Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021: Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021
Descripción del Articulo
Introduction: During virtual classes in the context of COVID-19, students were exposed to digital screens for many hours, so they could present computer vision syndrome. Objective: To determine the frequency of computer vision syndrome in sixth-year medical students at Ricardo Palma University durin...
| Autores: | , , , , , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2023 |
| Institución: | Universidad Ricardo Palma |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| Lenguaje: | español inglés |
| OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5525 |
| Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5525 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Trastornos de visión Educación a Distancia Estudiantes de Medicina Vision Disorders Education Distance Students Medical |
| id |
REVURP_df749a5ea8dd428c3af666fd3dad8531 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5525 |
| network_acronym_str |
REVURP |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository_id_str |
|
| dc.title.none.fl_str_mv |
Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021: Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021 Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021: Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021 |
| title |
Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021: Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021 |
| spellingShingle |
Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021: Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021 Meneses Castañeda, Rosario Mercedes Trastornos de visión Educación a Distancia Estudiantes de Medicina Vision Disorders Education Distance Students Medical |
| title_short |
Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021: Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021 |
| title_full |
Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021: Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021 |
| title_fullStr |
Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021: Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021 |
| title_full_unstemmed |
Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021: Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021 |
| title_sort |
Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021: Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021 |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Meneses Castañeda, Rosario Mercedes Ramos Rodriguez, Sergio Luis Molfino Jaramillo, Chiara del Carmen Sánchez Miraval, Ely Luisa Stein Montoro, David Francisco Chávez Rodríguez, Lourdes Guissel |
| author |
Meneses Castañeda, Rosario Mercedes |
| author_facet |
Meneses Castañeda, Rosario Mercedes Ramos Rodriguez, Sergio Luis Molfino Jaramillo, Chiara del Carmen Sánchez Miraval, Ely Luisa Stein Montoro, David Francisco Chávez Rodríguez, Lourdes Guissel |
| author_role |
author |
| author2 |
Ramos Rodriguez, Sergio Luis Molfino Jaramillo, Chiara del Carmen Sánchez Miraval, Ely Luisa Stein Montoro, David Francisco Chávez Rodríguez, Lourdes Guissel |
| author2_role |
author author author author author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Trastornos de visión Educación a Distancia Estudiantes de Medicina Vision Disorders Education Distance Students Medical |
| topic |
Trastornos de visión Educación a Distancia Estudiantes de Medicina Vision Disorders Education Distance Students Medical |
| description |
Introduction: During virtual classes in the context of COVID-19, students were exposed to digital screens for many hours, so they could present computer vision syndrome. Objective: To determine the frequency of computer vision syndrome in sixth-year medical students at Ricardo Palma University during virtual education due to COVID-19 in October and November 2021. Methods: Cross-sectional descriptive study in 147 sixth-year medical students who received virtual education at a Peruvian university during 2021. A non-probability sampling was used for convenience and the SVI was evaluated with the SVI-Q questionnaire, in addition characteristics were evaluated. demographics, visual preventive measures and eye diseases. The results were analyzed with SPSS v.21 for Windows. The study was approved by the Ethics Committee. Results: Most of the students were young adults (54%) and female (60%). The frequency of computer vision syndrome was 93%, it occurred in (94%) women and (90%) men. Most of the students reported having myopia (44%) and astigmatism (22%). The most common visual symptoms were tearing (7.9%), itching (7.6%) and headache (7.6%). Conclusions: A high frequency of SVI was found in medical students who took virtual classes. |
| publishDate |
2023 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2023-02-03 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5525 10.25176/RFMH.v23i1.5525 |
| url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5525 |
| identifier_str_mv |
10.25176/RFMH.v23i1.5525 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa eng |
| language |
