Whose side are you on?

Descripción del Articulo

The modern era is characterised by an emphasis on one of our two «sides», the analytic «side», at the cost of our more synthetic and intuitive «side». The negative consequences of the excessive dominance of instrumental reason have been eloquently described by various important thinkers, including M...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Sheehan, Thomas
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2018
Institución:Universidad Ricardo Palma
Repositorio:Revistas - Universidad Ricardo Palma
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/1244
Enlace del recurso:http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/1244
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Lado analítico
Lado sintético
Razón instrumental
Analytic side
Synthetic side
Instrumental reason
id REVURP_75df69bed85d0fa8b53d2d2071cc3072
oai_identifier_str oai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/1244
network_acronym_str REVURP
network_name_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository_id_str
spelling Whose side are you on?¿De qué lado estás?Sheehan, ThomasLado analíticoLado sintéticoRazón instrumentalAnalytic sideSynthetic sideInstrumental reasonThe modern era is characterised by an emphasis on one of our two «sides», the analytic «side», at the cost of our more synthetic and intuitive «side». The negative consequences of the excessive dominance of instrumental reason have been eloquently described by various important thinkers, including Max Weber, Martin Heidegger and Jürgen Habermas. The neglect of our imaginative abilities could impoverish our artistic and scientific productions and hinder our access to the religious experience. The solution requires the promotion of those abilities which are being progressively marginalised in the current educational system, in an attempt to achieve a balance or harmony between the various cognitive capacities of the human being.En la época moderna se prioriza uno de nuestros dos «lados», el «lado» analítico, a expensas de nuestro «lado» más sintético e intuitivo. Las nefastas consecuencias del énfasis en la razón instrumental que empezó en la época de Francis Bacon han sido descritas elocuentemente por varios pensadores importantes, incluyendo Max Weber, Martin Heidegger y Jürgen Habermas. El descuido de nuestras capacidades imaginativas puede empobrecer nuestras producciones artísticas y científicas y puede dificultar el acceso a la experiencia religiosa. La solución pasa por fomentar las habilidades que están siendo marginadas progresivamente en el sistema educativo actual en un intento de conseguir un sano equilibrio o armonía entre las distintas habilidades cognitivas del ser humano.Universidad Ricardo Palma, Rectorado2018-01-26info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/124410.31381/iusinkarri.vn6.1244Ius Inkarri; Vol. 6 Núm. 6 (2017); 277-2822519-72742410-593710.31381/iusinkarri.vn6reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palmainstname:Universidad Ricardo Palmainstacron:URPspahttp://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/1244/1137Derechos de autor 2018 Ius Inkarrihttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:oai.revistas.urp.edu.pe:article/12442023-10-14T15:35:31Z
dc.title.none.fl_str_mv Whose side are you on?
¿De qué lado estás?
title Whose side are you on?
spellingShingle Whose side are you on?
Sheehan, Thomas
Lado analítico
Lado sintético
Razón instrumental
Analytic side
Synthetic side
Instrumental reason
title_short Whose side are you on?
title_full Whose side are you on?
title_fullStr Whose side are you on?
title_full_unstemmed Whose side are you on?
title_sort Whose side are you on?
dc.creator.none.fl_str_mv Sheehan, Thomas
author Sheehan, Thomas
author_facet Sheehan, Thomas
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Lado analítico
Lado sintético
Razón instrumental
Analytic side
Synthetic side
Instrumental reason
topic Lado analítico
Lado sintético
Razón instrumental
Analytic side
Synthetic side
Instrumental reason
description The modern era is characterised by an emphasis on one of our two «sides», the analytic «side», at the cost of our more synthetic and intuitive «side». The negative consequences of the excessive dominance of instrumental reason have been eloquently described by various important thinkers, including Max Weber, Martin Heidegger and Jürgen Habermas. The neglect of our imaginative abilities could impoverish our artistic and scientific productions and hinder our access to the religious experience. The solution requires the promotion of those abilities which are being progressively marginalised in the current educational system, in an attempt to achieve a balance or harmony between the various cognitive capacities of the human being.
publishDate 2018
dc.date.none.fl_str_mv 2018-01-26
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/1244
10.31381/iusinkarri.vn6.1244
url http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/1244
identifier_str_mv 10.31381/iusinkarri.vn6.1244
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv http://revistas.urp.edu.pe/index.php/Inkarri/article/view/1244/1137
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2018 Ius Inkarri
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2018 Ius Inkarri
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
publisher.none.fl_str_mv Universidad Ricardo Palma, Rectorado
dc.source.none.fl_str_mv Ius Inkarri; Vol. 6 Núm. 6 (2017); 277-282
2519-7274
2410-5937
10.31381/iusinkarri.vn6
reponame:Revistas - Universidad Ricardo Palma
instname:Universidad Ricardo Palma
instacron:URP
instname_str Universidad Ricardo Palma
instacron_str URP
institution URP
reponame_str Revistas - Universidad Ricardo Palma
collection Revistas - Universidad Ricardo Palma
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1789625142304833536
score 13.754011
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).