Academic Degrees: Beginning and Evolution
Descripción del Articulo
University, as an institution, appears in the XII Century, under two models: Parisian, where professors get together, and Bolognian, where students hired professor. The Parisian Model prevailed. From an organizational point of view, these Universities were guilds of professors, where the student was...
Autor: | |
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Formato: | artículo |
Fecha de Publicación: | 2000 |
Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
Lenguaje: | español |
OAI Identifier: | oai:ojs.csi.unmsm:article/4365 |
Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4365 |
Nivel de acceso: | acceso abierto |
Materia: | Higher education teaching profession doctoral degrees master degrees universities history Enseñanza superior docencia grado de doctor grado de maestría universidades historia |
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Academic Degrees: Beginning and EvolutionLos Grados Académicos: Surgimiento y EvoluciónMendoza Arana, PedroHigher educationteaching professiondoctoral degreesmaster degreesuniversitieshistoryEnseñanza superiordocenciagrado de doctorgrado de maestríauniversidadeshistoriaUniversity, as an institution, appears in the XII Century, under two models: Parisian, where professors get together, and Bolognian, where students hired professor. The Parisian Model prevailed. From an organizational point of view, these Universities were guilds of professors, where the student was in training. These groups of professors started to require certain formalities for group admission. In this context, Master and Doctor academic degrees were pre-requisites for a specific profession: University Professor.However, this profession was possible in such a time. Currently, the density of knowledge makes the mastery of a condition necessary but not sufficient for this profession. I propose that the Academic Degree of Master has lost its original specificity of being oriented towards the training of University Professors, and is now socially requested as a general training to become an expert in a certain area of knowledge. Similary, requeriments for University teaching must include Master Degree but also advanced training in the sciences and methods of learning.La Universidad, como institución, surge en el Siglo XII, bajo dos modelos: el modelo de París, como una agrupación de profesores, y el modelo de Bologna, como una grupación de alumnos que contrataban a los profesores. El primer modelo fue el que prevaleció. Desde un punto de vista organizativo, estas eran gremios de profesores, donde el estudiante era un aprendiz. Estos gremios de profesores, empezaron a requerir ciertas formalidades para la admisión a su grupo. En dicho contexto, los grados académicos de Máster o Doctor eran el requisito para poder ejercer una profesión específica, la de Profesor Universitario. En la actualidad, la densidad del conocimiento hace que una condición necesaria pero no suficiente para la docencia universitaria sea el dominio de la disciplina particular a enseñar. Sostengo que en la actualidad, el Grado Académico de Maestro ha perdido su especificidad de formación para la docencia universitaria, y se ha convertido en un grado de formación avanzada en un disciplina o área de conocimiento, si bien es cierto que, en tanto la docencia universitaria presupone este dominio, el grado de Maestro sería un requisito para ejercerla, complementado con formación avanzada en ciencias del aprendizaje. Por lo tanto, la formación del Maestro debe estar orientada a su uso real en la sociedad, que es el de formación como experto, mejorando su formación en áreas específicas de conocimiento, para las cuales el grado académico de Maestro implique la cualidad de experto en dicha área.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Medicina Humana2000-12-29info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/436510.15381/anales.v61i4.4365Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 61 No. 4 (2000); 278-284Anales de la Facultad de Medicina; Vol. 61 Núm. 4 (2000); 278-2841609-94191025-5583reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/anales/article/view/4365/3485Derechos de autor 2000 Pedro Mendoza Aranahttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/43652020-04-13T21:18:15Z |
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University, as an institution, appears in the XII Century, under two models: Parisian, where professors get together, and Bolognian, where students hired professor. The Parisian Model prevailed. From an organizational point of view, these Universities were guilds of professors, where the student was in training. These groups of professors started to require certain formalities for group admission. In this context, Master and Doctor academic degrees were pre-requisites for a specific profession: University Professor.However, this profession was possible in such a time. Currently, the density of knowledge makes the mastery of a condition necessary but not sufficient for this profession. I propose that the Academic Degree of Master has lost its original specificity of being oriented towards the training of University Professors, and is now socially requested as a general training to become an expert in a certain area of knowledge. Similary, requeriments for University teaching must include Master Degree but also advanced training in the sciences and methods of learning. |
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