Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?
Descripción del Articulo
We try to compare two theoretical-methodological approaches in order to identify factors that explain the dependent variables: evaluation stress and coping styles to this stress. On one side, Self theorists assume as independent variable of the evaluation stress the trait anxiety toward evaluation,...
Autor: | |
---|---|
Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 1998 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4836 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4836 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Stress exams pre-universitary coping stress styles cognitive evaluation stages of stress procesess estrés examen alumnos preuniversitarios modos de afrontamiento del estrés evaluación cognitiva etapas del proceso de estrés |
id |
REVUNMSM_baa61da0d95e3652fc89a0b3698313bd |
---|---|
oai_identifier_str |
oai:ojs.csi.unmsm:article/4836 |
network_acronym_str |
REVUNMSM |
network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository_id_str |
|
spelling |
Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?Estrés y afrontamiento del estrés frente al examen en educación superior: ¿un estilo o un proceso?Quintana Peña, AlbertoStressexamspre-universitarycoping stress stylescognitive evaluationstages of stress procesessestrésexamenalumnos preuniversitariosmodos de afrontamiento del estrésevaluación cognitivaetapas del proceso de estrésWe try to compare two theoretical-methodological approaches in order to identify factors that explain the dependent variables: evaluation stress and coping styles to this stress. On one side, Self theorists assume as independent variable of the evaluation stress the trait anxiety toward evaluation, and as independent variables of the coping stress styles the personal orientation (locus of control internal-external), and the cognitive style (dependence-independence of field). On the other side, theorists of behavior as process consider as independent variables of the first the cognitive evaluation of the exam and for the seconds tire stages of stress process (pre and post exam stages), The sample was 236 adolescents, of both genders, students of a pre-university academy, held by an university for direct acceptance, aged 16 to 18 years, selected by non probabilistic intentional sampling. Obtained results lead to the conclusion that the explanation about stress toward exams and the coping styles given for the theorists of behavior as process has more relationship with the facts than the given by self theorists.Se han contrastado dos enfoques teórico-metodológicos a fin de identificar los factores que explicarían las variables dependientes: a) estrés experimentado frente a los exámenes, y b) modos de afrontamiento de tal estrés. Se argumenta que, mientras los teóricos del Yo asumen como variable independiente de la ansiedad frente a los exámenes la Ansiedad-rasgo, y como variables independientes de los modos de afrontamiento el estrés, el estilo de orientación personal (locus de control interno-externo) y el estilo cognitivo (dependenciaindependencia de campo); de otro lado, los estudiosos de la conducta como proceso consideran como variables independientes de la primera a la evaluación cognitiva del examen y de los segundos a las etapas del proceso de estrés (previa y después del examen). La muestra comprendió 236 adolescentes de ambos sexos, estudiantes en una academia pre-universitaria auspiciada por una universidad para el ingreso directo, con edades entre 16 y 18 años, seleccionados mediante un muestreo no probabilistico, intencional. Los resultados obtenidos permiten concluir que la explicación proporcionada por los teóricos de la conducta como proceso se corresponde más con los hechos, que la brindada por los teóricos del Yo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología1998-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/483610.15381/rinvp.v1i2.4836Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 No. 2 (1998); 113-133Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 Núm. 2 (1998); 113-1331609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4836/3903Derechos de autor 1998 Alberto Quintana Peñahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/48362020-04-21T10:09:48Z |
dc.title.none.fl_str_mv |
Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process? Estrés y afrontamiento del estrés frente al examen en educación superior: ¿un estilo o un proceso? |
title |
Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process? |
spellingShingle |
Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process? Quintana Peña, Alberto Stress exams pre-universitary coping stress styles cognitive evaluation stages of stress procesess estrés examen alumnos preuniversitarios modos de afrontamiento del estrés evaluación cognitiva etapas del proceso de estrés |
title_short |
Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process? |
title_full |
Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process? |
title_fullStr |
Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process? |
title_full_unstemmed |
Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process? |
title_sort |
Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process? |
dc.creator.none.fl_str_mv |
Quintana Peña, Alberto |
author |
Quintana Peña, Alberto |
author_facet |
Quintana Peña, Alberto |
author_role |
author |
dc.subject.none.fl_str_mv |
Stress exams pre-universitary coping stress styles cognitive evaluation stages of stress procesess estrés examen alumnos preuniversitarios modos de afrontamiento del estrés evaluación cognitiva etapas del proceso de estrés |
topic |
Stress exams pre-universitary coping stress styles cognitive evaluation stages of stress procesess estrés examen alumnos preuniversitarios modos de afrontamiento del estrés evaluación cognitiva etapas del proceso de estrés |
description |
We try to compare two theoretical-methodological approaches in order to identify factors that explain the dependent variables: evaluation stress and coping styles to this stress. On one side, Self theorists assume as independent variable of the evaluation stress the trait anxiety toward evaluation, and as independent variables of the coping stress styles the personal orientation (locus of control internal-external), and the cognitive style (dependence-independence of field). On the other side, theorists of behavior as process consider as independent variables of the first the cognitive evaluation of the exam and for the seconds tire stages of stress process (pre and post exam stages), The sample was 236 adolescents, of both genders, students of a pre-university academy, held by an university for direct acceptance, aged 16 to 18 years, selected by non probabilistic intentional sampling. Obtained results lead to the conclusion that the explanation about stress toward exams and the coping styles given for the theorists of behavior as process has more relationship with the facts than the given by self theorists. |
publishDate |
1998 |
dc.date.none.fl_str_mv |
1998-12-31 |
dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
format |
article |
status_str |
publishedVersion |
dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4836 10.15381/rinvp.v1i2.4836 |
url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4836 |
identifier_str_mv |
10.15381/rinvp.v1i2.4836 |
dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
language |
spa |
dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4836/3903 |
dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 1998 Alberto Quintana Peña https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 1998 Alberto Quintana Peña https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
eu_rights_str_mv |
openAccess |
dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología |
dc.source.none.fl_str_mv |
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 No. 2 (1998); 113-133 Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 Núm. 2 (1998); 113-133 1609-7475 1560-909X reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
instacron_str |
UNMSM |
institution |
UNMSM |
reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
repository.name.fl_str_mv |
|
repository.mail.fl_str_mv |
|
_version_ |
1795238270215389184 |
score |
13.836569 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).