Economic literacy program on entrepreneurship behaviors in quechua speakers rural landscapes residents, Caraz

Descripción del Articulo

The effectiveness of economic literacy program in the development of entrepreneurial behaviors in Quechua speaking people Caraz, Ancash was studied. Economic literacy conceived as a valid strategy in the intergenerational transmission of knowledge to the formation of basic economics applied to the m...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Paredes Tarazona, Mildred, Hernandez V., Héctor, Campos Pacheco, Emma, Morocho Seminario, Juan, Quesada Murillo, María Rosario
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2014
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/11257
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/11257
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Economic literacy
entrepreneurship
economic perceptions
attitudes toward entrepreneurship
intergenerational transmission
cultural product
Alfabetización económica
emprendimiento
percepción económica
actitudes hacia el emprendimiento
transmisión intergeneracional
producto cultural
id REVUNMSM_41a52c5b98bd16052d6f19a159ad5605
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/11257
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Economic literacy program on entrepreneurship behaviors in quechua speakers rural landscapes residents, CarazPrograma de alfabetización económica sobre conductas de emprendimiento en pobladores quechua hablantes de caseríos de CarazParedes Tarazona, MildredHernandez V., HéctorCampos Pacheco, EmmaMorocho Seminario, JuanQuesada Murillo, María RosarioEconomic literacyentrepreneurshipeconomic perceptionsattitudes toward entrepreneurshipintergenerational transmissioncultural productAlfabetización económicaemprendimientopercepción económicaactitudes hacia el emprendimientotransmisión intergeneracionalproducto culturalThe effectiveness of economic literacy program in the development of entrepreneurial behaviors in Quechua speaking people Caraz, Ancash was studied. Economic literacy conceived as a valid strategy in the intergenerational transmission of knowledge to the formation of basic economics applied to the management of production units. A quasi-experimental pre and post-test, and qualitative around collective imaginary design was used. Economic Literacy Program, independent variable, and entrepreneurial behavior, dependent variable; observed in the sample of the experimental group consisting of rural landscape residents collaborators Queral and control group, parents of 3rd grade of IE 2 de Mayo, Caraz. Was applied: Questionnaire knowledge of knowledge, Behavior Observation Record Entrepreneurship (ROCE-2010) and the Scale of Attitudes Toward Entrepreneurship (EAE-2010 Reliability 0.83). Descriptive statistical and inferential the nonparametric data were analyzed. It was found that the Program of Economic Literacy affects behaviors Entrepreneurship, also expressed in the formation of a productive unit that had a commercialized and reinvested a product of their cultural expression (UNESCO, 2005) production.Se estudió la efectividad del programa de alfabetización económica en el desarrollo de conductas de emprendimiento en pobladores quechua hablantes de Caraz, Ancash. La alfabetización económica concebida como estrategia válida en la transmisión de saberes intergeneracionales para la formación de conceptos básicos de economía aplicados a la gestión de unidades productivas. Se empleó un diseño cuasiexperimental con pre y postprueba, y cualitativa en torno al imaginario colectivo. El programa de alfabetización económica, variable independiente, y las conductas de emprendimiento, variable dependiente; observadas en la muestra del grupo experimental constituida por colaboradores del Caserío Queral y grupo de control, padres de familia del 3er grado de la I. E. 2 de Mayo de Caraz. Se aplicó: Cuestionario de conocimiento de saberes, Registro de Observación de Conductas de Emprendimiento (ROCE-2010) y la Escala de Actitudes hacia el Emprendimiento (EAE-2010 Confiabilidad de 0,83). Mediante estadísticos descriptivos e inferenciales no paramétricos se analizaron la data. Se encontró que El programa de alfabetización económica afecta las conductas de emprendimiento, expresa asimismo en la formación de una unidad productiva que tuvo una producción comercializada y reinvertida de un producto de su expresión cultural (UNESCO, 2005). Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2014-12-31info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/1125710.15381/rinvp.v17i2.11257Revista de Investigación en Psicología; Vol. 17 No. 2 (2014); 39-57Revista de Investigación en Psicología; Vol. 17 Núm. 2 (2014); 39-571609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/11257/11622Derechos de autor 2014 Mildred Paredes Tarazona, Héctor Hernandez V., Emma Campos Pacheco, Juan Morocho Seminario, Rosario Quezada Murillohttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/112572020-04-22T18:20:53Z
