Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000

Descripción del Articulo

Objectives: To determine users’ satisfaction in Peru Ministry of Health’s health centers (HC) and hospitals, to analyze the relation between users’ satisfaction and the socioeconomic variable, and to identify both the sociodemographic and accessibility factors related. Materials and Methods: Seconda...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Seclén-Palacin, Juan, Darras, Christian
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2005
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/1361
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1361
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Servicios de salud
satisfacción de los consumidores de servicios de salud
satisfacción del paciente
calidad de la atención en salud
Health services
consumer satisfaction
patient satisfaction
quality of health care
id REVUNMSM_930dbec81f7d548ac219c80e1dc68003
oai_identifier_str oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/1361
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000Satisfacción de usuarios de los servicios de salud: Factores sociodemográficos y de accesibilidad asociados. Perú, 2000Seclén-Palacin, JuanDarras, ChristianServicios de saludsatisfacción de los consumidores de servicios de saludsatisfacción del pacientecalidad de la atención en saludHealth servicesconsumer satisfactionpatient satisfactionquality of health careObjectives: To determine users’ satisfaction in Peru Ministry of Health’s health centers (HC) and hospitals, to analyze the relation between users’ satisfaction and the socioeconomic variable, and to identify both the sociodemographic and accessibility factors related. Materials and Methods: Secondary analysis of the database of Peruvian Living Standards Survey (PLSS), year 2000; 376 health center and 327 hospital users were studied. The study variables were users’ satisfaction, socioeconomic level, socio-demographic variables and accessibility to care. Descriptive and multivariate statistics were applied. Results: The health center users show patterns different to the hospital users. Satisfaction was respectively 68,1% and 62,1% for health centers and hospitals. The users with less socioeconomic level showed greater satisfaction. Age, education, distance to health facilities and waiting time were related with users’ satisfaction. Conclusions: Socio-demographic, economic and accessibility to care factors associated to users’ satisfaction show specific characteristics according to location, probably due to difference between health facilities populations.Objetivos: Determinar el nivel de satisfacción del usuario (SU) en centros de salud (CS) y hospitales del MINSA; analizar la relación entre SU y nivel socioeconómico (NSE); e identificar los factores sociodemográficos y de accesibilidad asociados. Materiales y Métodos: Análisis secundario de los datos de Encuesta Nacional de Niveles de Vida (ENNIV) 2000. Fueron entrevistados 376 y 327 usuarios de los CS y hospitales, respectivamente. Las variables de estudio fueron SU, niveles socioeconómico y características sociodemográficas y accesibilidad para la atención. Se aplicó estadística descriptiva y multivariada. Resultados: Los usuarios de los establecimientos muestran características diferenciadas. La SU fue 68,1% y 62,1% para los CS y hospitales, respectivamente. Los usuarios de menor NSE presentaron mayor satisfacción. La edad, educación, distancia al establecimiento y el tiempo de espera presentan asociaciones con la SU. Conclusiones: Existen factores sociodemográficos, económicos y de accesibilidad para la atención, que muestran relación con la satisfacción del usuario; tales factores se comportan de manera particular según el tipo de establecimiento de salud (centro de salud, hospital), debido fundamentalmente a que la población usuaria es distinta. Esto último relativiza la comparación del nivel de satisfacción y de sus factores asociados entre tales establecimientos.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2005-06-13info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/136110.15381/anales.v66i2.1361Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 No. 2 (2005); 127-141Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 Núm. 2 (2005); 127-1411609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1361/1156Derechos de autor 2005 Juan Seclén-Palacin, Christian Darrashttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/13612020-04-14T20:57:47Z
dc.title.none.fl_str_mv Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000
Satisfacción de usuarios de los servicios de salud: Factores sociodemográficos y de accesibilidad asociados. Perú, 2000
title Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000
spellingShingle Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000
Seclén-Palacin, Juan
Servicios de salud
satisfacción de los consumidores de servicios de salud
satisfacción del paciente
calidad de la atención en salud
Health services
consumer satisfaction
patient satisfaction
quality of health care
title_short Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000
title_full Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000
title_fullStr Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000
title_full_unstemmed Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000
title_sort Peruvian health services users’ satisfaction: Socio-demographic factors and accessibility. Peru 2000
dc.creator.none.fl_str_mv Seclén-Palacin, Juan
Darras, Christian
author Seclén-Palacin, Juan
author_facet Seclén-Palacin, Juan
Darras, Christian
author_role author
author2 Darras, Christian
author2_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Servicios de salud
satisfacción de los consumidores de servicios de salud
satisfacción del paciente
calidad de la atención en salud
Health services
consumer satisfaction
patient satisfaction
quality of health care
topic Servicios de salud
satisfacción de los consumidores de servicios de salud
satisfacción del paciente
calidad de la atención en salud
Health services
consumer satisfaction
patient satisfaction
quality of health care
description Objectives: To determine users’ satisfaction in Peru Ministry of Health’s health centers (HC) and hospitals, to analyze the relation between users’ satisfaction and the socioeconomic variable, and to identify both the sociodemographic and accessibility factors related. Materials and Methods: Secondary analysis of the database of Peruvian Living Standards Survey (PLSS), year 2000; 376 health center and 327 hospital users were studied. The study variables were users’ satisfaction, socioeconomic level, socio-demographic variables and accessibility to care. Descriptive and multivariate statistics were applied. Results: The health center users show patterns different to the hospital users. Satisfaction was respectively 68,1% and 62,1% for health centers and hospitals. The users with less socioeconomic level showed greater satisfaction. Age, education, distance to health facilities and waiting time were related with users’ satisfaction. Conclusions: Socio-demographic, economic and accessibility to care factors associated to users’ satisfaction show specific characteristics according to location, probably due to difference between health facilities populations.
publishDate 2005
dc.date.none.fl_str_mv 2005-06-13
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1361
10.15381/anales.v66i2.1361
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1361
identifier_str_mv 10.15381/anales.v66i2.1361
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/1361/1156
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2005 Juan Seclén-Palacin, Christian Darras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2005 Juan Seclén-Palacin, Christian Darras
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana
dc.source.none.fl_str_mv Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 No. 2 (2005); 127-141
Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 66 Núm. 2 (2005); 127-141
1609-9419
1025-5583
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848424315658174464
score 13.856838
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).