The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education

Descripción del Articulo

The research in the search for proposals that transform the teachinglearning process of Physics in pre-university education, had the objective of proposing a methodology that incorporates the project method in the teachinglearning process, to contribute to the development of motivation for the study...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Pacheco-Valencia, Dianelys, Mesa-Carpio, Nancy, Fernández-Vizcaíno, Anel, Fleites-García, Armando, Armiñana-García, Rafael, Iannacone, José, García-González, Alberto Gerardo
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5892
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:motivation
projects
physics
student
teaching-learning
teacher
alumno
proceso de enseñanza-aprendizaje
física
motivación
profesor
proyecto
id REVURP_ca7a1e57a66609c3f99b6d9f503512d5
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5892
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university educationMétodo de proyectos en el proceso enseñanza-aprendizaje de la física en la educación preuniversitariaPacheco-Valencia, Dianelys Mesa-Carpio, Nancy Fernández-Vizcaíno, Anel Fleites-García, Armando Armiñana-García, Rafael Iannacone, JoséGarcía-González, Alberto Gerardo motivation projects physics student teaching-learning teacheralumno proceso de enseñanza-aprendizaje física motivación profesor proyectoThe research in the search for proposals that transform the teachinglearning process of Physics in pre-university education, had the objective of proposing a methodology that incorporates the project method in the teachinglearning process, to contribute to the development of motivation for the study of the subject Physics in the students and that they become the protagonists of their learning. For the development of the research, methods of collection and processing of the information gathered were used, within the latter, observation and survey stand out. The selected sample consisted of 196 students in the 10th grade of the “Capitan Roberto Rodríguez Fernández” Urban Pre-University Institute, located in the city of Santa Clara, Villa Clara, Cuba. The results obtained with the application of the methods showed that it is necessary to produce a transformation in the teaching-learning methods of Physics in the pre-university to stimulate the motivation for learning. Such results served as a basis to design and propose such methodology, which was submitted to experts’ criteria who evaluated it as pertinent. The results show the relevance of the Methodology for the Application of the Project Method.La investigación en la búsqueda de propuestas que transformen el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en la educación preuniversitaria, tuvo como objetivo proponer una metodología que incorpore el método de proyectos en el proceso de enseñanza-aprendizaje, para contribuir al desarrollo de la motivación por el estudio de la asignatura Física en los alumnos y que estos se conviertan en protagonistas de su propio aprendizaje. Para el desarrollo de la investigación, se emplearon métodos de recopilación y procesamiento de la información, dentro de este último se destacan la observación y la encuesta. La muestra seleccionada estuvo integrada por 196 alumnos del 10mo grado del Instituto Preuniversitario Urbano “Capitán Roberto Rodríguez Fernández”, enclavado en la ciudad de Santa Clara, Villa Clara, Cuba. Los resultados obtenidos con la aplicación de los métodos constataron que es necesario producir una transformación en los métodos de enseñanza-aprendizaje de la Física en el preuniversitario para estimular la motivación por el aprendizaje. Tales resultados sirvieron de base para diseñar y proponer dicha metodología, la cual fue sometida a criterios de expertos que la valoraron de pertinente. Finalmente se manifiesta la pertinencia de la Metodología para la Aplicación del Método de Proyectos.Universidad Ricardo Palma2023-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/589210.31381/paideiaxxi.v13i2.5892Paideia XXI; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Paideia XXI; 209-231Paideia XXI; Vol. 13 No. 2 (2023): Paideia XXI; 209-2312519-57002221-777010.31381/paideiaxxi.v13i2reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892/8697http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892/9545Derechos de autor 2023 Paideia XXIinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/58922024-03-22T14:38:34Z
dc.title.none.fl_str_mv The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education
Método de proyectos en el proceso enseñanza-aprendizaje de la física en la educación preuniversitaria
title The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education
spellingShingle The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education
Pacheco-Valencia, Dianelys
motivation
projects
physics
student
teaching-learning
teacher
alumno
proceso de enseñanza-aprendizaje
física
motivación
profesor
proyecto
title_short The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education
title_full The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education
title_fullStr The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education
title_full_unstemmed The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education
title_sort The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education
dc.creator.none.fl_str_mv Pacheco-Valencia, Dianelys
Mesa-Carpio, Nancy
Fernández-Vizcaíno, Anel
Fleites-García, Armando
Armiñana-García, Rafael
Iannacone, José
García-González, Alberto Gerardo
author Pacheco-Valencia, Dianelys
author_facet Pacheco-Valencia, Dianelys
Mesa-Carpio, Nancy
Fernández-Vizcaíno, Anel
Fleites-García, Armando
Armiñana-García, Rafael
Iannacone, José
García-González, Alberto Gerardo
author_role author
author2 Mesa-Carpio, Nancy
Fernández-Vizcaíno, Anel
Fleites-García, Armando
Armiñana-García, Rafael
Iannacone, José
García-González, Alberto Gerardo
author2_role author
author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv motivation
projects
physics
student
teaching-learning
teacher
alumno
proceso de enseñanza-aprendizaje
física
motivación
profesor
proyecto
topic motivation
projects
physics
student
teaching-learning
teacher
alumno
proceso de enseñanza-aprendizaje
física
motivación
profesor
proyecto
description The research in the search for proposals that transform the teachinglearning process of Physics in pre-university education, had the objective of proposing a methodology that incorporates the project method in the teachinglearning process, to contribute to the development of motivation for the study of the subject Physics in the students and that they become the protagonists of their learning. For the development of the research, methods of collection and processing of the information gathered were used, within the latter, observation and survey stand out. The selected sample consisted of 196 students in the 10th grade of the “Capitan Roberto Rodríguez Fernández” Urban Pre-University Institute, located in the city of Santa Clara, Villa Clara, Cuba. The results obtained with the application of the methods showed that it is necessary to produce a transformation in the teaching-learning methods of Physics in the pre-university to stimulate the motivation for learning. Such results served as a basis to design and propose such methodology, which was submitted to experts’ criteria who evaluated it as pertinent. The results show the relevance of the Methodology for the Application of the Project Method.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-08-28
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
Articulo evaluado por pares
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892
10.31381/paideiaxxi.v13i2.5892
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892
identifier_str_mv 10.31381/paideiaxxi.v13i2.5892
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892/8697
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892/9545
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Paideia XXI
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Paideia XXI
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
text/html
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma
dc.source.none.fl_str_mv Paideia XXI; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Paideia XXI; 209-231
Paideia XXI; Vol. 13 No. 2 (2023): Paideia XXI; 209-231
2519-5700
2221-7770
10.31381/paideiaxxi.v13i2
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795332737347878912
score 13.785607
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).