History textbooks and the formation of the image of the nation

Descripción del Articulo

The article seeks to understand if history textbooks are still instruments that contribute to the process of image formation about the Peruvian nation. The central argument points out that in recent decades history textbooks are conceived as resources for the pedagogical implementation of a more plu...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Puerta Villagaray, César
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2022
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/22815
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/22815
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:School texts
school history
nation
independence
time of violence
Textos escolares
historia escolar
nación
independencia
época de la violencia
id REVUNMSM_c7c7b60d2693013cbc8557c1a73f6279
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/22815
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling History textbooks and the formation of the image of the nationLos textos escolares de historia y la formación de la imagen sobre la naciónPuerta Villagaray, CésarPuerta Villagaray, CésarSchool textsschool historynationindependencetime of violenceTextos escolareshistoria escolarnaciónindependenciaépoca de la violenciaThe article seeks to understand if history textbooks are still instruments that contribute to the process of image formation about the Peruvian nation. The central argument points out that in recent decades history textbooks are conceived as resources for the pedagogical implementation of a more pluralistic conception of the nation, more attentive to social and cultural diversity. The work is divided in three parts. In the first, one reflects on the school textbook as an object of study. In the second, it is explained how school texts played an important role in the formation of the imaginary about the nation. In the third part, two themes of history are examined, independence (first decades of the 19th century) and the years of political violence (1980-2000), in secondary school textbooks for the year 2012.En el artículo se busca comprender si los textos escolares de historia aún son instrumentos que contribuyen al proceso de formación de la imagen sobre la nación peruana. El argumento central señala que en las últimas décadas los textos escolares de historia se conciben como recursos para la implementación pedagógica de una concepción más pluralista de la nación, más atenta a la diversidad social y cultural. El trabajo se divide en tres partes. En la primera, se reflexiona sobre el texto escolar como objeto de estudio. En la segunda, se explica, cómo los textos escolares jugaron un rol importante en la formación del imaginario sobre la nación. En la tercera parte, se examinan dos temas de historia, la independencia (primeras décadas del siglo XIX) y los años de la violencia política (1980-2000), en los textos escolares de educación secundaria del año 2012.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales2022-05-11info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/2281510.15381/is.n46.22815Investigaciones Sociales; No. 46 (2022); 129-140Investigaciones Sociales; Núm. 46 (2022); 129-1401818-47581560-9073reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/22815/18132Derechos de autor 2022 César Puerta Villagarayhttp://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/228152022-05-11T09:59:33Z
dc.title.none.fl_str_mv History textbooks and the formation of the image of the nation
Los textos escolares de historia y la formación de la imagen sobre la nación
title History textbooks and the formation of the image of the nation
spellingShingle History textbooks and the formation of the image of the nation
Puerta Villagaray, César
School texts
school history
nation
independence
time of violence
Textos escolares
historia escolar
nación
independencia
época de la violencia
title_short History textbooks and the formation of the image of the nation
title_full History textbooks and the formation of the image of the nation
title_fullStr History textbooks and the formation of the image of the nation
title_full_unstemmed History textbooks and the formation of the image of the nation
title_sort History textbooks and the formation of the image of the nation
dc.creator.none.fl_str_mv Puerta Villagaray, César
Puerta Villagaray, César
author Puerta Villagaray, César
author_facet Puerta Villagaray, César
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv School texts
school history
nation
independence
time of violence
Textos escolares
historia escolar
nación
independencia
época de la violencia
topic School texts
school history
nation
independence
time of violence
Textos escolares
historia escolar
nación
independencia
época de la violencia
description The article seeks to understand if history textbooks are still instruments that contribute to the process of image formation about the Peruvian nation. The central argument points out that in recent decades history textbooks are conceived as resources for the pedagogical implementation of a more pluralistic conception of the nation, more attentive to social and cultural diversity. The work is divided in three parts. In the first, one reflects on the school textbook as an object of study. In the second, it is explained how school texts played an important role in the formation of the imaginary about the nation. In the third part, two themes of history are examined, independence (first decades of the 19th century) and the years of political violence (1980-2000), in secondary school textbooks for the year 2012.
publishDate 2022
dc.date.none.fl_str_mv 2022-05-11
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/22815
10.15381/is.n46.22815
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/22815
identifier_str_mv 10.15381/is.n46.22815
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/sociales/article/view/22815/18132
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2022 César Puerta Villagaray
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2022 César Puerta Villagaray
http://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Ciencias Sociales
dc.source.none.fl_str_mv Investigaciones Sociales; No. 46 (2022); 129-140
Investigaciones Sociales; Núm. 46 (2022); 129-140
1818-4758
1560-9073
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238219706531840
score 13.982943
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).