Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?

Descripción del Articulo

We try to compare two theoretical-methodological approaches in order to identify factors that explain the dependent variables: evaluation stress and coping styles to this stress. On one side, Self theorists assume as independent variable of the evaluation stress the trait anxiety toward evaluation,...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Quintana Peña, Alberto
Formato: artículo
Fecha de Publicación:1998
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/4836
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4836
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Stress
exams
pre-universitary
coping stress styles
cognitive evaluation
stages of stress procesess
estrés
examen
alumnos preuniversitarios
modos de afrontamiento del estrés
evaluación cognitiva
etapas del proceso de estrés
id REVUNMSM_baa61da0d95e3652fc89a0b3698313bd
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/4836
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?Estrés y afrontamiento del estrés frente al examen en educación superior: ¿un estilo o un proceso?Quintana Peña, AlbertoStressexamspre-universitarycoping stress stylescognitive evaluationstages of stress procesessestrésexamenalumnos preuniversitariosmodos de afrontamiento del estrésevaluación cognitivaetapas del proceso de estrésWe try to compare two theoretical-methodological approaches in order to identify factors that explain the dependent variables: evaluation stress and coping styles to this stress. On one side, Self theorists assume as independent variable of the evaluation stress the trait anxiety toward evaluation, and as independent variables of the coping stress styles the personal orientation (locus of control internal-external), and the cognitive style (dependence-independence of field). On the other side, theorists of behavior as process consider as independent variables of the first the cognitive evaluation of the exam and for the seconds tire stages of stress process (pre and post exam stages), The sample was 236 adolescents, of both genders, students of a pre-university academy, held by an university for direct acceptance, aged 16 to 18 years, selected by non probabilistic intentional sampling. Obtained results lead to the conclusion that the explanation about stress toward exams and the coping styles given for the theorists of behavior as process has more relationship with the facts than the given by self theorists.Se han contrastado dos enfoques teórico-metodológicos a fin de identificar los factores que explicarían las variables dependientes: a) estrés experimentado frente a los exámenes, y b) modos de afrontamiento de tal estrés. Se argumenta que, mientras los teóricos del Yo asumen como variable independiente de la ansiedad frente a los exámenes la Ansiedad-rasgo, y como variables independientes de los modos de afrontamiento el estrés, el estilo de orientación personal (locus de control interno-externo) y el estilo cognitivo (dependenciaindependencia de campo); de otro lado, los estudiosos de la conducta como proceso consideran como variables independientes de la primera a la evaluación cognitiva del examen y de los segundos a las etapas del proceso de estrés (previa y después del examen). La muestra comprendió 236 adolescentes de ambos sexos, estudiantes en una academia pre-universitaria auspiciada por una universidad para el ingreso directo, con edades entre 16 y 18 años, seleccionados mediante un muestreo no probabilistico, intencional. Los resultados obtenidos permiten concluir que la explicación proporcionada por los teóricos de la conducta como proceso se corresponde más con los hechos, que la brindada por los teóricos del Yo.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología1998-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/483610.15381/rinvp.v1i2.4836Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 No. 2 (1998); 113-133Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 Núm. 2 (1998); 113-1331609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4836/3903Derechos de autor 1998 Alberto Quintana Peñahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/48362020-04-21T10:09:48Z
dc.title.none.fl_str_mv Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?
Estrés y afrontamiento del estrés frente al examen en educación superior: ¿un estilo o un proceso?
title Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?
spellingShingle Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?
Quintana Peña, Alberto
Stress
exams
pre-universitary
coping stress styles
cognitive evaluation
stages of stress procesess
estrés
examen
alumnos preuniversitarios
modos de afrontamiento del estrés
evaluación cognitiva
etapas del proceso de estrés
title_short Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?
title_full Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?
title_fullStr Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?
title_full_unstemmed Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?
title_sort Stress and stress coping in front of the higher education review: a style or process?
dc.creator.none.fl_str_mv Quintana Peña, Alberto
author Quintana Peña, Alberto
author_facet Quintana Peña, Alberto
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Stress
exams
pre-universitary
coping stress styles
cognitive evaluation
stages of stress procesess
estrés
examen
alumnos preuniversitarios
modos de afrontamiento del estrés
evaluación cognitiva
etapas del proceso de estrés
topic Stress
exams
pre-universitary
coping stress styles
cognitive evaluation
stages of stress procesess
estrés
examen
alumnos preuniversitarios
modos de afrontamiento del estrés
evaluación cognitiva
etapas del proceso de estrés
description We try to compare two theoretical-methodological approaches in order to identify factors that explain the dependent variables: evaluation stress and coping styles to this stress. On one side, Self theorists assume as independent variable of the evaluation stress the trait anxiety toward evaluation, and as independent variables of the coping stress styles the personal orientation (locus of control internal-external), and the cognitive style (dependence-independence of field). On the other side, theorists of behavior as process consider as independent variables of the first the cognitive evaluation of the exam and for the seconds tire stages of stress process (pre and post exam stages), The sample was 236 adolescents, of both genders, students of a pre-university academy, held by an university for direct acceptance, aged 16 to 18 years, selected by non probabilistic intentional sampling. Obtained results lead to the conclusion that the explanation about stress toward exams and the coping styles given for the theorists of behavior as process has more relationship with the facts than the given by self theorists.
publishDate 1998
dc.date.none.fl_str_mv 1998-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4836
10.15381/rinvp.v1i2.4836
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4836
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v1i2.4836
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/4836/3903
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 1998 Alberto Quintana Peña
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 1998 Alberto Quintana Peña
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 No. 2 (1998); 113-133
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 1 Núm. 2 (1998); 113-133
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238270215389184
score 13.836569
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).