núm. 2 (2020): Septiembre - Febrero; 62-742708-09352708-0927https://doi.org/10.48168/innosoft.s2https://purl.org/42411/s2https://n2t.net/ark:/42411/s2reponame:Revistas - Universidad La Salleinstname:Universidad La Salleinstacron:USALLEspahttps://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/31/22https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/31/23https://purl.org/42411/s2/a31/g22https://purl.org/42411/s2/a31/g23https://n2t.net/ark:/42411/s2/a31/g22https://n2t.net/ark:/42411/s2/a31/g2320202020Derechos de autor 2020 Innovación y Softwarehttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.revistas.ulasalle.edu.pe:article/312025-07-03T08:01:49Z
dc.title.none.fl_str_mv Gamified software application in Teleinformatics class
Aplicación de software gamificada en la asignatura Teleinformática
title Gamified software application in Teleinformatics class
spellingShingle Gamified software application in Teleinformatics class
Veloz Morales, Dargel
evaluation
gamification
teaching
teleinformatic
enseñanza
evaluación
gamificación
teleinformática
title_short Gamified software application in Teleinformatics class
title_full Gamified software application in Teleinformatics class
title_fullStr Gamified software application in Teleinformatics class
title_full_unstemmed Gamified software application in Teleinformatics class
title_sort Gamified software application in Teleinformatics class
dc.creator.none.fl_str_mv Veloz Morales, Dargel
González Marrero , Laritza
author Veloz Morales, Dargel
author_facet Veloz Morales, Dargel
González Marrero , Laritza
author_role author
author2 González Marrero , Laritza
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv evaluation
gamification
teaching
teleinformatic
enseñanza
evaluación
gamificación
teleinformática
topic evaluation
gamification
teaching
teleinformatic
enseñanza
evaluación
gamificación
teleinformática
description When facing evaluations in the Teleinformatic subject, it is common for students to present difficulties demonstrating the fulfillment of the objectives. Frequent evaluations become an effective tool in the hands of teachers to promote the consolidation of knowledge and the development of skills. However, the teaching load and the tendency towards finalism in students cause little systematization in the study of the subject and therefore poor results in frequent evaluations. Taking into account the existing technological development and the constant linkage of students to ICT, a guide for the design and application of an evaluative instrument for frequent evaluation combined with a computer system is proposed in this work, thus involving novelty and motivation in students through gamification techniques.
publishDate 2020
dc.date.none.fl_str_mv 2020-09-30
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Journal paper
text
Artículos originales
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/31
https://doi.org/10.48168/innosoft.s2.a31
https://purl.org/42411/s2/a31
https://n2t.net/ark:/42411/s2/a31
url https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/31
https://doi.org/10.48168/innosoft.s2.a31
https://purl.org/42411/s2/a31
https://n2t.net/ark:/42411/s2/a31
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/31/22
https://revistas.ulasalle.edu.pe/innosoft/article/view/31/23
https://purl.org/42411/s2/a31/g22
https://purl.org/42411/s2/a31/g23
https://n2t.net/ark:/42411/s2/a31/g22
https://n2t.net/ark:/42411/s2/a31/g23
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2020 Innovación y Software
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2020 Innovación y Software
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv text/html
application/pdf
dc.coverage.none.fl_str_mv 2020
2020
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad La Salle
publisher.none.fl_str_mv Universidad La Salle
dc.source.none.fl_str_mv Innovation and Software; Vol 1 No 2 (2020): September - February; 62-74
Innovación y Software; Vol. 1 Núm. 2 (2020): Septiembre - Febrero; 62-74
2708-0935
2708-0927
https://doi.org/10.48168/innosoft.s2
https://purl.org/42411/s2
https://n2t.net/ark:/42411/s2
reponame:Revistas - Universidad La Salle
instname:Universidad La Salle
instacron:USALLE
instname_str Universidad La Salle
instacron_str USALLE
institution USALLE
reponame_str Revistas - Universidad La Salle
collection Revistas - Universidad La Salle
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848431713741438976
score 13.003005
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).