Aspects of the construction of knowledge about the society

Descripción del Articulo

Childrens must construct models or representations of the social reality in which it lives, to try to give a sense to the world that surrounds to him and in addition those representations serve as frame for their action. Most of those mental representations are not simple copies of those of the adul...

Descripción completa

Detalles Bibliográficos
Autor: Delval, Juan
Formato: artículo
Fecha de Publicación:2007
Institución:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Repositorio:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
Lenguaje:español
OAI Identifier:oai:ojs.csi.unmsm:article/3906
Enlace del recurso:https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3906
Nivel de acceso:acceso abierto
Materia:children’s understanding of society
constructivism
social representations
economic notions
comprensión infantil de la sociedad
constructivismo
representaciones sociales
nociones económicas
id REVUNMSM_09e01c4f2550ce50166f919e49d404c2
oai_identifier_str oai:ojs.csi.unmsm:article/3906
network_acronym_str REVUNMSM
network_name_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository_id_str
spelling Aspects of the construction of knowledge about the societyAspectos de la construcción del conocimiento sobre la sociedadDelval, Juanchildren’s understanding of societyconstructivismsocial representationseconomic notionscomprensión infantil de la sociedadconstructivismorepresentaciones socialesnociones económicasChildrens must construct models or representations of the social reality in which it lives, to try to give a sense to the world that surrounds to him and in addition those representations serve as frame for their action. Most of those mental representations are not simple copies of those of the adults, but that they constitute a personal construction and they differ qualitatively from those of the greater ones. The study of the development of the knowledge on the society in the boy attracts attention on the part of the investigators more and more. Three are main the theoretical approaches. The constructivista position, according to which the boy must make his own construction of the knowledge with the help of the intellectual instruments which he has. The tradition of the study of the social representations originated in the sociology French and renewed by Moscovici, and the historical-cultural psychology of vygotskiana tradition. The first position puts the accent on the activity of the subject, whereas the other two emphasize the environmental influences and constitute a necessary counterpoint of the constructivista position. Nevertheless, the existence of infantile beliefs different from those of the adults and the social context, and the universalidad of some of these beliefs forces not to forget the personal work to us construction that it has to make the subject.El niño tiene que construir modelos o representaciones de la realidad social en la que vive, para tratar de dar un sentido al mundo que le rodea y además esas representaciones sirven de marco para su acción. La mayor parte de esas representaciones mentales no son simples copias de las de los adultos, sino que constituyen una construcción personal y difieren cualitativamente de las de los mayores. El estudio del desarrollo del conocimiento sobre la sociedad en el niño atrae cada vez más atención por parte de los investigadores. Tres son los enfoques teóricos principales. La posición constructivista, según la cual el niño tiene que realizar su propia construcción de los conocimientos con ayuda de los instrumentos intelectuales de que dispone. La tradición del estudio de las representaciones sociales originada en la sociología francesa y renovada por Moscovici, y la psicología histórico-cultural de tradición vygotskiana. La primera posición pone el acento sobre la actividad del sujeto, mientras que las otra dos enfatizan las influencias ambientales y constituyen un necesario contrapunto de la posición constructivista. Sin embargo, la existencia de creencias infantiles diferentes de las de los adultos y del contexto social, y la universalidad de algunas de estas creencias nos obligan a no olvidar la labor personal de construcción que tiene que realizar el sujeto.Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología2007-06-18info:eu-repo/semantics/articleinfo:eu-repo/semantics/publishedVersionapplication/pdfhttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/390610.15381/rinvp.v10i1.3906Revista de Investigación en Psicología; Vol. 10 No. 1 (2007); 9-48Revista de Investigación en Psicología; Vol. 10 Núm. 1 (2007); 9-481609-74751560-909Xreponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstname:Universidad Nacional Mayor de San Marcosinstacron:UNMSMspahttps://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3906/3130Derechos de autor 2007 Juan Delvalhttps://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0info:eu-repo/semantics/openAccessoai:ojs.csi.unmsm:article/39062020-04-21T17:43:52Z
