ISO 9001 and Academic Management for University Entities
Descripción del Articulo
The ISO 9001 standards in different versions 2008 and 2015, serve the organizations to implement a Quality Management System so that they can create products or provide quality services for the client or end user. As the universities providing educational services, having to train students of qualit...
Autores: | , |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2017 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/13504 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/13504 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Quality Management System ISO Standards Continuous improvement Business Process Management Sistema de Gestión de Calidad Normas ISO mejora continua Gestión de procesos de negocios |
id |
REVUNMSM_f89f20dbacf1220ccfe749f547e367cb |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/13504 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
ISO 9001 and Academic Management for University EntitiesISO 9001 y Gestión Académica para Entidades UniversitariasMoquillaza Henríquez, SantiagoCarrillo Gomero, FlavioQuality Management SystemISO StandardsContinuous improvementBusiness Process ManagementSistema de Gestión de CalidadNormas ISOmejora continuaGestión de procesos de negociosThe ISO 9001 standards in different versions 2008 and 2015, serve the organizations to implement a Quality Management System so that they can create products or provide quality services for the client or end user. As the universities providing educational services, having to train students of quality in this changing competitive environment, they can not manage their business processes in an inorganic way, that is, with chaotic processes. The present article presents a development model applying the ISO 9001 standards, seeking to influence the satisfaction of the academic coordinators of the Faculty of Administrative Sciences of the University object of study, and expecting impact in turn in the satisfaction of the students, in Basis of a recurrent process of continuous improvement.Las normas ISO 9001 en sus diversas versiones 2008 y 2015, sirven a las organizaciones para implementar un Sistema de Gestión de Calidad de modo que puedan crear productos o proveer servicios de calidad para el cliente o usuario final. Siendo las universidades proveedoras de servicios educativos, debiendo formar estudiantes de calidad en este cambiante ambiente competitivo, no pueden gestionar sus procesos de negocio de manera inorgánica, es decir, con procesos caóticos. El presente artículo presenta un modelo de desarrollo aplicando las normas ISO 9001, buscando influir en la satisfacción de los coordinadores académicos de la Facultad de Ciencias Administrativas de la Universidad objeto de estudio, y esperando impacte a su vez en la satisfacción de los estudiantes, en base a un proceso recurrente de mejora continua.Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos2017-07-24info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/1350410.15381/idata.v20i1.13504Industrial Data; Vol. 20 No. 1 (2017); 27 - 36Industrial Data; Vol. 20 Núm. 1 (2017); 27 - 361810-99931560-9146reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/13504/11938Derechos de autor 2017 Santiago Moquillaza Henríquez, Flavio Carrillo Gomerohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/135042019-07-11T17:25:27Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
ISO 9001 and Academic Management for University Entities ISO 9001 y Gestión Académica para Entidades Universitarias |
title |
ISO 9001 and Academic Management for University Entities |
spellingShingle |
ISO 9001 and Academic Management for University Entities Moquillaza Henríquez, Santiago Quality Management System ISO Standards Continuous improvement Business Process Management Sistema de Gestión de Calidad Normas ISO mejora continua Gestión de procesos de negocios |
title_short |
ISO 9001 and Academic Management for University Entities |
title_full |
ISO 9001 and Academic Management for University Entities |
title_fullStr |
ISO 9001 and Academic Management for University Entities |
title_full_unstemmed |
ISO 9001 and Academic Management for University Entities |
title_sort |
ISO 9001 and Academic Management for University Entities |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Moquillaza Henríquez, Santiago Carrillo Gomero, Flavio |
author |
Moquillaza Henríquez, Santiago |
author_facet |
Moquillaza Henríquez, Santiago Carrillo Gomero, Flavio |
author_role |
author |
author2 |
Carrillo Gomero, Flavio |
author2_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Quality Management System ISO Standards Continuous improvement Business Process Management Sistema de Gestión de Calidad Normas ISO mejora continua Gestión de procesos de negocios |
topic |
Quality Management System ISO Standards Continuous improvement Business Process Management Sistema de Gestión de Calidad Normas ISO mejora continua Gestión de procesos de negocios |
description |
The ISO 9001 standards in different versions 2008 and 2015, serve the organizations to implement a Quality Management System so that they can create products or provide quality services for the client or end user. As the universities providing educational services, having to train students of quality in this changing competitive environment, they can not manage their business processes in an inorganic way, that is, with chaotic processes. The present article presents a development model applying the ISO 9001 standards, seeking to influence the satisfaction of the academic coordinators of the Faculty of Administrative Sciences of the University object of study, and expecting impact in turn in the satisfaction of the students, in Basis of a recurrent process of continuous improvement. |
publishDate |
2017 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2017-07-24 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/13504 10.15381/idata.v20i1.13504 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/13504 |
identifier_str_mv |
10.15381/idata.v20i1.13504 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/idata/article/view/13504/11938 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2017 Santiago Moquillaza Henríquez, Flavio Carrillo Gomero https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2017 Santiago Moquillaza Henríquez, Flavio Carrillo Gomero https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
publisher.none.fl_str_mv |
Facultad de Ingeniería Industrial, Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
dc.source.none.fl_str_mv |
Industrial Data; Vol. 20 No. 1 (2017); 27 - 36 Industrial Data; Vol. 20 Núm. 1 (2017); 27 - 36 1810-9993 1560-9146 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238302666719232 |
score |
13.7211075 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).