spa eng |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5525/7564 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5525/7565 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5525/7641 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5525/7642 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de la Facultad de Medicina Humana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Revista de la Facultad de Medicina Humana http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
text/html text/html application/pdf application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 23 No. 1 (2023): Revista de la Facultad de Medicina Humana Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 23 Núm. 1 (2023): Revista de la Facultad de Medicina Humana 2308-0531 1814-5469 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
| instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
| instacron_str |
URP |
| institution |
URP |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1789625150085267456 |
| spelling |
Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021: Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021Síndrome visual informático en estudiantes de medicina en educación virtual de una universidad peruana durante el 2021: Computer visual syndrome in medical students in virtual education of a Peruvian university during 2021Meneses Castañeda, Rosario Mercedes Ramos Rodriguez, Sergio Luis Molfino Jaramillo, Chiara del CarmenSánchez Miraval, Ely LuisaStein Montoro, David FranciscoChávez Rodríguez, Lourdes GuisselTrastornos de visiónEducación a Distancia Estudiantes de MedicinaVision DisordersEducationDistance StudentsMedicalIntroduction: During virtual classes in the context of COVID-19, students were exposed to digital screens for many hours, so they could present computer vision syndrome. Objective: To determine the frequency of computer vision syndrome in sixth-year medical students at Ricardo Palma University during virtual education due to COVID-19 in October and November 2021. Methods: Cross-sectional descriptive study in 147 sixth-year medical students who received virtual education at a Peruvian university during 2021. A non-probability sampling was used for convenience and the SVI was evaluated with the SVI-Q questionnaire, in addition characteristics were evaluated. demographics, visual preventive measures and eye diseases. The results were analyzed with SPSS v.21 for Windows. The study was approved by the Ethics Committee. Results: Most of the students were young adults (54%) and female (60%). The frequency of computer vision syndrome was 93%, it occurred in (94%) women and (90%) men. Most of the students reported having myopia (44%) and astigmatism (22%). The most common visual symptoms were tearing (7.9%), itching (7.6%) and headache (7.6%). Conclusions: A high frequency of SVI was found in medical students who took virtual classes.Introducción: Durante las clases virtuales en el contexto del COVID-19 los estudiantes estuvieron expuestos muchas horas a pantallas digitales, por lo que podrían presentar síndrome visual informático. Objetivo: Determinar la frecuencia del síndrome visual informático en estudiantes de sexto año de medicina de la Universidad Ricardo Palma durante la educación virtual por COVID-19 en octubre y noviembre de 2021. Métodos: Estudio descriptivo transversal en 147 estudiantes de medicina de sexto año que recibieron educación virtual en una universidad del Perú durante el 2021. Se utilizó un muestreo no probabilístico por conveniencia y el SVI se evaluó con el cuestionario SVI-Q, además se evaluaron características demográficas, medidas preventivas visuales y enfermedades oculares. Los resultados se analizaron con SPSS v.21 para Windows. El estudio fue aprobado por el Comité de Ética. Resultados: La mayoría de los estudiantes fueron adultos jóvenes (54%) y del sexo femenino (60%). La frecuencia de síndrome visual informático fue de 93%, se presentó en el (94%) de mujeres y el (90%) de hombres. La mayoría de las estudiantes refirió tener miopía (44%) y astigmatismo (22%). Los síntomas visuales más comunes fueron lagrimeo (7,9%), picor (7,6%) y dolor de cabeza (7,6%). Conclusiones: Se encontró una elevada frecuencia de SVI en estudiantes de medicina que llevaron clases virtuales.Universidad Ricardo Palma2023-02-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersiontext/htmltext/htmlapplication/pdfapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/552510.25176/RFMH.v23i1.5525Revista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 23 No. 1 (2023): Revista de la Facultad de Medicina HumanaRevista de la Facultad de Medicina Humana; Vol. 23 Núm. 1 (2023): Revista de la Facultad de Medicina Humana2308-05311814-5469reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspaenghttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5525/7564http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5525/7565http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5525/7641http://revistas.urp.edu.pe/index.php/RFMH/article/view/5525/7642Derechos de autor 2023 Revista de la Facultad de Medicina Humanahttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/55252023-02-27T14:29:33Z |
| score |
13.888049 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).