The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education
Descripción del Articulo
The research in the search for proposals that transform the teachinglearning process of Physics in pre-university education, had the objective of proposing a methodology that incorporates the project method in the teachinglearning process, to contribute to the development of motivation for the study...
Autores: | , , , , , , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2023 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5892 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | motivation projects physics student teaching-learning teacher alumno proceso de enseñanza-aprendizaje física motivación profesor proyecto |
id |
REVURP_ca7a1e57a66609c3f99b6d9f503512d5 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/5892 |
network_acronym_str |
REVURP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository_id_str |
|
spelling |
The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university educationMétodo de proyectos en el proceso enseñanza-aprendizaje de la física en la educación preuniversitariaPacheco-Valencia, Dianelys Mesa-Carpio, Nancy Fernández-Vizcaíno, Anel Fleites-García, Armando Armiñana-García, Rafael Iannacone, JoséGarcía-González, Alberto Gerardo motivation projects physics student teaching-learning teacheralumno proceso de enseñanza-aprendizaje física motivación profesor proyectoThe research in the search for proposals that transform the teachinglearning process of Physics in pre-university education, had the objective of proposing a methodology that incorporates the project method in the teachinglearning process, to contribute to the development of motivation for the study of the subject Physics in the students and that they become the protagonists of their learning. For the development of the research, methods of collection and processing of the information gathered were used, within the latter, observation and survey stand out. The selected sample consisted of 196 students in the 10th grade of the “Capitan Roberto Rodríguez Fernández” Urban Pre-University Institute, located in the city of Santa Clara, Villa Clara, Cuba. The results obtained with the application of the methods showed that it is necessary to produce a transformation in the teaching-learning methods of Physics in the pre-university to stimulate the motivation for learning. Such results served as a basis to design and propose such methodology, which was submitted to experts’ criteria who evaluated it as pertinent. The results show the relevance of the Methodology for the Application of the Project Method.La investigación en la búsqueda de propuestas que transformen el proceso de enseñanza-aprendizaje de la Física en la educación preuniversitaria, tuvo como objetivo proponer una metodología que incorpore el método de proyectos en el proceso de enseñanza-aprendizaje, para contribuir al desarrollo de la motivación por el estudio de la asignatura Física en los alumnos y que estos se conviertan en protagonistas de su propio aprendizaje. Para el desarrollo de la investigación, se emplearon métodos de recopilación y procesamiento de la información, dentro de este último se destacan la observación y la encuesta. La muestra seleccionada estuvo integrada por 196 alumnos del 10mo grado del Instituto Preuniversitario Urbano “Capitán Roberto Rodríguez Fernández”, enclavado en la ciudad de Santa Clara, Villa Clara, Cuba. Los resultados obtenidos con la aplicación de los métodos constataron que es necesario producir una transformación en los métodos de enseñanza-aprendizaje de la Física en el preuniversitario para estimular la motivación por el aprendizaje. Tales resultados sirvieron de base para diseñar y proponer dicha metodología, la cual fue sometida a criterios de expertos que la valoraron de pertinente. Finalmente se manifiesta la pertinencia de la Metodología para la Aplicación del Método de Proyectos.Universidad Ricardo Palma2023-08-28info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionArticulo evaluado por paresapplication/pdftext/htmlhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/589210.31381/paideiaxxi.v13i2.5892Paideia XXI; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Paideia XXI; 209-231Paideia XXI; Vol. 13 No. 2 (2023): Paideia XXI; 209-2312519-57002221-777010.31381/paideiaxxi.v13i2reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892/8697http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892/9545Derechos de autor 2023 Paideia XXIinfo:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/58922024-03-22T14:38:34Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education Método de proyectos en el proceso enseñanza-aprendizaje de la física en la educación preuniversitaria |
title |
The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education |
spellingShingle |
The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education Pacheco-Valencia, Dianelys motivation projects physics student teaching-learning teacher alumno proceso de enseñanza-aprendizaje física motivación profesor proyecto |
title_short |
The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education |
title_full |
The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education |
title_fullStr |
The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education |
title_full_unstemmed |
The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education |
title_sort |
The project method in the teaching-learning process of physics in pre-university education |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Pacheco-Valencia, Dianelys Mesa-Carpio, Nancy Fernández-Vizcaíno, Anel Fleites-García, Armando Armiñana-García, Rafael Iannacone, José García-González, Alberto Gerardo |
author |
Pacheco-Valencia, Dianelys |
author_facet |
Pacheco-Valencia, Dianelys Mesa-Carpio, Nancy Fernández-Vizcaíno, Anel Fleites-García, Armando Armiñana-García, Rafael Iannacone, José García-González, Alberto Gerardo |
author_role |
author |
author2 |
Mesa-Carpio, Nancy Fernández-Vizcaíno, Anel Fleites-García, Armando Armiñana-García, Rafael Iannacone, José García-González, Alberto Gerardo |
author2_role |
author author author author author author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
motivation projects physics student teaching-learning teacher alumno proceso de enseñanza-aprendizaje física motivación profesor proyecto |
topic |
motivation projects physics student teaching-learning teacher alumno proceso de enseñanza-aprendizaje física motivación profesor proyecto |
description |
The research in the search for proposals that transform the teachinglearning process of Physics in pre-university education, had the objective of proposing a methodology that incorporates the project method in the teachinglearning process, to contribute to the development of motivation for the study of the subject Physics in the students and that they become the protagonists of their learning. For the development of the research, methods of collection and processing of the information gathered were used, within the latter, observation and survey stand out. The selected sample consisted of 196 students in the 10th grade of the “Capitan Roberto Rodríguez Fernández” Urban Pre-University Institute, located in the city of Santa Clara, Villa Clara, Cuba. The results obtained with the application of the methods showed that it is necessary to produce a transformation in the teaching-learning methods of Physics in the pre-university to stimulate the motivation for learning. Such results served as a basis to design and propose such methodology, which was submitted to experts’ criteria who evaluated it as pertinent. The results show the relevance of the Methodology for the Application of the Project Method. |
publishDate |
2023 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2023-08-28 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion Articulo evaluado por pares |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892 10.31381/paideiaxxi.v13i2.5892 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892 |
identifier_str_mv |
10.31381/paideiaxxi.v13i2.5892 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892/8697 http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Paideia/article/view/5892/9545 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2023 Paideia XXI info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2023 Paideia XXI |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma |
dc.source.none.fl_str_mv |
Paideia XXI; Vol. 13 Núm. 2 (2023): Paideia XXI; 209-231 Paideia XXI; Vol. 13 No. 2 (2023): Paideia XXI; 209-231 2519-5700 2221-7770 10.31381/paideiaxxi.v13i2 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795332737347878912 |
score |
13.785607 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).