Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe

Descripción del Articulo

The basic objective of this research was to conduct psychometric adaptation of the Spanish version of the Aggression Questionnaire (Buss and Perry, 1992; Andreu, Peña and Grana, 2002). It was worked with 3,632 from 10 to 16 years, of both sexes, of 1 º to 5 º degree of secondary education, fromdiffe...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autores: Matalinares Calvet, María, Yaringaño L., Juan, Uceda E., Joel, Fernández A., Erika, Huari T., Yasmin, Campos G., Alonso
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2012
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/3674
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3674
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:aggression questionnaire
adaptation
reliability
validity
cuestionario de Agresividad
adaptación
confiabilidad
validez
id REVUNMSM_3882bbd0724a2651e976f730394e4144
oai_identifier_str oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/3674
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and PeEstudio psicométrico de la versión española del cuestionario de agresión de Buss y PerryMatalinares Calvet, MaríaYaringaño L., JuanUceda E., JoelFernández A., ErikaHuari T., YasminCampos G., Alonsoaggression questionnaireadaptationreliabilityvaliditycuestionario de AgresividadadaptaciónconfiabilidadvalidezThe basic objective of this research was to conduct psychometric adaptation of the Spanish version of the Aggression Questionnaire (Buss and Perry, 1992; Andreu, Peña and Grana, 2002). It was worked with 3,632 from 10 to 16 years, of both sexes, of 1 º to 5 º degree of secondary education, fromdifferent educational institutions of the coast, highlands and jungle of Peru. This study analyzes the structure of the questionnaire through exploratory factor analysis evidencing the model proposed by Buss and determines acceptable internal consistency. The results obtained show an acceptable fit to the four-factor model, adequate internal consistency, scales percentile and interpretative rules.El objetivo básico de la presente investigación fue realizar la adaptación psicométrica de la versión española del Cuestionario de Agresión (Buss y Perry, 1992; Andreu, Peña y Graña, 2002). Se trabajó con 3,632 sujetos, de 10 a 19 años, de ambos sexos, de 1º a 5º de secundaria, procedentesde distintas instituciones educativas de la costa, sierra y selva del Perú. El estudio analiza la estructura del cuestionario mediante el análisis factorial exploratorio evidenciando el modelo planteado por Bussy determina la consistencia interna aceptable. Los resultados obtenidos demuestran un ajuste aceptable al modelo de cuatro factores, una consistencia interna adecuada, baremos percentilares y normas interpretativas.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2012-07-16info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/367410.15381/rinvp.v15i1.3674Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 No. 1 (2012); 147-161Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 1 (2012); 147-1611609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3674/2947Derechos de autor 2012 María Matalinares Calvet, Juan Yaringaño L., Joel Uceda E., Erika Fernández A., Yasmin Huari T., Alonso Campos G.https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/36742020-04-22T17:34:22Z
dc.title.none.fl_str_mv Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
Estudio psicométrico de la versión española del cuestionario de agresión de Buss y Perry
title Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
spellingShingle Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
Matalinares Calvet, María
aggression questionnaire
adaptation
reliability
validity
cuestionario de Agresividad
adaptación
confiabilidad
validez
title_short Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
title_full Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
title_fullStr Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
title_full_unstemmed Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
title_sort Psychometric study of spanish version of aggression questionnaire Buss and Pe
dc.creator.none.fl_str_mv Matalinares Calvet, María
Yaringaño L., Juan
Uceda E., Joel
Fernández A., Erika
Huari T., Yasmin
Campos G., Alonso
author Matalinares Calvet, María
author_facet Matalinares Calvet, María
Yaringaño L., Juan
Uceda E., Joel
Fernández A., Erika
Huari T., Yasmin
Campos G., Alonso
author_role author
author2 Yaringaño L., Juan
Uceda E., Joel
Fernández A., Erika
Huari T., Yasmin
Campos G., Alonso
author2_role author
author
author
author
author
dc.subject.none.fl_str_mv aggression questionnaire
adaptation
reliability
validity
cuestionario de Agresividad
adaptación
confiabilidad
validez
topic aggression questionnaire
adaptation
reliability
validity
cuestionario de Agresividad
adaptación
confiabilidad
validez
description The basic objective of this research was to conduct psychometric adaptation of the Spanish version of the Aggression Questionnaire (Buss and Perry, 1992; Andreu, Peña and Grana, 2002). It was worked with 3,632 from 10 to 16 years, of both sexes, of 1 º to 5 º degree of secondary education, fromdifferent educational institutions of the coast, highlands and jungle of Peru. This study analyzes the structure of the questionnaire through exploratory factor analysis evidencing the model proposed by Buss and determines acceptable internal consistency. The results obtained show an acceptable fit to the four-factor model, adequate internal consistency, scales percentile and interpretative rules.
publishDate 2012
dc.date.none.fl_str_mv 2012-07-16
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3674
10.15381/rinvp.v15i1.3674
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3674
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v15i1.3674
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3674/2947
dc.rights.none.fl_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 No. 1 (2012); 147-161
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 15 Núm. 1 (2012); 147-161
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848424433986830336
score 13.870318
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).