History textbooks and the formation of the image of the nation
Descripción del Articulo
The article seeks to understand if history textbooks are still instruments that contribute to the process of image formation about the Peruvian nation. The central argument points out that in recent decades history textbooks are conceived as resources for the pedagogical implementation of a more plu...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2022 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/22815 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/22815 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | School texts school history nation independence time of violence Textos escolares historia escolar nación independencia época de la violencia |
id |
REVUNMSM_c7c7b60d2693013cbc8557c1a73f6279 |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/22815 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
History textbooks and the formation of the image of the nationLos textos escolares de historia y la formación de la imagen sobre la naciónPuerta Villagaray, CésarPuerta Villagaray, CésarSchool textsschool historynationindependencetime of violenceTextos escolareshistoria escolarnaciónindependenciaépoca de la violenciaThe article seeks to understand if history textbooks are still instruments that contribute to the process of image formation about the Peruvian nation. The central argument points out that in recent decades history textbooks are conceived as resources for the pedagogical implementation of a more pluralistic conception of the nation, more attentive to social and cultural diversity. The work is divided in three parts. In the first, one reflects on the school textbook as an object of study. In the second, it is explained how school texts played an important role in the formation of the imaginary about the nation. In the third part, two themes of history are examined, independence (first decades of the 19th century) and the years of political violence (1980-2000), in secondary school textbooks for the year 2012.En el artículo se busca comprender si los textos escolares de historia aún son instrumentos que contribuyen al proceso de formación de la imagen sobre la nación peruana. El argumento central señala que en las últimas décadas los textos escolares de historia se conciben como recursos para la implementación pedagógica de una concepción más pluralista de la nación, más atenta a la diversidad social y cultural. El trabajo se divide en tres partes. En la primera, se reflexiona sobre el texto escolar como objeto de estudio. En la segunda, se explica, cómo los textos escolares jugaron un rol importante en la formación del imaginario sobre la nación. En la tercera parte, se examinan dos temas de historia, la independencia (primeras décadas del siglo XIX) y los años de la violencia política (1980-2000), en los textos escolares de educación secundaria del año 2012.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2022-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/2281510.15381/is.n46.22815Investigaciones Sociales; No. 46 (2022); 129-140Investigaciones Sociales; Núm. 46 (2022); 129-1401818-47581560-9073reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/22815/18132Derechos de autor 2022 César Puerta Villagarayhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/228152022-05-11T09:59:33Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
History textbooks and the formation of the image of the nation Los textos escolares de historia y la formación de la imagen sobre la nación |
title |
History textbooks and the formation of the image of the nation |
spellingShingle |
History textbooks and the formation of the image of the nation Puerta Villagaray, César School texts school history nation independence time of violence Textos escolares historia escolar nación independencia época de la violencia |
title_short |
History textbooks and the formation of the image of the nation |
title_full |
History textbooks and the formation of the image of the nation |
title_fullStr |
History textbooks and the formation of the image of the nation |
title_full_unstemmed |
History textbooks and the formation of the image of the nation |
title_sort |
History textbooks and the formation of the image of the nation |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Puerta Villagaray, César Puerta Villagaray, César |
author |
Puerta Villagaray, César |
author_facet |
Puerta Villagaray, César |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
School texts school history nation independence time of violence Textos escolares historia escolar nación independencia época de la violencia |
topic |
School texts school history nation independence time of violence Textos escolares historia escolar nación independencia época de la violencia |
description |
The article seeks to understand if history textbooks are still instruments that contribute to the process of image formation about the Peruvian nation. The central argument points out that in recent decades history textbooks are conceived as resources for the pedagogical implementation of a more pluralistic conception of the nation, more attentive to social and cultural diversity. The work is divided in three parts. In the first, one reflects on the school textbook as an object of study. In the second, it is explained how school texts played an important role in the formation of the imaginary about the nation. In the third part, two themes of history are examined, independence (first decades of the 19th century) and the years of political violence (1980-2000), in secondary school textbooks for the year 2012. |
publishDate |
2022 |
dc.date.none.fl_str_mv |
2022-05-11 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/22815 10.15381/is.n46.22815 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/22815 |
identifier_str_mv |
10.15381/is.n46.22815 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/22815/18132 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2022 César Puerta Villagaray http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2022 César Puerta Villagaray http://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales |
dc.source.none.fl_str_mv |
Investigaciones Sociales; No. 46 (2022); 129-140 Investigaciones Sociales; Núm. 46 (2022); 129-140 1818-4758 1560-9073 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238219706531840 |
score |
13.982943 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).