MANAGEMENT PROPOSAL FOR THE MASSIVE COURSES IN THE UPC'S SCIENCE AREA BASED OF THE CIRCLES AND HELICOIDS OF THE KNOWLEDGE THEORY
Descripción del Articulo
In the presence of exponential growth in the country’s universities’ population, it is necessary to reflect upon the management of massive courses1 in the first semesters. This doesn’t only imply to adequately orient, educate and insert an elevated number of students to university life. There’s also...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2008 |
Institución: | Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Repositorio: | Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13 |
Enlace del recurso: | https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/13 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | gestión pedagógica círculos y helicoides del conocimiento pedagogic management and conduct circles and helicoids of knowledge |
id |
REVUPC_1e26062439bbf50008d20423f3a411ff |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.pkp.sfu.ca:article/13 |
network_acronym_str |
REVUPC |
network_name_str |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
repository_id_str |
|
spelling |
MANAGEMENT PROPOSAL FOR THE MASSIVE COURSES IN THE UPC'S SCIENCE AREA BASED OF THE CIRCLES AND HELICOIDS OF THE KNOWLEDGE THEORYPROPUESTA INTEGRAL DE GESTIÓN PARA LOS CURSOS MASIVO DEL ÁREA DE CIENCIAS DE LA UPC EN BASE A LOS CÍRCULOS Y HELICOIDES DE LA TEORÍA DEL CONOCIMIENTOViale Tudela, Héctor Ernestogestión pedagógicacírculos y helicoides del conocimientopedagogic management and conductcircles and helicoids of knowledgeIn the presence of exponential growth in the country’s universities’ population, it is necessary to reflect upon the management of massive courses1 in the first semesters. This doesn’t only imply to adequately orient, educate and insert an elevated number of students to university life. There’s also a need to coordinate with an important number of teachers who must develop classroom material and academic documents necessary for the good development of the teaching-learning system, following the UPC’s pedagogic model. A management that gives importance to the completion of established times by the shift coordinator, in detriment of the production and transmission of knowledge, is destined to fail. This article proposes that the management of massive courses, in a context like the one mentioned in the first lines, must be based on the production and management of knowledge. It invites all of the teachers to actively and creatively participate in course design and in the elaboration of materials and documents. According to the author, this form of conduct can be achieved through the circles and helicoids of knowledge.Ante el vertiginoso crecimiento de la población universitaria en el país, es necesario reflexionar sobre la gestión de los cursos masivos1 de los primeros ciclos. Esta no implica solo orientar, formar e insertar adecuadamente a un elevado número de estudiantes a la vida universitaria. También se necesita coordinar con un número importante de docentes que se encarguen de laelaboración de materiales y documentos académicos necesarios para el buen desarrollo del sistema de enseñanza - aprendizaje, siguiendo el modelo pedagógico de la UPC. Una gestión que prioriza el cumplimiento de los plazos establecidos por el coordinador de turno, en desmedro de la generación y transmisión de conocimiento, está destinada al fracaso. En este artículo, se propone que la gestión de los cursos masivos, en un contexto como el señalado en las primeras líneas, debe basarse en la generación y gestión del conocimiento. Esta invita a todos los docentes a participar activa y creativamente en el diseño de cursos y en la elaboración de los materiales y documentos. Según el autor, esta forma de gestión puede concretarse a través de los círculos y helicoides de conocimiento.Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC2008-12-15info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdftext/htmlhttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/1310.19083/ridu.4.13Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 4 No. 1 (4): January - December; 16Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 4 Núm. 1 (4): enero-diciembre; 16Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 4 n. 1 (4): Janeiro - Dezembro; 162223-2516reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadasinstacron:UPCspahttps://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/13/160https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/13/671info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.pkp.sfu.ca:article/132024-03-05T20:09:17Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
