The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith
Descripción del Articulo
This article develops a reading from narratology and the formal elements of painting to account for the particularities of the novel The predominance of faith (2020) by the Peruvian narrator Gonzalo Portals Zubiate (Lima, 1961-2023). The work establishes relationships between the paintings of the Ba...
| Autor: | |
|---|---|
| Formato: | artículo |
| Fecha de Publicación: | 2024 |
| Institución: | Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Repositorio: | Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| Lenguaje: | español |
| OAI Identifier: | oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/29122 |
| Enlace del recurso: | https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/29122 |
| Nivel de acceso: | acceso abierto |
| Materia: | Baroque Gonzalo Portals El predominio de la fe Caravaggio narrador cínico Barroco narrador |
| id |
REVUNMSM_0e906af5972802128d9f1e8981c38a0e |
|---|---|
| oai_identifier_str |
oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/29122 |
| network_acronym_str |
REVUNMSM |
| network_name_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository_id_str |
|
| spelling |
The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faithEl Barroco, la figura del narrador y la composición en El predominio de la feEscobar Tapia, Héctor OmarEscobar Tapia, Héctor OmarBaroqueGonzalo PortalsEl predominio de la feCaravaggionarrador cínicoBarrocoGonzalo PortalsEl predominio de la feCaravaggionarradorThis article develops a reading from narratology and the formal elements of painting to account for the particularities of the novel The predominance of faith (2020) by the Peruvian narrator Gonzalo Portals Zubiate (Lima, 1961-2023). The work establishes relationships between the paintings of the Baroque artist Michelangelo Merisi da Caravaggio (Milan, 1571) and the narrative elements of the novel. In addition, it is proposed that in the novel there is a cynical narrator who hides information from the reader. In this way, the article affirms that the novel The predominance of faith establishes new levels of interpretation and intertextuality.El presente artículo desarrolla una lectura desde la narratología y los elementos formales de la pintura para dar cuenta de las particularidades de la novela El predominio de la fe (2020) del narrador peruano Gonzalo Portals Zubiate (Lima, 1961-2023). El trabajo establece relaciones entre las pinturas del artista barroco Michelangelo Merisi da Caravaggio (Milán, 1571-1610) y los elementos narrativos de la novela. Además, se propone que en la novela existe un narrador cínico que le oculta información al lector. De esta manera, el artículo afirma que la novela El predominio de la fe establece nuevos niveles de interpretación e intertextualidad.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2024-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2912210.15381/tesis.v17i24.29122Tesis (Lima); Vol. 17 Núm. 24 (2024): Enero - Junio; 359-369Tesis (Lima); Vol. 17 No. 24 (2024): Enero - Junio; 359-3692707-63341995-696710.15381/tesis.v17i24reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/29122/21413Derechos de autor 2024 Héctor Omar Escobar Tapiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/291222025-10-17T16:21:28Z |
| dc.title.none.fl_str_mv |
The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith El Barroco, la figura del narrador y la composición en El predominio de la fe |
| title |
The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith |
| spellingShingle |
The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith Escobar Tapia, Héctor Omar Baroque Gonzalo Portals El predominio de la fe Caravaggio narrador cínico Barroco Gonzalo Portals El predominio de la fe Caravaggio narrador |
| title_short |
The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith |
| title_full |
The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith |
| title_fullStr |
The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith |
| title_full_unstemmed |
The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith |
| title_sort |
The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith |
| dc.creator.none.fl_str_mv |
Escobar Tapia, Héctor Omar Escobar Tapia, Héctor Omar |
| author |
Escobar Tapia, Héctor Omar |
| author_facet |
Escobar Tapia, Héctor Omar |
| author_role |
author |
| dc.subject.none.fl_str_mv |
Baroque Gonzalo Portals El predominio de la fe Caravaggio narrador cínico Barroco Gonzalo Portals El predominio de la fe Caravaggio narrador |
| topic |
Baroque Gonzalo Portals El predominio de la fe Caravaggio narrador cínico Barroco Gonzalo Portals El predominio de la fe Caravaggio narrador |
| description |
This article develops a reading from narratology and the formal elements of painting to account for the particularities of the novel The predominance of faith (2020) by the Peruvian narrator Gonzalo Portals Zubiate (Lima, 1961-2023). The work establishes relationships between the paintings of the Baroque artist Michelangelo Merisi da Caravaggio (Milan, 1571) and the narrative elements of the novel. In addition, it is proposed that in the novel there is a cynical narrator who hides information from the reader. In this way, the article affirms that the novel The predominance of faith establishes new levels of interpretation and intertextuality. |
| publishDate |
2024 |
| dc.date.none.fl_str_mv |
2024-10-03 |
| dc.type.none.fl_str_mv |
info:eu-repo/semantics/article info:eu-repo/semantics/publishedVersion |
| format |
article |
| status_str |
publishedVersion |
| dc.identifier.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/29122 10.15381/tesis.v17i24.29122 |
| url |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/29122 |
| identifier_str_mv |
10.15381/tesis.v17i24.29122 |
| dc.language.none.fl_str_mv |
spa |
| language |
spa |
| dc.relation.none.fl_str_mv |
https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/29122/21413 |
| dc.rights.none.fl_str_mv |
Derechos de autor 2024 Héctor Omar Escobar Tapia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 info:eu-repo/semantics/openAccess |
| rights_invalid_str_mv |
Derechos de autor 2024 Héctor Omar Escobar Tapia https://creativecommons.org/licenses/by/4.0 |
| eu_rights_str_mv |
openAccess |
| dc.format.none.fl_str_mv |
application/pdf |
| dc.publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| publisher.none.fl_str_mv |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas |
| dc.source.none.fl_str_mv |
Tesis (Lima); Vol. 17 Núm. 24 (2024): Enero - Junio; 359-369 Tesis (Lima); Vol. 17 No. 24 (2024): Enero - Junio; 359-369 2707-6334 1995-6967 10.15381/tesis.v17i24 reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos instacron:UNMSM |
| instname_str |
Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| instacron_str |
UNMSM |
| institution |
UNMSM |
| reponame_str |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| collection |
Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos |
| repository.name.fl_str_mv |
|
| repository.mail.fl_str_mv |
|
| _version_ |
1848424684818792448 |
| score |
13.850303 |
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).