dc.title.none.fl_str_mv Aspects of the construction of knowledge about the society
Aspectos de la construcción del conocimiento sobre la sociedad
title Aspects of the construction of knowledge about the society
spellingShingle Aspects of the construction of knowledge about the society
Delval, Juan
children’s understanding of society
constructivism
social representations
economic notions
comprensión infantil de la sociedad
constructivismo
representaciones sociales
nociones económicas
title_short Aspects of the construction of knowledge about the society
title_full Aspects of the construction of knowledge about the society
title_fullStr Aspects of the construction of knowledge about the society
title_full_unstemmed Aspects of the construction of knowledge about the society
title_sort Aspects of the construction of knowledge about the society
dc.creator.none.fl_str_mv Delval, Juan
author Delval, Juan
author_facet Delval, Juan
author_role author
dc.subject.none.fl_str_mv children’s understanding of society
constructivism
social representations
economic notions
comprensión infantil de la sociedad
constructivismo
representaciones sociales
nociones económicas
topic children’s understanding of society
constructivism
social representations
economic notions
comprensión infantil de la sociedad
constructivismo
representaciones sociales
nociones económicas
description Childrens must construct models or representations of the social reality in which it lives, to try to give a sense to the world that surrounds to him and in addition those representations serve as frame for their action. Most of those mental representations are not simple copies of those of the adults, but that they constitute a personal construction and they differ qualitatively from those of the greater ones. The study of the development of the knowledge on the society in the boy attracts attention on the part of the investigators more and more. Three are main the theoretical approaches. The constructivista position, according to which the boy must make his own construction of the knowledge with the help of the intellectual instruments which he has. The tradition of the study of the social representations originated in the sociology French and renewed by Moscovici, and the historical-cultural psychology of vygotskiana tradition. The first position puts the accent on the activity of the subject, whereas the other two emphasize the environmental influences and constitute a necessary counterpoint of the constructivista position. Nevertheless, the existence of infantile beliefs different from those of the adults and the social context, and the universalidad of some of these beliefs forces not to forget the personal work to us construction that it has to make the subject.
publishDate 2007
dc.date.none.fl_str_mv 2007-06-18
dc.type.none.fl_str_mv info:eu-repo/semantics/article
info:eu-repo/semantics/publishedVersion
format article
status_str publishedVersion
dc.identifier.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3906
10.15381/rinvp.v10i1.3906
url https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3906
identifier_str_mv 10.15381/rinvp.v10i1.3906
dc.language.none.fl_str_mv spa
language spa
dc.relation.none.fl_str_mv https://revistasinvestigacion.unmsm.edu.pe/index.php/psico/article/view/3906/3130
dc.rights.none.fl_str_mv Derechos de autor 2007 Juan Delval
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
info:eu-repo/semantics/openAccess
rights_invalid_str_mv Derechos de autor 2007 Juan Delval
https://creativecommons.org/licenses/by-nc-sa/4.0
eu_rights_str_mv openAccess
dc.format.none.fl_str_mv application/pdf
dc.publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
publisher.none.fl_str_mv Universidad Nacional Mayor de San Marcos, Facultad de Psicología
dc.source.none.fl_str_mv Revista de Investigación en Psicología; Vol. 10 No. 1 (2007); 9-48
Revista de Investigación en Psicología; Vol. 10 Núm. 1 (2007); 9-48
1609-7475
1560-909X
reponame:Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instname:Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron:UNMSM
instname_str Universidad Nacional Mayor de San Marcos
instacron_str UNMSM
institution UNMSM
reponame_str Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
collection Revistas - Universidad Nacional Mayor de San Marcos
repository.name.fl_str_mv
repository.mail.fl_str_mv
_version_ 1795238269507600384
score 13.904506
Nota importante:
La información contenida en este registro es de entera responsabilidad de la institución que gestiona el repositorio institucional donde esta contenido este documento o set de datos. El CONCYTEC no se hace responsable por los contenidos (publicaciones y/o datos) accesibles a través del Repositorio Nacional Digital de Ciencia, Tecnología e Innovación de Acceso Abierto (ALICIA).