Bunge’s systemic approach: An epistemological approach to the analysis of education

Descripción del Articulo

This paper aims to examine Bunge’s fundamental contribution to systemic theory and propose a theoretical extension using Elster’s theory of rational action, basically incorporating his mixed (causal-intentional) or interactionist explanation. The answer will be a theoretical synthesis that will allo...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Ramos Ramos, Cristian Yosimar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2023
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/24487
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/24487
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:epistemología
ciencias sociales
educación
sistemismo
interaccionismo
epistemology
social sciences
education
systemism
interactionism
id REVUNMSM_6c338a53c3b1d1e27b6db35587e8c19c
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/24487
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Bunge’s systemic approach: An epistemological approach to the analysis of educationEl enfoque sistémico de Bunge: un acercamiento epistemológico al análisis de la educaciónRamos Ramos, Cristian YosimarRamos Ramos, Cristian Yosimarepistemologíaciencias socialeseducaciónsistemismointeraccionismoepistemologysocial scienceseducationsystemisminteractionismThis paper aims to examine Bunge’s fundamental contribution to systemic theory and propose a theoretical extension using Elster’s theory of rational action, basically incorporating his mixed (causal-intentional) or interactionist explanation. The answer will be a theoretical synthesis that will allow us to explain the complex interactions, provided that all rational action works within a system. El presente trabajo tiene como objetivo examinar el aporte fundamental de Bunge a la teoría sistémica y proponer una ampliación teórica utilizando la teoría de la acción racional de Elster e incorporando básicamente su explicación mixta (causal-intencional) o interaccionista. La respuesta será una síntesis teórica que nos permitirá explicar las complejas interacciones, siempre que toda acción racional funcione dentro de un sistema. Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2023-07-01info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2448710.15381/tesis.v16i22.24487Tesis (Lima); Vol. 16 No. 22 (2023): January - June; 99-107Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 22 (2023): Enero - Junio; 99-1072707-63341995-696710.15381/tesis.v16i22reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/24487/20040Derechos de autor 2023 Cristian Yosimar Ramos Ramoshttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/244872023-10-23T16:28:08Z
dc.title.none.fl_str_mv Bunge’s systemic approach: An epistemological approach to the analysis of education
El enfoque sistémico de Bunge: un acercamiento epistemológico al análisis de la educación
title Bunge’s systemic approach: An epistemological approach to the analysis of education
spellingShingle Bunge’s systemic approach: An epistemological approach to the analysis of education
Ramos Ramos, Cristian Yosimar
epistemología
ciencias sociales
educación
sistemismo
interaccionismo
epistemology
social sciences
education
systemism
interactionism
title_short Bunge’s systemic approach: An epistemological approach to the analysis of education
title_full Bunge’s systemic approach: An epistemological approach to the analysis of education
title_fullStr Bunge’s systemic approach: An epistemological approach to the analysis of education
title_full_unstemmed Bunge’s systemic approach: An epistemological approach to the analysis of education
title_sort Bunge’s systemic approach: An epistemological approach to the analysis of education
dc.creator.none.fl_str_mv Ramos Ramos, Cristian Yosimar
Ramos Ramos, Cristian Yosimar
author Ramos Ramos, Cristian Yosimar
author_facet Ramos Ramos, Cristian Yosimar
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv epistemología
ciencias sociales
educación
sistemismo
interaccionismo
epistemology
social sciences
education
systemism
interactionism
topic epistemología
ciencias sociales
educación
sistemismo
interaccionismo
epistemology
social sciences
education
systemism
interactionism
description This paper aims to examine Bunge’s fundamental contribution to systemic theory and propose a theoretical extension using Elster’s theory of rational action, basically incorporating his mixed (causal-intentional) or interactionist explanation. The answer will be a theoretical synthesis that will allow us to explain the complex interactions, provided that all rational action works within a system.
publishDate 2023
dc.date.none.fl_str_mv 2023-07-01
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/24487
10.15381/tesis.v16i22.24487
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/24487
identifier_str_mv 10.15381/tesis.v16i22.24487
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/24487/20040
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2023 Cristian Yosimar Ramos Ramos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2023 Cristian Yosimar Ramos Ramos
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 16 No. 22 (2023): January - June; 99-107
Tesis (Lima); Vol. 16 Núm. 22 (2023): Enero - Junio; 99-107
2707-6334
1995-6967
10.15381/tesis.v16i22
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238325657796608
score 13.971837
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).