Whose side are you on?
Descripción del Articulo
The modern era is characterised by an emphasis on one of our two «sides», the analytic «side», at the cost of our more synthetic and intuitive «side». The negative consequences of the excessive dominance of instrumental reason have been eloquently described by various important thinkers, including M...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2018 |
Institución: | Universidad Ricardo Palma |
Repositorio: | Revistas - Universidad Ricardo Palma |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/1244 |
Enlace del recurso: | http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/1244 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Lado analítico Lado sintético Razón instrumental Analytic side Synthetic side Instrumental reason |
id |
REVURP_75df69bed85d0fa8b53d2d2071cc3072 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/1244 |
network_acronym_str |
REVURP |
network_name_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository_id_str |
|
spelling |
Whose side are you on?¿De qué lado estás?Sheehan, ThomasLado analíticoLado sintéticoRazón instrumentalAnalytic sideSynthetic sideInstrumental reasonThe modern era is characterised by an emphasis on one of our two «sides», the analytic «side», at the cost of our more synthetic and intuitive «side». The negative consequences of the excessive dominance of instrumental reason have been eloquently described by various important thinkers, including Max Weber, Martin Heidegger and Jürgen Habermas. The neglect of our imaginative abilities could impoverish our artistic and scientific productions and hinder our access to the religious experience. The solution requires the promotion of those abilities which are being progressively marginalised in the current educational system, in an attempt to achieve a balance or harmony between the various cognitive capacities of the human being.En la época moderna se prioriza uno de nuestros dos «lados», el «lado» analítico, a expensas de nuestro «lado» más sintético e intuitivo. Las nefastas consecuencias del énfasis en la razón instrumental que empezó en la época de Francis Bacon han sido descritas elocuentemente por varios pensadores importantes, incluyendo Max Weber, Martin Heidegger y Jürgen Habermas. El descuido de nuestras capacidades imaginativas puede empobrecer nuestras producciones artísticas y científicas y puede dificultar el acceso a la experiencia religiosa. La solución pasa por fomentar las habilidades que están siendo marginadas progresivamente en el sistema educativo actual en un intento de conseguir un sano equilibrio o armonía entre las distintas habilidades cognitivas del ser humano.Universidad Ricardo Palma, Rectorado2018-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/124410.31381/iusinkarri.vn6.1244Ius Inkarri; Vol. 6 Núm. 6 (2017); 277-2822519-72742410-593710.31381/iusinkarri.vn6reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/1244/1137Derechos de autor 2018 Ius Inkarrihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/12442023-10-14T15:35:31Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Whose side are you on? ¿De qué lado estás? |
title |
Whose side are you on? |
spellingShingle |
Whose side are you on? Sheehan, Thomas Lado analítico Lado sintético Razón instrumental Analytic side Synthetic side Instrumental reason |
title_short |
Whose side are you on? |
title_full |
Whose side are you on? |
title_fullStr |
Whose side are you on? |
title_full_unstemmed |
Whose side are you on? |
title_sort |
Whose side are you on? |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Sheehan, Thomas |
author |
Sheehan, Thomas |
author_facet |
Sheehan, Thomas |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Lado analítico Lado sintético Razón instrumental Analytic side Synthetic side Instrumental reason |
topic |
Lado analítico Lado sintético Razón instrumental Analytic side Synthetic side Instrumental reason |
description |
The modern era is characterised by an emphasis on one of our two «sides», the analytic «side», at the cost of our more synthetic and intuitive «side». The negative consequences of the excessive dominance of instrumental reason have been eloquently described by various important thinkers, including Max Weber, Martin Heidegger and Jürgen Habermas. The neglect of our imaginative abilities could impoverish our artistic and scientific productions and hinder our access to the religious experience. The solution requires the promotion of those abilities which are being progressively marginalised in the current educational system, in an attempt to achieve a balance or harmony between the various cognitive capacities of the human being. |
publishDate |
2018 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2018-01-26 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/1244 10.31381/iusinkarri.vn6.1244 |
url |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/1244 |
identifier_str_mv |
10.31381/iusinkarri.vn6.1244 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/1244/1137 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2018 Ius Inkarri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2018 Ius Inkarri https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Ricardo Palma, Rectorado |
dc.source.none.fl_str_mv |
Ius Inkarri; Vol. 6 Núm. 6 (2017); 277-282 2519-7274 2410-5937 10.31381/iusinkarri.vn6 reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma instname:Universidad Ricardo Palma instacron:URP |
instname_str |
Universidad Ricardo Palma |
instacron_str |
URP |
institution |
URP |
reponame_str |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
collection |
Revistas - Universidad Ricardo Palma |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1789625142304833536 |
score |
13.754011 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).