MANAGEMENT PROPOSAL FOR THE MASSIVE COURSES IN THE UPC'S SCIENCE AREA BASED OF THE CIRCLES AND HELICOIDS OF THE KNOWLEDGE THEORY PROPUESTA INTEGRAL DE GESTIÓN PARA LOS CURSOS MASIVO DEL ÁREA DE CIENCIAS DE LA UPC EN BASE A LOS CÍRCULOS Y HELICOIDES DE LA TEORÍA DEL CONOCIMIENTO |
title |
MANAGEMENT PROPOSAL FOR THE MASSIVE COURSES IN THE UPC'S SCIENCE AREA BASED OF THE CIRCLES AND HELICOIDS OF THE KNOWLEDGE THEORY |
spellingShingle |
MANAGEMENT PROPOSAL FOR THE MASSIVE COURSES IN THE UPC'S SCIENCE AREA BASED OF THE CIRCLES AND HELICOIDS OF THE KNOWLEDGE THEORY Viale Tudela, Héctor Ernesto gestión pedagógica círculos y helicoides del conocimiento pedagogic management and conduct circles and helicoids of knowledge |
title_short |
MANAGEMENT PROPOSAL FOR THE MASSIVE COURSES IN THE UPC'S SCIENCE AREA BASED OF THE CIRCLES AND HELICOIDS OF THE KNOWLEDGE THEORY |
title_full |
MANAGEMENT PROPOSAL FOR THE MASSIVE COURSES IN THE UPC'S SCIENCE AREA BASED OF THE CIRCLES AND HELICOIDS OF THE KNOWLEDGE THEORY |
title_fullStr |
MANAGEMENT PROPOSAL FOR THE MASSIVE COURSES IN THE UPC'S SCIENCE AREA BASED OF THE CIRCLES AND HELICOIDS OF THE KNOWLEDGE THEORY |
title_full_unstemmed |
MANAGEMENT PROPOSAL FOR THE MASSIVE COURSES IN THE UPC'S SCIENCE AREA BASED OF THE CIRCLES AND HELICOIDS OF THE KNOWLEDGE THEORY |
title_sort |
MANAGEMENT PROPOSAL FOR THE MASSIVE COURSES IN THE UPC'S SCIENCE AREA BASED OF THE CIRCLES AND HELICOIDS OF THE KNOWLEDGE THEORY |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Viale Tudela, Héctor Ernesto |
author |
Viale Tudela, Héctor Ernesto |
author_facet |
Viale Tudela, Héctor Ernesto |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
gestión pedagógica círculos y helicoides del conocimiento pedagogic management and conduct circles and helicoids of knowledge |
topic |
gestión pedagógica círculos y helicoides del conocimiento pedagogic management and conduct circles and helicoids of knowledge |
description |
In the presence of exponential growth in the country’s universities’ population, it is necessary to reflect upon the management of massive courses1 in the first semesters. This doesn’t only imply to adequately orient, educate and insert an elevated number of students to university life. There’s also a need to coordinate with an important number of teachers who must develop classroom material and academic documents necessary for the good development of the teaching-learning system, following the UPC’s pedagogic model. A management that gives importance to the completion of established times by the shift coordinator, in detriment of the production and transmission of knowledge, is destined to fail. This article proposes that the management of massive courses, in a context like the one mentioned in the first lines, must be based on the production and management of knowledge. It invites all of the teachers to actively and creatively participate in course design and in the elaboration of materials and documents. According to the author, this form of conduct can be achieved through the circles and helicoids of knowledge. |
publishDate |
2008 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2008-12-15 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/13 10.19083/ridu.4.13 |
url |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/13 |
identifier_str_mv |
10.19083/ridu.4.13 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/13/160 https://revistas.upc.edu.pe/index.php/docencia/article/view/13/671 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/openAccess |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf text/html |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas - UPC |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 4 No. 1 (4): January - December; 16 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; Vol. 4 Núm. 1 (4): enero-diciembre; 16 Revista Digital de Investigación en Docencia Universitaria; v. 4 n. 1 (4): Janeiro - Dezembro; 16 2223-2516 reponame:Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas instname:Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas instacron:UPC |
instname_str |
Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
instacron_str |
UPC |
institution |
UPC |
reponame_str |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
collection |
Revistas - Universidad Peruana de Ciencias Aplicadas |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1846067697150853120 |
score |
13.360906 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).