dc.title.none.fl_str_mv Economic literacy program on entrepreneurship behaviors in quechua speakers rural landscapes residents, Caraz
Programa de alfabetización económica sobre conductas de emprendimiento en pobladores quechua hablantes de caseríos de Caraz
title Economic literacy program on entrepreneurship behaviors in quechua speakers rural landscapes residents, Caraz
spellingShingle Economic literacy program on entrepreneurship behaviors in quechua speakers rural landscapes residents, Caraz
Paredes Tarazona, Mildred
Economic literacy
entrepreneurship
economic perceptions
attitudes toward entrepreneurship
intergenerational transmission
cultural product
Alfabetización económica
emprendimiento
percepción económica
actitudes hacia el emprendimiento
transmisión intergeneracional
producto cultural
title_short Economic literacy program on entrepreneurship behaviors in quechua speakers rural landscapes residents, Caraz
title_full Economic literacy program on entrepreneurship behaviors in quechua speakers rural landscapes residents, Caraz
title_fullStr Economic literacy program on entrepreneurship behaviors in quechua speakers rural landscapes residents, Caraz
title_full_unstemmed Economic literacy program on entrepreneurship behaviors in quechua speakers rural landscapes residents, Caraz
title_sort Economic literacy program on entrepreneurship behaviors in quechua speakers rural landscapes residents, Caraz
dc.creator.none.fl_str_mv Paredes Tarazona, Mildred
Hernandez V., Héctor
Campos Pacheco, Emma
Morocho Seminario, Juan
Quesada Murillo, María Rosario
author Paredes Tarazona, Mildred
author_facet Paredes Tarazona, Mildred
Hernandez V., Héctor
Campos Pacheco, Emma
Morocho Seminario, Juan
Quesada Murillo, María Rosario
author_role author
author2 Hernandez V., Héctor
Campos Pacheco, Emma
Morocho Seminario, Juan
Quesada Murillo, María Rosario
author2_role author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv Economic literacy
entrepreneurship
economic perceptions
attitudes toward entrepreneurship
intergenerational transmission
cultural product
Alfabetización económica
emprendimiento
percepción económica
actitudes hacia el emprendimiento
transmisión intergeneracional
producto cultural
topic Economic literacy
entrepreneurship
economic perceptions
attitudes toward entrepreneurship
intergenerational transmission
cultural product
Alfabetización económica
emprendimiento
percepción económica
actitudes hacia el emprendimiento
transmisión intergeneracional
producto cultural
description The effectiveness of economic literacy program in the development of entrepreneurial behaviors in Quechua speaking people Caraz, Ancash was studied. Economic literacy conceived as a valid strategy in the intergenerational transmission of knowledge to the formation of basic economics applied to the management of production units. A quasi-experimental pre and post-test, and qualitative around collective imaginary design was used. Economic Literacy Program, independent variable, and entrepreneurial behavior, dependent variable; observed in the sample of the experimental group consisting of rural landscape residents collaborators Queral and control group, parents of 3rd grade of IE 2 de Mayo, Caraz. Was applied: Questionnaire knowledge of knowledge, Behavior Observation Record Entrepreneurship (ROCE-2010) and the Scale of Attitudes Toward Entrepreneurship (EAE-2010 Reliability 0.83). Descriptive statistical and inferential the nonparametric data were analyzed. It was found that the Program of Economic Literacy affects behaviors Entrepreneurship, also expressed in the formation of a productive unit that had a commercialized and reinvested a product of their cultural expression (UNESCO, 2005) production.
publishDate 2014
dc.date.none.fl_str_mv 2014-12-31
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/11257
10.15381/rinvp.v17i2.11257
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/11257
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v17i2.11257
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/11257/11622
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 17 No. 2 (2014); 39-57
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 17 Núm. 2 (2014); 39-57
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238271058444288
score 13.888049
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).