Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000
Descripción del Articulo
Objectives: To determine users’ satisfaction in Peru Ministry of Health’s health centers (HC) and hospitals, to analyze the relation between users’ satisfaction and the socioeconomic variable, and to identify both the sociodemographic and accessibility factors related. Materials and Methods: Seconda...
| Autores: | , |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2005 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/1361 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1361 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Servicios de salud satisfacción de los consumidores de servicios de salud satisfacción del paciente calidad de la atención en salud Health services consumer satisfaction patient satisfaction quality of health care |
| id |
REVUNMSM_930dbec81f7d548ac219c80e1dc68003 |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/1361 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000Satisfacción de usuarios de los servicios de salud: Factores sociodemográficos y de accesibilidad asociados. Perú, 2000Seclén-Palacin, JuanDarras, ChristianServicios de saludsatisfacción de los consumidores de servicios de saludsatisfacción del pacientecalidad de la atención en saludHealth servicesconsumer satisfactionpatient satisfactionquality of health careObjectives: To determine users’ satisfaction in Peru Ministry of Health’s health centers (HC) and hospitals, to analyze the relation between users’ satisfaction and the socioeconomic variable, and to identify both the sociodemographic and accessibility factors related. Materials and Methods: Secondary analysis of the database of Peruvian Living Standards Survey (PLSS), year 2000; 376 health center and 327 hospital users were studied. The study variables were users’ satisfaction, socioeconomic level, socio-demographic variables and accessibility to care. Descriptive and multivariate statistics were applied. Results: The health center users show patterns different to the hospital users. Satisfaction was respectively 68,1% and 62,1% for health centers and hospitals. The users with less socioeconomic level showed greater satisfaction. Age, education, distance to health facilities and waiting time were related with users’ satisfaction. Conclusions: Socio-demographic, economic and accessibility to care factors associated to users’ satisfaction show specific characteristics according to location, probably due to difference between health facilities populations.Objetivos: Determinar el nivel de satisfacción del usuario (SU) en centros de salud (CS) y hospitales del MINSA; analizar la relación entre SU y nivel socioeconómico (NSE); e identificar los factores sociodemográficos y de accesibilidad asociados. Materiales y Métodos: Análisis secundario de los datos de Encuesta Nacional de Niveles de Vida (ENNIV) 2000. Fueron entrevistados 376 y 327 usuarios de los CS y hospitales, respectivamente. Las variables de estudio fueron SU, niveles socioeconómico y características sociodemográficas y accesibilidad para la atención. Se aplicó estadística descriptiva y multivariada. Resultados: Los usuarios de los establecimientos muestran características diferenciadas. La SU fue 68,1% y 62,1% para los CS y hospitales, respectivamente. Los usuarios de menor NSE presentaron mayor satisfacción. La edad, educación, distancia al establecimiento y el tiempo de espera presentan asociaciones con la SU. Conclusiones: Existen factores sociodemográficos, económicos y de accesibilidad para la atención, que muestran relación con la satisfacción del usuario; tales factores se comportan de manera particular según el tipo de establecimiento de salud (centro de salud, hospital), debido fundamentalmente a que la población usuaria es distinta. Esto último relativiza la comparación del nivel de satisfacción y de sus factores asociados entre tales establecimientos.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2005-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/136110.15381/anales.v66i2.1361Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 No. 2 (2005); 127-141Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 Núm. 2 (2005); 127-1411609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1361/1156Derechos de autor 2005 Juan Seclén-Palacin, Christian Darrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/13612020-04-14T20:57:47Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000 Satisfacción de usuarios de los servicios de salud: Factores sociodemográficos y de accesibilidad asociados. Perú, 2000 |
| title |
Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000 |
| spellingShingle |
Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000 Seclén-Palacin, Juan Servicios de salud satisfacción de los consumidores de servicios de salud satisfacción del paciente calidad de la atención en salud Health services consumer satisfaction patient satisfaction quality of health care |
| title_short |
Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000 |
| title_full |
Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000 |
| title_fullStr |
Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000 |
| title_full_unstemmed |
Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000 |
| title_sort |
Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000 |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Seclén-Palacin, Juan Darras, Christian |
| author |
Seclén-Palacin, Juan |
| author_facet |
Seclén-Palacin, Juan Darras, Christian |
| author_role |
author |
| author2 |
Darras, Christian |
| author2_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Servicios de salud satisfacción de los consumidores de servicios de salud satisfacción del paciente calidad de la atención en salud Health services consumer satisfaction patient satisfaction quality of health care |
| topic |
Servicios de salud satisfacción de los consumidores de servicios de salud satisfacción del paciente calidad de la atención en salud Health services consumer satisfaction patient satisfaction quality of health care |
| description |
Objectives: To determine users’ satisfaction in Peru Ministry of Health’s health centers (HC) and hospitals, to analyze the relation between users’ satisfaction and the socioeconomic variable, and to identify both the sociodemographic and accessibility factors related. Materials and Methods: Secondary analysis of the database of Peruvian Living Standards Survey (PLSS), year 2000; 376 health center and 327 hospital users were studied. The study variables were users’ satisfaction, socioeconomic level, socio-demographic variables and accessibility to care. Descriptive and multivariate statistics were applied. Results: The health center users show patterns different to the hospital users. Satisfaction was respectively 68,1% and 62,1% for health centers and hospitals. The users with less socioeconomic level showed greater satisfaction. Age, education, distance to health facilities and waiting time were related with users’ satisfaction. Conclusions: Socio-demographic, economic and accessibility to care factors associated to users’ satisfaction show specific characteristics according to location, probably due to difference between health facilities populations. |
| publishDate |
2005 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2005-06-13 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1361 10.15381/anales.v66i2.1361 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1361 |
| identifier_str_mv |
10.15381/anales.v66i2.1361 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1361/1156 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2005 Juan Seclén-Palacin, Christian Darras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2005 Juan Seclén-Palacin, Christian Darras https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 No. 2 (2005); 127-141 Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 Núm. 2 (2005); 127-141 1609-9419 1025-5583 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848424315658174464 |
| score |
13.856838 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).