The carnivalization and polyphony in Ernesto Sábato’s On Heroes and Tombs (1961)
Descripción del Articulo
The article is based on the approaches of the Russian theorist Mikhail Bakhtin. Bakhtin proposes the concepts of carnivalization and polyphony as central categories of his literary theory. Likewise, in his analysis of Dostoevsky’s work, he affirms that the polyphonic novel is rarely presented in lit...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5758 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5758 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | polyphony carnivalization Bakhtin Sábato polifonía carnavalización Bajtín |
id |
REVURP_ff39c79edc4b335e65b318f2103761a5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5758 |
network_acronym_str |
REVURP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository_id_str |
|
spelling |
The carnivalization and polyphony in Ernesto Sábato’s On Heroes and Tombs (1961)Carnavalización y polifonía en Sobre héroes y tumbas (1961) de Ernesto Sábatode Taboada, JavierpolyphonycarnivalizationBakhtinSábatopolifoníacarnavalizaciónBajtínSábatoThe article is based on the approaches of the Russian theorist Mikhail Bakhtin. Bakhtin proposes the concepts of carnivalization and polyphony as central categories of his literary theory. Likewise, in his analysis of Dostoevsky’s work, he affirms that the polyphonic novel is rarely presented in literature, and that this category cannot be applied to any literary work, but that it must comply with certain presuppositions. The article attempts to demonstrate that the Argentine writer Ernesto Sábato’s novel Sobre héroes y tumbas (On Heroes and Tombs) fits this concept due to the carnivalesque world it presents and the multitude of autonomous voices that appear in it. Furthermore, it examines the voices present in the novel by classifying them and explaining their structural importance in the work. El artículo parte de los planteamientos del teórico ruso Mijaíl Bajtín. Este plantea los conceptos de carnavalización y polifonía como categorías centrales de su teoría literaria. Asimismo, en su análisis de la obra de Dostoievski, afirma que la novela polifónica se presenta de forma poco frecuente en la literatura, y dicha categoría no puede ser aplicada a cualquier obra literaria, sino que esta debe cumplir con determinados presupuestos. El artículo intenta demostrar que la novela del escritor argentino Ernesto Sábato, Sobre héroes y tumbas, se ajusta a dicho concepto debido al mundo carnavalizado que presenta y a la multitud de voces autónomas que aparecen en ella. Además, examina las voces presentes en la novela clasificándolas y explicando su importancia estructural en la obra. Universidad Ricardo Palma, Rectorado2023-06-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/xmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/575810.59885/archivoVallejo.2023.v6n11.14Archivo Vallejo; Vol. 6 Núm. 11 (2023): Enero - Junio; 325-3582663-92542616-989410.59885/archivoVallejo.2023.v6n11reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5758/8373http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5758/8454Derechos de autor 2023 Javier de Taboadahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/57582023-10-07T22:42:53Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The carnivalization and polyphony in Ernesto Sábato’s On Heroes and Tombs (1961) Carnavalización y polifonía en Sobre héroes y tumbas (1961) de Ernesto Sábato |
title |
The carnivalization and polyphony in Ernesto Sábato’s On Heroes and Tombs (1961) |
spellingShingle |
The carnivalization and polyphony in Ernesto Sábato’s On Heroes and Tombs (1961) de Taboada, Javier polyphony carnivalization Bakhtin Sábato polifonía carnavalización Bajtín Sábato |
title_short |
The carnivalization and polyphony in Ernesto Sábato’s On Heroes and Tombs (1961) |
title_full |
The carnivalization and polyphony in Ernesto Sábato’s On Heroes and Tombs (1961) |
title_fullStr |
The carnivalization and polyphony in Ernesto Sábato’s On Heroes and Tombs (1961) |
title_full_unstemmed |
The carnivalization and polyphony in Ernesto Sábato’s On Heroes and Tombs (1961) |
title_sort |
The carnivalization and polyphony in Ernesto Sábato’s On Heroes and Tombs (1961) |
dc.creator.none.fl_str_mv |
de Taboada, Javier |
author |
de Taboada, Javier |
author_facet |
de Taboada, Javier |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
polyphony carnivalization Bakhtin Sábato polifonía carnavalización Bajtín Sábato |
topic |
polyphony carnivalization Bakhtin Sábato polifonía carnavalización Bajtín Sábato |
description |
The article is based on the approaches of the Russian theorist Mikhail Bakhtin. Bakhtin proposes the concepts of carnivalization and polyphony as central categories of his literary theory. Likewise, in his analysis of Dostoevsky’s work, he affirms that the polyphonic novel is rarely presented in literature, and that this category cannot be applied to any literary work, but that it must comply with certain presuppositions. The article attempts to demonstrate that the Argentine writer Ernesto Sábato’s novel Sobre héroes y tumbas (On Heroes and Tombs) fits this concept due to the carnivalesque world it presents and the multitude of autonomous voices that appear in it. Furthermore, it examines the voices present in the novel by classifying them and explaining their structural importance in the work. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-06-29 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5758 10.59885/archivoVallejo.2023.v6n11.14 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5758 |
identifier_str_mv |
10.59885/archivoVallejo.2023.v6n11.14 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5758/8373 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/archivovallejo/article/view/5758/8454 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Javier de Taboada https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Javier de Taboada https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/xml |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
dc.source.none.fl_str_mv |
Archivo Vallejo; Vol. 6 Núm. 11 (2023): Enero - Junio; 325-358 2663-9254 2616-9894 10.59885/archivoVallejo.2023.v6n11 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789625162999529472 |
score |
13.982926 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).