The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith

Descripción del Articulo

This article develops a reading from narratology and the formal elements of painting to account for the particularities of the novel The predominance of faith (2020) by the Peruvian narrator Gonzalo Portals Zubiate (Lima, 1961-2023). The work establishes relationships between the paintings of the Ba...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Escobar Tapia, Héctor Omar
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2024
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/29122
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/29122
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:Baroque
Gonzalo Portals
El predominio de la fe
Caravaggio
narrador cínico
Barroco
narrador
id REVUNMSM_0e906af5972802128d9f1e8981c38a0e
oai_identifier_str oai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/29122
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faithEl Barroco, la figura del narrador y la composición en El predominio de la feEscobar Tapia, Héctor OmarEscobar Tapia, Héctor OmarBaroqueGonzalo PortalsEl predominio de la feCaravaggionarrador cínicoBarrocoGonzalo PortalsEl predominio de la feCaravaggionarradorThis article develops a reading from narratology and the formal elements of painting to account for the particularities of the novel The predominance of faith (2020) by the Peruvian narrator Gonzalo Portals Zubiate (Lima, 1961-2023). The work establishes relationships between the paintings of the Baroque artist Michelangelo Merisi da Caravaggio (Milan, 1571) and the narrative elements of the novel. In addition, it is proposed that in the novel there is a cynical narrator who hides information from the reader. In this way, the article affirms that the novel The predominance of faith establishes new levels of interpretation and intertextuality.El presente artículo desarrolla una lectura desde la narratología y los elementos formales de la pintura para dar cuenta de las particularidades de la novela El predominio de la fe (2020) del narrador peruano Gonzalo Portals Zubiate (Lima, 1961-2023). El trabajo establece relaciones entre las pinturas del artista barroco Michelangelo Merisi da Caravaggio (Milán, 1571-1610) y los elementos narrativos de la novela. Además, se propone que en la novela existe un narrador cínico que le oculta información al lector. De esta manera, el artículo afirma que la novela El predominio de la fe establece nuevos niveles de interpretación e intertextualidad.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas2024-10-03info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/2912210.15381/tesis.v17i24.29122Tesis (Lima); Vol. 17 Núm. 24 (2024): Enero - Junio; 359-369Tesis (Lima); Vol. 17 No. 24 (2024): Enero - Junio; 359-3692707-63341995-696710.15381/tesis.v17i24reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/29122/21413Derechos de autor 2024 Héctor Omar Escobar Tapiahttps://creativecommons.org/licenses/by/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe:article/291222025-10-17T16:21:28Z
dc.title.none.fl_str_mv The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith
El Barroco, la figura del narrador y la composición en El predominio de la fe
title The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith
spellingShingle The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith
Escobar Tapia, Héctor Omar
Baroque
Gonzalo Portals
El predominio de la fe
Caravaggio
narrador cínico
Barroco
Gonzalo Portals
El predominio de la fe
Caravaggio
narrador
title_short The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith
title_full The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith
title_fullStr The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith
title_full_unstemmed The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith
title_sort The Baroque, the figure of the narrator and composition in The predominance of faith
dc.creator.none.fl_str_mv Escobar Tapia, Héctor Omar
Escobar Tapia, Héctor Omar
author Escobar Tapia, Héctor Omar
author_facet Escobar Tapia, Héctor Omar
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv Baroque
Gonzalo Portals
El predominio de la fe
Caravaggio
narrador cínico
Barroco
Gonzalo Portals
El predominio de la fe
Caravaggio
narrador
topic Baroque
Gonzalo Portals
El predominio de la fe
Caravaggio
narrador cínico
Barroco
Gonzalo Portals
El predominio de la fe
Caravaggio
narrador
description This article develops a reading from narratology and the formal elements of painting to account for the particularities of the novel The predominance of faith (2020) by the Peruvian narrator Gonzalo Portals Zubiate (Lima, 1961-2023). The work establishes relationships between the paintings of the Baroque artist Michelangelo Merisi da Caravaggio (Milan, 1571) and the narrative elements of the novel. In addition, it is proposed that in the novel there is a cynical narrator who hides information from the reader. In this way, the article affirms that the novel The predominance of faith establishes new levels of interpretation and intertextuality.
publishDate 2024
dc.date.none.fl_str_mv 2024-10-03
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/29122
10.15381/tesis.v17i24.29122
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/29122
identifier_str_mv 10.15381/tesis.v17i24.29122
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/tesis/article/view/29122/21413
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2024 Héctor Omar Escobar Tapia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2024 Héctor Omar Escobar Tapia
https://creativecommons.org/licenses/by/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Letras y Ciencias Humanas
dc.source.none.fl_str_mv Tesis (Lima); Vol. 17 Núm. 24 (2024): Enero - Junio; 359-369
Tesis (Lima); Vol. 17 No. 24 (2024): Enero - Junio; 359-369
2707-6334
1995-6967
10.15381/tesis.v17i24
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1848424684818792448
score 13.850303
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).